• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: ano, je tam hype, ten je ale opravnene zpusobeny delivery, vs predikce planu a ocekavani jejich naplneni.

    Je jedno, jestli plany potvrzuje verejne ceo, nebo se probiraji poverenym zastupcem.na margin callech. Ocekavani je vzdycky o duvere splneni. A ta primarne prameni z historie delivery.

    Ty veci spolu uzce souvisi.

    O bubline bych spis mluvil v pripade krypta, pac tam to delivery zatim moc nevidim, ale netahejme to sem radsi :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SHEFIK: no ale nemůžeš popřít že u tesly se do valuace počítá i charisma CEO a jeho adorace jistou skupinou internetu :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    som zvedavy ci do toho projektuju iba trendy sucasnej alebo aj buducej generacie, lebo pre IT nerdov je uz teraz akakolvek mobilita skor otrava, kamarat co jazdi to ID3 (uz som vravel ako mu nesli zamknut dvere a kufor, lebo skvely software od nemcov?), tak kedykolvek ma ist mimo bydlisko, tak vravi, ze zabity cas, lebo si zvykol, ze jedlo mu nosia a pracuje z domu, rano miesto toho, aby sa trepal zacpami niekde po bratislave tak si vybehne na par hodin na bike do lesa .... to su uz uplne ine denne a pracovne navyky, ktore odovodnuju potrebu auta mozno raz za mesiac
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: valuace souvisi s marzi a (ocekavanou) nabidkou a poptavkou, resp. s ocekavanym trznim podilem

    Ocekavana nabidka i poptavka se projektuje z te soucasne a predpokladu trendu

    Pak muzeme jit do detailu, jako konkurencni vyhody jednotlivych vyrobku, abychom projektovali i trzni podil
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Valuaci bych do toho fakt nemichal.

    Ale myslim ze tesle se povedlo uz dva roky po sobe zdvojnasobit prodeje aut a letos se to povede po treti. Kdezto toyote prodeje uz budou jenom klesat a vw bude rad kdyz se udrzi na treba 80% maxima
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ak sa nepredavaju tak ako to ze v tomto segmente maju rocny narast 163%? To je narast deployovaneho vykonu, nie trzieb
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Jinak evidentne trzni ekonomice a valuacim moc nerozumis, kdyz tvrdis, ze firma zdrazuje svy vyrobky ve chvili kdy nema odbyt :))
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nezlob se, ale nemam silu si s tebou zas psat :) michas umrelcky realitu se svymi dojmy a pranimi.

    Podivej se treba poradnejc na duvody, proc tesla zdrazuje solarka a porovnej to s tim, co tvrdis
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Detail. Tesla nemá dvojnásobek marže proti Toyotě, ani náhodou.

    SHEFIK: Tesla nemá žádnej signifikantní technologickej náskok v AI a autonomním řízení proti jinejm výrobcům, je jen odvážnější používat zákazníky jako testovací králíky. FSD je zatím Level 2 asistenční systém a z pohledů "úrovně autonomie" je pozadu za SuperCruise od GM nebo tím systémem co má Honda v modelu Legend.

    A samozřejmě žádná velká automobilka není jen výrobce aut. Třeba Volkswagen vyrábí taky párky.

    Ekonomickej význam ne-autových produktů pro Teslu je sice o něco větší než párků pro Volkswagen, ale ne o moc. FV střechy se skoro neprodávají (mj. proto, že jsou asi třikrát dražší než slibovali), Powerwally jsou drobná, okrajová věc. Co tam máš dál?

    Navíc, podívej se na graf vývoje ceny akcií Tesly:

    tsla price - Hledat Googlem
    https://www.google.com/search?q=tsla+price&oq=tsla+price&aqs=chrome..69i57j35i39j69i65j69i60l5.1939j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    A na graf vývoje ceny Bitcoinu:
    btc price - Hledat Googlem
    https://www.google.com/search?q=btc+price&safe=off&sxsrf=ALeKk02brPAYW-UdP7VMTJnlXOQS_uCAOg%3A1620336747751&ei=a2CUYOyULeT3qwGisZW4Bg&oq=btc+price&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBAgjECcyBQgAELEDMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAA6BwgAEEcQsAM6BwgAELADEEM6BggAEAcQHlCIsAJYqLICYIW2AmgCcAJ4AIABjgKIAcIGkgEFMC4xLjOYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6yAEKwAEB&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwis9o_igLbwAhXk-yoKHaJYBWcQ4dUDCA4&uact=5

    Za poslední rok a půl oboje vystřelilo zhruba o řád.

    Změnilo se na Tesle něco, co by znamenalo, že má 10x vyšší hodnotu? Nezměnilo. Tradiční automobilky, i ty, který za tu dobu udělaly obří pokrok v elektromobilitě, takhle růst nezačaly.

    Co se za tu dobu, mimo jiný, dost zásadně změnilo, je existence platforem jako je eToro a Robinhood a podobně, a s tím spojenýho investování do bullshitu. Jo, a taky je covid a spousta lidí sedí doma a nemá za co utrácet, tak "investujou".
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: ano, tesla neni jen vyrobce aut. Ta valuace primarne narazi na energetiku, kde muze ukousnout vyrazne vyssi objemy a nasledne samoriditelne flotily - nejen tesly, profitovat muzou i z licencovani takoveho sw

    Mozna jeste prijde AI vlna. Ocekavani jsou vysoky, jak pises, jicmene dokud tam bude elon, imho budou drzet
    MINER
    MINER --- ---
    Takovej reality check, jak je tržní kapitalizace Tesly je nadhodnocená.
    Jestli má Toyota třetinu celosvětového trhu, Tesla 1 % a dvojnásobek marže proti Toyotě, ale sedminásobnou kapitalizaci, tak pokud investoři do Tesly vůbec přemýšlí, tak si „myslí“, že v jejich investičním horizontu Tesla vzroste víc než 100x.

    Na to by musela získat buď víc než 100 % trhu, nebo, pokud by nahradila Toyotu s třetinou Trhu, tak by musela zvýšit marže trojnásobně, tedy z asi 25 % na 75 % ceny auta.

    To mi přijde dost radikální úvaha, kterou je možné realizovat pouze tak, že Tesla nebude vydělávat jen na prodeji aut.

    Nejsem profi investor, a nechce se mi hledat přesná čísla (tohle je rychlej Google, klidně to někdo dohledejte, je to řádově), ale ani řádově to nevychází.

    Ač Tesle fandim, tak moc způsobů, jak v takovym horizontu získat řádově 25 % z každýho celosvětově prodanýho auta nevidim, a to ani při přechodu na autonomii, ani kdyby Tesla začala vydělávat na nabíjení.

    Jestli to někdo umíte odůvodnit nebo udělat přesnější úvahu, tak sem s tim.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Koncem roku 2021. Jasný. A teď tu o Karkulce.

    A pořád by těch Gigafactory na to, aby se objemem výroby vyrovnali automobilkám s násobně (až desítek-násobně) menší tržní kapitalizací, potřebovali třeba dvacet.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: koncom roka 2021 bude tesla vyrabat v 5 gigafactory, zacinala s jednou 5 rokov dozadu, let that sink in
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jenomže aby se Tesla udržela na pozici největšího výrobce elektrických aut, tak musí v horizontu nižších jednotek let ne jen prodat všechno, co vyrobí, ale ještě toho vyrobit násobně víc.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Tolik k nastupujici konkurenci a vesteni budoucnosti

    Tesla's (TSLA) demand is through the roof, already sold out this quarter - Electrek
    https://electrek.co/2021/05/06/tesla-tsla-demand-sold-out-this-quarter/amp/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Sweden's April Plugin Vehicle Share Above 43% — Volkswagen ID.4 Overall Best Selling Vehicle
    https://cleantechnica.com/2021/05/03/swedens-april-plugin-ev-share-above-43-vw-id-4-overall-best-selling-vehicle/
    Švédsko pěkně
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Nevím kam s tím, možná někoho zaujme. Tři ze čtyř největších výrobců smartphonů na světě mají v plánu vlastní EV. K Huawei a Xiaomi se teď připojilo Oppo.

    OPPO wants to build its own car - CarNewsChina.com
    https://carnewschina.com/2021/05/04/its-not-just-xiaomi-and-huawei-bbk-the-worlds-largest-smartphone-manufacturer-consider-to-build-a-car-under-the-oppo-brand/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Volkswagen reveals more details about upcoming fully electric models (ID.2, ID Buzz, ID Space Vizzion) : electricvehicles
    https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/n3r5wh/volkswagen_reveals_more_details_about_upcoming/

    Some of the highlights:

    They confirmed that their first small EV based on a shortened MEB platform will be at dealerships in 2025

    The first one will be a small crossover likely named ID.2, that is similar in size to the 411 cm VW T-Cross but will offer as much interior space as a Golf

    Expected range is between 250 km and 400 km, so they won't just be city cars.

    In 2026 sister models by Skoda and SEAT will follow, all of them will most likely be manufacutred in their Spanish Martorell plant

    They will use new LFP battery cells that are rated for 10,000 charging cycles, which means the battery will last for millions of kilometers

    They also confirmed the launch date for their next ID vehicles after the ID.5: The ID Buzz will be released in Summer 2022 and the ID Space Vizzion station wagon is coming in spring 2023.

    The latter will be 492 cm long and will have a range of "well above 600 km".
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    A zakon zachovani energie sel na dovolenou? :D
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    to je pecka

    "Additionaly, Maxwell also claims to have invented a 3 phase step-up transformer able to amplify electricity by up to 100 times, and thus allowing for the end of all electrical power shortages worldwide."
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam