• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: proč se tedy netěží u každého joudy na zahradě? Třeba u nás?
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: Nechtěl jsem to komentovat, ale když tvrdí, že Lithium, jako asi čtvrtý nejběžnější kov (přibližně, nevim, jestli je přesně čtvrté, ale je běžné), je nedostatkové, tak je jasné, že i zbytek článku bude mít asi zápornou hodnotu..
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    KEB: to jsou tak špatný články, až bych brečel
    KEB
    KEB --- ---
    Budoucnost na baterky. Elektromobilitě stojí v cestě nedostatek surovin | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/budoucnost-na-baterky-elektromobilite-stoji-v-ceste-nedostatek-surovin-lithium

    Citlivost na cenu, rozptýlená struktura osídlení. Co limituje rozvoj elektromobilů v Česku | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/cesko-na-baterky-elektromobilita

    To není veselé čtení, ani jedno
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    bez cipov pozeram bude vyrobna kapacita vsetkych automobiliek dost podobna, teda nulova :)

    Škoda skladuje nedokončené vozy na královéhradeckém letišti. Chybějí čipy - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/auto/clanek/skoda-skladuje-nedokoncene-vozy-na-kralovehradeckem-letisti-chybi-cipy-40359435
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já právěže do toho valuaci vůbec nechci plést :D tesla může bejt největší výrobce evs bez ohledu na valuaci, stejně jako teď je Toyota největší výrobce aut a nemá k tomu odpovídající valuaci (protože jiné faktory)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: ona ale nemusi bejt nejvetsi vyrobce ev, aby tu valuaci potvrdila a nejsem si ani vedom, ze by to nekde elon kdy tvrdil
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak nebo onak valuace je důsledkem splnění plánu, ale není od něj odvislá 100%

    Bobash mluvil o tom že bude mít Tesla potenciálně problém udržet se jako největší výrobce EVs, s tím valuace nijak nesouvisí
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: ano, je tam hype, ten je ale opravnene zpusobeny delivery, vs predikce planu a ocekavani jejich naplneni.

    Je jedno, jestli plany potvrzuje verejne ceo, nebo se probiraji poverenym zastupcem.na margin callech. Ocekavani je vzdycky o duvere splneni. A ta primarne prameni z historie delivery.

    Ty veci spolu uzce souvisi.

    O bubline bych spis mluvil v pripade krypta, pac tam to delivery zatim moc nevidim, ale netahejme to sem radsi :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SHEFIK: no ale nemůžeš popřít že u tesly se do valuace počítá i charisma CEO a jeho adorace jistou skupinou internetu :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    som zvedavy ci do toho projektuju iba trendy sucasnej alebo aj buducej generacie, lebo pre IT nerdov je uz teraz akakolvek mobilita skor otrava, kamarat co jazdi to ID3 (uz som vravel ako mu nesli zamknut dvere a kufor, lebo skvely software od nemcov?), tak kedykolvek ma ist mimo bydlisko, tak vravi, ze zabity cas, lebo si zvykol, ze jedlo mu nosia a pracuje z domu, rano miesto toho, aby sa trepal zacpami niekde po bratislave tak si vybehne na par hodin na bike do lesa .... to su uz uplne ine denne a pracovne navyky, ktore odovodnuju potrebu auta mozno raz za mesiac
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: valuace souvisi s marzi a (ocekavanou) nabidkou a poptavkou, resp. s ocekavanym trznim podilem

    Ocekavana nabidka i poptavka se projektuje z te soucasne a predpokladu trendu

    Pak muzeme jit do detailu, jako konkurencni vyhody jednotlivych vyrobku, abychom projektovali i trzni podil
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Valuaci bych do toho fakt nemichal.

    Ale myslim ze tesle se povedlo uz dva roky po sobe zdvojnasobit prodeje aut a letos se to povede po treti. Kdezto toyote prodeje uz budou jenom klesat a vw bude rad kdyz se udrzi na treba 80% maxima
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ak sa nepredavaju tak ako to ze v tomto segmente maju rocny narast 163%? To je narast deployovaneho vykonu, nie trzieb
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Jinak evidentne trzni ekonomice a valuacim moc nerozumis, kdyz tvrdis, ze firma zdrazuje svy vyrobky ve chvili kdy nema odbyt :))
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nezlob se, ale nemam silu si s tebou zas psat :) michas umrelcky realitu se svymi dojmy a pranimi.

    Podivej se treba poradnejc na duvody, proc tesla zdrazuje solarka a porovnej to s tim, co tvrdis
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Detail. Tesla nemá dvojnásobek marže proti Toyotě, ani náhodou.

    SHEFIK: Tesla nemá žádnej signifikantní technologickej náskok v AI a autonomním řízení proti jinejm výrobcům, je jen odvážnější používat zákazníky jako testovací králíky. FSD je zatím Level 2 asistenční systém a z pohledů "úrovně autonomie" je pozadu za SuperCruise od GM nebo tím systémem co má Honda v modelu Legend.

    A samozřejmě žádná velká automobilka není jen výrobce aut. Třeba Volkswagen vyrábí taky párky.

    Ekonomickej význam ne-autových produktů pro Teslu je sice o něco větší než párků pro Volkswagen, ale ne o moc. FV střechy se skoro neprodávají (mj. proto, že jsou asi třikrát dražší než slibovali), Powerwally jsou drobná, okrajová věc. Co tam máš dál?

    Navíc, podívej se na graf vývoje ceny akcií Tesly:

    tsla price - Hledat Googlem
    https://www.google.com/search?q=tsla+price&oq=tsla+price&aqs=chrome..69i57j35i39j69i65j69i60l5.1939j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    A na graf vývoje ceny Bitcoinu:
    btc price - Hledat Googlem
    https://www.google.com/search?q=btc+price&safe=off&sxsrf=ALeKk02brPAYW-UdP7VMTJnlXOQS_uCAOg%3A1620336747751&ei=a2CUYOyULeT3qwGisZW4Bg&oq=btc+price&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBAgjECcyBQgAELEDMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAA6BwgAEEcQsAM6BwgAELADEEM6BggAEAcQHlCIsAJYqLICYIW2AmgCcAJ4AIABjgKIAcIGkgEFMC4xLjOYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6yAEKwAEB&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwis9o_igLbwAhXk-yoKHaJYBWcQ4dUDCA4&uact=5

    Za poslední rok a půl oboje vystřelilo zhruba o řád.

    Změnilo se na Tesle něco, co by znamenalo, že má 10x vyšší hodnotu? Nezměnilo. Tradiční automobilky, i ty, který za tu dobu udělaly obří pokrok v elektromobilitě, takhle růst nezačaly.

    Co se za tu dobu, mimo jiný, dost zásadně změnilo, je existence platforem jako je eToro a Robinhood a podobně, a s tím spojenýho investování do bullshitu. Jo, a taky je covid a spousta lidí sedí doma a nemá za co utrácet, tak "investujou".
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: ano, tesla neni jen vyrobce aut. Ta valuace primarne narazi na energetiku, kde muze ukousnout vyrazne vyssi objemy a nasledne samoriditelne flotily - nejen tesly, profitovat muzou i z licencovani takoveho sw

    Mozna jeste prijde AI vlna. Ocekavani jsou vysoky, jak pises, jicmene dokud tam bude elon, imho budou drzet
    MINER
    MINER --- ---
    Takovej reality check, jak je tržní kapitalizace Tesly je nadhodnocená.
    Jestli má Toyota třetinu celosvětového trhu, Tesla 1 % a dvojnásobek marže proti Toyotě, ale sedminásobnou kapitalizaci, tak pokud investoři do Tesly vůbec přemýšlí, tak si „myslí“, že v jejich investičním horizontu Tesla vzroste víc než 100x.

    Na to by musela získat buď víc než 100 % trhu, nebo, pokud by nahradila Toyotu s třetinou Trhu, tak by musela zvýšit marže trojnásobně, tedy z asi 25 % na 75 % ceny auta.

    To mi přijde dost radikální úvaha, kterou je možné realizovat pouze tak, že Tesla nebude vydělávat jen na prodeji aut.

    Nejsem profi investor, a nechce se mi hledat přesná čísla (tohle je rychlej Google, klidně to někdo dohledejte, je to řádově), ale ani řádově to nevychází.

    Ač Tesle fandim, tak moc způsobů, jak v takovym horizontu získat řádově 25 % z každýho celosvětově prodanýho auta nevidim, a to ani při přechodu na autonomii, ani kdyby Tesla začala vydělávat na nabíjení.

    Jestli to někdo umíte odůvodnit nebo udělat přesnější úvahu, tak sem s tim.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Koncem roku 2021. Jasný. A teď tu o Karkulce.

    A pořád by těch Gigafactory na to, aby se objemem výroby vyrovnali automobilkám s násobně (až desítek-násobně) menší tržní kapitalizací, potřebovali třeba dvacet.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: koncom roka 2021 bude tesla vyrabat v 5 gigafactory, zacinala s jednou 5 rokov dozadu, let that sink in
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam