• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ještě jedna předpověď:

    K otřesu cen akcií Tesly, pokud k němu nedojde následkem celotržního otřesu (bublina je mnohem větší), dojde ve chvíli, kdy začne Tesla narážet na hranice růstu prodejů.

    Teď je to tak, že pořád nestíhají vyrábět, takže spousta nadšenců a investorů věří tomu, že "sky is the limit". Ale někde přes milion prodanejch kusů ročně začne Tesla narážet na to, že už se ty auta neprodávají samy, resp. kombinací "samy" a "marketingu Muskem".

    Jak psal Vojta Kubiš na FB, tak to nejspíš začne padat ve chvíli, kdy jeden rok Tesla neporoste o 60%, ale třeba o 20%. Protože celý tohle nadšení je daný představou nekonečnýho růstu, kterej může furt pokračovat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: I 3 milióny může stačit na slušnou valuaci. Viz mobily, kdy většinu profitu celého odvětví drží Apple, i když zdaleka nemá majoritu prodejů.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: mno to a lety na Mars...
    KEB
    KEB --- ---
    SITH: marketing tenhle frajer umí ze všeho nejlíp
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: !remindme 5 years :D
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    SITH: děláš jako kdyby od té doby klesla applu cena akcií :)
    SITH
    SITH --- ---
    Připomíná mi to Apple v začátcích než přišel Samsung a xiaomi s něčím lepším a levnějším
    SITH
    SITH --- ---
    Jako Musk to dělá dobře. Tahle armáda fanatických fans je úžasná
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: hele s timhle odhadem bych neměl problém a docela bych s tim i souhlasil. Akorát tam pak vidim to, co Musk už xkrát naznačil, že by klidně rádi prodávali technologie a baterky ostatním výrobcům, ale sami maj málo. Plus růst dalších částí jejich byznysu. Takže si nemyslim, že budou největší automobilka časem. Ale to už jsme zase v říši odhadů. Ono i když jim vyjde FSD (in two weeks ;D), tak to je taky něco, co můžou lehce prodávat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: jinak můj odhad je, že Tesla skončí někde kolem 2 milionů aut ročně. Dál už nepůjde ne kvůli výrobním kapacitám, který jí omezují dneska, ale proto, že víc aut nedokáže prodat. Kdyby se jim hodně zadařilo s malým autem, tak možná 3 miliony.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jenomže na market cap větší než 10 největších automobilek světa by musela tou největší automobilkou bejt. Tedy je předražená.

    A že jí Musk potopí není výhled na rok nebo dva, může to trvat třeba deset.

    Navíc to předpokládá, že by furt zůstal ve vedení. Podle mě je realistickej předpoklad, že do pěti let Musk odejde z vedení Tesly, místo něj přijde nějakej manažer z automotive a za 10 let bude Tesla prostě jedna z automobilek, bez velkýho rozdílu mezi ní a třeba BMW.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CRAZY_IVAN: čímž jsem ti krásně otevřel zase cestu, abys tu mohl otevřít téma nadhodnocení tesly, ale tohle téma je vyčerpané a ukáže čas (a ano akcie jsou teď drahé na to, co aktuálně dělají a mají - s tím já souhlasim)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Hele, ale tak s tim souhlasim, nemyslim si, že tesla bude největší automobilka na světě. To bych ani nechtěl, protože si teslu chci někdy pořídit a nechci, aby jí měl každej :D
    BOBASH: Ne nutně. Pár akcií jsem už prodal a nejsem slepej k problémům. Třeba termíny fsd etc. Jenom ty to ženeš místy až do demence a senzace, viz výrobní čísla a potopení tesly muskem. Kdyby tesla nezačala vyrábět v novejch továrnách a nenavýšila výrobu a nezačala vyrábět S a X, tak má našlápnuto na 720 000 aut tenhle rok (Q1 vyrobila 180 000 aut).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: To funguje vždycky oběma směrama. Kognitivní disonance.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ano, a proto taky BMW nikdy nebude největší automobilka na světě, stejně jako Tesla.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Pozor, já pořídil akcie, protože tomu věřim. Neni to tak, že tomu věřim, protože mam akcie.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Ale no tak. Timhle bys mohl shrnout každou druhou automobilku. Kdo si kupuje ve většině případů bmw, porsche? Z většiny procent dementi a pozéři kvůli statusu :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: A to je celej problém Tesly shrnutej v jedný větě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Úplně se pleteš.

    Na poměry "autařů" jsem poměrně velkej fanoušek Tesly a uznávám jí spoustu zásadních úspěchů, především to, že naprosto změnila automobilovej průmysl. Stejně jsem už v době, kdy nikdo nevěřil, že Tesla přežije, říkal, že z ní bude velká automobilka.

    Jako hejtr na Teslu vypadám v prostředí plným Tesla fanatiků, kteří jsou přesvědčení, že Tesla je celá budoucnost automobilismu a všechny tradiční automobilky dělají všehcno úplně špatně, a kteří věří tomu, že Tesla může mít hodnotu větší než 10 největších automobilek na světě.

    Což je logický, protože tomu, jako třeba CRAZY_IVAN, věří proto, že mají její akcie.

    Tady jsem skeptik, protože Tesla má spoustu problémů, který jí můžou zabráni a patrně taky zabrání v tom, aby se stala globálně nějak megavýznamnou automobilkou.

    Primárně to je:
    1) Že zas tak moc dobře neuměj vyrábět auta. To se dost učej, viz pokrok mezi 3 a Y, ale pořád to má mouchy.
    2) Že dělají auta pro lidi, co nemají rádi auta. To se zhoršuje, viz yoke.
    3) Že už nejsou tak výjimečný, jako před 3 rokama. To se zhoršuje brutálně, rovnocenný konkurenty pro Model 3 už ani nespočítáš.
    4) Ani kdyby se dalo exponenciálně škálovat výrobu, bude problém s celým zbytkem. Dealerská a hlavně servisní síť a podobně.
    5) Musk má tendenci pouštět se do marketingovejch píčovin co bavěj geeky jakejch je vás tady spousta, ale odrazujou normální lidi.

    Zjednodušeně řečeno, Tesla zůstane Applem automobilovýho průmyslu, objemem výroby se může vyškrábat třeba na úroveň BMW, ziskama taky.

    Dál nemá šanci bez zásadní revoluce v tom jak dělá věci. Lidi, který si kupujou Toyoty Corolla a Volkswageny Golf v naprostý většině nechtějí ty věci, kterejma je Tesla jiná, a počkaj si, až si budou moct koupit elektrickýho Golfa (ID.3) nebo Corollu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam