• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: označit tohle za matrix je kravina. LED Matrix se tomu řiká z prostého důvodu a to, protože je tam matice LEDek. To je z principu u xenonů kravina.

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ty jo, na tohle jsem zapomnel jak na smrt. Vlastne ani nevim, jak dobre to fungovalo. Jen matrix xenon je z principu divnej, protoze xenon nema matici aktivnich prvku
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ŠKODA SUPERB: Smart Light Assist
    https://www.youtube.com/watch?v=maOZ8_2ZpX0
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Samozřejmě že uděláš, zakrýváním clonama.

    Nová Škoda Superb dostala adaptivní světlomety
    https://www.top-osvetleni.cz/clanky/nova-skoda-superb-dostala-adaptivni-svetlomety
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Matrix xenony mi pripadaji jako nesmysl. Fakt piseme o tom samem?

    Matrix LED Headlights: Redefine Adaptive Front-lighting With Smart High Beam Technology
    https://m.manufacturer.lighting/info/162/

    Matrixy dokazi aktivne vypinat nektere segmenty tak, aby napriklad neoslnily dalkovymi svetly protijedouci auta.
    To u xenonu neudelas
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: xenon matrix? co to je?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: On Superb předtím jednu dobu měl xenon matrixy, tak si to možná pletu s tím. Ale třeba Opely to maj snad ještě dýl než Octavia, myslím že od začátku současný genece Astry nebo Insignie.

    A to jsou furt laciný a relativně "low-tech" auta, Tesla by měla bejt konkurence pro Audi, ne pro Škodovku.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ma to od faceliftu Superbu a Octy 4, takze tusim 2019
    Treba facelift Octy 3 prinesl teprve LED svetla misto xenonu, to byl rok 2017- to auto zrovna mam. Jsou to ale obycejny LED, bez inteligence.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    HERR_FLICK: Potrebujes rozpustit naklady na ten vyvoj. Ty rozpoustis podle poctu prodanych aut. Jedno svetlo, pokud vyrobis jen jeden kus, te stoji miliony na ten kus.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    JYRKA: to je prave ono
    pro kazdej model vyrabis svetla (resp mnohem spis jakoze nechas specializovany subdodavatele ty svetla na miru vyvinout a vyrobit)
    je dost upici, jestli ses velka automobilka, co si to necha vyrobit pro 20 aut nebo mensi pro jedno
    nevidim moc rozdil, jestli si necha treba jaguar - land rover udelat svetla pro f-type, toyota-subaru pro toybaru nebo tesla pro model 3, kteryho se prodaj miliony
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Teoreticky můžeš vyvinout jedno světlo pro LHD i RHD (přepínací, auta to tak mívaj) a udělat Matrix a non-Matrix verzi, což je patrně to, co nakonec udělali, podle toho co psal Crazy_Ivan.

    Ale i tak to nejspíš bylo drahý a složitý a proto to přichází i v high-tech Tesle až letos, zatímco blbá Škodovka to měla už někdy v 2016, tuším.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    HERR_FLICK: Ber to takhle: pro kazdy model vyvijis svetla zvlast.
    Pro modely 3 a Y se ti matrix asi vyplati, pro S a X ne- pocty prodanych kusu jsou nizke. Muzes si ale dovolit prodavat lepsi vybavu v levnejsim aute a v top modelu ji nemit?
    Navic Musk je posedly vyvojem in-house, nerad pousti vyvoj a vyrobu ven. A v neposledni rade- v USA, coz je hlavni Tesla trh, jsou jine naroky. Jednak tam neni legalni Matrix, jednak tam nejsou asymetricka svetla. Takze nevyvijis svetla pro 4 modely, ale pro levostranny a pravostranny provoz a pak pro ruzne trhy podle mistnich norem. Vsude je musis homologovat. To je peklo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: Logicky to musí bejt kapacita nebo prachy.

    Tesla by musela mít dva typy světel, nebo vyvinout jeden typ, kterej bude umět bejt Matrix nebo non-Matrix, protože Matrixy jsou v USA nelegální.

    A to se ve statisících aut prostě nejspíš nezaplatí.

    I velký a bohatý automobilky sdílej takovýhle věci, a často i větší sestavy, napříč mnohem víc modelama, a často po několik generací. Tesla vyrobila ve 2020 zhruba stejně aut jako vyrobila Škodovka Octavií.

    Kdyby Škodovka fungovala jako samostatná značka, tak Octavia rozhodně nebude mít LED Matrix, ani milion další výbavy, protože pro stovky tisíc aut se to prostě nevyplatí. Tyhle věci má proto, že jedna automobilka v koncernu vyvine třeba motor, jiná třeba odvětrávání sedačky a třetí zase něco jinýho, a pak se to narve do všech aut.

    Tesla je maličká automobilka, byť to místní furt nechápou. A není to ani bohatá automobilka, což by pochopili ti, kdo chápou rozdíl mezi tržní valuací a tím, jestli má automobilka prachy.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: ja se moc ve vyvoji a dodavce dilu nevyznam
    Ale co brani automobilce Tesla zadat dle tvaru zakazku treba firme Hella, at jim ty svetla vyvine a vyrobi?

    Stejne, jako si nechas usit na miru a vyrobit tlumice od Bilsteinu, brzdy od Bremba, nebo sedacky od Recara

    Dle me co pises o vyvoji svetel pro Teslu platilo naposled pro model Roadster, tam bych to chapal

    U velkoseriovy vyroby statisice kusu, kdy stejne tu linku na svetla dodejce dilu postavi, plus se vyvoj v klidu zaplati, prirovnani k mclarenu z devadesatek uz moc smysl nedava
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ad Lightyear – ok, to, že to bude jezdit leda z kopce byla nadsázka a špatnej odhad.

    Ale furt pokládám za pravděpodobný, že je to reálně vaporware. Nikdy to nepůjde do reálný série, v reálným světě to bude mít mnohem horší parametry než udávaný a celý to bude předraženej nesmysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F:
    Ad Tesla – to není fabulace, to je poměrně jasná dedukce. Tesla není technologicky tak zaostalá, aby nedokázala vyvinout/nechat si vyvinout LED Matrix světla. Stejně tak není natolik zaostalá, aby nemohla vyvinout odvětrávaný sedačky nebo vyhřívanej volant.

    Ale je to mikroautomobilka (v podstatě nejmenší mainstreamovej výrobce na světě, je menší i než třeba Subaru), a tím pádem na ty věci nemá peníze/kapacity.

    Škodovka může mít větraný sedačky, protože VW je megaautomobilka a náklady na vývoj větranejch sedaček se rozložej do mnohem víc aut, protože ty sedačky jsou samozřejmě v základu stejný pro Enyaq i pro třeba Touareg.

    Tesla je maličká a navíc vyrábí čtyři modely, z nich dva a dva jsou úplně jiný a nic spolu nesdílej (3 a Y jsou stejnej zákald, S a X taky, ale navzájem nejsou příbuzný), což ještě komplikuje vývoj takovejchhle věcí, který jsou ve vývoji a přípravě výroby drahý, pokud je nedokážeš zaplatit dostatkem prodanejch aut.

    Plus je Tesla mladá, takže spoustu věcí ještě vyvinout "nestihla". Tu větranou sedačku nebo vyhřívanej volant můžeš používat napříč nejen značkama a modelama (všimni si někdy, jak má třeba VW Crafter stejnej volant jako Golf), ale i generacema.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Asi te zklamu, ale stavim kazdych 200-300 km. Nejsem blazen.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: s dieselem zastavit muzes, s teslou musis ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: a bez zastaveni, lebo tak tam jazdi kazdy kto ma diesel
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Poznámka z Chorvatska: potkal jsem tady docela dost Tesel a to i z Česka. Nevšiml jsem si žádného Enyaqa, ID3 nebo ID4. Zajímavé. Jo a dojel jsem sem Octavií 2.0 TDi :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam