• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tak za pět let.

    Z hlediska výbavy a jízdních vlastností to není žádnej problém, v tom jsou elektrický auta lepší vcelku standardně, jak po stránce výkonu a zrychlení, tak jízdního komfortu/ovladatelnosti (těžký baterky nízko v autě).

    Co se týče dojezdu, tak dnešní elektromobily střední třídy jsou kolem 500-600 km, příští generace baterek by měla přinést zlepšení tak o 30% při současným poklesu ceny. Takže bude reálnej buďto větší dojezd, nebo prostě za cenu, za kterou teď dostaneš "malobaterkovou" verzi dostaneš těch 500 km a za cenu tý lepší dostaneš 800 km.

    Plus se to celý zlevňuje díky economy of scale atd.

    Dneska už dokáže být elektromobil výhodnější u auta třeba za milion a čtvrt. Aby byl výhodnější v ceně auta dejme tomu střední třídy (nějaká normálně vybavená Octavia za třeba 800 000), to je si myslím tak pět let vývoje stávajícím směrem.

    Jo a zásadní gamechanger jsou 800V baterie, který umožňujou nabíjení nějakýma 270 kW. Nejdřív to měl jen Taycan a e-tron GT, ale dneska to má v základu třeba Hyundai Ioniq 5, kterej stojí lehce přes milion, a za milion a čtvrt je verze se skoro 500 km dojezdem.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Myslis si vazne, ze ekvivalent typickyho auta stredni tridy co se tyce vybavenosti, jizdnich vlastnosti, dojezdu atd bude v elektrice nekdy levnejsi nez ted ve spalovaci verzi?
    KULA
    KULA --- ---
    BOBASH: já jezdím C4 z 2011, šťastný z toho nejsem. Nicméně, dával jsem to do servisu a stála tam tahle nová C4. Sednu si dovnitř a tvrdý, nepohodlný, laciný na první dotyk. Nechápu, stará je hnusná ale tohle je o třídu lacinější auto. Jen to stojí o třetinu víc :D
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    To je kolovrátek, nuda.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: kdyby se kamaradil se mnou, tak bych mu zkusil vysvetlit ze design neni neco co se uci v comicsech ;.)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    este ze sa musk kamaradi s diessom a nie tuto s blowupom, to by sme sa nikam nedostali :)))
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    CRAZY_IVAN: Muj nazor zatim teda Tesla nezmenila a pokud by to zaviselo jen na ni, tak by se asi nezmenil nikdy, spis muj vicemene neutralni puvodni postoj k elektromobilite zmenila k horsimu. Diky ni vnimam elektromobilitu jako neco kdy za mnohem vic penez dostanu nalesteny hovno co nefunguje tak jak ma a vypada jak sracka - a to fakt zadnej autofetisista nejsem, jezdim kombikem volvo, to snad mluvi za vsechno. Ale je mozny ze az neco pouzitelnyho vyrobi nekdo kdo vi jak ma vypadat a fungovat auto, tak proste pujdu a koupim si ho, pokud muj kombik uz prestane fungovat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Ano, zakázat spalovací auta dneska by byla kravina a nefungovalo by to.

    Ty si ale zřejmě představuješ, že v roce 2035 budou elektrický auta pořád stejně drahý jako teď. Reálně to při stávajícím vývoji vypadá, že tak ve 2030 budou už pro naprostou většinu výhodnější.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: EL značka je jasná, ale jen v Čechách. Blowup tady psal o cestě po dálnici ze Švýcarska bůhvíkam, a jak potkal jen tři elektromobily.

    No, mohl jich taky potkat 20 a nevědět o tom.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: u tej c4 su tie modre akcenty do oci bijuce a neposledne aj ta EL znacka, etrona zboku vidis tie slavne nabijacie dvierka, ale na dialnici by som mal veru v protismere problem, lebo tam vacsinou byva oddelovaci pruh so zvodidlami a vegetacia, tak tam casto nevidim ani co ide oproti za fosila
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Uvidime. Na jednu stranu u nas diky primy demokracii mame dost velkej vliv na zakonodarstvi a za posledni dva roky jsme poslali dva zakony jejichz cilem bylo pomoci zakazu omezit CO2 do prdele - jeden na statni, a jeden na kantonalni urovni. Samozrejme Svycarsko neni ostrov ve vzduchoprazdnu a pokud v EU ty spalovaci motory opravdu zakazou, nejspis se i u nas nakonec ten zakon prizpusobi. Na druhou stranu, vsichni vime co nastalo ve Francii kdyz jim chteli o par centu zdrazit benzin, zakaz spalovacich aut jde tak trochu timm smerem "kdyz nemaji chleba, at ji kolace" a spousta lidi ktery na auto jsou odkazany a na elektricky nemaj to nebude povazovat za vtipny. A to je Francie i pres to vsechno ekonomicky porad jeste z tech bohatsich zemi, jak to budou zvladat chudy pribuzny z vychodni evropy, na to jsem fakt zvedavej. Tady u nas verim tomu ze to moc velkej ekonomickej problem nepredstavuje, ta zeme je bohata, vybudovat infrastrukturu tu neni problem (nedavno jsem cetl nejakej ceskej clanek o tankovacich automatech jako o velky novince, tu tu mame uz od sedesatejch let snad v kazdy vesnici) lidi proste jdou a to auto koupej, so what. Prave proto je legracni jak se to pres bubnovou palbu v mediich deje tak malo, vsichni koho znam kdo s tou Teslou jezdej to delaj nikoli proto ze by je tak nadchla, ale protoze ke svejm dvema normalnim autum chteji mit neco cim by demonstrovali ze vlastne tu planetu zachranujou.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    nemluvě o tom, že musíš změnit lidem názor na EV, což je od počátku cíl tesly a pomohla ostatním automobilkám ke změně
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BLOWUP: ono vyrobit auto je trošku něco jinýho než iphone. to platí dvakrát pro novou automobilku
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: A taky ve stejný situaci určitě rozeznáš tohle:



    od tohohle:

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nekecej! To by mě nenapadlo, já totiž nikdy žádný elektrický auto neviděl.

    Takže určitě na první pohled rozeznáš tohle:


    od tohohle:



    A to i když tě to bude míjet v protisměru na dálnici.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Breaking News: Biden to sign executive order setting goal of 50% EV by 2030 - We Go Electric
    https://wegoelectric.net/breaking-news-biden-to-sign-executive-order-setting-goal-of-50-ev-by-2030/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no elektro jasne poznas na ceste podla toho ze nema mriezku alebo ak tak iba fake a nema vzadu kominy
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tesla není no brainer z mnoha důvodů, třeba kvůli tomu, jak se strašně snaží bejt "antiauto", což spoustu lidí irituje.

    A smysluplný elektromobily co nejsou Tesla jsou na trhu zhruba rok. Nemůžeš čekat, že za tu dobu bude mít 60% lidí nový auto – ani ve Švýcarsku lidi nemění auta tak často, což je za prvé, a za druhý trh s autama má obecně větší setrvačnost i s oheldem na konzervatismus zákazníků.

    Auto prostě není telefon, kterej si klidně koupíš "pro módu".

    Ale když se podíváš na prodeje elektrik po Evropě, i tam, kde nejsou dotovaný, tak je vidět, že ty nárůsty jsou exponenciální. Akorát nárůst z 0,1% na 0,5% a pak z 0,5% na 2% pořád vypadá, že se nic neděje. Počkej tak pět let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jak píše Ivan, podívej se na Ameriku. A to i tam to teprve začíná, teď přijdou elektrický pickupy.

    Jinak obecně – elektrický auta začnou bejt masově populární, až nastanou zhruba tři věci:
    – budou mít dostatečnej dojezd, což je pro většinu lidí tak 500, spíš 600 km (to už se částečně stalo)
    – bude dostatečná nabíjecí infrastruktura (to už se děje, ale je ještě dlouhá cesta)
    – budou cenově dostupný/vyplatí se oproti spalovacím (to už se stalo u těch dražších, neexistuje to u levnějších – vyplatí se koupit si elektrický SUV jako je Enyaq proti naftovýmu, nevyplatí se koupit elektrickou náhradu Fabie).

    Jo a jen taková poznámka k tomu, kolik těch elektrickejch aut na silnicích vidíš – poznáš třeba Audi e-tron od Q8? Poznáš elektrickej Citroën C4 od benzínovýho? Elektrickej Hyundai Kona od normálního? BMW iX3 od X3?
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    CRAZY_IVAN: jj, videno na pocet aut na trhu jde o tech par desetin procent fanboyu. Ti planetu nevytrhnou. Kdyz se objevil iPhone, tak u nas ve svajcu ho melo za dva roky asi sedesat procent lidi. Bez dotaci, bez zakazu, proste to bylo jasny.

    Ted jsme jedna ze zemi kde bez jakejchkoli dotaci tu tech Tesel ve srovnani se zbytkem sveta treba jezdi celkem hodne, ale to "celkem hodne" znamena par tisic a 0.2% vsech aut - pritom se u nas auta vetsinou obnovujou po zhruba peti letech. Kdyby byla Tesla takovej no brainer, tak po tech asi osmi letech nebo jak dlouho existuje by ji tech sedesat procent uz taky melo a zbytek by po ni touzil.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BLOWUP: v US nikdo lidi nenutí kupovat tesly a jak se prodávaj
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam