• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Ano, zakázat spalovací auta dneska by byla kravina a nefungovalo by to.

    Ty si ale zřejmě představuješ, že v roce 2035 budou elektrický auta pořád stejně drahý jako teď. Reálně to při stávajícím vývoji vypadá, že tak ve 2030 budou už pro naprostou většinu výhodnější.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Uvidime. Na jednu stranu u nas diky primy demokracii mame dost velkej vliv na zakonodarstvi a za posledni dva roky jsme poslali dva zakony jejichz cilem bylo pomoci zakazu omezit CO2 do prdele - jeden na statni, a jeden na kantonalni urovni. Samozrejme Svycarsko neni ostrov ve vzduchoprazdnu a pokud v EU ty spalovaci motory opravdu zakazou, nejspis se i u nas nakonec ten zakon prizpusobi. Na druhou stranu, vsichni vime co nastalo ve Francii kdyz jim chteli o par centu zdrazit benzin, zakaz spalovacich aut jde tak trochu timm smerem "kdyz nemaji chleba, at ji kolace" a spousta lidi ktery na auto jsou odkazany a na elektricky nemaj to nebude povazovat za vtipny. A to je Francie i pres to vsechno ekonomicky porad jeste z tech bohatsich zemi, jak to budou zvladat chudy pribuzny z vychodni evropy, na to jsem fakt zvedavej. Tady u nas verim tomu ze to moc velkej ekonomickej problem nepredstavuje, ta zeme je bohata, vybudovat infrastrukturu tu neni problem (nedavno jsem cetl nejakej ceskej clanek o tankovacich automatech jako o velky novince, tu tu mame uz od sedesatejch let snad v kazdy vesnici) lidi proste jdou a to auto koupej, so what. Prave proto je legracni jak se to pres bubnovou palbu v mediich deje tak malo, vsichni koho znam kdo s tou Teslou jezdej to delaj nikoli proto ze by je tak nadchla, ale protoze ke svejm dvema normalnim autum chteji mit neco cim by demonstrovali ze vlastne tu planetu zachranujou.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    nemluvě o tom, že musíš změnit lidem názor na EV, což je od počátku cíl tesly a pomohla ostatním automobilkám ke změně
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BLOWUP: ono vyrobit auto je trošku něco jinýho než iphone. to platí dvakrát pro novou automobilku
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: A taky ve stejný situaci určitě rozeznáš tohle:



    od tohohle:

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nekecej! To by mě nenapadlo, já totiž nikdy žádný elektrický auto neviděl.

    Takže určitě na první pohled rozeznáš tohle:


    od tohohle:



    A to i když tě to bude míjet v protisměru na dálnici.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Breaking News: Biden to sign executive order setting goal of 50% EV by 2030 - We Go Electric
    https://wegoelectric.net/breaking-news-biden-to-sign-executive-order-setting-goal-of-50-ev-by-2030/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no elektro jasne poznas na ceste podla toho ze nema mriezku alebo ak tak iba fake a nema vzadu kominy
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tesla není no brainer z mnoha důvodů, třeba kvůli tomu, jak se strašně snaží bejt "antiauto", což spoustu lidí irituje.

    A smysluplný elektromobily co nejsou Tesla jsou na trhu zhruba rok. Nemůžeš čekat, že za tu dobu bude mít 60% lidí nový auto – ani ve Švýcarsku lidi nemění auta tak často, což je za prvé, a za druhý trh s autama má obecně větší setrvačnost i s oheldem na konzervatismus zákazníků.

    Auto prostě není telefon, kterej si klidně koupíš "pro módu".

    Ale když se podíváš na prodeje elektrik po Evropě, i tam, kde nejsou dotovaný, tak je vidět, že ty nárůsty jsou exponenciální. Akorát nárůst z 0,1% na 0,5% a pak z 0,5% na 2% pořád vypadá, že se nic neděje. Počkej tak pět let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jak píše Ivan, podívej se na Ameriku. A to i tam to teprve začíná, teď přijdou elektrický pickupy.

    Jinak obecně – elektrický auta začnou bejt masově populární, až nastanou zhruba tři věci:
    – budou mít dostatečnej dojezd, což je pro většinu lidí tak 500, spíš 600 km (to už se částečně stalo)
    – bude dostatečná nabíjecí infrastruktura (to už se děje, ale je ještě dlouhá cesta)
    – budou cenově dostupný/vyplatí se oproti spalovacím (to už se stalo u těch dražších, neexistuje to u levnějších – vyplatí se koupit si elektrický SUV jako je Enyaq proti naftovýmu, nevyplatí se koupit elektrickou náhradu Fabie).

    Jo a jen taková poznámka k tomu, kolik těch elektrickejch aut na silnicích vidíš – poznáš třeba Audi e-tron od Q8? Poznáš elektrickej Citroën C4 od benzínovýho? Elektrickej Hyundai Kona od normálního? BMW iX3 od X3?
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    CRAZY_IVAN: jj, videno na pocet aut na trhu jde o tech par desetin procent fanboyu. Ti planetu nevytrhnou. Kdyz se objevil iPhone, tak u nas ve svajcu ho melo za dva roky asi sedesat procent lidi. Bez dotaci, bez zakazu, proste to bylo jasny.

    Ted jsme jedna ze zemi kde bez jakejchkoli dotaci tu tech Tesel ve srovnani se zbytkem sveta treba jezdi celkem hodne, ale to "celkem hodne" znamena par tisic a 0.2% vsech aut - pritom se u nas auta vetsinou obnovujou po zhruba peti letech. Kdyby byla Tesla takovej no brainer, tak po tech asi osmi letech nebo jak dlouho existuje by ji tech sedesat procent uz taky melo a zbytek by po ni touzil.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BLOWUP: v US nikdo lidi nenutí kupovat tesly a jak se prodávaj
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: protoze o podil vozoveho parku nakonec jde. Cilem zachrancu planety neni mit hodne EV, ale nemit ta na spalovaci motor. Samozrejme, kdyz je zakazou prodavat, tak jednoho dne zmizi, nicmene pro me je prave zajimavy sledovat kolik lidi si EV koupi samo od sebe a dobrovolne - tim ted treba odpada Norsko kde na spalovaci motory maji obrovskou dan a na EV naopak obrovske subvence (placene penezi za prodej ropy, sic :-)

    Me osobne je nakonec jedno co moje auto pohani, pokud to cely funguje tak jak ma, ale co mi jedno neni je kdyz me politika k necemu nuti pomoci zakazu nebo umelyho zdrazovani toho co jinak bezchybne funguje. V mym idealnimm vesmiru jsou technologie nahrazovany jinejma diky tomu ze nejaka nova je proste absolutni no brainer a natolik lepsi, ze ji kazdej chce sam od sebe - jako treba prvni iphone, tam taky nebylo nutny ho subvencovat. A kupodivu, u EV tenhle efekt neni ani nahodou, krome par procent fanboyu o to nikdo nestoji. To se muze zmenit, pokud se najednou vyvine nejaka epochalne ucinna metoda skladovani elektricky energie, ale zatim je to takovej prasopes kteryho je nutny na cely fronte udrzovat pri zivote pomoci zakazu a subvenci, jinak by na trhu nemel sanci.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    US: Nissan Slashes LEAF Prices With 2022 MY Introduction
    https://insideevs.com/news/524536/us-nissan-leaf-prices-2022my/

    nejlevnější dlouhodojezdový leaf začíná v USA na 700 k korun ($32 400)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Anketa má naprosto šokující výsledky.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Truckies Going Electric in Australia | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2021/08/03/truckies-going-electric-in-australia/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak já elektromobil nemám, jednak proto, že jsem socka, druhak proto, že reálně nepotřebuju auto pro každodenní ježdění. Mám starýho Jaguara, kterýho vytáhnu tak jednou za tejden, když nemám doma jiný auto.

    Auto na intenzivní ježdění nepotřebuju mimo jiný (kromě toho že bydlím v Karlíně kde se dá jít všude pěšky) proto, že jsem motoristickej novinář a většinu týdnů mám doma nějaký auto na testování, poslední dobou čím dál víc elektrickejch.

    Poslední důvod je, že se všeobecně očekává vcelku revoluční skok v baterkách a dost by mě štvalo koupit si něco z prvního roku výroby danýho modelu, s nevychytanejma chybama (to se stejně týká i aut na benzín) a pak ještě zjistit, že rok poté přišly mnohem lepší baterky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Moc nerozumím tomu, proč pořád mluvíš o podílu vozovýho parku.

    Nikdo nechce zakázat spalovací auta, plán je zakázat v roce 2035 PRODEJ NOVEJCH spalovacích aut. To ale klidně může znamenat, že ještě v roce 2040 bude půlka aut na silnici spalovacích.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JIMIQ: tak ciste elektroaut maj v nemecku podle statistik 365 000, vozovej park 60 milionu. Ale ve srovnani s tou Italii jsou na tom lip, subvencim diky :-)
    Az pojedu priste pres nemecko do ceska, tak poreferuju kolik z nich se odvazi i na dalnici, to se Sith udela :-)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SITH: ja jsem nic o nemecku nepsal, mlho. ten duvod pro tvoje hyperventilovani by me ale presto docela zajimal. dal sis pro jednou kafe s kofeinem?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam