• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    ICS
    ICS --- ---
    PETER_PAN: Jak mi ale říkal kolega dneska na obědě: Dá se čekat, že spoustu historických automobilek to neustojí. Hlavně proto, že se stále snaží dělat auto na baterky, ísto toho, aby dělali počítač s kolama.

    Ona tahle (r)evoluce k EV neni zdaleka jen o tom elektromotoru a baterkách, ale i celkovému přístupu k autu.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BLOWUP: Automobilky proste nechteji dopadnout takhle, kdyz jim nejakej Musk ukazal ze to jde.

    SITH
    SITH --- ---
    PETER_PAN: vidím mageo.cz a dávám plus!
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BLOWUP:
    Resilo se to tady nekolikrat.
    Ty jsi take fotograf pokud se vim. Ber to proste tak ze elektroauta jsou ted na urovni digitalnich fotaku nekdy po roce 2000. Ty nejlepsi z produkce uz se zacinali pomalu srovnavat s moznostmi kinofilmove technologie urovne ktera je vice nez dostatecna pro vetsinu. Je to sice drahe, porad to muzes schazovat a najdes argumenty proc to jeste neni tak dobre jako stejne drahej analog. Ale to ze permanentne kazdy 2-3 roky prichazi velky technologicky skok, to ze to jednoznacne zvitezi, to ze je to dalsi etapa fotografie ktera zmeni vsechno, to zaprit nemuzes.

    A v tehle fazi ted jsme, resp. patrne uz dal. Za 1.5M mas porad spalovaci auto s lepsim dojezdem, srovnatelnou vybavou, ale uz horsima jizdmia vlastnostma nez elektricky. Pred 3 rokama to tak nebylo. Za 3-4 roky uz v teto kategorii bude elektricke auto vzdycky lepsi i vc. dojezdu na 1 nabiti.

    Kdyz jsem v dobe kdy nyx zacinal (a v 90. let na mageo.cz) polemizoval ze digitalni zrcadlovky se ustali nekde mezi 30-35 Mpix tak se mi lidi smali jakoze je to nerealne, nepotrebne, nesmysl, analog vzdycky bude lepsi co se citlivosti a rozliseni tyce (full-frame kinofilm ma u ISO 200 prepocet na zrno neco kolem 30 Mpix, nevim uz presne, kdyztak oprav). Ted je to naprosta realita.
    Stejne tak ma ted uz nejlepsi mercedes dojezd skoro 800km, dalsi 800+km auta prijdou. Muj odhad je ze ty lepsi auta budou mit mezi roky 2030 az 2035 dojezd hodne pres 3000km na 1 nabiti.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: hm :-) Ja teda vyzkousel oboji, a dokonce ani Milano ktery mam kousek to autem nebylo zrovna to pravy vorechovy. Pariz uz vubec, ty zacpy tam jsou legendarni. Taky jsme parkrat jeli TGV, to uz je o neco lepsi, ale letadlem/taxikem to bylo nejmin stressujici.
    GOR
    GOR --- ---
    BLOWUP: Ja to sleduju, protoze az manzelce skonci rodicak a pujde do prace, nejspis bude dojizdet autem. A ohledem na to, ze pujde o max. 50 km denne, premejslim o nejakym olitanym malobaterkaci, jako druhy auto. Motivace je takova, ze to bude provozne levnejsi a nebude to trpet na kratkejch pojizdkach kdyz povezeme sviste do skolky cca 1 km pri hodne spatnym pocasi, kdy se nam nechce jit pesky.

    Cena Leafu dle myho sledovani spadla za posledni rok o cca ctvrtinu az tretinu. IMO cenu tlaci dolu to, ze hlavne na zapade vyjde novej elmobil s dotaci na 20k EUR a ma nesrovnatelne vetsi dojezd.
    Ale cena techhle malobaterkacu proste nutne bude padat k nejaky limitni nule, protoze jejich jedina realna aplikace jsou kratky pojizdky s nabijenim doma.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Jen si ty smrdící auta ještě chvilku nechte. Já jsem celkem rád, že si pohodlně nabiju všude (nebo doma ze solaru), parkovat můžu zdarma po celé Praze a v mnoha městech po Evropě, neřešim dálniční známku ani silniční daň a spousta dalších výhod, které nebudou udržitelné až budou EV mainstream.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    a este jeden, kde automobilka otocila, podobne jak audi

    Šéf Ferrari vítá nucení elektromobilů, vidí v tom příležitost - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/auto/clanek/sef-ferrari-vita-nuceni-elektromobilu-vidi-v-tom-prilezitost-40368236
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: hmm, u nas teda je prave ted k mani 119 Tesel model S, nejlevnejsi zacina nekde u 28'000,- CHF. To je tusim asi 660k korun, no nekup to :-)))

    https://www.autoscout24.ch/de/autos/tesla--model-s?make=391&model=1919&sort=price_asc&vehtyp=10
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: tak vis jak... on existuje jeden takovej efekt, kdy nekdo kdo nainvestoval do neceho proste ziska pocit ze zadna alternativa uz neexistuje. Me na tom zaujalo spis ze tretina jako duvod udala planovanej zakaz spalovacich motoru - to je to o cem tu je rec. Takze i mezi absolutnima fanboyema - nikdo jinej ted elektroauta nekupuje - deset procent touzi zase po spalovacim, a kdyby nebyl ve hre zakaz, bylo by to ctyricet procent. To je docela tristni vysledek, rekl bych, vzhledem k tomu ze jde o lidi ktery k EV nejspis maji urcitou afinitu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: To je aktuální krátkodobej problém danej kombinací nedostatku čipů a boomu po koroně. Všichni všechno chtěj a chtěj to hned.

    Jinak trh s ojetejma elektrikama se zatím moc nevyvíjí, protože žádný nejsou. Existuje trh s ojetejma Teslama (který furt stojej milion i ty nejstarší) a pak existuje trh s nějakejma nepoužitelnejma zbytečnostma jako je VW eGolf. Trh s použitelnejma elektrickejma ojetinama co nejsou Tesla neexistuje, protože nejstarší použitelný EV co nejsou Tesla jsou rok až dva starý.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: No, když sednu na dvoře do nabitýho Taycana a vyrazím do Berlína s tempomatem nastaveným na 160 a vědomím, že musím někde po cestě zastavit na jedný ze šesti možných nabíječek a dát si tam kafe, než se mi to nabije na pohodlnej zbytek dojezdu, načež pak to auto po dobu třeba toho operního představení hodím na nabíječku a zpátky zase pojedu s tím, že jednou stavím na kafe (a kdybych nenašel nabíječku u opery, tak zastavím na to kafe dvakrát), tak budu člověče asi o hodně míň ve stresu než když budu muset jet MHD nebo taxíkem na letiště, řešit, jestli stihnu letadlo, pak hledat zase dopravu z letiště, řešit cestou všechny ty sračky z kontrolama a letenkama a tak, a pak sedět vedle nějakýho cizího člověka a pít odporný kafe z odpornýho kelímku.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    a maju pravdu, nikomu sa uz nechce vracat do horsieho :D

    Devět z deseti majitelů elektromobilů by už nechtělo spalovací auto, říká výzkum - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/auto/clanek/devet-z-deseti-majitelu-elektromobilu-by-uz-nechtelo-spalovaci-auto-rika-vyzkum-40368222
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: sleduje nekdo jak se treba trh s elektrickejma ojetinama vyviji? Ja zrovna dnes cetl u nas, ze naprosto explodujou ceny luxusnich aut, protoze diky corone nestiha produkce novejch a bohaty lidi nechteji cekat, takze treba ojetej Bentley momentalne stoji asi o ctyricet procent vic nez novej :-) Taky priklad, jak funguje byznys.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Český ovce si budou v roce 2035 kupovat deset let starý Enyaqy s baterkama repasovanejma u Franty v garáži a na internetovejch fórech budou tvrdit, jak to byl ještě poctivej elektromobil s Li-ionkama, stejně jako je 1.9 TDI/66kW jedinej poctivej turbodiesel.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: nojo, to by urcite byl zajimavej test. Akorat ono to cestovani na vetsi vzdalenosti neni jen o case, ale i o stressu s tim spojenym. Obcas je proste letadlo lepsi volba, nezavisle na cene. Veci ktery delam ted - ze si zaletim do Bruselu nebo do Parize na operni predstaveni a veceri - se proste casem delat nebudou, a autem to samozrejme nikdo provozovat taky nebude, at uz pojede jakkoli.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jo, ale to furt nevysvětluje, proč se spousta automobilek rozhodla přestat vyrábět auta na benzín, ještě když nebudou zakázaný.

    Protože i když se Cadillac rozhodne, že přestane dělat auta na benzín, Lincoln nebo Genesis se tak rozhodnout nemusej. Takže to jejich rozhodnutí nemůže být nedostatkem alternativy, ale tím, že z nějakýho důvodu věří, že prodat Cadillac na benzín bude v roce 2030 problém.

    A proč to tak je jsem ti vysvětlil níže, když si budu chtít koupit čtyřdveřový Porsche, tak to elektrický je levnější, rychlejší a mimo dálničního cestování rychlostí vyšší než 160 km/h víceméně stejně použitelný (těch 160 km/h jsem s jeho dvojčetem e-tron GT zkoušel a zdržení nabíjením je minimální, asi 20 minut na 300 km.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: tak jasne, cesky ovce si nechaj srat na hlavu a budou chodit proste pesky, v tom mas asi pravdu ;-)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Ta veta zni "... aby jim mohli prodat draz neco, k cemu nemaj jinou alternativu"

    Presne tak byznys funguje, odjakziva.

    Priklad ze zivota? mame tu takovej malej pruser - v jedny kaverne ve skale tu armada kdysi skladovala obrovsky tajny zasoby munice, a pred tusim padesati lety to cely explodovalo. Nastesti teda ne uplne vsechno, nebo nanestesti, jak se to vezme. Vedle ty kaverny stoji vesnice Mitholz, a po nejakejch sondazich armada ted po letech rozhodla, ze ten stav je neunosnej a je potreba tu kavernu s tema nevybuchlejma zasobama sanovat. Jenomze protoze je jasny ze to muze jit do luftu tentokrat opravdu vsechno, musi se cela vesnice na leta evakuovat. To znamena, ze ted stat odhaduje cenu tech domu a hodla ty domy od majitelu vykoupit, s tim, ze oni si za ty penize mohou koupit dum jiny. OK, co to ma spolecnyho s nemoznosti koupit si auto na benzin? Ti obyvatele ty vesnice jsou samozrejme v te oblasti zakotveni. Chodi tam nekam do prace, jejich deti do skoly atd. Takze vsichni samozrejme chteji pokud mozno najit bydleni nekde pobliz. Vsichni si to bydleni hledat musi - moznost zustat tam proste neexistuje stejne jako koupit si auto na benzin po roce 35. Co se stalo jako primarni reakce? Veskere nemovitosti v okoli, jak domy, tak pozemky, aktualne zdrazily skoro o sto procent, a vedou se diskuse o tom, co se stane pokud stat tem lidem da dvojnasobek aby na ne dosahli. Clovek nemusi byt inteligencni bestie aby si spocital, ze tam kde neni moznost volby proste ta nabidka okamzite zdrazi taky. To takhle funguje uplne se vsim - kdyz nastane neuroda rajcat, tak co si myslis ze se stane s cenama? Spravne, zaplatis dvojnasobek. Automobilky nemaji cil, aby mel auto kazdej. Jejich cilem je za co nejmin nakladu vydelat co nejvic. Pokud dojde k takovy (vynuceny) technologicky revoluci tak proste bude existovat cast lidi, ktery na aute jsou zavisly a se skripenim zubu nakonec zaplatej vic za min, protoze jim nic jinyho nezbyde. Stejne tak bude vrstva lidi ktery na auto proste mit nebudou vubec, ale to pro byznys nebude problem, protoze to potahnou ti ostatni ktery budou platit vic za min.

    Klasika je treba skutecnost, ze skoro cokoli je ve Svycarsku drazsi nez o par kilometru vedle v nemecku. Nekdy to je i za dvojnasobek. Proc to tak je? Protoze tu je vetsi kupni sila a lidi proste ty veci kupovat musej. Predstava, ze nejaka firma chce prodavat za nejaky lidumilny ceny je hodne naivni, ta chce hlavne hodne vydelat za malo nakladu, apokud ji staty se zakonodarstvim takhle vyjdou kupredu, tak nezavahaj ani na minutu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jinak když jsi zmínil leteckou dopravu, tak částečně související věc – přemýšlím teď o článku srovnávajícím elektromobil s cestou letadlem, protože flygskam (odpor k létání kvůli jeho neekologičnosti). Budu si teda muset najít něco s velkým dojezdem a rychlým nabíjením (Kia EV6 by mohla stačit), ale chci v praxi ověřit svoji teorii, že z Prahy do Berlína rychlejc dojedu elektromobilem než doletím letadlem. Z centra do centra to podle mě vyjde.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BLOWUP: Podle me jsou spalovaci motory zastaralost vhodna jen do veteranu. Jedinej duvod, proc se tak dlouho pouzivaj je, ze technologie baterii stala za prd. Za par let pujde cena dolu a dojezd nahoru a fakt nebude duvod jezdit na dinosaury tezeny v Saudsky Arabii. Smrdi to, dela to hluk, nici to zivotni prostredi.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam