• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Český ovce si budou v roce 2035 kupovat deset let starý Enyaqy s baterkama repasovanejma u Franty v garáži a na internetovejch fórech budou tvrdit, jak to byl ještě poctivej elektromobil s Li-ionkama, stejně jako je 1.9 TDI/66kW jedinej poctivej turbodiesel.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: nojo, to by urcite byl zajimavej test. Akorat ono to cestovani na vetsi vzdalenosti neni jen o case, ale i o stressu s tim spojenym. Obcas je proste letadlo lepsi volba, nezavisle na cene. Veci ktery delam ted - ze si zaletim do Bruselu nebo do Parize na operni predstaveni a veceri - se proste casem delat nebudou, a autem to samozrejme nikdo provozovat taky nebude, at uz pojede jakkoli.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jo, ale to furt nevysvětluje, proč se spousta automobilek rozhodla přestat vyrábět auta na benzín, ještě když nebudou zakázaný.

    Protože i když se Cadillac rozhodne, že přestane dělat auta na benzín, Lincoln nebo Genesis se tak rozhodnout nemusej. Takže to jejich rozhodnutí nemůže být nedostatkem alternativy, ale tím, že z nějakýho důvodu věří, že prodat Cadillac na benzín bude v roce 2030 problém.

    A proč to tak je jsem ti vysvětlil níže, když si budu chtít koupit čtyřdveřový Porsche, tak to elektrický je levnější, rychlejší a mimo dálničního cestování rychlostí vyšší než 160 km/h víceméně stejně použitelný (těch 160 km/h jsem s jeho dvojčetem e-tron GT zkoušel a zdržení nabíjením je minimální, asi 20 minut na 300 km.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: tak jasne, cesky ovce si nechaj srat na hlavu a budou chodit proste pesky, v tom mas asi pravdu ;-)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Ta veta zni "... aby jim mohli prodat draz neco, k cemu nemaj jinou alternativu"

    Presne tak byznys funguje, odjakziva.

    Priklad ze zivota? mame tu takovej malej pruser - v jedny kaverne ve skale tu armada kdysi skladovala obrovsky tajny zasoby munice, a pred tusim padesati lety to cely explodovalo. Nastesti teda ne uplne vsechno, nebo nanestesti, jak se to vezme. Vedle ty kaverny stoji vesnice Mitholz, a po nejakejch sondazich armada ted po letech rozhodla, ze ten stav je neunosnej a je potreba tu kavernu s tema nevybuchlejma zasobama sanovat. Jenomze protoze je jasny ze to muze jit do luftu tentokrat opravdu vsechno, musi se cela vesnice na leta evakuovat. To znamena, ze ted stat odhaduje cenu tech domu a hodla ty domy od majitelu vykoupit, s tim, ze oni si za ty penize mohou koupit dum jiny. OK, co to ma spolecnyho s nemoznosti koupit si auto na benzin? Ti obyvatele ty vesnice jsou samozrejme v te oblasti zakotveni. Chodi tam nekam do prace, jejich deti do skoly atd. Takze vsichni samozrejme chteji pokud mozno najit bydleni nekde pobliz. Vsichni si to bydleni hledat musi - moznost zustat tam proste neexistuje stejne jako koupit si auto na benzin po roce 35. Co se stalo jako primarni reakce? Veskere nemovitosti v okoli, jak domy, tak pozemky, aktualne zdrazily skoro o sto procent, a vedou se diskuse o tom, co se stane pokud stat tem lidem da dvojnasobek aby na ne dosahli. Clovek nemusi byt inteligencni bestie aby si spocital, ze tam kde neni moznost volby proste ta nabidka okamzite zdrazi taky. To takhle funguje uplne se vsim - kdyz nastane neuroda rajcat, tak co si myslis ze se stane s cenama? Spravne, zaplatis dvojnasobek. Automobilky nemaji cil, aby mel auto kazdej. Jejich cilem je za co nejmin nakladu vydelat co nejvic. Pokud dojde k takovy (vynuceny) technologicky revoluci tak proste bude existovat cast lidi, ktery na aute jsou zavisly a se skripenim zubu nakonec zaplatej vic za min, protoze jim nic jinyho nezbyde. Stejne tak bude vrstva lidi ktery na auto proste mit nebudou vubec, ale to pro byznys nebude problem, protoze to potahnou ti ostatni ktery budou platit vic za min.

    Klasika je treba skutecnost, ze skoro cokoli je ve Svycarsku drazsi nez o par kilometru vedle v nemecku. Nekdy to je i za dvojnasobek. Proc to tak je? Protoze tu je vetsi kupni sila a lidi proste ty veci kupovat musej. Predstava, ze nejaka firma chce prodavat za nejaky lidumilny ceny je hodne naivni, ta chce hlavne hodne vydelat za malo nakladu, apokud ji staty se zakonodarstvim takhle vyjdou kupredu, tak nezavahaj ani na minutu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jinak když jsi zmínil leteckou dopravu, tak částečně související věc – přemýšlím teď o článku srovnávajícím elektromobil s cestou letadlem, protože flygskam (odpor k létání kvůli jeho neekologičnosti). Budu si teda muset najít něco s velkým dojezdem a rychlým nabíjením (Kia EV6 by mohla stačit), ale chci v praxi ověřit svoji teorii, že z Prahy do Berlína rychlejc dojedu elektromobilem než doletím letadlem. Z centra do centra to podle mě vyjde.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BLOWUP: Podle me jsou spalovaci motory zastaralost vhodna jen do veteranu. Jedinej duvod, proc se tak dlouho pouzivaj je, ze technologie baterii stala za prd. Za par let pujde cena dolu a dojezd nahoru a fakt nebude duvod jezdit na dinosaury tezeny v Saudsky Arabii. Smrdi to, dela to hluk, nici to zivotni prostredi.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Průměrný nový auto v Německu dneska stojí 36 430 eur. Volkswagen ID.4 začíná dneska na 37 415 eur.

    Dacia Spring stojí 20 tisíc. Dneska je to sice krám co nikam nedojede, ale se stávajícím vývojem baterek bude aktuální generace Springu v roce 2030 furt stát 20 tisíc euro, ale bude mít dojezd 500 km.

    A lidi, který jsou opravdu chudý, jezdí ojetýma autama, takže do elektrický mobility budou "dotlačený" tak někdy v roce 2045-2050. V tý době už patrně budou nejstarší auta se solid-state baterkama, který vydrží v podstatě věčně, starý třeba 20 let a budou to levný ojetiny.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BLOWUP: každá transformace přinese vítěze a poražený, a vždycky budou trpět spíš ty chudší vrstvy a každej si tu spravedlivost představuje jinak. Stačí se přestěhovat z Alp z dvou kiláků nad mořem někam na Floridu, a hned budeš prožívat každej stupeň oteplení a cetrimetr zvedla hladiny moře o poznání víc.
    Stejně tak americký opuštění MHD přineslo 80% společnosti o řád větší mobilitu a posledních dvacet odsoudila k životním podmínkám levelu ČSSR 1975.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    argumentovat protestami z francuzska, kde protestovanie je narodny sport nie je zrovna dobry priklad, francuz ked ma na vyber medzi tym ist do prace alebo ist na protest tak radsej si vyberie to druhe, v ibm sme nejakych francuzov mali a to boli ludry lenive (ale to ma vypovednu hodnotu ako EV videne na italskej dalnici ocami blowupa, tak brat s rezervou :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    GOR: mozna :-)
    Muj pocit je - nejenom co se automobility tyce - ten, ze ruzny ekosilenci v podstate chtej dosahnout stavu jako na pocatku minulyho stoleti, kdy jezdit autem nebo treba nekam letet letadlem bylo vysadou hornich deseti tisic. Boj proti "klimatickym zmenam" je proste zaminkou, jak trochu predelat spolecnost podle jejich sektarskejch ideologii. Bohatym to je nakonec jedno, ti budou dal zit tak jak chtej, ale lidi ktery treba uz ted neufinancujou slusny bydleni tam kde pracujou a jsou na levnym aute existencne zavisli budou v prdeli jeste vic - jak nakonec ve Francii zluty vesty nazorne predvedly.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jakože přestanou vyrábět něco, co lidi chtěj, aby jim mohli prodat dráž něco, co nechtěj? Hele, moc toho o byznysu nevím, ale mám pocit, že takhle to nefunguje :)

    Ceny baterek klesly za posledních 10 let o víc než řád, a dá se očekávat, že budou dál klesat. Baterka je to jediný, co je na elektrickým autě drahý, ten zbytek je výrobně VELMI VÝRAZNĚ levnější než spalovací auto. Zároveň je u elektrickýho auta mnohem snazší a levnější dát mu velkej výkon.

    Už teď začínají být elektromobily levnější ve vyšších třídách aut – třeba Porsche Taycan je levnější než Porsche Panamera. A to má základní Taycan 408 koní a základní Panamera (o 300 000 dražší základ vs. základ, o nějakejch 150 tisíc dražší proti Taycanu s dlouhým dojezdem) má 330 koní.

    BMW i4 už je srovnatelně drahý s BMW 4 GrandCoupe, kterýmu tak zhruba odpovídá. BMW i4 stojí od 1,47 milionu, odpovídající BMW M440i (cca stejnej výkon) stojí 1,7M, za což už máš i40 M40e, která má ale výkon jako M4 (asi 550 koní).

    Enyaq stojí stejně jako Kodiaq s odpovídajícím motorem a výbavou.

    A ta hranice se posouvá níž a níž.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    japonci su vseobecne taki akysi zaspati co sa EV tyka, mazda ma tiez zatial tusim iba tu mx-30 co je take nemastne-neslane a dost nepouzitelne mestske SUV
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Tak Toyota v to veri :)
    GOR
    GOR --- ---
    BLOWUP: Ber to z jiny strany, nevim jak je to jinde, ale v CR byly auta v pomeru ke mzdam v poslednich letech zdaleka nejlevnejsi v historii. Elektroauto je ted ke mzde jako spalovaci auto nekdy na pocatku tisicileti. (Ovce I zacinala v roce 2001 na 370k, tj. na tehdejsich 26 mzdach, 26 mezd je dnes cca 900k, za to ID.3 taky koupis.) To vubec nemluvim o tom, ze ty auta jsou dneska oproti jednickovy ovci o parnik jinde.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Jasný, plánujou to proto, že je vede spolek ekoteroristů, co chtěj podříznout svý firmě větev pod zadkem. Kdyby jakákoliv automobilka věřila, že přechod na EV nedává smysl, tak se na nic podobnýho nechystá, naopak rozjíždí dalších x řad pro ty kategorie, který jí za tu pětiletku dvě konkurence přenechá.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: to neni to samy. Ze chtej prestat vyrabet spalovaci verze neznamena, ze ty elektricky nabidnou nekdy levneji. Ale preju nam abys mel pravdu :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Taky se podívej na plány automobilek, kdy chtějí přestat vyrábět ICE. Téměř všechny prémiový automobilky to plánujou DŘÍV než 2035, a to i bez EU (třeba Cadillac, kterej se tady neprodává).

    V roce 2030 už bude spalovací prémiový auto nejspíš neprodejný, protože bude moc drahý, složitý a pomalý.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: OK, tak ja s dovolenim tuhle tvoji predpoved dam do svyho auditka "sazka na budoucnost".

    Muj pocit je spis ten, ze technologie ktera sice ma potencial byt levnejsi ale je prosazovana nasilim (nic jinyho si koupit nesmis) bude vzdycky proste uz z principu drazsi. Kdyby ty fosilni technologie smely existovat jako konkurence vedle tech EV dal, tak bych tomu ze jednoho dne to samy co mam ted koupim v elektrice levnejs veril spis, takhle mi to moc nejde. Ja tipuju ze ekvivalent myho auta bude i za tech pet let o tech tricet procent drazsi, a levnejsi budou jenom nejaky lidovy vozitka s mikrodojezdem, kde si v lete nebudes moct zapnout klimatizaci abys dojel domu :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tak za pět let.

    Z hlediska výbavy a jízdních vlastností to není žádnej problém, v tom jsou elektrický auta lepší vcelku standardně, jak po stránce výkonu a zrychlení, tak jízdního komfortu/ovladatelnosti (těžký baterky nízko v autě).

    Co se týče dojezdu, tak dnešní elektromobily střední třídy jsou kolem 500-600 km, příští generace baterek by měla přinést zlepšení tak o 30% při současným poklesu ceny. Takže bude reálnej buďto větší dojezd, nebo prostě za cenu, za kterou teď dostaneš "malobaterkovou" verzi dostaneš těch 500 km a za cenu tý lepší dostaneš 800 km.

    Plus se to celý zlevňuje díky economy of scale atd.

    Dneska už dokáže být elektromobil výhodnější u auta třeba za milion a čtvrt. Aby byl výhodnější v ceně auta dejme tomu střední třídy (nějaká normálně vybavená Octavia za třeba 800 000), to je si myslím tak pět let vývoje stávajícím směrem.

    Jo a zásadní gamechanger jsou 800V baterie, který umožňujou nabíjení nějakýma 270 kW. Nejdřív to měl jen Taycan a e-tron GT, ale dneska to má v základu třeba Hyundai Ioniq 5, kterej stojí lehce přes milion, a za milion a čtvrt je verze se skoro 500 km dojezdem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam