• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jinými slovy Tesla prodává auto za tři miliony, který je tak málo výjimečný oproti jejich autu za milion a půl, že jí to levnější auto kanibalizuje prodeje toho dražšího.

    Kromě toho uvádí nový modely tempem jeden za tři roky, svůj původní, 9 let starej model pořád prodává v téměř nezměněný podobě (byť technicky mnohem pokročilejší) a nevypadá to, že by se to mělo změnit.

    Takhle může udržet nějakej růst, ale brzo přijde hranice, kde už bude nasycenej trh "Tesla geeků" (můj odhad je někde mezi 1-2 miliony aut ročně) a "tradiční řidiči" jsou mnohem hůř přesvědčitelný koupit auto s podivnýma řešeníma a mimo jiné naprosto příšerným zákaznickým servisem.

    Tam se růst zpomalí a nakonec zastaví. Nebo bude muset vypadnout Musk, místo něj přijde klasickej automotive manažer, kterej natlačí Teslu o kus blíž mainstreamu, zavede v oboru běžný věci jako třeba zahuštění nabídky řadou dalších modelů (placatější trojka, delší Y, stylovější esko, kratší hatchbacková trojka... whatever) a pak se možná Tesla dohrabe někam na velikost BMW.

    (jo a v tu chvíli taky nastane propad akcií, konečně)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: model S sa predava uz od roku 2012, taycan je proti nemu dost novinka a hlavne u tesly model s kanibalizuju predaje model 3 to same co model x vs model y
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Proste tak.
    A samozrejme: ty vidis radio, to muze byt podobne nebo stejne. Ale za nim je velikansky šelmostroj.
    Abys rozhoukal auto z mobilu, zak postupne aktivujes 7 systemu. A to je jednoduchej task
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tie dotykove displeje ale stale nemali tak rychlu odozvu, v mnohych autach to nie je ani dnes samozrejmost a odozva displeja je pomala a animacie trhane
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Dotykáč je v pořádku, pokud je použitej s rozumem. Na věci, který potřebuješ dělat za jízdy, je potřeba mít ovládací prvky, který se dají řešit poslepu.

    Třeba ten e-tron GT, kterým jsem teď jezdil, to má vyřešený skvěle. Ale taky má... nechci to říkat... tlačítka :)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Ok, tak si povíme na konci roku jak se tam ID.4 prodává ;)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: ta pidi automobilla svými prodeji EV překonáva jakoukoliv jinou tradicni automobilku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: To je zvláštní, jak se teda povedlo, že to má oboje stejný bugy?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: V USA nedává ID.3 smysl, je na tamní trh moc malá. Tam bude fungovat ID.4, ale ta je moc čerstvá. Nebo Q4 e-tron, ale ta se tam ještě neprodává.

    Nebo Mustang Mach E, kterýmu teprve najíždí výroba.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Prostě jsi napsal krávovinu. V relevantních kategoriích, kde už existuje pro Tesly konkurence (tedy třeba Model S vs. Taycan a e-tron GT) Tesla prodejema svoji konkurenci nepřekonává.

    V těch ostatních kategoriích zatím vede, ale často jen díky tomu, že má málo modelů, takže samozřejmě prodejní čísla danýho modelu budou u Tesly mnohem větší než u jiný značky, kde jsou rozdělený mezi X modelů.

    A taky opakuju, že TESLA JE PIDIAUTOMOBILKA. Je to nejmenší automobilka na světě, která se dá považovat za "velkosériovou". Větší jsou i obskurní značky jako Subaru nebo Mazda, nebo sub-značky koncernů, jako Škoda.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: MIB3 a 4 nemaji stejny backend. Jsou o generaci jinde, pro 4 se pouziva drive svedsky WirelessCar, 3 ma backend Audi
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: jojo domácí EU trh je jediný kde se id.3 aspoň trochu drží prodejů Tesly, v Číně a US dostává na prdel. A srovnávat nový Taycan se starým S navíc v jiných letech jako wtf
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Až se za 10 let stanou EV smartphony a budou si je kupovat ti lidi, co si dneska kupujou Nokie a Ericssony, tak se můžeme pobavit o tom, jakej u těch lidí bude iPhone hit.

    Jinak s tím chytáním za slovo na mě pls nechoď.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Dotykáče jsou na hovno. Ten, kdo je cpe do aut je idiot. A neni to ani nějaká subjektivní preference. Při řízení prostě nemůžeš někde šmudlat prstem a koukat na obrazovku abys našel tlačítko. Klasickej HW button se dá zmáčknout poslepu (ty lepší tam maj i hrbolky ala braillovo písmo). Viz rozhovor se saniťákem v DVTV, kterýmu do sanitky nacpali tablet místo tlačítek :D

    Starší Tesla S byla asi nejlepší (i když bych preferoval horizontální display), Model 3 ještě jde (alespoň má páčky na to hlavní a na rychlost vpravo se dá zvyknout). Novej Model S je uplná blbost a s tim volantem se fakt Musk po...

    BOBASH: Tak pro Tesla fanboys je každej, kdo zmíní jakýkoliv nedostatek, hater. Ona jich spousta taky vlastní akcie a tim jsou z nich ještě horší fanatici (viz. Radovan Vávra).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: A kromě toho, když teda chceš srovnávat vlajkový lodě, tak Porsche Taycan se letos prodalo víc, než minulej rok Tesly Model S. A to je prosím srpen.

    Zároveň ale VW víceméně stejný auto prodává taky jako Audi e-tron GT, u kterýho jsou zatím jen první čísla, protože se začalo prodávat později, ale je to pořád třeba polovina toho co Taycan.

    Jo a ID.3 v Evropě taky překonává Model 3. A to je pro VW zatím jeden z asi pěti modelů v týhle kategorii, za tři roky bude mít VW v týhle kategorii asi dvacet modelů, kdežto Tesla bude mít furt dva. Možná tři, jestli přidají to bájný auto za 25 tisíc dolarů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Žádná elektrická vlajková loď VW na trhu ještě není, jsou na trhu dva mid-level Volkswageny, jedna Škodovka, jedna Cupra a za chvíli se začne prodávat jedno Audi. To za prvé.

    Za druhý, Tesla cílí na nadšence do technologií, kterým se tohle pochopitelně líbí a nikdy jsem nepopíral, že se jim to určitě líbit bude. S tímhle cílením má potenciál k dalšímu růstu, může se jednou stát relativně velkou automobilkou, ale zároveň bude mít velkej problém oslovit nejen autonadšence, ale především běžný konzervativní řidiče.

    To teď není problém, protože ty neoslovuje žádný elektrický auto a myšlence elektrickejch aut se smějou.

    Až se za 10 let stanou EV mainstreamem a budou si je kupovat ti lidi, co si dneska kupujou VW Passaty a Škody Superb, tak se můžeme pobavit o tom, jakej u těch lidí bude Tesla hit.

    Zatím je to pořád pidiautomobilka s naprosto mizivýma prodejema.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jinak ad appka – co umí appka k Tesle tak převratnýho, že to neumí appka ke Škodovce nebo BMW?

    Ad tablet – ano, gigantickým tabletem na výšku byla Tesla první, nicméně trend stále větších dotykových displejů už v tý době trval víc než 10 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: VW nevydal dvě auta bez dodělanýho SW, ale asi 25. Infotainmenty/HW architektury MIB3 (spalovací auta) a MIB4 (EV), který sdílí stejný základ, se vyvinuly s chybama, o kterých se příliš pozdě zjistilo, že jsou příliš hluboko v SW (ne-li dokonce už v HW) aby se to dalo rychle opravit.

    Zároveň si VW nemohl dovolit udělat to, co Tesla, tedy odložit uvedení na trh postupně o tři roky, protože je na to navázanejch milion dalších věcí a když máš vyvinutý auto a připravenou jeho výrobu, včetně miliardy subdodavatelů (novej Golf, nová Octavia), který už je vyvinutý s tím novým infotainmentem, tak ho nemůžeš nepustit do výroby. Takže udělali jedinou možnou věc, nějak to poflikovali a zároveň začali vyvíjet celej SW znovu.

    Tohle je mimochodem naopak důsledek toho, že se VW pokusil otočit priority směrem k SW, ale napoprvé se jim to nepovedlo.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: No vidíš, tak ten prisernej M3 drti na největším světovém EV trhu vlajkové lodě od VW. Možná je načase si říct že tvé úsudky a preference úplně nekorespondují s trhem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Ne, to fakt nejsem. A nevadí mi a priori dotykový displeje, jen musí být rozumně použitý a nehodí se na úplně všechno.

    Ještě třeba Model S mi přišel docela dobrej, interface palubky byl výbornej, ty věci, co fakt nutně potřebuješ ovládat rukama, byly na páčkách pod volantem a na volantu, velkej infotainment uprostřed byl docela fajn.

    Model 3 je příšernost, mít rychloměr v rohu obří televize mimo zorný pole je kreténský, celej ten obří displej je nepřehlednej, protože jsou tam věci namrdaný tak, aby se vešly do obdélníku, ne aby to fungovalo.

    Chceš interiér plnej dotykáčů, kterej reálně funguje jako v autě? Tohle:



    Je tam dokonce displejů víc než v Tesle. Ale možná je to o tom, že se to Porsche nesnaží člověka přesvědčit, že není auto, ale počítač.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a Tesla byla první co měla obří tablet a teď to dělají skoro všichni - trend setter
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam