• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SITH
    SITH --- ---
    FEDAJKIN: myslíš té automobilce, kde jejich šéf píše veřejně na twitter, že governmentu nevěří? Tak třeba mu to vrací a také mu nevěří.

    A odbory jsou potřeba. Samozřejmě a bez debat.

    Bavím se informací o tom, jak si Čína své favority hýčká. O právech a svobodách čínských a dalších dělníkách víš také?
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: máma v odborech byla a nikdy si nestěžovala, naopak byla ráda že jsou. A pokud musk opravdu vyhodil borca za to že se na Twitteru zmínil o odborech tak to za pozornost stojí. Ale jestli je to pravda nebo ne netuším a vlastně je mi to úplně jedno.


    FEDAJKIN: já chápu že bys byl rád kdyby se sralo jen na muskovu hromadu, ale na ostatní by taky mohlo něco zůstat nemyslíš?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Hmm, asi záleží na okolnostech...
    Příspěvky jsou daňově uznatelné a 2x ročně mi přijde příspěvek na rekreaci, takže ve výsledku se pohybuji kolem 0 + kdybych si pořídil Multisportku, tak sleva na ni mne katapultuje do plusu...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    mne odbory vymrcali o 1 plat odstupneho naviac, ked nas rozpustali, ale inak toho za celu dobu svojej existencie nezvladli mnoho okrem vyjazdnych zasadani kde si rozdavali odborarsky merch, financovany z odborarskych prispevkov, za mna prinos ziadny
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    KEB: Jasně, pojdme trochu zatopit jediné US automobilce, která je schopná konkurovat Číně a naházet jí pár klacků pod nohy. Dvojnásobně směšné, když se podíváš, jak si Čína své favority naopak hýčká.
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: ne Vídeň ale biden :-D
    KEB
    KEB --- ---
    Vídeň je hnusnej komunista, tfuj, podporovat odbory. Co přijde příště zdravotní pojištění pro všechny?

    Tesla nedostane maximální dotace, chybí jí odbory, uvedl Biden | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/biden-tesla-dotace-elektromobily-odbory
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Jakože blba komunikace a supply chain problémy, které teď mají všichni? Ok :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NJAL: Ten tlak na zbavení se staré technologie ale počítá s jejím nahrazením v době, kdy už cenový ekvivalent bude, respektive kdy bude nejspíš levnější.

    Problém je, že spousta lidí uvažuje o něčem, co se má stát v roce 2035, s představou cen z roku 2020.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PETER_PAN: Jen abych to doplnil. To jak pisu "Vi se o tom 30 let ...". Samozrejmne v 90. letech nebyla technologie baterii na takove urovni jako dnes i kdyz se elektromobily diskutovaly jako mozna budoucnost. Tehdy byla bezemisni predstava:
    1] vodik + jeho generovani z prehrate vodni pary pripravene v JE
    2] Biopaliva (slepa cesta, vedci na to upozornovali uz v 90. letech)
    3] Synteticka paliva s celkovou nulovou uhlikovou stopou (treba biotechnologicke, z odpadu atd.)
    Pak teda Musk ukazal vsem ze to jde a od cca roku 2016 uz v automobilovem prumyslu nikdo nepochybuje o tom co je nevyhnutelne a to nejen kvuli emisnim normam.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    NJAL: To nemas teda rozhodne pravdu. Telekomunikacni homologace jsou prima analogie automobilovym. Pocinaje maximalnimi vyzarovanymi vykony, koncentraci BTS, protokolu, kmitoctovych pasem, vynucene prechody na technologie, plan zmen na leta dopredu atd.

    A co se lobby tyce, tak to nemas take pravdu. Emisni a bezpecnosti normy graduji co nekolik let od 70. let minuleho stoleti, to neni nic noveho. Postupne se k tomu kromne lokalnich emisi pridavali i ty komplexne enviromentalni pozadavky a o tom ze emisni normy kolem roku 2030+ uz budou muset byt takove ze realne neco resi se vede odborna diskuze pres 30 let.

    Naopak oil industry jakoukoliv transformaci uspesne brzdi poslednich 30 let. Jeste v 90. letech nikdo o tom ze se planeta otepluje vlivem clovek a jim vypoustenym sklenikovycm plynum na odborne a vrcholove politicke urovni nepochyboval. I ti nejvetsi konzervativci jako Margaret Tečrová to meli v politicke agende, tedy transformace prumyslu na neemitujici. Tehdy ale ty velke korporace do toho nalily ohromny mnozstvi penez (pseuodovedecke vystupy, vlastni fakeove studie, zakladani ruznych think-thanku z kterych dotedka cerpaji takovi jako IVK, tlak na politiky a znasobeni penez do politickeho lobbyingu).

    Ted je rok 2021, klimatologie ma jeste presnejsi modely, ty z 90. let sedi na soucasnost s nepresnosti par procent (v 80. letech mely jednotlive modely velke odlisnosti, ale po roce cca 1993 ty rozdily mezi jednotlivymi modely uz byly velmi male a doted se jenom zmensuji), o komplexite vime vic ne z kdy predtim a stejne za tech skoro 30 let se podarilo vytvorit takovy informacni reflex, ze to jako neni uplne jednoznacne a jasne jestli pripadne do jake miry globalni emise sklenikovych plynu jsou problem a rozporovani/rozmlzeni o tom ze otepleni o 1, 2 nebo 3 stupne jejich vlivem je rozdil asi jako mezi Elrondovou Roklinkou a Mordorem.

    Tak a ty znalosti alespon do nejake miry reflektuji obecne prumyslove normy ktere se updatuji jednou za mnoho let. A jednou z nich jsou i emisni normy, ktere od urciteho data nepujde splnit u zadneho spalovaciho motoru. Vi se o tom 30 let, na pripravu je dalsich 10 let (cca rok 2030 bude v prodejich u osobnich aut celosvetove uz temer bez spalovaku, pak bude jeste 20 let dobihat provoz spalovaku), ten tlak je pozvolny a je na adaptaci dost casu. Posledni spalovaky pujdou do srotu kolem roku 2050 a zbytek bude po garazich jako veterani. Jako delat to vic pomalejc uz si nedokazu predstavit.

    Co se cenoveho ekvivalentu tyce, viz. zde: [PETER_PAN @ Elektromobily]
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: To si nemůžou dovolit. Šlo to u Citigo iV, kde byla výroba omezená na nějakejch pár tisíc nebo možná nízký desítky tisíc. U tohohle musej počítat s prodejema ve statisících, to by dotace spolkly miliardy – to už je levnější zaplatit ty pokuty.
    NJAL
    NJAL --- ---
    PETER_PAN: Problem te analogie je, ze do generacni vymeny telekomunikacnich zarizeni nezasahovaly zadne zakony, tlaky a lobby jine, nez provozovatelu telekomunikacnich siti. Pevnou linku (ekvivalent parni lokomotivy) nakonec muzes mit i dnes a pri prodeji stareho mobilu nejsi penalizovan dosti vysokym poplatkem.

    V pripade osobni mobility je velky tlak na zbaveni se stare technologie, aniz by byl k dispozici cenovy ekvivalent, o ekvivalentu cena/vykon ani nemluve.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: a nebo to budou vnitřně dotovat aby se vyhli pokutě za emise
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    A tohle je přesně jeden z důvodů, proč bych si Teslu nekoupil fakt nikdy. A proč bude mít Tesla problém, jakmile se bude snažit konkurovat tradičním automobilkám ve chvíli, kdy i ony budou mít použitelný EV:

    Tesla apologizes for new Model S delays, but some worrying things are going on - Electrek
    https://electrek.co/2021/08/10/tesla-apologizes-new-model-s-delays-worrying-things/?fbclid=IwAR30jnT47XcPkfQbgmZ0Plnm7GtPfUSMvuuAKZRveoJzPy_tITFHgMgrbFg
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: To furt nestačí. Škoda je VÝRAZNĚ dražší značka než Dacia – srovnatelnej model (Sandero vs. Fabia) stojí od Škodovky o kilo víc. Těch 10% ročně neudělá ani to, aby dával smysl elektrickej ekvivalent Springu za stejný prachy. A podle mě nebudou chtít jít na trh s něčím, co má dojezd 250 km.

    Nicméně kdyby přišla nová generace baterek, která by přinesla jima slibovanej pokles ceny plus zvýšení kapacity o 30% plus zvýšení životnosti, pak by za cenu Springu mohli najednou mít auto s dojezdem třeba 350-400 km a to už se dá prodávat...
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    NJAL: V zasade mas pravdu, ale to prijde prirozene tak jako prichazela penetrace signalu pro GSM, zlevnovani novych mobilu a prodej second-hand mobilu. Nebude to ve smyslu vcera NE a dneska ANO, ale bude to gradientni proces do kteryho bude postupne naskakovat vic a vic lidi a nakonec i ty strejcove s Fabii zjisti ze uz parni lokomotiva smysl nedava.
    NJAL
    NJAL --- ---
    Myslim, ze v Cesku a vubec postkom zemich se trh s elektromobily rozumne rozjede, az bude moznost koupit si levne (na urovni dnesnich spalovacich ojetin) ojety elektromobil a relativne levne si v nem nechat repasovat baterie, popripade budou nabidky tretich stran na zvyseni dojezdu starsich elektromobilu s tim, jak bude postupovat technologie baterii...

    (+ samozrejme rozvine se nabijeci sit)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak tři roky jsou tři roky, baterky jsou o nějakých 10% ročně dolů, takže úspory tam jsou. Plus je možné že rozložením nákladů platformy mezi víc aut dosáhnou úspory z rozsahu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jsou dvě možnosti. Buďto Škodovka udělá konkurenci pro Spring, která bude použitelná jako auto do města, nebo ve VW vědí o vývoji baterek něco, co my nevíme.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam