• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    KEB
    KEB --- ---
    SMRGL: jakýkoliv nabíjení na sídlišti
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    NIKDAS: pomalý nabijení ;)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    SMRGL: +nabíjení na sídlišti
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    BLOWUP: zaleži o přístupu k životu.. i husákovo děti a starší si koukají po EV... nyní je limitující pouze cena, nic jiného.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BLOWUP: Nevim, tady v Holandsku ma vetsina mych znamych auta na operaky presne jak rika Dzodzo. Pokud dneska nekdo neco kupuje, tak jsou to uz temer vylucne EV, ale i to spis vezmou na operak.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: haha, ja bych rekl ze v nejaky bubline zijes spis ty :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: neviem ci vsetci novinari ziju v nejakej demografickej bubline, ale v okamziku ked si budu svoje prve elektromobily kupovat ludia co si doteraz kupovali BMW, Fordy nebo treba Skodovku, tak uz pojdu pomaly do duchodu, ty pocitas, ze sa to zlozenie zakaznikov v case nemeni, ale zvlast u mladej generacie sa meni dost, trebars este pre vekovu kategoriu 40+ co su husakove deti auto stale znamena nejaky status symbol, ale v mladsej generacii 30+ uz je to iba skrinka na kolesach a moc to neriesia, ked potrebuju odvoz tak si objednaju uber, pripadne maju na lizacku nejake auta ktore striedaju co 2 roky
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    HERR_FLICK: dnes na autech na náplavce prý taky docela perlil, měl tam kamarády ze svého thinktanku a pak Vaculíka, který začíná vymýšlet divné věci..
    KEB
    KEB --- ---
    GOR: ty vole, tak přemýšlím trochu ne, kdo dneska ještě používá tlačítka a volant... :-D

    Sorry jsem musel
    GOR
    GOR --- ---
    COMODOR_FALKON: Nehadam se, jen nevim, mohl bys prosim jmenovat ty zastaralosti jmenovite, alespon ty nejpodstatnejsi?
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: ok, ja ty ceny nesleduju ale myslel jsem ze to vyjde nastejno
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Tvl. Fabie taky umi vsechno a lidi si kupujou Lamba.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Ty levný ne, normálně se dá koupit telefon za 3-10 tisíc a umi všechno co potřebuješ, iPhone 12 stojí 20-30.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: 12mini stojí cca 3x tolik co stál můj telefon, umí toho ~stejně (vlastně má navíc akorát 2 GB RAM a nemá microSD kartu) a má s obdobnou baterkou papírově cca 70% výdrž (ve srovnání se stock verzí)

    Enyaq i Mach E jsou po technické stránce ve srovnání s Teslou zoufale zastaralé a jejich problémy jsou řešeny zoufale pomalu - spoléhají prostě na to, že kupci autům nerozumí a budou to hodnotit podle naleštěné kapoty - což nevylučuji, že časem fungovat bude, ale teď je to ještě IMHO pořád spíš o lidech co si Teslu koupili kvůli funkční hodnotě, než jako statusový symbol.

    Pokud se bavíš s někým o stavění kompů, kryptu a technice obecně a má prachy, nejspíš má i Teslu…
    Pokud je nemá, tak ji chce…

    Jinak zapomínáš dost na to, že pro úspěch je důležitá i resale value - což zatímco tu je dost lidí, co si nemůžou pořídit novou Teslu, ale ojetou ano (přičemž v praxi jde o držáky), tak u ostatních EV jsou funkční problémy hlášeny celkem pravidelně i u nových vozů, zvlášť pokud mají LG Chem baterie…
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: dyt ty samcungy stojej to samy, ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tebe ta prémiovost možná nezajímá, ale ty jsi automobilkám u prdele, protože nejsi jejich zákazník.

    A protože elektrická revoluce začíná od vyšších cenovejch relací, budou ještě pár let primární zákazníci automobilek lidi, kteří jsou ochotní dát 1M+ za auto. Což znamená, že jsou zvyklí si připlácet za kvalitu, zpracování, jízdní vlastnosti atd., protože jinak by si mohli za půl milionu koupit Toyotu Corolla Hybrid, která je z hlediska "efektivně mě to dostane z bodu A do bodu B" stejně dobrá nebo lepší než většina drahejch aut.

    Pokud budu chtít utratit 1,75 M za auto (Model Y, kterej by měl být nejprodávanější Teslou vůbec), tak si můžu vybírat mezi spoustou aut s podobnými parametry. Model Y má dojezd 507 km – to je cca stejně jako Enyaq nebo Q4 e-tron, a o 100 km míň než Mustang Mach E. Enyaq je v základu o 600 tisíc levnější (při ekvivalentní baterce), Q4 e-tron zase vypadá vevnitř jako kvalitně vyrobený auto, je hezkej a uživatelsky příjemnej, Mustang Mach E dojede stejně jako Tesla a má i podobně cool interface (akorát k tomu zachovanou ergonomii normálního auta).

    Tesla po stránce elektromobility proti těmhle autům není v ničem napřed, natož o 5 let.

    Napřed je teoreticky s FSD, ale to je zatím vaporware, reálně to neumí dělat nic užitečnýho a je otázka, kdy bude umět – Lev2 autonomie, kdy stejně musíš držet volant, ti reálně nepřinese žádnou zásadní výhodu oproti třeba tomu Enyaqu nebo Q4 e-tron, který to podstatný (umí to tak nějak jet samo po dálnici nebo po okresce a stačí to hlídat) umí taky, ale k tomu mají třeba mnohem lepší UX včetně augmented reality.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Až na to že vůbec...
    iPhone 12 Battery Replacement - iFixit Repair Guide
    https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+12+Battery+Replacement/140588
    (Uvědomuješ si, že jsi postoval pouze link na nějaký McServis, že jo…?)

    PSYCHO: Menší baterky jim rozhodně nestačí, fixlujou skrze agresivní uspávání aplikací. Svoji roli hraje i typ androidu, s kterým to porovnáváš - pokud bude "oholený na iPhone" tak vyhraje…

    Problém je i v tom, že tím pojmem tu šermují jiní + je rozdíl, ci si pojmem "prémiový" kdo představuje. Pro Tebe a Bobashe to jsou ekvivalenty pozlacených hajzldeklů. Fajn, BMW, Audi a spol. určitě s nějakým "prémiovým prdem" přijdou...

    Tahle prémiovost mne třeba vůbec nezajímá - dívám se jen na to, jak efektivně mne to dostane z bodu A do bodu B, jak kvalitní technika je pod kapotou...
    A tam je prostě fakt, že Tesla už je tam, kde ostatní budou až tak za 5 let… Že na tom je kryt z plastu, údajně levného, mne nezajímá.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Tomu rikam comeback :)

    Awesomely Weird Alibaba EV of the Week: Electric Ford Model T Knockoff
    https://electrek.co/2021/08/28/awesomely-weird-alibaba-ev-of-the-week-knockoff-ford-model-t-electric-car/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Tesla není iPhone mezi autama. Ne to, čím je iPhone dneska.

    Byla tam paralela v tom, že oboje je přelomový a má to velkej displej, ale tím podobnost končí.

    iPhone je designovej a kvalitně udělanej.
    Tesla má antidesign a zpracování Dacie.

    iPhone se snadno používá a je trvanlivej.
    Tesla si vymejšlí v UX totální vopičárny, viz yoke, jen proto, že je to cool.

    iPhone má dlouhodobě stabilní uživatelský prostředí, je jednoduchý si na něj zvyknout, vlastně už je to spíš "telefon pro starší lidi"
    Tesla... ehm.

    iPhone je už dneska víceméně "tradiční značka", protože všechny "tradičnější" už vyhynuly, ostatní jsou vesměs různý asijský nováčci.

    Automobilovým ekvivalentem iPhone je mnohem spíš třeba BMW, u kterýho je interiér výsledek plynulý evoluce, když sis kupoval BMW od roku 1980, tak v tom novým ti budou pořád základní prvky připadat povědomý, i když je tam nejmodernější technika, má to sice appku která umí všechno co appka Tesly, ale taky to umí fungovat jako auto z roku 2000 a ty nový věci nemusíš používat atd. A je to solidně udělaný a ve většině případů to i vcelku vydrží.

    Tesla je automobilovej ekvivalent spíš třeba Google Pixel nebo něčeho takovýho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Za prvé, poslední zbývající kompakt na trhu není SE, ale 12 Mini, když už.

    Za druhý, to co už ti tady odpovídali jiní – jeden z důvodů, proč jsem přešel na Apple zařízení, je, že to vydrží a nerozbíjí se to.

    Ad lidi, co si teď koupili Teslu – jo, to je máš pravdu, lidi co teď mají Teslu si je dost možná budou kupovat dál, protože velká část z nich jsou fanoušci.

    Ale to není podstatný, protože lidi, kteří dneska mají Tesly, jsou tržně naprosto zanedbatelný (možná s výjimkou Norska).

    My se tady bavíme o okamžiku, kdy budou svoje první elektromobily kupovat lidi, co si do teď kupovali BMW, Fordy nebo třeba Škodovku. A ti nejspíš dají přednost tomu, na co jsou zvyklí (auto co se tváří jako auto a ne jako futuristická dopravní kapsle) i kdyby to mělo o kousek horší parametry.

    A ono to navíc ty o kousek horší parametry mít nebude, třeba Enyaq i Mach E mají větší dojezd (v případě Mach E výrazně větší) než Model Y, který jim konkuruje a který je dražší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Hezky jsi nám připomněl, že žiješ v bohatým Švýcarsku, ale v ČR stojí většina iPhonů (s výjimkou druhý generace SE) zhruba průměrnej měsíční plat...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam