• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOXICMAN: Tohle není o tom, že by si FSD mohlo postupně všechno natrénovat a pak to bude dobrý.

    Aby mohlo řídit samo, muselo by si umět poradit i s nečekanýma situacema, což se natrénovat nedá, na to potřebuješ AGI, a ta není.

    Bez toho se dá řešit nějaká velmi jednoduchá úloha s méně proměnnýma – třeba jízda po dálnici, kde není potřeba řešit moc nepředvídaností.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOXICMAN: Ale ten systém se ani vzdáleně neblíží tomu, aby byl použitelnej.

    Spoustě lidí přijde, že je to vlastně jakoby hrozně blízko, protože umí třeba 99% času jet a nenabourat. Jenomže dokud to nebude třeba 99,99999999999999% času, tak je k ničemu, protože ho furt musíš 100% času hlídat.

    A každá z těch devítek na desetinnejch místech může vyžadovat víc vývoje než těch prvních 99%.

    K nehodám nedochází v situacích, který jsou jednoduchý, ale právě v situacích, který jsou složitý a často neobvyklý. A pokud je ten systém neumí, tak bude zabíjet lidi, což mu nikdo nedovolí, takže ho budeš muset 100% času hlídat, takže je k ničemu.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    BOBASH: wtf? jak zoufale nedaří? co to plácáš? ty děláš jako kdyby to byl hotový produkt, kterýmu můžeš napsat recenzi... reálně je dnes FSD k ničemu, protože ten systém se trénuje, aby byl zítra lepší a lepší může být jedině tehdy, když ho používáš v reálném prostředí a máš ze silnic reálná data, která následně v dalším kole zlepšují celou flotilu
    ICS
    ICS --- ---
    TOXICMAN: řízení auta není jeden task. A to ani pro lidi, který umí (většinou) abstarhovat, na rozdíl od SW.

    Pokud se nepodaří výrazně přiblížit k AGI, tak stejně ta umělá inteligence bude velmi weak a proto bude řízení auta vždycky jenom složenina několika úloh. A tvrdit, že je splnění tohohle úkolu dosažitelný za <10 let, je jen marketingovej (ačkoliv velice funkční) canc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOXICMAN: Právě že můžeš.

    Když vyřešíš to, aby auto jelo po dálnici samo a řidič mohl přestat nejen držet volant, ale i sledovat silnici, tak jsi přinesl reálnou přidanou hodnotu – vytvoříš člověku čas na to, dělat něco jinýho.

    A tohle je reálný dosáhnout v horizontu 1-2 let, některý auta už to víceméně uměj teď.

    To, o co se snaží Tesla, je udělat skok k tomu, aby to auto mohlo řídit samo všude. Jenomže to se jí zoufale nedaří – FSD je hezká machrovinka, ale reálně je úplně k ničemu. Nepřináší žádnou výhodu.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Koukám, že tu za někdo zmínil autpoilota, a už to jede...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    BOBASH: ale oni právě dělají (vyvíjí) jednu věc pořádně - řízení auta
    ne řízení auta na dálnici... nemůžeš si z toho vyndat jenom jednu jednoduchou úlohu a plácat se po zádech, jak to máš vymakaný... spadneš do lokálního maxima, takhle to nefunguje
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Zdroj dat je Tesla :)

    A srovnává to nehodovost při daným počtu kilometrů/mil najetých se zapnutým autopilotem s nehodovostí aut obecně v poměru k najetým kilometrům.

    Takže třeba Tesla s autopilotem má 1 nehodu na milion kilometrů (přičemž autopilot funguje jen na dálnici a spíš za hezkýho počasí), kdežto normální auta mají na ten milion 10 nehod. Ale to zahrnuje všechno včetně jízdy v noci na zasněžený okresce (kdy Autopilot prostě nefunguje) nebo řešení složitých situací v křižovatce, kdy Autopilota musíš stejně vypnout.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Tohle je zrovna dost "marketingová statistika" (jinak se tomu říká lež).

    Tesly se zapnutým autopilotem mají nižší nehodovost na ujetý kilometry, protože autopilot je obvykle zapnutý v režimech, kdy je nehodovost minimální – typicky na dálnici. Bourá se v komplikovaných situacích, který Autopilot neumí, takže u nich není zapnutej.

    A když se podíváš na jakýkoliv video z reálnýho fungování "FSD" ve městě, tak uvidíš, že jakmile to není na dálnici, je naopak FSD mnohem HORŠÍ než průměrnej řidič. Většinou je frekvence případů, kdy musí řidič zasahovat (protože by auto jinak nabouralo) v řádu minut, maximálně velmi nízkých desítek minut (jakože 10-20) mezi zásahama.

    Vývojem se to třeba dostane na hodiny... ale pořád to znamená, že to jednou za pár dní udělá botu, která může skončit bouračkou a v horším případě někoho zabít. Což je strašně často, protože pár jich vychytáš a třeba jednou za pár měsíců nějakou nevychytáš...
    ICS
    ICS --- ---
    DAN_F: celkem by mě zajímal zdroj těch dat...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Protože systém Tesly se snaží místo udělání jedný věci pořádně (dedikovanej systém pro jízdu po dálnici, co funguje jen na dálnici a využívá s tím spjatých výhod) snaží být univerzální a proto nebude dělat pořádně nic.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Tvoje bába je nebezpečná :)

    Vzhledem k tomu, že už teď máš při jízdě s Autopilotem téměř desetinásobně nižší nehodovost na km je ta tvoje hypotéza nesmysl. Ano, člověk je špatnej v dohlížení na nudnou činnost, takže když systém udělá chybu, řidič už to nejspíš nezachrání. To je naprostá pravda. ALE! Systém už teď udělá desetkrát míň nehod, než člověk, co se plně věnuje řízení. To jsou data.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: a ako si dospel k tomu ze budes v tesle musiet furt drzet volant? lebo tesly tiez jazdia po dialnici co je z hladiska samoriadenia asi najjednoduchsie prostredie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOXICMAN: Říkám momentálně – tzn. třeba v horizontu toho 2025. Plnohodnotná L5 autonomie, jak si jí představuje třeba Musk – tedy že můžeš svoji Teslu vypustit do města jako taxík – je v horizontu jednotek let nereálná a je nejspíš nereálná se současným HW Tesly.
    NJAL
    NJAL --- ---
    BOBASH: S tim celkem souhlas. Nicmene takovyhle asistentik by se hodil - neco co by ridilo rozjezd/brzdeni auta podle toho pred nim do urcite rychlosti, neco dost podobneho jako rizeni v zacpe. Proste me irituji lidi s lenochodnima reflexama na semaforech, diky kterym se nedostane pres svetla o neco vic aut bliz k maximalnimu poctu...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    BOBASH: tenhle komentář o L5 jako utopii si ukládám :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NJAL: Jenomže v tom je největší problém – tyhle pseudoautonomní asistenty, který "říděj", ale ty na ně musíš 100% času dohlížet, jsou strašně nebezpečný.

    Člověk je z principu špatnej v dohlížení na nudnou činnost, do který nezasahuje. Takže když něco řídí 99% času samo, ale v 1% případů to nabourá (což je horší než člověk), tak to nezvyšuje bezpečnost, ale snižuje, protože je vysoká pravděpodobnost, že člověk ve chvíli, kdy to robot posere, nebude připravenej.

    Proto by správnější cesta byla opačná – člověk řídí a asistenti na něj dohlížej. Tím směrem i jdou tradiční automobilky, ale pro Teslu to není dost cool. Což bude důvod, proč bude ve výsledku Tesla v autonomii zaostávat.
    NJAL
    NJAL --- ---
    BOBASH: Do mesta by mozna stacil nejaky mod asistovaneho rozjezdu na zelenou, aby projelo vic aut... V tomhle bych radsi veril tomu kremikovemu mozku nez lidskemu "zacnu vubec nejak hledat saltrpaku, az kdyz se ten prede mnou rozjede"... :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Poslední z těch crashů byl pár měsíců zpátky, je to trvající problém.

    Ad ten zbytek – L5 je momentálně utopie, mimo nějakýho vysoce omezenýho scénáře, třeba pomalu jezdící (30 km/h) geofencovaný robotaxíky spolupracující s infrastrukturou.

    Problém Tesly je, že má hrozně vysoký ambice a tím reálně není schopná dodat nic, co funguje.

    Systém Tesly sází na to, že se podaří vytvořit AI dostatečně výkonnou a spolehlivou na to, aby zvládla řídit auto na základě údajů z kamer. Ale to je věc, která může trvat 10 let nebo i víc. Do tý doby je to systém víceméně k ničemu – protože sice dokáže trochu řídit všude, ale nedokáže opravdu řídit nikde. Nemůžeš pustit volant, protože musíš 100% času hlídat, jestli se nerozhodně do něčeho nabourat.

    Ostatní automobilky mají cíle nižší, ale realističtější – udělat systém omezenej jen na dálnici, kde bude schopen jet v L3 nebo L4 režimu, je cíl reálnej v jednotkách let a ve výsledku mnohem užitečnější, protože právě dálnice a případně zácpy jsou místa, kde tohle potřebuješ a kde ti to reálně zlepší život.

    Takže za pár let je možný, že si v Mercedesu budeš cestou po dálnici číst noviny nebo se koukat na film, a řízení převezmeš před sjezdem z dálnice. Zatímco v Tesle budeš furt držet volant a čumět před sebe.

    To, že Tesla umí "řídit" ve městě je ÚPLNĚ K NIČEMU a je to spíš nebezpečný.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: pozeram na tu tabulku a L4 si asi nikto nelajzne odobrat volant alebo pedaly, L5 nikto z automobiliek zavislych na lidare a geofencovanych mapach nikdy nedosiahne to uz je mi teraz jasne, tak ostava iba L3 v nejakych podmienkach (zacpy, dialnica) co budu musiet este dopilovat, aby mercedesy neprechadzali holcicky na odrazadlach a bmwcka nechceli 2x za jazdu v zacpe analne atakovat auto pred sebou

    SAE clarifies autonomous driving level definitions
    https://www.therobotreport.com/sae-clarifies-autonomous-driving-level-definitions/

    L3 aj L4 pisu under limited conditions, ten system tesly sa updatuje a zlepsuje na dennej bazi tak je tazko porovnavat to s nejakymi crashmi ktore nastali niekedy pred 3 rokmi
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: L3/L4 jo, ale je otázka, jestli systém Tesly bude tohohle schopnej.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: aha ale tie ostatne automobilky co slubuju l3/l4 zalozeny na lidare a radare jo? a este skor nez 2025?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam