• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: co hliník nebo hliníkové slitiny? Jen střílím nechce se mi hledat váhy. :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Toyota chce zmírnit největší problém elektromobilů - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/auto/clanek/toyota-chce-zmirnit-nejvetsi-problem-elektromobilu-40372407

    Povede se toyote o 30% snizit spotrebu elektromobilu?

    Osobne nevim kde by mohli brat. TM3 ma uz docela nizky odporovy koeficient, moznase neco da vzit na vaze ale to zkouselo BMW s i3 ale to k snizeni ceny nevedlo protoze ten karbon je taky drahej
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    ICS: Pristat s raketou je fakt dost jednoducha teorie ridicich systemu a zadne AI nebo nedejboze neuronove site nejsou potreba.

    BTW produkcni verze Tesly neumi ani precist dopravni znaceni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Hlavně to je pořád ta stejná písnička s úspěšností.

    Když je nějakej software 99% úspěšnej, tak to vypadá jako hroznej success.

    Když je na 99% úspěšný autonomní řízení auta, tak to znamená, že to vyřeší 99 situací a při tý stý nabourá. Což, převedeno do reálnýho světa, znamená, že tě zabije ještě než dojedeš do práce.
    ICS
    ICS --- ---
    DZODZO: Ano, protože má gigantickej dataset, kterej jí říká tenhle tvar je tenhle text. je to reálně pár ifů. Ten dataset má 50mio obrázků, který jsou předem určený, takže porovnáváš jenom podobnost tvýho obrázku s ostatníma. A i přes to, že to podsebou má Tensorflow, tak to má úspěšnost 4/6. Což je celkem bída.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Vidíš, ale koncept "velká věc co bliká modrýma světlama bude asi překážka" prostě AI vyřešit nedokáže.

    Samozřejmě tenhle konkrétní problém Tesla vyřeší, protože doplní FSD o instrukci "když vidíš velkou věc co bliká modrýma světlama, vyhni se jí nebo zastav", ale přijde nějaká další podobně debilní situace, kdy FSD něco nepochopí a někoho zabije.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: FSD nemá žádnej mozek. To je to základní nepochopení.

    Současná AI není "hloupější mozek než lidskej" – není to o tom, že neumí myslet jako člověk, ale umí myslet třeba jako kočka, nebo jako vrabec. Neumí myslet ani jako šváb.

    Prostě nemyslí.

    I poměrně debilní člověk je schopnej pochopit koncept toho, že jede autem, že auto má nějaký elementární vlastnosti jako že umí jezdit po placatých zpevněných věcech, při nárazu do velkých věcí se rozbije a při nárazu do živých věcí ti věci zabije, a umí úžasně rychle analyzovat úžasně složitý situace.

    Počítač musí data, který má, zpracovat brute force srovnáním s tím, co zná, a pokud to nezná, nedokáže "vymyslet", co má dělat. Nedokáže generalizovat svoje zkušenosti a aplikovat je na jinou situaci, nedokáže ani elementárně myslet.

    Proto se FSD stávají naprosto nepředvídatelný a nelogický kiksy, který navíc nastávají ve chvílích, kdy to nemusíš čekat. Pusť si nějaký ty videa, momenty, kdy to třeba najednou v křižovatce pošle do protisměru nebo zkusí narazit do betonový zdi, jsou tam docela běžný.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ICS: no neviem uz tato tupa AI poznala 4 zo 6 predmetov, z mojich captavych maluviek



    Quick, Draw!
    https://quickdraw.withgoogle.com/
    ICS
    ICS --- ---
    TOXICMAN: Ale od toho přeci AGI vůbec není, je právě od toho, že pochopim, že tramvaj je podobná jako vlak i jako autobus. Takový ty věci, co člověk zvládá, ale AI prostě zatím ne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOXICMAN: Ne, ale potřebuješ general AI, která umí vnímat v souvislostech a ne reagovat na sled informací jednotlivě.

    I když posadíš do auta úplnýho debila, kterej neumí pořádně řídit, tak pravděpodobně nenarazí do blikající sanitky, nejspíš ani kdyby viděl sanitku poprvé, protože mu dojde, že velká nehybná blikající věc by mohla bejt překážka – a pokud alespoň chápe koncept brzdy, tak prostě zastaví.

    FSD vidí nějakou věc, který nerozumí, a pokud si jí zařadí do kategorie "věci, kterým nerozumím, a nemůžou mě zabít" místo kategorie "věci, kterým nerozumím a můžou mě zabít", tak to prostě napálí do tý sanitky.

    A nejde to řešit tak, že bude preventivně zastavovat/uhýbat kvůli všem věcem, který můžou potenciálně znamenat kolizi, protože potom bude naopak brzdit nebo uhýbat i když nemá a ZASE ZPŮSOBÍ PRŮSER.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ale ty sa ucis soferovat ako oddelena entita, mas svoj jeden mozog a skusenosti s ostatnymi si mozes maximalne tak vymenovat casovo neefektivnymi metodami ako je pisanie alebo rozpravanie, FSD sa uci z tisicov mozgov naraz a vymiena si tieto skusenosti v ramci milisekund, snazis sa porovnavat individualny mozog cloveka s networkovanou hivemind tisicov (hlupejsich ale rychlejsich) mozgov
    ICS
    ICS --- ---
    DZODZO: Reálně je ale přistávání raket z vesmíru mnohem míň tasků, a taky to ještě není úplně vončo. A to tam kolem nepoletujou další rakety a neběhají jim tam děti na odrážedle. Nehledě na to, že to je stále pod dozorem lidí i když to "vlastně letí samo".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Já neříkám, že je přistávat s raketou JEDNODUCHÝ. Já říkám, že je to JEDNODUŠŠÍ NEŽ ŘÍDIT AUTO VE MĚSTĚ.

    Člověku se to může zdát paradoxní, protože já, ty a nejspíš i tvoje babička zvládneme řídit auto ve městě, ale rozhodně neumíme přistát s raketou. Ale pro počítač je snazší task přistání s raketou, protože to je vcelku jednoduchá úloha, kterou dělá složitou víceméně jen nutnost rychle a přesně reagovat na spoustu dat, ale v principu na tom není nic složitýho.

    Naproti tomu řídit auto v městským provozu nevyžaduje ani bleskový reakce, ani extrémní preciznost, ale vyžaduje to analyzovat dost komplexní situace, který počítač prostě nezvládne.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    BOBASH: ale na řízení fakt nepotřebuješ general AI, která si s tebou pokecá o architektuře 20. století a mezitím vymyslí jadernou fúzi...

    nic, dobrá diskuze, mějte pěkný večer :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Protože úloha "identifikovat objekt, se kterým mám potenciálně kolizní kurz" je šíleně složitá.

    Pokud máš být schopen se reálně pohybovat, musíš vyřadit objekty, který můžou vypadat, že mají kolizní kurz, ale nemají ho (třeba auto, co ti dává přednost, auto v odstavným pruhu, kterým nejedeš) a rozeznat je od objektů, se kterýma by k tý kolizi skutečně došlo.

    Podívej se na nějaký video, jak FSD funguje. Běžně dělá věci jako že zkusí najet do protisměru kde jedou auta, nebo že se pokusí trefit obrubník atd.

    Pro počítač může bejt "nečekaná situace" něco, co tobě vůbec nepřijde zvláštní, jen to počítač nikdy neviděl. Nějaká banalita tipu: "v protisměru jede tramvaj, za ní vychází po přechodu dva lidi a jeden vede psa, po chodníku se blíží cyklista a za přechodem se rozjíždí dodávka".

    Počítač třeba zná situaci, kdy jde jeden člověk a vede dva psy, a není tam tramvaj, ale autobus, ale tohle už je situace, který nerozumí, protože jí neviděl.

    (vím, je to velmi zjednodušující, ale snad pochopitelný, co tím chci říct – AI optimisti hrozně antropomorfizujou "uvažování" AI)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: to je potom divne, ze to uz davno nerobia vsetci :) a ak je tazke odvyzt deti do skolky, tak co este tak presvedcit ich, aby neboli hnile a pekne sa presli do skolky pesky alebo autobusom :)))
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mas direktivu "do not crash" a potom mas kamery, ktore vytvaraju 4D obraz okolia a identifikuju objekty, medzi ktorymi sa snazia udrzovat nekolizny kurz, ja sa neviem nikde dopatrat ktora necakana situacia je tak necakana, ze to auto nevyhodnoti ako "objekt, s ktorym mam potencialne kolizny kurz, slapni na brzdu"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOXICMAN: Jenomže ty se řídit naučíš proto, že umíš myslet.

    Počítač neumí myslet, umí jen reagovat podle toho, co ho někdo naučil. A ještě dlouho myslet nebude umět.

    Člověk umí instinktivně zareagovat i na situaci, ve který nikdy předtím nebyl, počítač často zareaguje úplně blbě i na situaci jen mírně odlišnou od toho, co zná. Třeba zastaví protože si splete měsíc s oranžovým semaforem.

    Nebo nabourá do blikající sanitky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Automatický přistávání raket z vesmíru je mnohem jednodušší task než odvýzt děti do školky.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    ICS: je to jeden task, na základě informací o okolím prostředí, znalostí pravidel provozu a typického chování objektů okolo tebe, hýbeš volantem a pedálama tak, aby ses dostal z bodu A do bodu B
    neučíš se řídit zvlášť na dálnici, na parkovišti, u baráku a ve městě
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOXICMAN: Tohle není o tom, že by si FSD mohlo postupně všechno natrénovat a pak to bude dobrý.

    Aby mohlo řídit samo, muselo by si umět poradit i s nečekanýma situacema, což se natrénovat nedá, na to potřebuješ AGI, a ta není.

    Bez toho se dá řešit nějaká velmi jednoduchá úloha s méně proměnnýma – třeba jízda po dálnici, kde není potřeba řešit moc nepředvídaností.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam