• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Já neříkám, že je přistávat s raketou JEDNODUCHÝ. Já říkám, že je to JEDNODUŠŠÍ NEŽ ŘÍDIT AUTO VE MĚSTĚ.

    Člověku se to může zdát paradoxní, protože já, ty a nejspíš i tvoje babička zvládneme řídit auto ve městě, ale rozhodně neumíme přistát s raketou. Ale pro počítač je snazší task přistání s raketou, protože to je vcelku jednoduchá úloha, kterou dělá složitou víceméně jen nutnost rychle a přesně reagovat na spoustu dat, ale v principu na tom není nic složitýho.

    Naproti tomu řídit auto v městským provozu nevyžaduje ani bleskový reakce, ani extrémní preciznost, ale vyžaduje to analyzovat dost komplexní situace, který počítač prostě nezvládne.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    BOBASH: ale na řízení fakt nepotřebuješ general AI, která si s tebou pokecá o architektuře 20. století a mezitím vymyslí jadernou fúzi...

    nic, dobrá diskuze, mějte pěkný večer :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Protože úloha "identifikovat objekt, se kterým mám potenciálně kolizní kurz" je šíleně složitá.

    Pokud máš být schopen se reálně pohybovat, musíš vyřadit objekty, který můžou vypadat, že mají kolizní kurz, ale nemají ho (třeba auto, co ti dává přednost, auto v odstavným pruhu, kterým nejedeš) a rozeznat je od objektů, se kterýma by k tý kolizi skutečně došlo.

    Podívej se na nějaký video, jak FSD funguje. Běžně dělá věci jako že zkusí najet do protisměru kde jedou auta, nebo že se pokusí trefit obrubník atd.

    Pro počítač může bejt "nečekaná situace" něco, co tobě vůbec nepřijde zvláštní, jen to počítač nikdy neviděl. Nějaká banalita tipu: "v protisměru jede tramvaj, za ní vychází po přechodu dva lidi a jeden vede psa, po chodníku se blíží cyklista a za přechodem se rozjíždí dodávka".

    Počítač třeba zná situaci, kdy jde jeden člověk a vede dva psy, a není tam tramvaj, ale autobus, ale tohle už je situace, který nerozumí, protože jí neviděl.

    (vím, je to velmi zjednodušující, ale snad pochopitelný, co tím chci říct – AI optimisti hrozně antropomorfizujou "uvažování" AI)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: to je potom divne, ze to uz davno nerobia vsetci :) a ak je tazke odvyzt deti do skolky, tak co este tak presvedcit ich, aby neboli hnile a pekne sa presli do skolky pesky alebo autobusom :)))
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mas direktivu "do not crash" a potom mas kamery, ktore vytvaraju 4D obraz okolia a identifikuju objekty, medzi ktorymi sa snazia udrzovat nekolizny kurz, ja sa neviem nikde dopatrat ktora necakana situacia je tak necakana, ze to auto nevyhodnoti ako "objekt, s ktorym mam potencialne kolizny kurz, slapni na brzdu"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOXICMAN: Jenomže ty se řídit naučíš proto, že umíš myslet.

    Počítač neumí myslet, umí jen reagovat podle toho, co ho někdo naučil. A ještě dlouho myslet nebude umět.

    Člověk umí instinktivně zareagovat i na situaci, ve který nikdy předtím nebyl, počítač často zareaguje úplně blbě i na situaci jen mírně odlišnou od toho, co zná. Třeba zastaví protože si splete měsíc s oranžovým semaforem.

    Nebo nabourá do blikající sanitky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Automatický přistávání raket z vesmíru je mnohem jednodušší task než odvýzt děti do školky.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    ICS: je to jeden task, na základě informací o okolím prostředí, znalostí pravidel provozu a typického chování objektů okolo tebe, hýbeš volantem a pedálama tak, aby ses dostal z bodu A do bodu B
    neučíš se řídit zvlášť na dálnici, na parkovišti, u baráku a ve městě
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOXICMAN: Tohle není o tom, že by si FSD mohlo postupně všechno natrénovat a pak to bude dobrý.

    Aby mohlo řídit samo, muselo by si umět poradit i s nečekanýma situacema, což se natrénovat nedá, na to potřebuješ AGI, a ta není.

    Bez toho se dá řešit nějaká velmi jednoduchá úloha s méně proměnnýma – třeba jízda po dálnici, kde není potřeba řešit moc nepředvídaností.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ICS: automaticke pristavanie rakiet z vesmiru tiez nie je jeden task a tiez tomu par rokov dozadu nikto neveril ze to je mozne a kde sme dnes... do vesmiru si jazdia turisti, cistou nahodou na rakete spolocnosti, ktorej komponenty by si nasiel aj v tych autach od tesly, ktore si vyvijaju inhouse

    je to software a ten bezne automobilky moc nezvladaju, preto ma polestar 2 tak dobry infotainment, lebo je to v zasade android, ktory vyvijali ludia co sa tomu venuju a rozumeju tomu

    tak ako kedysi sa tu preberal ten sef waymo, ten ktory odstupil, lebo zistil, ze nic lepsie ako predrazenu geofencovanu hracku s lidarom nikdy nevyvinie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOXICMAN: Ale ten systém se ani vzdáleně neblíží tomu, aby byl použitelnej.

    Spoustě lidí přijde, že je to vlastně jakoby hrozně blízko, protože umí třeba 99% času jet a nenabourat. Jenomže dokud to nebude třeba 99,99999999999999% času, tak je k ničemu, protože ho furt musíš 100% času hlídat.

    A každá z těch devítek na desetinnejch místech může vyžadovat víc vývoje než těch prvních 99%.

    K nehodám nedochází v situacích, který jsou jednoduchý, ale právě v situacích, který jsou složitý a často neobvyklý. A pokud je ten systém neumí, tak bude zabíjet lidi, což mu nikdo nedovolí, takže ho budeš muset 100% času hlídat, takže je k ničemu.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    BOBASH: wtf? jak zoufale nedaří? co to plácáš? ty děláš jako kdyby to byl hotový produkt, kterýmu můžeš napsat recenzi... reálně je dnes FSD k ničemu, protože ten systém se trénuje, aby byl zítra lepší a lepší může být jedině tehdy, když ho používáš v reálném prostředí a máš ze silnic reálná data, která následně v dalším kole zlepšují celou flotilu
    ICS
    ICS --- ---
    TOXICMAN: řízení auta není jeden task. A to ani pro lidi, který umí (většinou) abstarhovat, na rozdíl od SW.

    Pokud se nepodaří výrazně přiblížit k AGI, tak stejně ta umělá inteligence bude velmi weak a proto bude řízení auta vždycky jenom složenina několika úloh. A tvrdit, že je splnění tohohle úkolu dosažitelný za <10 let, je jen marketingovej (ačkoliv velice funkční) canc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOXICMAN: Právě že můžeš.

    Když vyřešíš to, aby auto jelo po dálnici samo a řidič mohl přestat nejen držet volant, ale i sledovat silnici, tak jsi přinesl reálnou přidanou hodnotu – vytvoříš člověku čas na to, dělat něco jinýho.

    A tohle je reálný dosáhnout v horizontu 1-2 let, některý auta už to víceméně uměj teď.

    To, o co se snaží Tesla, je udělat skok k tomu, aby to auto mohlo řídit samo všude. Jenomže to se jí zoufale nedaří – FSD je hezká machrovinka, ale reálně je úplně k ničemu. Nepřináší žádnou výhodu.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Koukám, že tu za někdo zmínil autpoilota, a už to jede...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    BOBASH: ale oni právě dělají (vyvíjí) jednu věc pořádně - řízení auta
    ne řízení auta na dálnici... nemůžeš si z toho vyndat jenom jednu jednoduchou úlohu a plácat se po zádech, jak to máš vymakaný... spadneš do lokálního maxima, takhle to nefunguje
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Zdroj dat je Tesla :)

    A srovnává to nehodovost při daným počtu kilometrů/mil najetých se zapnutým autopilotem s nehodovostí aut obecně v poměru k najetým kilometrům.

    Takže třeba Tesla s autopilotem má 1 nehodu na milion kilometrů (přičemž autopilot funguje jen na dálnici a spíš za hezkýho počasí), kdežto normální auta mají na ten milion 10 nehod. Ale to zahrnuje všechno včetně jízdy v noci na zasněžený okresce (kdy Autopilot prostě nefunguje) nebo řešení složitých situací v křižovatce, kdy Autopilota musíš stejně vypnout.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Tohle je zrovna dost "marketingová statistika" (jinak se tomu říká lež).

    Tesly se zapnutým autopilotem mají nižší nehodovost na ujetý kilometry, protože autopilot je obvykle zapnutý v režimech, kdy je nehodovost minimální – typicky na dálnici. Bourá se v komplikovaných situacích, který Autopilot neumí, takže u nich není zapnutej.

    A když se podíváš na jakýkoliv video z reálnýho fungování "FSD" ve městě, tak uvidíš, že jakmile to není na dálnici, je naopak FSD mnohem HORŠÍ než průměrnej řidič. Většinou je frekvence případů, kdy musí řidič zasahovat (protože by auto jinak nabouralo) v řádu minut, maximálně velmi nízkých desítek minut (jakože 10-20) mezi zásahama.

    Vývojem se to třeba dostane na hodiny... ale pořád to znamená, že to jednou za pár dní udělá botu, která může skončit bouračkou a v horším případě někoho zabít. Což je strašně často, protože pár jich vychytáš a třeba jednou za pár měsíců nějakou nevychytáš...
    ICS
    ICS --- ---
    DAN_F: celkem by mě zajímal zdroj těch dat...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Protože systém Tesly se snaží místo udělání jedný věci pořádně (dedikovanej systém pro jízdu po dálnici, co funguje jen na dálnici a využívá s tím spjatých výhod) snaží být univerzální a proto nebude dělat pořádně nic.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam