FEDAJKIN: No a ten článek vysvětluje, čím je ta nepružnost. Startupy budou mít stejnej problém, jen pozdějc – teď mají skoro všechny z nich nový a hlavně od základu vyvinutý auta. A taky je otázka, jak moc ty startupy řeší funkčnost svých aut za 10 nebo 15 let.
Jediná "nová automobilka", kde se blížíme odpovědi, je Tesla, ale ani ta ještě nemá desetiletý auta (původní Roadster nepočítám, to byl Lotus).
Ale prostě nahradit najednou čipy v 5 let starým modelu na 10 let starý platformě nejde, nezbytný testování to zdrží a zdraží tak, že se to prostě nevyplatí.
Může to částečně vyřešit přechod na architekturu s míň a chytřejšíma čipama, ale i ty budou časem zastaralý a ve stejný pozici.
Jo a v autě musíš používat čipy, jejichž vývoj je hotovej, když začínáš vývoj toho auta (platformy). To tam taky píše, že se jim nikdy nepovedlo zrealizovat, že by se ten vývoje dělal paralelně a fungovalo to.
Takže ten čip co řídí stahovací okýnko v nový Octavii a kterej je nejspíš stejnej pro všechny auta na platformě MQB, musel bejt ve výrobě a otestovanej ne když začali auta na MQB vyrábět (2012), ale když je začali VYVÍJET. Což je třeba 2008.
A pro automobilku nemá žádnej přínos ten čip měnit za novější, protože by to byly miliony ve vývoji a žádnej přínos. U čipu co řídí stahovací okýnko je jedno, že ten novej je menší nebo výkonnější, okýnko bude stahovat furt stejně. Jen ten starej čip není pro výrobce čipů tak výhodnej, takže nebude investovat do nový kapacity na starý čipy a pak vznikne tady ten problém.
Takže to dost možná skončí tím, že automobilky nakoupí nějaký výrobce čipů a budou si vyrábět co potřebujou.