• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: No a ten článek vysvětluje, čím je ta nepružnost. Startupy budou mít stejnej problém, jen pozdějc – teď mají skoro všechny z nich nový a hlavně od základu vyvinutý auta. A taky je otázka, jak moc ty startupy řeší funkčnost svých aut za 10 nebo 15 let.

    Jediná "nová automobilka", kde se blížíme odpovědi, je Tesla, ale ani ta ještě nemá desetiletý auta (původní Roadster nepočítám, to byl Lotus).

    Ale prostě nahradit najednou čipy v 5 let starým modelu na 10 let starý platformě nejde, nezbytný testování to zdrží a zdraží tak, že se to prostě nevyplatí.

    Může to částečně vyřešit přechod na architekturu s míň a chytřejšíma čipama, ale i ty budou časem zastaralý a ve stejný pozici.

    Jo a v autě musíš používat čipy, jejichž vývoj je hotovej, když začínáš vývoj toho auta (platformy). To tam taky píše, že se jim nikdy nepovedlo zrealizovat, že by se ten vývoje dělal paralelně a fungovalo to.

    Takže ten čip co řídí stahovací okýnko v nový Octavii a kterej je nejspíš stejnej pro všechny auta na platformě MQB, musel bejt ve výrobě a otestovanej ne když začali auta na MQB vyrábět (2012), ale když je začali VYVÍJET. Což je třeba 2008.

    A pro automobilku nemá žádnej přínos ten čip měnit za novější, protože by to byly miliony ve vývoji a žádnej přínos. U čipu co řídí stahovací okýnko je jedno, že ten novej je menší nebo výkonnější, okýnko bude stahovat furt stejně. Jen ten starej čip není pro výrobce čipů tak výhodnej, takže nebude investovat do nový kapacity na starý čipy a pak vznikne tady ten problém.

    Takže to dost možná skončí tím, že automobilky nakoupí nějaký výrobce čipů a budou si vyrábět co potřebujou.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Tohle téma jsi ale přinesl ty. Já mluvil o rozdílu mezi tradičníma automobilkama a jejich nepružnosti a novýma EV startupuma.
    BASIK
    BASIK --- ---
    Btw reakce na yoke v Tesle od cloveka, co to dlouhodobe pouziva.

    https://twitter.com/MKBHD/status/1444642379647029251

    "I’ve completely gotten used to the yoke, to the point where if given an option to switch to a normal wheel, I wouldn’t take it"

    Prvni reakce od nej taky nebyly uplne pozitivni, ale asi by to funkcni bejt mohlo. Celkem rad bych si to zkusil...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Nejen každej displej. Třeba elektricky stahovaný okno obsahuje čip, klimatizace jich obsahuje několik, každou blbost v autě řídí nějakej čip.

    A tady je vysvětlený, proč automobilky prostě nemůžou používat nejnovější čipy třeba z telefonů, a proč je problém s nedostatkem. Výrobcům čipů se nechce vyrábět "starý" čipy, pro automobilky je nereálný je rychle nahradit, protože každá změna klíčový komponenty se musí otestovat, což trvá asi éon času a stojí gazilion dolarů.

    U smartphonu je totiž jedno, že přestane za pět let fungovat. U auta to poměrně dost vadí. A musí fungovat každej debilní čip třeba právě na to okno – včetně toho, že je umístěnej ve dveřích kterejma se mlátí, kam se dostává vlhkost a tak.

    Prostě další problém na téma "vyrábět auta není jako vyrábět počítače".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, ty data mezi sebou se dají srovnávat, srovnat je třeba s udávanou spotřebou nebo výsledkem jiných testů/jiných aut bez přepočtu nejde. Kromě toho že spotřeba při konstantních 115 km/h je pro Evropana taky dost zbytečnej údaj :)
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    to je stejně dokurvená inverzní funkce, jako MPG
    úplně nenávidim, když to musim v hlavě převádět na l/100km
    fakt amíci a ty jejich míry typu MassshootingPerHamburger dopíči

    nebo moje auto ujede 40 latí na jeden ješí sud
    Simpsons Grandpa On The Metric System
    https://youtu.be/z5-s-4KPtD8


    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Nemuze to teda nekdo prepocitat a dat to sem at to nepocita kazdej zvlast? :) (a ano, mne se aktualne nechce, mozna poĺpp az na kompu - spatne auditko, nevadi :D )
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: 100/(udaj*1,625) to neni tak tezky, ne?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no tam ti vyjde to iste akurat v opacnom poradi, to co bude mat najmenej kWh/100 je najefektivnejsie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nedají se srovnávat s u nás běžnýma údajema, který jsou v kWh / 100 km. A přepočítávat se mi to nechce :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ako ze sa nedaju zrovnavat? vsak to co ujede na kwh najdalej je najefektivnejsie :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Akorát jsou to čísla úplně na prd, protože jsou po americku a nedají se tudíž srovnávat :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Jen pro info:
    udělal jsem si výpis efektivnosti jednotlivých EV z tohoto YT kanálu https://www.youtube.com/channel/UCdX0BJNon1c6GfOdeS3pyDw

    N. Leaf - 3,4 miles /kwh
    Ch. Bolt - 3,4 miles / Kwh
    BMW I3 - 3,6 miles kwh
    e mini - 3,7 miles / kwh
    tesla Y - 3,8miles / kwh
    H Kona - 3,9 miles/ kwh
    Tesla 3 - 4,2 miles / kwh
    Ionig - 4,5 miles / kwh

    Všechno měřeno při dálniční jízdě v cca 115km/h
    KEB
    KEB --- ---
    Podle šéfa VW nemá vodík smysl. Nic jiného ani říkat nemůže, stejně jako Elon Musk - Autobible.cz
    https://autobible.euro.cz/podle-sefa-vw-nema-vodik-smysl-nic-jineho-ani-rikat-nemuze-stejne-jako-elon-musk/
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Knihu jizd musis psat jen pokud uplatnujes nejaky odecet.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Nevíte jak to je s knihou jízd u elektromobilu? Musí se psát:
    1. Když nabíjím zdarma u lidlu?
    2. Když nabíjím přímo ve firmě?
    3. Když nabíjím u třetístrany a platím za to?

    U trojky určitě, ale co situace jedna a dvě?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    na tomto ma zaujalo, ze obvinili aj miesto kde tomu ozungerovi pred jazdou naliali alkohol... s takym trasovanim zodpovednosti budu zachvilu v texase zatvarat muzov len za to ze maju vo varlatach semeno, z ktoreho moze vyrast nejaky terorista :)

    Opinion: Tesla is getting sued by cops because a drunk driver was behind the wheel
    https://www.teslarati.com/tesla-sued-drunk-driving-autopilot/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    After nearly 12 months of real-world testing, Tesla’s first batch of ~2,000 FSD Beta testers have not recorded a single accident.

    Tesla’s Elon Musk admits that FSD Beta should probably not have NDAs
    https://www.teslarati.com/tesla-elon-musk-fsd-beta-nda-canceled/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    FEDAJKIN: Pravda… S tím, že třeba budoucí FSD HW4 má být 7nm technologie…

    Oproti tomu "tradiční automobilky" spoléhají na 180nm technologii - COMODOR_FALKON.

    To by se dalo ještě nějak pochopit u NASA
    (BOBASH), protože tam je řádově větší problém s odstíněním radiace a vysokoenergetických částic a možnými důsledky…

    Nicméně, rýsuje se další problém - a to pro všechny:
    Sorry folks, the tech supply crisis just got a lot more complicated | PC Gamer
    https://www.pcgamer.com/sorry-folks-the-tech-supply-chain-just-got-a-lot-more-complicated/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam