• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: 160 000 CNY za tunu? Takže 550 korun za kilo ~ 5 500 korun za 10 kilo v baterce osobního auta
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Hmm to jsem nevěděl, máš k tomu nějaký zdroj? Případně proč je potřeba u větších baterií? Tedy nevím co znamená střední dojezd 300Km?

    Jinak nezajímavý udaj je také recyklace se ktrou se tak nějak počítá. U olověné baterie se dá zrecyklovat asi 99%, ale zajímavý údaj je ten, že na tu recyklaci se nedostane ani polovina baterií. To číslo mě fakt nemile překvapilo. :-(
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Jo, ale to je problem rozpadu dodavatelskych retezcu, problem lodni dopravy. To je docasna deformace, lze ji videt u dreva, oceli, plastovyho granulatu, vsude. Dlouhodoby trend je ze Li je levne, protoze se ho tezi dost.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: ale ono sa to stale vyvija, v buducnosti nebude treba dovazat to z Chile, ale si to vykopes doma na zahradke

    Tesla files new patent on lithium extraction method method
    https://www.mining-technology.com/news/tesla-new-patent-lithium-extraction/
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Cena zakladni surovin Li2CO3 na svetovych trzich. Za tunu!

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: auta so strednym dojazdom nepotrebuju kobaltovu baterku, do standard range tm3 sa v cine montuju lifepo, kde nemas ani gram kobaltu
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Dnesni produkcni baterie maji spotrebu kobaltu kolem 25% oproti stavu pred cca 4 rokama. A predprodukcni baterie (hotovy R&D) zase zlomek toho co ted.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: To nemusí jít jen o Lithium, ale třeba Kobalt což? Za 2 měsíce se dostal na dvojnásobek ceny. Lithium je tam lépe tomu to trvalo na dvojnásobek 2,5 měsíce.

    V tuto chvíli jen Lithium do autobaterie může stát třebas jen 100 000Kč, pokud se dostane na desetinásobek ceny, což je velmi reálné i v nejbližších desetiletích, tak máš smolíka. S kobaltem je to podobně. Te se navíc těží nejvíce v Kongu, to už je zajímavé samo o sobě.

    Jo a v čile se do nedávna těžilo 80% Lithia. Dneska už to není ani polovina
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Nemas pravdu ani v jednom
    1] Enyaq je auto ve velikost rodinneho auta. Je vyssi, ale to jeho prakticnost nesnizuje. Ma vsechny ty prvky z MPV (Sharan, S-MAX) ktere jsou etalonem prakticnosti, universalnosti. Nevim jestli ma Enyaq sklopitelne sedacky do roviny. Enyag je postaven na platformne MEB dane velikosti. Je to prvni plnohodnotne elektroauto od VW, takze ano nemuze pokryvat uplne cely segment a zvolili nejuniversalnejsi segment = crossover stredni velikosti.
    Napr. NV200 je specificky segment. Skvely bude jako uzitkove auto. Auta jako Sharan nebo S-MAX jsou auta ridicsky, podvozkove prakticky na urovni cestovni tridy. Kdyz misto VW Sharan vezmes VW Caddy v te nejvic civilni verzi (pro rodinu s detma), tak stejne to neni cestovni trida. Je to co se svezeni tyce o tridu niz ne Sharan. Odpovida tomu i cena, i moznosti vybavy.

    Tzn. lze srovnavat crossover stredni velikosti jako alternativu k MPV podle meho nazoru. Ale nelze to srovnavat s uzitkovejma autama.

    2] Obycejna tuzkova baterie neni technologie baterii do automotive.

    3] Ta cena tech baterii realne na tech trzich dolu jde a promita se to do cen elektroaut. Cena sla dolu, kvalita a zivotnost nahoru. Na platforme MEB je postavena i Audi Q4. Je to auto jizdne lepsi nez Audi Q5 (mam uz na to 4 nezavisle nazory co se shoduji) a cenove se prekryvaji. Tohle nebylo, srovnatelne elektroauto bylo vzdycky skokove drazsi.

    4] Cena surovin jde take dolu. Lithium vubec neni drahe a nebude. Nejdrazsi materialova polozka pro baterry pack pro automotive je dneska hlinik. Nutnost pouziti tech problematickych surovin je v kazde generaci srazene na mene jak polovinu predchozi. Takze jejich potreba se pokryje jen z recyklace, nebo nebudou potreba vubec.

    5] 2 MLD aut nebudou pouzivat lithium a i kdyby, tohle neni problem. Uz ted jde koupit sodikovou baterku. Cinska firma Contemporary Amperex Technology (CATL) ktera dodava v Cine ty LFP baterky * do tamnejsich Tesel Model 3 oznamila ze zacne dodavat v roce 2023 levne sodium-ion baterky.

    * [PETER_PAN @ Klimaticka zmena // Čechům vstup zakázán]

    Obecne na doplneni treba: [PETER_PAN @ Vědci objevili ... Sláva zítřku!]
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    prosímtě, lithia je v jednom autě kolem 10kg, zas z toho nedělejme kovbojku

    Většina se těží v Chile a podobně, z povrchových solí
    CUKI
    CUKI --- ---
    JYRKA:
    BOBASH: Ne ani Y ani Enyaq nepovažuji za praktické auto. Naopak to jsou takové koráby.
    Zatím nejpovedenější NV 200 (400?) Kango, Berlingo se ale ještě dlouho asi moc nerozšíří.
    A pak ta velká předražená hračka od VW

    Vzhledem k tomu že obyčejná tužková baterie se prodává asi za 2,8Kč Tak je asi na jejím prosazení něco špatně a nebo to není tak růžové jak se zdá a nebo všichni chtějí vidět.

    Takhle nadšený a neoblomný jsem byl z Li někdy na škole na konci minulého milénia. Už tehdy se o tom mluvilo jako o zázraku, který během pár let převálcuje svět. Podobné grafy a podobné prognózy, ale nikdy se nevyplnili.
    Všechny ty grafy se na začátku opírají o nějakou neznámou kusovou výrobu prototypů a pak to tak vypadá. Ale dneska to tak už není.

    Proč nejde cena dolů? Protože cena potřebných surovin jde rapidně nahoru. Zásoby totiž nejsou nekonečné. Druhá věc je že asi 80% odhadovaných zásob leží v místech, kde by těžba způsobila ekologickou katastrofu. Jedná se většinou o místa kde se stále drží zbytky přírody.
    Například největší evropské ložisko je v Portugalsku v místech kde dojde je zdevastování nedotčených hor. Byl jsem tak kdysi a dost se bojím že už se tam třeba ani nebudu chtít podívat. Protože nebude na co.

    Tedy jedna z věcí je predikovat snížení výrobní ceny a druhá věc je odhadnout jaké jsou příčiny zdražení ostatních vstupů.
    Dneska je na světě Lithia dost. Protože se dostává převážně z druhotné těžby a de facto po něm není poptávka. Ale co bude až bude muset každý z 2 miliard automobilů používat lithium?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    RSZ: na druhou stranu většinou jezdím vlakem, ale zrovna Polsko bych si uplně nelajsnul... takovej Berlín nebo Hannover vycházel vlakem stejně rychle jak letadlem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Proč se nedělají praktický auta jako dodávky nebo MPV už jsem ti vysvětlil. Tedy pokud pomineme fakt, že se dělají věci jako například Škoda Enyaq, což je sice jakože SUV, ale reálně blíž minivanu. Nebo že je elektrický Kangoo, přichází elektrický Berlingo, VW přijde v příští rok s ID.Buzz, což je elektrický MPV/dodávka...

    Logicky se na nový platformě první dělají auta, který se budou prodávat nejvíc, a to MPV nebo dodávky nejsou.

    A ad cena baterek – ono je trochu něco jinýho cena za kilowatthodinu v baterce o 80 kWh a něco jinýho je cena za jednu 2 Ah baterku, z jejíž retailový ceny tvoří tak 90% něco jinýho než cena tý baterky jako takový (od toho, jakej má obal, jak je zabalená, marketing, doprava, bla bla bla).

    U baterek do aut je to zkrátka na nákupní straně pokles cca o řád, to je nezpochybnitelnej fakt. Že ty nerozumíš tomu, proč je rozdíl mezi tím, jakej to má vliv na baterku do auta (a jakej má cena tý baterky vliv na cenu toho auta, a jakej na tu cenu má vliv economy of scale a technickýho vývoje).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CUKI: Model Y ti zustal utajen?
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Co dělá Tesla moc netuším, protože zatím vůbec neřeší auta k reálnému praktickému použití. Všechno je jen velkej bourák s úžasným zrychlením a pěkným dojezdem. Ale auto pro rodinu nebo nějakou dodávku? :-)

    Jasný 11let je fakt dlouhá doba a za tu dobu kdyby ty ceny byli desetinové, tak to tu vypadá úplně jinak.

    GOR: Kolik stál v roce 2011 netuším, ale V roce 2006 stál jeden článek Panasonic 186Kč (2Ah) pokud to dobře počítám. Pravděpodobně se dal sehnat levněji, ale já jich kupoval jen 5.
    Kolik stojí dneska? těžko říct protože se taková kapacita zrovna neprodává. Dneska by měl podle těch výpočtů stát asi 6-7korun :-D
    RSZ
    RSZ --- ---
    OMNIHASH: teda že zrovna tady v elektroautech přijdeš s totálně fosil letenkou..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Já s dovolením ten reál vidím docela zblízka – jakožto motoristickej novinář jezdím s novejma autama obvykle ještě v době, kdy jsou buďto úplně čerstvý nebo ještě nejsou na trhu.

    A ten posun je šíleně rychlej. Před 11 lety bylo dojet z Prahy do Pardubic velký dobrodružství, letos jsem byl v Chorvatsku a ve Varšavě a nepřišlo mi to nijak zvláštní. Dtto ceny.

    To, že něco říká Tesla, je něco jinýho, než když to říká VW, kde se jim s těma cenama a termínama daří trefovat o dost líp. A i ta Tesla už dělá mnohem levnější auta, který jsou zároveň mnohem lepší, než to co dělala původně.
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Hele, kolik stal v retailu pred 10 lety znackovy clanek 18650? Jestli me pamet nesali, bylo to okolo 700 korun. Ted stoji dle kapacity 100 - 200 korun, ale jestli me pamet nesali, srovnatelne kapacitou jsou spis ty za 100,- Takze i v retailu ta cena spadla o 85 %. Dukazy na to nemam, ale treba je tu nekdo modelar a potvrdi nebo vyvrati me vzpominky.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: No myslel jsem to tak, že ti co si kupují ty nové auta budou kupovat nové, ti co použité adekvátně použité.
    Ale ty použité elektromobily nejdřív někdo musí ojet :-D Dneska toho na prodej moc není a nic co by za to stálo. Hlavně proto že se nevyplatí vůbec ty baterie repasovat, protože prostě chybí nějaký standard, který by to umožnil.
    Jinak já taky nemám a nikdy jsem neměl nové auto. A nikdy by mě nenapadlo si ho nové pořídit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam