• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: To nemusí jít jen o Lithium, ale třeba Kobalt což? Za 2 měsíce se dostal na dvojnásobek ceny. Lithium je tam lépe tomu to trvalo na dvojnásobek 2,5 měsíce.

    V tuto chvíli jen Lithium do autobaterie může stát třebas jen 100 000Kč, pokud se dostane na desetinásobek ceny, což je velmi reálné i v nejbližších desetiletích, tak máš smolíka. S kobaltem je to podobně. Te se navíc těží nejvíce v Kongu, to už je zajímavé samo o sobě.

    Jo a v čile se do nedávna těžilo 80% Lithia. Dneska už to není ani polovina
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Nemas pravdu ani v jednom
    1] Enyaq je auto ve velikost rodinneho auta. Je vyssi, ale to jeho prakticnost nesnizuje. Ma vsechny ty prvky z MPV (Sharan, S-MAX) ktere jsou etalonem prakticnosti, universalnosti. Nevim jestli ma Enyaq sklopitelne sedacky do roviny. Enyag je postaven na platformne MEB dane velikosti. Je to prvni plnohodnotne elektroauto od VW, takze ano nemuze pokryvat uplne cely segment a zvolili nejuniversalnejsi segment = crossover stredni velikosti.
    Napr. NV200 je specificky segment. Skvely bude jako uzitkove auto. Auta jako Sharan nebo S-MAX jsou auta ridicsky, podvozkove prakticky na urovni cestovni tridy. Kdyz misto VW Sharan vezmes VW Caddy v te nejvic civilni verzi (pro rodinu s detma), tak stejne to neni cestovni trida. Je to co se svezeni tyce o tridu niz ne Sharan. Odpovida tomu i cena, i moznosti vybavy.

    Tzn. lze srovnavat crossover stredni velikosti jako alternativu k MPV podle meho nazoru. Ale nelze to srovnavat s uzitkovejma autama.

    2] Obycejna tuzkova baterie neni technologie baterii do automotive.

    3] Ta cena tech baterii realne na tech trzich dolu jde a promita se to do cen elektroaut. Cena sla dolu, kvalita a zivotnost nahoru. Na platforme MEB je postavena i Audi Q4. Je to auto jizdne lepsi nez Audi Q5 (mam uz na to 4 nezavisle nazory co se shoduji) a cenove se prekryvaji. Tohle nebylo, srovnatelne elektroauto bylo vzdycky skokove drazsi.

    4] Cena surovin jde take dolu. Lithium vubec neni drahe a nebude. Nejdrazsi materialova polozka pro baterry pack pro automotive je dneska hlinik. Nutnost pouziti tech problematickych surovin je v kazde generaci srazene na mene jak polovinu predchozi. Takze jejich potreba se pokryje jen z recyklace, nebo nebudou potreba vubec.

    5] 2 MLD aut nebudou pouzivat lithium a i kdyby, tohle neni problem. Uz ted jde koupit sodikovou baterku. Cinska firma Contemporary Amperex Technology (CATL) ktera dodava v Cine ty LFP baterky * do tamnejsich Tesel Model 3 oznamila ze zacne dodavat v roce 2023 levne sodium-ion baterky.

    * [PETER_PAN @ Klimaticka zmena // Čechům vstup zakázán]

    Obecne na doplneni treba: [PETER_PAN @ Vědci objevili ... Sláva zítřku!]
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    prosímtě, lithia je v jednom autě kolem 10kg, zas z toho nedělejme kovbojku

    Většina se těží v Chile a podobně, z povrchových solí
    CUKI
    CUKI --- ---
    JYRKA:
    BOBASH: Ne ani Y ani Enyaq nepovažuji za praktické auto. Naopak to jsou takové koráby.
    Zatím nejpovedenější NV 200 (400?) Kango, Berlingo se ale ještě dlouho asi moc nerozšíří.
    A pak ta velká předražená hračka od VW

    Vzhledem k tomu že obyčejná tužková baterie se prodává asi za 2,8Kč Tak je asi na jejím prosazení něco špatně a nebo to není tak růžové jak se zdá a nebo všichni chtějí vidět.

    Takhle nadšený a neoblomný jsem byl z Li někdy na škole na konci minulého milénia. Už tehdy se o tom mluvilo jako o zázraku, který během pár let převálcuje svět. Podobné grafy a podobné prognózy, ale nikdy se nevyplnili.
    Všechny ty grafy se na začátku opírají o nějakou neznámou kusovou výrobu prototypů a pak to tak vypadá. Ale dneska to tak už není.

    Proč nejde cena dolů? Protože cena potřebných surovin jde rapidně nahoru. Zásoby totiž nejsou nekonečné. Druhá věc je že asi 80% odhadovaných zásob leží v místech, kde by těžba způsobila ekologickou katastrofu. Jedná se většinou o místa kde se stále drží zbytky přírody.
    Například největší evropské ložisko je v Portugalsku v místech kde dojde je zdevastování nedotčených hor. Byl jsem tak kdysi a dost se bojím že už se tam třeba ani nebudu chtít podívat. Protože nebude na co.

    Tedy jedna z věcí je predikovat snížení výrobní ceny a druhá věc je odhadnout jaké jsou příčiny zdražení ostatních vstupů.
    Dneska je na světě Lithia dost. Protože se dostává převážně z druhotné těžby a de facto po něm není poptávka. Ale co bude až bude muset každý z 2 miliard automobilů používat lithium?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    RSZ: na druhou stranu většinou jezdím vlakem, ale zrovna Polsko bych si uplně nelajsnul... takovej Berlín nebo Hannover vycházel vlakem stejně rychle jak letadlem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Proč se nedělají praktický auta jako dodávky nebo MPV už jsem ti vysvětlil. Tedy pokud pomineme fakt, že se dělají věci jako například Škoda Enyaq, což je sice jakože SUV, ale reálně blíž minivanu. Nebo že je elektrický Kangoo, přichází elektrický Berlingo, VW přijde v příští rok s ID.Buzz, což je elektrický MPV/dodávka...

    Logicky se na nový platformě první dělají auta, který se budou prodávat nejvíc, a to MPV nebo dodávky nejsou.

    A ad cena baterek – ono je trochu něco jinýho cena za kilowatthodinu v baterce o 80 kWh a něco jinýho je cena za jednu 2 Ah baterku, z jejíž retailový ceny tvoří tak 90% něco jinýho než cena tý baterky jako takový (od toho, jakej má obal, jak je zabalená, marketing, doprava, bla bla bla).

    U baterek do aut je to zkrátka na nákupní straně pokles cca o řád, to je nezpochybnitelnej fakt. Že ty nerozumíš tomu, proč je rozdíl mezi tím, jakej to má vliv na baterku do auta (a jakej má cena tý baterky vliv na cenu toho auta, a jakej na tu cenu má vliv economy of scale a technickýho vývoje).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CUKI: Model Y ti zustal utajen?
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Co dělá Tesla moc netuším, protože zatím vůbec neřeší auta k reálnému praktickému použití. Všechno je jen velkej bourák s úžasným zrychlením a pěkným dojezdem. Ale auto pro rodinu nebo nějakou dodávku? :-)

    Jasný 11let je fakt dlouhá doba a za tu dobu kdyby ty ceny byli desetinové, tak to tu vypadá úplně jinak.

    GOR: Kolik stál v roce 2011 netuším, ale V roce 2006 stál jeden článek Panasonic 186Kč (2Ah) pokud to dobře počítám. Pravděpodobně se dal sehnat levněji, ale já jich kupoval jen 5.
    Kolik stojí dneska? těžko říct protože se taková kapacita zrovna neprodává. Dneska by měl podle těch výpočtů stát asi 6-7korun :-D
    RSZ
    RSZ --- ---
    OMNIHASH: teda že zrovna tady v elektroautech přijdeš s totálně fosil letenkou..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Já s dovolením ten reál vidím docela zblízka – jakožto motoristickej novinář jezdím s novejma autama obvykle ještě v době, kdy jsou buďto úplně čerstvý nebo ještě nejsou na trhu.

    A ten posun je šíleně rychlej. Před 11 lety bylo dojet z Prahy do Pardubic velký dobrodružství, letos jsem byl v Chorvatsku a ve Varšavě a nepřišlo mi to nijak zvláštní. Dtto ceny.

    To, že něco říká Tesla, je něco jinýho, než když to říká VW, kde se jim s těma cenama a termínama daří trefovat o dost líp. A i ta Tesla už dělá mnohem levnější auta, který jsou zároveň mnohem lepší, než to co dělala původně.
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Hele, kolik stal v retailu pred 10 lety znackovy clanek 18650? Jestli me pamet nesali, bylo to okolo 700 korun. Ted stoji dle kapacity 100 - 200 korun, ale jestli me pamet nesali, srovnatelne kapacitou jsou spis ty za 100,- Takze i v retailu ta cena spadla o 85 %. Dukazy na to nemam, ale treba je tu nekdo modelar a potvrdi nebo vyvrati me vzpominky.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: No myslel jsem to tak, že ti co si kupují ty nové auta budou kupovat nové, ti co použité adekvátně použité.
    Ale ty použité elektromobily nejdřív někdo musí ojet :-D Dneska toho na prodej moc není a nic co by za to stálo. Hlavně proto že se nevyplatí vůbec ty baterie repasovat, protože prostě chybí nějaký standard, který by to umožnil.
    Jinak já taky nemám a nikdy jsem neměl nové auto. A nikdy by mě nenapadlo si ho nové pořídit.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: teraz pisal kamarat, ze varsava-olomouc vlakom 9 hodin, dival som sa ze z prahy je to nejakych 12 hodin bez prestupu, asi by som volil vlak s lezadlom 20:48 z prahy a 9:28 by som vystupoval vyspinkany (vlak je tiez v podstate taky elektromobil na kolaji :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Prosimte kde se bere ta idea ze vetsina lidi by mela byt schopna si dovolit nove azto? To je snad v poradku ze to tak je. Aspon existuje poradny trh ojetin, jinak by to vsechno koncilo na vrakaci/skladce.

    Ja mam dvacetilety auto (ok, 18) a jsem rad ze ho mam a nove ani nechci :) (ale sestilete bych bral :D )
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To že se zlepšujou, o tom žádná, ale prostě to v reálu není tak optimistický.
    Je to jako jsem viděl někde článek už je to nějaká doba že tesla bude prodávat za rok auta pod půl mio Kč. No a pak když si přečteš zdroj, je to úplně jinak.

    Další věc je že pěžné malé auta se ještě donedávna prodávali za polovic této ceny a i tak si nové většina lidí dovolit nemůže.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ceny baterek ve spotřební elektronice nebo na co ty to koukáš jsou úplně jiná věc.

    A ano, ceny baterií v autech mají výraznou korelaci s tím, jak levný auto jde udělat jako smysluplnej elektromobil. Pod nějakou hranici (momentálně kolem milionu korun) začíná být elektrický auto neprakticky drahý (Peugeot e208 stojí 2x tolik co normální 208), ale ta hranice se snižuje. A to dost výrazně.

    Zároveň se úžasně zlepšujou ty auta jako takový.

    Navíc je tu obrovskej rozdíl v tom, jak jsou ty auta navrhovaný. Věci jako Leaf nebo nedejbože eGolf byly v lepším případě one-off modely (Leaf), v horším spalovací auta přebastlený na EV, a podle toho to fungovalo.

    Od začátku úspěchu Tesly začaly velký automobilky vyvíjet dedikovaný EV platformy, který umožňujou naprosto jinou úroveň úspor z rozsahu při výrobě, usnadňují vývoj více modelů atd. My z toho zatím vidíme začátek – třeba VW má na platformě MEB zatím asi pět modelů napříč značkama. Ale teď půjde ten vývoj mnohem rychlejc, protože to nejtěžší je právě to, co není vidět. Naflákat na stejným základu dalších 50 modelů už bude jednodušší, a zároveň to všechno povede ke snížení cen, protože je něco jinýho dělat auta po tisících a po milionech.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak porovnávat ceny baterií dle cen za které koupíš auto s daným dojezdem je IMHO hodně odvážné.

    Já sleduji cenu baterií jako takových. A je mi fakt jedno za kolik je kdo vyrábí, když já musím prostě nakupovat za tržní cenu. A i když se všude různě píše to co tvrdíš ty u těch baterií to prostě tak neplatí. Jen je optimalizován graf. Roky zpátky jsou přestřelený ceny nahoru a teď zase dolů. V obchodech kde to může pořídit normální smrtelník to bohužel není nijak slavné. A to jsou ceny které mě zajímají. A pokud to půjde podle nich, tak já už se elektromobility nedožiju :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Samozřejmě. Utahá tě doba strávená za volantem, a obecně doba na cestě. Plus samozřejme to, jak moc se "musí řídit" – na to je zrovna cesta do Polska peklo. Ale zase jak kdy, třeba přejezd přes Krkonoše mě ve výsledku osvěžil, protože jsem si dal pár desítek kilometrů svižný jízdy po klikatých silnicích, což je zábavná činnost u který má člověk pocit, že něco dělá.

    Sedět pět hodin v kuse na dálnici při 120 km/h je naprosto příšerný.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: takze teba utaha cas a nie ujete kilometre?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Sorry, možná je to za 11 let, já si pořád ještě nezvyk, že už jsme v novým desetiletí. Ale kolem roku 2010 byly výrobní náklady baterek pro auta někde kolem $1,200/kWh. Dneska už klesly pod $100/kWh.

    Tomu odpovídá i to, že v roce 2012, když přišla na trh první Tesla Model S, stála ve verzi s 85 kWh baterií a dojezdem asi 420 km stála necelý 3 miliony korun. Ještě v roce 2017 byla jediná cesta k 500+ km dojezdu Tesla Model S Ludicrous opět za asi 3 mega.

    Dneska si za 1,2 milionu koupíš Škodu Enyaq s 82 kWh baterií a dojezdem 510 km (snad dokonce dle přísnější metodiky než Tesla).

    Za cca 4 roky přijde na trh VW ID.2 a jeho odvozeniny, který budou při dojezdu 400 km stát něco kolem půl milionu.

    Tohle je do značný míry právě výsledek těch levnějších baterek. Samozřejmě to není tak, že 10x klesne cena baterky v nákupu, 10x klesne cena auta. Ale v půlce minulý dekády se za milion prodávaly věci velikostí a výkonem odpovídající Fabii a s dojezdem 250 km (ostatně VW eGolf stál asi 900 tisíc a měl dojezd snad 230 km ještě někdy ve 2018).

    Ten vývoj jde strašně rychle, desetiletej elektromobil dneska vypadá jako pravěk.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam