• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ICS
    ICS --- ---
    DZODZO: proto mluvím o Powerpaste, ne vodíku jako takovém. Tam se daří kombinovat nenáročnost skladování, rychlost distribuce a celkem solidní energetická hustota. Při kombinaci s něčím, jako je třeba slovenské SPEAR Hydro máš teoreticky možnost tu pastu vyrábět přímo na místě na řece, což mi přijde celkem kůl. Nemusíš pak v EVs tahat baterky a dovážet je přes půl světa naftovejma tankerama.


    Ale jsem si vědomej toho, že to vidím trošku jako Hurvínek válku, jen mi to nepřijde takhle zjednodušeně jako úplně špatnej nápad.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ICS: nejde len o to, aby sa vyrabal dostatocne ciste ale aj energeticky usporne, leda ze by sme nasli nejaku novu metodu ako ho ziskavat okrem elektrolyzy

    "A completely efficient electrolysis system would require 39 kWh of electricity to produce 1 kg of hydrogen. However, the devices commonly found in operation for this process are less efficient. A typical operational figure is about 48 kWh per kg of hydrogen."

    Mirai ma nadrz na 5,6kg vodika takze na "plnu nadrz" sa vybacha no nech 40*5,6 = 224 kWh elektriny ak by bola super ucinna a mas z toho odhadovany papierovy dojazd 650kg

    nejake EV so spotrebou nech 20kWh/100 by na taky dojazd teda potrebovalo 130 kWh baterku co je skoro polovicna ucinnost

    cisla su zamerne ohnute v prospech vodiku, aby si niekto nemyslel, ze chcem vodik matematickou akrobaciou zhadzovat, zamerne vynechavam aj udrzbu infrastruktury, materialy v baterke sa menej namahaju ako nadrz tlakovana na 700 bar a to nielen v autach ale aj na cerpacich staniciach
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: IMHO jestli se podaří pohnout s tou vodíkovou pastou a bude se vodík vyrábět dostatečně čistě, tak to není úplně špatný řešení. Ale na současným LPG s více krokama mi zůstává rozum stát...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Troleje na dálnici mi náhodou přijdou jako docela dobrý řešení. Na dálnici coby trolejbus, z dálnice už dojede na baterky... easy.
    KEB
    KEB --- ---
    Btw madam Drábová na dvtv taky fandí spíše vodíku než baterkam...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    ADAM_SKIN: Žel nikoliv, zatím spíš dleduju, co je/bude k mání z pohledu technologiie…

    Ale pro představu:
    Alibaba Manufacturer Directory
    https://m.alibaba.com/product/1600226137878/2021-Brand-New-CATL-3-7V.html?spm=a2706.7835515.0.0.212d2c8baYVJ1Z&__detailProductImg=//s.alicdn.com/@sc04/kf/H3b8d04d191a54c739c9536d3bd1168a7B.jpg_220x220.jpg

    Když jich použiješ 100 (tj. za cca $4400 / 96k Kč), tak získáš baterii s kapacitou cca 37 kWh (cena $119/kWh) o hmotnosti 90 kg a obsahu 75 L…
    (uživatelsky spíš 30 kWh - prevence hlubokého vybití)

    + pokud to chceš někam na vesnici na cestu 2*10 km každý den, s dobíjením z běžné zásuvky v garáži (~2,2 kW) - protože z nějakého záhadného důvodu nemáš třífázi na cirkulárku/míchačku - tak stačí nějaké úplně základní BMS
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Electric Vehicle Sales Headed For Five And A Half Million In 2021 As Automakers Target 40 Million Per Year By 2030 | BloombergNEF
    https://about.bnef.com/blog/electric-vehicle-sales-headed-for-five-and-a-half-million-in-2021-as-automakers-target-40-million-per-year-by-2030/

    The total global fleet of passenger electric and fuel cell vehicles now totals nearly 13 million, of which 8.5 million are true zero-emission vehicles (ZEVs), either battery electric or fuel cell (still, fuel cell vehicles account for a fraction of that total). (bez PHEV)

    In the first half of 2021, sales of passenger electric vehicles (including battery electric, plug-in hybrid and fuel cell vehicles) were 140% higher than the same period in 2019, reaching 7% of global passenger vehicle sales. This compares with just 2.6% in 2019 - tohle je včetně PHEV
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    i nádrž na vodík se opotřebovává a musí se měnit jednou za X let (kde X je maximálně 15, spíš 10)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    mna v tom clanku o toyote mirai zarazilo, ze ten fuel cell potrebuje aj vysoko kvalitny vzduch, preto musi ten vstupny vzduch filtrovat, cim sice cisti vzduch ale za cenu opotrebovania filtrov, ktore sa musia bohvie ako casto obmienat, aby to fungovalo spravne, predpokladam, ze tie filtry sa nerecykluju ale skladkuju
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Problemu s vodikem je mnoho. Jeden z nich je ten ze v tech vodikovych clancich lze vyuzit opravdu jen velmi cisty vodik. To ho znova prodrazuje a znova utahuej zavislost na par velkych hracich.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Tlacej ho pres think-thanky a lobbying fosilni korporace, protoze ho dneska jsou schopni generovat (z methanu).
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DZODZO: souhlasim, netuším proč ten vodík tak tlačej ale tlačej to ..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PEPAZZ: teda lokomotiva na vodik mi pride ako este vacsi nezmysel nez kamiony s tykadlami a troleje na dalnici

    ked si vezmeme energeticku (ne)ucinnost celeho vodikoveho cyklu (hlavne sustainable vyroba z nefosilnych paliv), tak to uz by bola asi lepsia lokomotiva na baterky co si za sebou bude vliect 1 vagon bateriek ako si kedysi vozili za sebou vozik s uhlim :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    jeste na podobné téma
    Hydrogen Fuel Cell Locomotives Ready to Take Over Freight Rail Systems - autoevolution
    https://www.autoevolution.com/news/hydrogen-fuel-cell-locomotives-ready-to-take-over-freight-rail-systems-173272.html
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Rolls-Royce’s Future Hydrogen Fuel Cell Module Could Power Ten Houses - autoevolution
    https://www.autoevolution.com/news/rolls-royces-future-hydrogen-fuel-cell-module-could-power-ten-houses-173720.html
    ADAM_SKIN
    ADAM_SKIN --- ---
    COMODOR_FALKON: naky konkretni zdroje baterek za dobrou cenu znas?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CAL: Je poměrně výrazný rozdíl mezi cenou velkoodběratele, co toho objednává sto tun mesíčně a cenou pro retailového zákazníka, co si koupí jednu nebo dvě baterky…
    S tím souvisí i třeba náklady na případnou modifikaci, nebo přímo vývoj vlastního BMS a chlazení…

    Samozřejmě, i ten velkoodběratel se to bude snažit tlačit za retailové ceny a baterku nacení aspoň na 2-3násobek…
    CAL
    CAL --- ---
    COMODOR_FALKON: Dobrá poznámka, ale nejsem si jistý, jestli $100/kwh je retailová cena kompletní baterky. Já jsem vycházel z matných vzpomínek (nevím, kde jsem četl), že 74kwh baterka v Tesle 3 se po nezáruční nehodě měnila za cca 300k + práce (což by pro cenu toho Rifteru vycházelo šulnul - 300k baterka + 500k auto) a z další informace, taky bez zdroje, že jiné automobilky jsou na tom s cenami baterek ještě o hodně hůř, než Tesla. Myslím, že to bylo v nějaké diskuzi ke Koně, že se jim nechce prodávat náhradní baterky, protože je potřebujou prodat v nových autech aby snížili uhlíkovou stopu svého portfolia, což jim samostatný prodej nezajistí a náhradní baterka by tak měl nesmyslnou cenu. Každopádně jsem to teď zkoušel googlovat a ty anekdotické příklady mají hodně divoký rozptyl - od $5k do $25k, takže by mě realita určitě zajímala.
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: Tam je pro Pražáky celkem neštěstí to DC za příplatek, ale jestli bude nějaký rozumný operák, tak nad ní celkem i uvažuju... :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam