• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Electric Vehicle Sales Headed For Five And A Half Million In 2021 As Automakers Target 40 Million Per Year By 2030 | BloombergNEF
    https://about.bnef.com/blog/electric-vehicle-sales-headed-for-five-and-a-half-million-in-2021-as-automakers-target-40-million-per-year-by-2030/

    The total global fleet of passenger electric and fuel cell vehicles now totals nearly 13 million, of which 8.5 million are true zero-emission vehicles (ZEVs), either battery electric or fuel cell (still, fuel cell vehicles account for a fraction of that total). (bez PHEV)

    In the first half of 2021, sales of passenger electric vehicles (including battery electric, plug-in hybrid and fuel cell vehicles) were 140% higher than the same period in 2019, reaching 7% of global passenger vehicle sales. This compares with just 2.6% in 2019 - tohle je včetně PHEV
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    i nádrž na vodík se opotřebovává a musí se měnit jednou za X let (kde X je maximálně 15, spíš 10)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    mna v tom clanku o toyote mirai zarazilo, ze ten fuel cell potrebuje aj vysoko kvalitny vzduch, preto musi ten vstupny vzduch filtrovat, cim sice cisti vzduch ale za cenu opotrebovania filtrov, ktore sa musia bohvie ako casto obmienat, aby to fungovalo spravne, predpokladam, ze tie filtry sa nerecykluju ale skladkuju
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Problemu s vodikem je mnoho. Jeden z nich je ten ze v tech vodikovych clancich lze vyuzit opravdu jen velmi cisty vodik. To ho znova prodrazuje a znova utahuej zavislost na par velkych hracich.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Tlacej ho pres think-thanky a lobbying fosilni korporace, protoze ho dneska jsou schopni generovat (z methanu).
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DZODZO: souhlasim, netuším proč ten vodík tak tlačej ale tlačej to ..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PEPAZZ: teda lokomotiva na vodik mi pride ako este vacsi nezmysel nez kamiony s tykadlami a troleje na dalnici

    ked si vezmeme energeticku (ne)ucinnost celeho vodikoveho cyklu (hlavne sustainable vyroba z nefosilnych paliv), tak to uz by bola asi lepsia lokomotiva na baterky co si za sebou bude vliect 1 vagon bateriek ako si kedysi vozili za sebou vozik s uhlim :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    jeste na podobné téma
    Hydrogen Fuel Cell Locomotives Ready to Take Over Freight Rail Systems - autoevolution
    https://www.autoevolution.com/news/hydrogen-fuel-cell-locomotives-ready-to-take-over-freight-rail-systems-173272.html
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Rolls-Royce’s Future Hydrogen Fuel Cell Module Could Power Ten Houses - autoevolution
    https://www.autoevolution.com/news/rolls-royces-future-hydrogen-fuel-cell-module-could-power-ten-houses-173720.html
    ADAM_SKIN
    ADAM_SKIN --- ---
    COMODOR_FALKON: naky konkretni zdroje baterek za dobrou cenu znas?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CAL: Je poměrně výrazný rozdíl mezi cenou velkoodběratele, co toho objednává sto tun mesíčně a cenou pro retailového zákazníka, co si koupí jednu nebo dvě baterky…
    S tím souvisí i třeba náklady na případnou modifikaci, nebo přímo vývoj vlastního BMS a chlazení…

    Samozřejmě, i ten velkoodběratel se to bude snažit tlačit za retailové ceny a baterku nacení aspoň na 2-3násobek…
    CAL
    CAL --- ---
    COMODOR_FALKON: Dobrá poznámka, ale nejsem si jistý, jestli $100/kwh je retailová cena kompletní baterky. Já jsem vycházel z matných vzpomínek (nevím, kde jsem četl), že 74kwh baterka v Tesle 3 se po nezáruční nehodě měnila za cca 300k + práce (což by pro cenu toho Rifteru vycházelo šulnul - 300k baterka + 500k auto) a z další informace, taky bez zdroje, že jiné automobilky jsou na tom s cenami baterek ještě o hodně hůř, než Tesla. Myslím, že to bylo v nějaké diskuzi ke Koně, že se jim nechce prodávat náhradní baterky, protože je potřebujou prodat v nových autech aby snížili uhlíkovou stopu svého portfolia, což jim samostatný prodej nezajistí a náhradní baterka by tak měl nesmyslnou cenu. Každopádně jsem to teď zkoušel googlovat a ty anekdotické příklady mají hodně divoký rozptyl - od $5k do $25k, takže by mě realita určitě zajímala.
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: Tam je pro Pražáky celkem neštěstí to DC za příplatek, ale jestli bude nějaký rozumný operák, tak nad ní celkem i uvažuju... :)
    KEB
    KEB --- ---
    Proč nás (ne)čeká vodíková budoucnost aneb Lesk a bída nového modelu Toyota Mirai
    https://smartmania.cz/proc-nas-neceka-vodikova-budoucnost-aneb-lesk-a-bida-noveho-modelu-toyota-mirai/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: no ak je to levnejsie nez elektricke citigo, tak niekedy v tom roku 2025 uz by tu mohlo byt v tejto cene aj nejake auto s dojazdom, predsalen su to este 3-4 roky vyvoja
    KEB
    KEB --- ---
    Nejlevnější elektromobil je v Česku. Prohlédli jsme si novou Dacii Spring Electric - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/nejlevnejsi-elektromobil-je-v-cesku-prohledli-jsme-si-novou/r~6da802b8408311ec966d0cc47ab5f122/

    Pro prazaki dopri, ale jinak úplně na hovno, bez pardonu :-D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CAL: Erm… Ne…
    Aktuální cena baterií je průměrně cca $100 / 1kWh. Když přihodím nějakou toleranci, třeba 20%, tak se fostáváme k tomu, že ta 75kwh baterka stojí cca $9000, tj. cca 196 tisíc…
    800k by to stálo v retailu 700k baterky, 100k BMS
    ABS
    ABS --- ---
    Jenom castecne se tyka EV, ale neznate nekoho v US, kdo ma pristup k testovani Waymo v San Francisku? Budu tam mit cestu a chtel bych to zkusit. Dkeuji moc
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    DZODZO: Pop přečtení bych to shrnul do:
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam