• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PETER_PAN: ten duvod, proc staty opatrne pousti uz nekolik let retoriku timhle smerem (cina, eu atd.) neni ani tak o fosilnim industry a jejich lobbyingu, ten konsenzus je zalozenej na tom, ze jako seasonal/long-term storage je pro lidstvo:
    - skalovatelnej jako nic moc jinyho (viz dostupnost vody) a to za nizkejch nakladu po vybudovani infrastruktury skladovani (reseni distribuce muze bejt ve forme amoniaku, jak planuje treba australia hydrogen hub s vyvozem do asie)
    - clean/green, at je spotrebovavany kdekoliv (output zase voda)
    - dostupnej vicemene kdekoliv (opet voda)
    - opakovane pouzitelnej

    to je konsenzus na urovni nadnarodnich studii, ne muj nazor

    stejne tak jsem nekolikrat vedle linkoval ze kolem 2050 bude green hydrogen levnejsi nez blue/grey

    - u tezkejch dopravnich prostredku smysl dava (vlaky, namorni doprava - navic se da vyrabet na mori, sou napr. kombinovany elektro-hydrogen katamarany)

    u ostatnich dopravnich prostredku, ktery tankujou casto a jejich spotreba je vyrazneji zavisla na hmotnosti pak smysl nedava, primarne kvuli konverzi el -> hydro ktera ma 30% ztratu a pro dopravu dlouhodobou storage netreba, ale sou i dalsi duvody:
    - u letadel moc smysl nedava, protoze je potreba vysoka komprese, aby vodik nezabiral moc mista => vysokotlaky tezky nadrze kvuli bezpecnosti coz je u letadel kontraproduktivni
    - u aut urcite ne, baterky budou brzo levnejsi se stejnymi parametry
    - u nakladaku je to otazka, nicmene tipuju, ze opet baterky budou driv s lepsimi parametry, navic elektro je temer bezudrzbovy s malym poctem dilu, vodik zbytecne navysuje komplexitu /tim udrzbu / a tim i total cost of ownership

    nechci vsecky linky znovu dohledavat, nicmene je fajn podlozit co rikam, alespon tim co je po ruce:
    - EU hydrogen strategy https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/hydrogen_strategy.pdf
    - summary BNEF studie o cene vodiku, ale dohledat se jich da vic https://fuelcellsworks.com/news/green-hydrogen-is-on-track-to-be-cheaper-than-natural-gas-by-2050-bnef/
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    ICS: To máš jedno. Ve chvíli, kdy dojezd bude ~500 km, nebude většina lidí potřebovat nabíjet každý večer, ale prostě jednou za týden dojedou na nejbližší nabíječku. Není to tak, že každé auto budeš muset přes noc dávat na nabíječku.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ICS: ne kazdy ma domek s vlastni elektrinou a nabijeckou. Ano

    Ale NIKDO nema vlastni vodikovou stanici a ani mit nebude :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ICS: Psal jsem o sídlištích. Do historického centra na ulici dobíjecí stanice nepatří, samozřejmě. Stejně jako auta.
    ICS
    ICS --- ---
    JYRKA: a tohle fakt chceš mít na každém parkovacím místě? V historickým centru? Prostě všude? Vždyť to je peklo.

    To aspoň fakt to tahat z osvětlení, aspoň tak, jak to dělá ten startup na Slovensku (teď si nevzpomenu na jméno), ktery u toho i vyvozuje síť. Ale furt jsou všude kabely a bordel.
    ICS
    ICS --- ---
    PETER_PAN: protože právě u té elektřiny jsi odkázány na velké výrobce, distributory, prodejce. Ne každý má svůj domek kdy si to auto nabije. U velke části téhle současných technologií se prostě zapomíná na uživatele.

    Navíc, když budeme chtít soucasnou síť efektivně decentralizovat, bude to hodně bolet.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    8 kW přes noc je naprosto ok. A jaké lampy myslíš?
    Měl jsem na mysli toto.

    ICS
    ICS --- ---
    JYRKA: to bude ale strašně hnusný. Navíc teda ani těch lamp není nekonečný množství. Třeba právě v té Británii je to navíc extrémně nepraktický, musíš si k tomu koupit kabel asi za 400 GBP a pak máš výkon nějakých 8kw? Navíc se už moc těším na ulice plný kabelu natahanych všude možně.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JYRKA: Ano, vodik muze byt fajn pro spoustu veci. Pro letadla, ocelarstvi (nahradit koksarenstvi), pro vyrobu syntetickeho metanu, pro retortove pece. Ale ne pro automotive a to ani pro kamiony.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PETER_PAN: Vodík může být fajn palivo pro letadla.
    Vyrábět ho můžeš s nižší účinností, pokud ho vyrábíš jako akumulátor energie - tedy místo současného vypínání zdrojů, případně pouštění do země.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    ICS: I s vodikovou pastou jsme stale na velmi male ucinnost ve srovnani s elektrikou.
    U normalniho vodikoveho auta soucasnosti je to do 1/3 ucinnosti (vyroba, distribuce, plneni, vyroba elektriny z clanku) oproti elektro autu, protoze cast energie je nutna na kompresy vodiku v miste tankovani.

    I kdyz kompresy u pasty zanedbas, porad je ucinnost celeho cyklu nesrovnatelne mensi nez u elektriny.

    Hlavne. Proc se zamerit na teoretickou budouci technologii ktera tady neni a nepouzit soucasnou, vyvinutou, vyzkousenou a masove vyrabenou technologii ktera tady je. Napis jeden relevantni duvod proc o vodiku vubec uvazovat.
    - dojezd to neni
    - cena to neni (vodik bude vzdycky drazsi koncept uz kvuli zabezpeceni te technologie v aute samotnem)
    - ucinnost to neni (zeleny vodik bude vzdycky energeticky mene ucinny nez elektrina samotna)
    - recyklace baterii to take neni (vyresene)
    - problem s kobaltem uz temer neni (LiFePo co se pouzivaji v cinske tesla model 3 nemaji zadne, dnesni generace uz ho ma tak malo ze to pokreje kobalt z recyklace starych baterek a dalsi generace baterek uz ho mit nebude)
    - zivotnost te technologie to take neni (vsechno co je na trhu dneska v evrope ma pokles kapacity po 10% na 250+ kkm, vetsinou je to o hodne lepsi)

    Ale vodik v automotive udela to auta zase extremne slozite (palivovy clanek, bezpecnost, hybrid mode neustale) a drahe. Udelat to zavisle na velkych producentech paliva specificke kvality. Udela to drahe a neefektivni aby na to byl navazany komplexni sekundarni ekosystem byznysu.

    Kdezto elektrina je jen 1, muzes i transformavat AC-DC-AC, muzes ji uz dneska rozumne skladovat (v tech diskutovanych meritkach typu auto), vyrobit si ji sam, nebo koupit. A je to v zasade porad ta stejna elektrina s jakou si hral Georg Simon Ohm. Proc tohle nechtit? Proc chtit neco slozitejsiho?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Ono se prostě to schvalování bude muset změnit. Až zjistíme, že jsme roky za okolníma státama a Němci už všichni jezděj elektromobilama, takže i pepíkům ze sídliště docházej u Turka v bazaru dieselový Passaty, tak se to bude muset řešit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Tak od tuším osmýho prosince si to můžete zkusit :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ICS: Nebál bych se toho. Navíc nemusíš dělat velké nabíječky, postačí mrňavý boxík vedle parkovacích míst na sídlišti. Něco, co už běžně funguje třeba ve Francii nebo Británii
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: Myslím, že nenabíjeli, teď se u nás ale registroval researcher z Hyundai, tak by se hodilo ověřit si, že to umíme :)

    ad nabíječky) To sice ano, ale toho se dočkáme kdo ví kdy... S tímhle tempem schvalování a budování veřejných bodů to bude v CZ tak někdy 2060 :-/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Když bude mít typickej elektromobil dojezd 600 km a typická veřejná nabíječka výkon 200 kw a víc, tak to stejně žádnej problém nebude.

    BTW, jak jsme se bavili o testování vašeho nabíjení, už jste nabíjeli Ioniq 5? :)
    ICS
    ICS --- ---
    DZODZO: A to je ono, když budeš vyrábět všechno až v místě konzumace, nemusíš mít žádný pastovod, už máš jen last-mile v cisterně, která už může být taky čistá.

    Ne každý má totiž možnost nabíjet doma ze střechy, ne každý bude mít dokonce možnost nabíjet doma (třeba pro UK se odhaduje, že až 40 % lidí nebude mít kde přes noc nabíjet). Spolu s tím, že do 2030 se zvedne poměr EVs k veřejným nabíjecím bodům 8:1 na 17:1 (odhad EK), tak se to musí řešit buďto něčím jako je naše mobilní baterka, nebo jiným dostatečně uživatelsky přívětivým řešením.


    BOBASH: To chápu, můj point byl, že ta pasta (jestli to dobře chápu) potřebuje asi tak stejně složitou nádrž jako má ICE, takže tenhle kus cesty "odpadá" a dá se řešit lokální produkce.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mozno postavia miesto ropovodu pastovod a pak si to budes moct nacapovat do kybliku jak zmrzlinu u mcdonalds

    cely problem vodikovej infra je, ze to je pokracovanie fosilnej infra, t.j. si zavisly na niekom, miesto toho, aby si si nabijal baterku zo strechy

    ale pre lode a dialkove kamiony to moze davat zmysel
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Pleteš dohromady výrobu komponent a výrobu "paliva", na to jsem chtěl poukázat.

    Dopravu baterek můžeš srovnávat s dopravou článků/nějakejch nádrží nebo něčeho do čeho se bude dávat ta pasta.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: tak to je jasné, proto jsem se taky snažil naznačit hyperlokální výrobu vodíku/pasty, kdy se už nepoveze prakticky nic nikam, všechno budeš mít jenom last-mile, kterou samo o sobě může obstarat zero-emission ev. IMHO i v případě celkem velkých ztrát u výroby vodíku, to vyjde jako net-pozitive právě díky minimálním emisím v celym řetězci.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam