• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: To je nesmysl, ve městě je jednak stín a druhak auta, který mají takovej poměr ježdění/stání aby se nabily na to, co vyjedou, je lepší nahradit sharingem.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: tak já doufám, že typický městský rodiny auto půjde cestou jako Sono Motors a nabije se "samo". :)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    KEB: Jo Wagner je dobrej strejc...
    KEB
    KEB --- ---
    STETKINS: rozhodně mi přijde Drábová serióznější než Wagner, ale jinak s tebou souhlasím ve všem.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    KEB: Mám Drábovou rád, ale poslední dobou mám pocit, že se lidem, kteří vystudovali jaderku dává jakási aura toho, že rozumí energetice a potažmo dopravě. Drábová je určitě vysoce erudovaná odbornice na bezpečnost jaderných zařízení, ale úplně nerozumím tomu, proč bych měl dávat nějakou větší váhu jejímu názoru na dopravu :-)
    Navíc jsou všichni překvapení, že jaderní inženýři prosazují jadernou energetiku...kdo by to byl čekal.

    Myslím, že je pro nás jádro taky cesta, byť ne ve formě velkých bloků, jak je známe teď, kdy odhadovaná cena elektřiny z nich je na 200euro/MWh...
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Energy Storage Breakthrough - Solid Hydrogen Explained
    https://www.youtube.com/watch?v=U7CCq4oBgw4
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    vypada jako solidní kauf
    Nissan Leaf 24kWh 2011rv 82000 km - Havířov, Karviná - Sbazar.cz
    https://www.sbazar.cz/fabetgroup/detail/154915914-nissan-leaf-24kwh-2011rv-82000-km
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    ICS: tož to nezbývá než doufat, že stejně vehementně jako porti betnovejm sloupkům protestuješ i proti plechovejm krabicím k ním připojenejm, který to peklo dělaj desetkrát větší.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Tak v americe jsou v klidu, tam jsou zvyklí na tohle (viz obrázek níže).

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Jako že je to hnusný? No tak to uděláš třeba jako betonovej sloupek.

    Viz třeba tohle:
    Fabrilium dressed OlifeEnergy chargers in 3D printed concrete – OlifeEnergy Blog
    http://blog.olife-energy.com/fabrilium-dressed-olifeenergy-chargers-in-3d-printed-concrete/

    A jak už tady někdo říkal, typický český rodinný auto najezdí za průměrnej tejden tolik, že jeden rodinnej nákup v Globusu, když u něj bude nabíječka, ho nabije.
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: tak Rakušaci to udělali jen jako další tah své antijadro agendy. Výroba vodíku by mohl být způsob, jak líp ekonomicky využít Dukovany nové např
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KEB: vodik z jadra se dela jinak nez elektrolyzou - tamse ta voda nejak nahriva na 800 stupnu a tim se oddeli vodik od kysliku (nejsem odbornik, ael takhle nejak si pamatuju co jsem cetl)
    KEB
    KEB --- ---
    DAN_F: tak jako nejedou všechny auta na benzinku v jeden čas, celý ten argument počtem aut je dementní argument jaderné a fosilní lobby
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: proto mě tak nemile překvapila ta Drábová btw pokud se nepletu tak Rakušaci v tichosti protlačili že vodík z elektriky z jádra není a nebude zelený
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    GOR: pac ne kazdej vlak jezdi v evrope. Mas treba vlaky pres cely usa. Je nesmyslny budovat nachylnou trolej, navic mas ztraty na vedeni. Pro transport materialu je vodik idealni a ta hmotnost na vlaku neni tak limitujici.

    Ale tak samozrejme az budou vykonny / lehky / na prostor nenarocny baterie, nebude to mit smysl treba i tam.

    Proto jsou staty zatim opatrny a neinvestujou hromady penez do neceho, co.muze bejt do 10ti let prekonany pokrokem v jiny oblasti
    GOR
    GOR --- ---
    SHEFIK: Proc vodik zrovna u vlaku, kde je proste volba c. 1 zatrolejovani (tam kde jeste neni)?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ICS: https://product.seakenergetics.com/sk

    ICS: domek ma asi tak 50% obyvatelov CR (vychadzam zo statistickych udajov scitania v roku 2011, lebo scitanie za 2021 stale nemaju hotove(!) a predpokladam, ze odvtedy sa to moc nepohlo)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PETER_PAN: ten duvod, proc staty opatrne pousti uz nekolik let retoriku timhle smerem (cina, eu atd.) neni ani tak o fosilnim industry a jejich lobbyingu, ten konsenzus je zalozenej na tom, ze jako seasonal/long-term storage je pro lidstvo:
    - skalovatelnej jako nic moc jinyho (viz dostupnost vody) a to za nizkejch nakladu po vybudovani infrastruktury skladovani (reseni distribuce muze bejt ve forme amoniaku, jak planuje treba australia hydrogen hub s vyvozem do asie)
    - clean/green, at je spotrebovavany kdekoliv (output zase voda)
    - dostupnej vicemene kdekoliv (opet voda)
    - opakovane pouzitelnej

    to je konsenzus na urovni nadnarodnich studii, ne muj nazor

    stejne tak jsem nekolikrat vedle linkoval ze kolem 2050 bude green hydrogen levnejsi nez blue/grey

    - u tezkejch dopravnich prostredku smysl dava (vlaky, namorni doprava - navic se da vyrabet na mori, sou napr. kombinovany elektro-hydrogen katamarany)

    u ostatnich dopravnich prostredku, ktery tankujou casto a jejich spotreba je vyrazneji zavisla na hmotnosti pak smysl nedava, primarne kvuli konverzi el -> hydro ktera ma 30% ztratu a pro dopravu dlouhodobou storage netreba, ale sou i dalsi duvody:
    - u letadel moc smysl nedava, protoze je potreba vysoka komprese, aby vodik nezabiral moc mista => vysokotlaky tezky nadrze kvuli bezpecnosti coz je u letadel kontraproduktivni
    - u aut urcite ne, baterky budou brzo levnejsi se stejnymi parametry
    - u nakladaku je to otazka, nicmene tipuju, ze opet baterky budou driv s lepsimi parametry, navic elektro je temer bezudrzbovy s malym poctem dilu, vodik zbytecne navysuje komplexitu /tim udrzbu / a tim i total cost of ownership

    nechci vsecky linky znovu dohledavat, nicmene je fajn podlozit co rikam, alespon tim co je po ruce:
    - EU hydrogen strategy https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/hydrogen_strategy.pdf
    - summary BNEF studie o cene vodiku, ale dohledat se jich da vic https://fuelcellsworks.com/news/green-hydrogen-is-on-track-to-be-cheaper-than-natural-gas-by-2050-bnef/
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    ICS: To máš jedno. Ve chvíli, kdy dojezd bude ~500 km, nebude většina lidí potřebovat nabíjet každý večer, ale prostě jednou za týden dojedou na nejbližší nabíječku. Není to tak, že každé auto budeš muset přes noc dávat na nabíječku.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ICS: ne kazdy ma domek s vlastni elektrinou a nabijeckou. Ano

    Ale NIKDO nema vlastni vodikovou stanici a ani mit nebude :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ICS: Psal jsem o sídlištích. Do historického centra na ulici dobíjecí stanice nepatří, samozřejmě. Stejně jako auta.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam