• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Tak v americe jsou v klidu, tam jsou zvyklí na tohle (viz obrázek níže).

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Jako že je to hnusný? No tak to uděláš třeba jako betonovej sloupek.

    Viz třeba tohle:
    Fabrilium dressed OlifeEnergy chargers in 3D printed concrete – OlifeEnergy Blog
    http://blog.olife-energy.com/fabrilium-dressed-olifeenergy-chargers-in-3d-printed-concrete/

    A jak už tady někdo říkal, typický český rodinný auto najezdí za průměrnej tejden tolik, že jeden rodinnej nákup v Globusu, když u něj bude nabíječka, ho nabije.
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: tak Rakušaci to udělali jen jako další tah své antijadro agendy. Výroba vodíku by mohl být způsob, jak líp ekonomicky využít Dukovany nové např
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KEB: vodik z jadra se dela jinak nez elektrolyzou - tamse ta voda nejak nahriva na 800 stupnu a tim se oddeli vodik od kysliku (nejsem odbornik, ael takhle nejak si pamatuju co jsem cetl)
    KEB
    KEB --- ---
    DAN_F: tak jako nejedou všechny auta na benzinku v jeden čas, celý ten argument počtem aut je dementní argument jaderné a fosilní lobby
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: proto mě tak nemile překvapila ta Drábová btw pokud se nepletu tak Rakušaci v tichosti protlačili že vodík z elektriky z jádra není a nebude zelený
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    GOR: pac ne kazdej vlak jezdi v evrope. Mas treba vlaky pres cely usa. Je nesmyslny budovat nachylnou trolej, navic mas ztraty na vedeni. Pro transport materialu je vodik idealni a ta hmotnost na vlaku neni tak limitujici.

    Ale tak samozrejme az budou vykonny / lehky / na prostor nenarocny baterie, nebude to mit smysl treba i tam.

    Proto jsou staty zatim opatrny a neinvestujou hromady penez do neceho, co.muze bejt do 10ti let prekonany pokrokem v jiny oblasti
    GOR
    GOR --- ---
    SHEFIK: Proc vodik zrovna u vlaku, kde je proste volba c. 1 zatrolejovani (tam kde jeste neni)?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ICS: https://product.seakenergetics.com/sk

    ICS: domek ma asi tak 50% obyvatelov CR (vychadzam zo statistickych udajov scitania v roku 2011, lebo scitanie za 2021 stale nemaju hotove(!) a predpokladam, ze odvtedy sa to moc nepohlo)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PETER_PAN: ten duvod, proc staty opatrne pousti uz nekolik let retoriku timhle smerem (cina, eu atd.) neni ani tak o fosilnim industry a jejich lobbyingu, ten konsenzus je zalozenej na tom, ze jako seasonal/long-term storage je pro lidstvo:
    - skalovatelnej jako nic moc jinyho (viz dostupnost vody) a to za nizkejch nakladu po vybudovani infrastruktury skladovani (reseni distribuce muze bejt ve forme amoniaku, jak planuje treba australia hydrogen hub s vyvozem do asie)
    - clean/green, at je spotrebovavany kdekoliv (output zase voda)
    - dostupnej vicemene kdekoliv (opet voda)
    - opakovane pouzitelnej

    to je konsenzus na urovni nadnarodnich studii, ne muj nazor

    stejne tak jsem nekolikrat vedle linkoval ze kolem 2050 bude green hydrogen levnejsi nez blue/grey

    - u tezkejch dopravnich prostredku smysl dava (vlaky, namorni doprava - navic se da vyrabet na mori, sou napr. kombinovany elektro-hydrogen katamarany)

    u ostatnich dopravnich prostredku, ktery tankujou casto a jejich spotreba je vyrazneji zavisla na hmotnosti pak smysl nedava, primarne kvuli konverzi el -> hydro ktera ma 30% ztratu a pro dopravu dlouhodobou storage netreba, ale sou i dalsi duvody:
    - u letadel moc smysl nedava, protoze je potreba vysoka komprese, aby vodik nezabiral moc mista => vysokotlaky tezky nadrze kvuli bezpecnosti coz je u letadel kontraproduktivni
    - u aut urcite ne, baterky budou brzo levnejsi se stejnymi parametry
    - u nakladaku je to otazka, nicmene tipuju, ze opet baterky budou driv s lepsimi parametry, navic elektro je temer bezudrzbovy s malym poctem dilu, vodik zbytecne navysuje komplexitu /tim udrzbu / a tim i total cost of ownership

    nechci vsecky linky znovu dohledavat, nicmene je fajn podlozit co rikam, alespon tim co je po ruce:
    - EU hydrogen strategy https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/hydrogen_strategy.pdf
    - summary BNEF studie o cene vodiku, ale dohledat se jich da vic https://fuelcellsworks.com/news/green-hydrogen-is-on-track-to-be-cheaper-than-natural-gas-by-2050-bnef/
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    ICS: To máš jedno. Ve chvíli, kdy dojezd bude ~500 km, nebude většina lidí potřebovat nabíjet každý večer, ale prostě jednou za týden dojedou na nejbližší nabíječku. Není to tak, že každé auto budeš muset přes noc dávat na nabíječku.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ICS: ne kazdy ma domek s vlastni elektrinou a nabijeckou. Ano

    Ale NIKDO nema vlastni vodikovou stanici a ani mit nebude :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ICS: Psal jsem o sídlištích. Do historického centra na ulici dobíjecí stanice nepatří, samozřejmě. Stejně jako auta.
    ICS
    ICS --- ---
    JYRKA: a tohle fakt chceš mít na každém parkovacím místě? V historickým centru? Prostě všude? Vždyť to je peklo.

    To aspoň fakt to tahat z osvětlení, aspoň tak, jak to dělá ten startup na Slovensku (teď si nevzpomenu na jméno), ktery u toho i vyvozuje síť. Ale furt jsou všude kabely a bordel.
    ICS
    ICS --- ---
    PETER_PAN: protože právě u té elektřiny jsi odkázány na velké výrobce, distributory, prodejce. Ne každý má svůj domek kdy si to auto nabije. U velke části téhle současných technologií se prostě zapomíná na uživatele.

    Navíc, když budeme chtít soucasnou síť efektivně decentralizovat, bude to hodně bolet.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    8 kW přes noc je naprosto ok. A jaké lampy myslíš?
    Měl jsem na mysli toto.

    ICS
    ICS --- ---
    JYRKA: to bude ale strašně hnusný. Navíc teda ani těch lamp není nekonečný množství. Třeba právě v té Británii je to navíc extrémně nepraktický, musíš si k tomu koupit kabel asi za 400 GBP a pak máš výkon nějakých 8kw? Navíc se už moc těším na ulice plný kabelu natahanych všude možně.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JYRKA: Ano, vodik muze byt fajn pro spoustu veci. Pro letadla, ocelarstvi (nahradit koksarenstvi), pro vyrobu syntetickeho metanu, pro retortove pece. Ale ne pro automotive a to ani pro kamiony.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PETER_PAN: Vodík může být fajn palivo pro letadla.
    Vyrábět ho můžeš s nižší účinností, pokud ho vyrábíš jako akumulátor energie - tedy místo současného vypínání zdrojů, případně pouštění do země.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    ICS: I s vodikovou pastou jsme stale na velmi male ucinnost ve srovnani s elektrikou.
    U normalniho vodikoveho auta soucasnosti je to do 1/3 ucinnosti (vyroba, distribuce, plneni, vyroba elektriny z clanku) oproti elektro autu, protoze cast energie je nutna na kompresy vodiku v miste tankovani.

    I kdyz kompresy u pasty zanedbas, porad je ucinnost celeho cyklu nesrovnatelne mensi nez u elektriny.

    Hlavne. Proc se zamerit na teoretickou budouci technologii ktera tady neni a nepouzit soucasnou, vyvinutou, vyzkousenou a masove vyrabenou technologii ktera tady je. Napis jeden relevantni duvod proc o vodiku vubec uvazovat.
    - dojezd to neni
    - cena to neni (vodik bude vzdycky drazsi koncept uz kvuli zabezpeceni te technologie v aute samotnem)
    - ucinnost to neni (zeleny vodik bude vzdycky energeticky mene ucinny nez elektrina samotna)
    - recyklace baterii to take neni (vyresene)
    - problem s kobaltem uz temer neni (LiFePo co se pouzivaji v cinske tesla model 3 nemaji zadne, dnesni generace uz ho ma tak malo ze to pokreje kobalt z recyklace starych baterek a dalsi generace baterek uz ho mit nebude)
    - zivotnost te technologie to take neni (vsechno co je na trhu dneska v evrope ma pokles kapacity po 10% na 250+ kkm, vetsinou je to o hodne lepsi)

    Ale vodik v automotive udela to auta zase extremne slozite (palivovy clanek, bezpecnost, hybrid mode neustale) a drahe. Udelat to zavisle na velkych producentech paliva specificke kvality. Udela to drahe a neefektivni aby na to byl navazany komplexni sekundarni ekosystem byznysu.

    Kdezto elektrina je jen 1, muzes i transformavat AC-DC-AC, muzes ji uz dneska rozumne skladovat (v tech diskutovanych meritkach typu auto), vyrobit si ji sam, nebo koupit. A je to v zasade porad ta stejna elektrina s jakou si hral Georg Simon Ohm. Proc tohle nechtit? Proc chtit neco slozitejsiho?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam