• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Ten elektromotor je integrovanej v převodovce, každej výrobce to má trochu jinak, ale v podstatě elektromotor nepoužívá převodový stupně, je napojenej jakoby "za převodovkou" (za tou částí, která obsahuje kvalty, v podstatě je připojenej někam k diferenciálu).

    Asi nejsnáz se to pochopí na HSD od Toyoty (který může fungovat v HEV i PHEV), kde je místo normální automatický převodovky s kvaltama CVT (variátor) a k tomu tam jsou připojený motory.

    Ostatní automobilky mají obvykle normální převodovku, obvykle stejnou jako v benzínový verzi, do který je ale navíc integrovanej ten elektromotor.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Udává se tzv. "systémovej výkon", což není prostej součet. Třeba Octavia RS iV má 110 kW ICE, 85 kW elektromotor a systémovej výkon je 180 kW.

    Je to daný tím, že maximální výkon obou se nikdy "nesejde" v jednom bodě. Elektromotor spíš pomáhá v nižších otáčkách, ve vyšších už nepomůže tolik.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Tohle zrovna s normální PHEV nemá nic společnýho, Volt funguje úplně jinak – Volt je, stejně jako i3 REX, v podstatě EV s generátorem. U Voltu je nějaká možnost pohánět kola od motoru, ale nefunguje tak standardně.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zkus tady
    2016 Chevrolet Volt Powertrain: How It Works In Electric, Hybrid Modes
    https://www.greencarreports.com/news/1096942_2016-chevrolet-volt-powertrain-how-it-works-in-electric-hybrid-modes

    Urcite jsou tam nejake odpojovaci mechanismy. Jako na automaticke prevodovce ktera je dvoustupnova nebo jak se tomu rika
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Což je taky good point - jak sakra funguje převodovka když to jede na tom elektromotoru?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zalezi jak je to sprevodovane. Chevy volt mel nejake specialni gearboxy na to, ale ty vykony nelze jednoduse secist.
    200+100 ti da treba 260.

    Elektromotoru nevadi kdyz ho ohulis vykonove a nemuze hned tocit jak by chtel, takze je jakoby “umele” spomalenej nez se to rozjede tak jak by vyzadoval ten jeho vykon
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Tohle je ještě potřeba v roce 2021 v auditku o elektromobilech vysvětlovat? :)

    A přesně kvůli téhle tve povýšenosti tě nikdo nemá rád ;)

    Každopádne - když může PHEV jet na ICE i elektromotor, jak funguje určení výkonu? Řekněme že mám ICE 200kW, elektromotor 100kW - sčítá se to a můžu mít teoreticky výkon 300kW?
    + Elektromotor má úplně jiné zrychlení než ICE, tak si úplně neumím představit jak se řeší ty různé jízdní vlastnosti, to se nějak zpomaluje ten elektromotor?
    NJAL
    NJAL --- ---
    BOBASH: Je, ne kazdy je v nem od jeho zalozeni :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Tohle je ještě potřeba v roce 2021 v auditku o elektromobilech vysvětlovat? :)

    PHEV je hybrid s větší baterkou, která se dá dobíjet.

    V základním principu tedy funguje stejně jako HEV (normální hybrid), od kterýho se liší tím, že PHEV se dá dobít zvenku, kdežto HEV ne.

    Oboje má ICE jako hlavní zdroj pohonu a o něco slabší elektromotor. Pohánět ho může čistě elektromotor, čistě ICE nebo oboje dohromady, podle potřeby a stavu baterie. U většiny dnešních HEV i PHEV stačí elektromotor sám o sobě na běžnou jízdu do cca 100 km/h bez většího zrychlení, ICE se přidává při větší akceleraci nebo rychlejším tempu, případně když je baterka vybitá.

    PHEV mají vždycky i čistě EV režim (HEV ho mají jen některý, a ujedou na něj třeba kilometr nebo dva), stejně jako normální hybridní režim (fungujou jako HEV) a taky možnost nastavit si úroveň baterky, pod kterou nemají klesnout – takže si "šetříš" baterku třeba do města, místo abys všechno vyplácal už na dálnici.

    Když PHEV dojde baterka a nenabiješ ho, tak se chová jako HEV, tedy furt si vyrábí energii rekuperací a pořád si udržuje nějaký nabití baterie na to, aby pro případ ostrý akcelerace měl dostatek výkonu. Většinou je jde dostat do situace, kdy jim ta baterka fakt dojde a jedou čistě ICE, ale to se stává spíš při poměrně specifickým zacházení (ostrá jízda se spoustou akcelerace).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    I PHEV maji asistenci elektromobilu k ICE pokud dupnes na plyn. Ale maji i mod ciste elektricky a kdyz je baterka na dne tak ciste benzinovy

    Ty vykony jsou delany tak aby to nebyl velky rozdil. Obecne pokud je baterka nad 20% se to rozjizdi na baterku protoze na krizovatce se ti ICE vypne (start-stop system)
    NJAL
    NJAL --- ---
    Hybridu je vice, koukam.

    Hybrid vehicle drivetrain - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_vehicle_drivetrain
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    *prodlužovák dojezdu
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    NJAL: To první co popisujes bude ten EREV, kde spalovak funguje jen jako "prodlužovák vzdálenosti". Má to třeba Li Auto, u nás tuším nikdo, u nás jsou hlavně ty PHEV.
    NJAL
    NJAL --- ---
    Anebo je ne-plugin hybrid jeste neco jineho?
    NJAL
    NJAL --- ---
    Napada me leda rozdil mezi tzv. "benzinoelektrickym pohonem" - kdy spalovaci motor roztaci pouze generator a pohyb zaridi elektromotor, vs pripad, kdy pohon zaridi jak elektromotor, tak spalovaci motor. Ale prilis jsem hybridy nestudoval...
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    KEB: To samozřejmě vím. Jde mi o to, že když jedeš na baterku tak auto pohání co? Elektromotor? To by auto začalo mít zrychlení jak čistá EV, jiný výkon než když jelo na ICE a asi i jiné jízdní vlastnosti. Nebo jede dál na ICE a ta baterka ho nějak pohání?
    KEB
    KEB --- ---
    FEDAJKIN: pokud vím, tak je to spalovak s malou baterkou na 59km. Takže když ji máš nabitou můžeš jet v režimu elektromobil jinak jedeš na benzín. Idea je taková, že na trckani se po městě nebo z práce do práce jezdíš na elektřinu a když jedeš dál nemusíš řešit dobíjení.
    ICS
    ICS --- ---
    TEAPACK: To je ale mnohem těžší na psaní :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    PETER_PAN:
    BOBASH: Mě nešlo o to říct co komu stačí a jak velké má mít auto, jen to že některé auta svým prostorem neodpovídají své vnější velikosti. A přiznám se že jsem obecně vysazený na tanky.
    Ale to je vedlejší.

    A prostě stále žiju v přesvědčení, že unifikovaný systém baterií snadno přemístíš i kdyby měl půl tuny už jen proto že ho můžeš přemístit po částech.
    Do té doby dokud každý automobil bude mít svojí baterii bude elektromobily pro masy scifi
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Hele můžete mi někdo vysvětlit, jak funguje PHEV? Předpokládám, že je tam klasický ICE, který dokud je baterka jde nahradit baterkou + elektromotorem? Tím pádem má na baterku jiný výkon než když jede na ICE?

    Já rozumím tomu jak funguje EREV - tam ten ICE je vyloženě jen range extender a v případě potřeby ICE začne dobíjet baterku/rovnou pohánět elektromotor.

    Čili u EREV aut je hlavní ten elektromotor. U těch PHEV předpokládám je pořád hlavní ICE a je tam teda vůbec elektromotor a jakou má funkci pokud ano?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Však právě. CUKI může mít pocit, že Yaris každýmu stačí, ale ono to není potřeba vysvětlit Cukimu, ono je to potřeba vysvětlit týpkovi, kterej má Kodiaqa a ve skutečnosti by chtěl X5M...
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Hele CUKI je v mnoha vecech opravdu jak z jine planety, ale je to proste jeho individualni preference. V auditku o autech pred casem ukazoval nejake auticko vhodne tak na rozvoz pizzy po meste s "vestavbou" na spani a ze je to jakoze OK. Zadny problem, minimalismu, nic mu neschazi, je to dostatecne, ... Ja mu to verim ze to tak ma, ale pro nejakou zobecnitelnou diskuzi to neni.

    Napriklad muj bratranec take zije v domecku bez tekouci teple vody a nechape co se komu na tom nelibi. Je zrucny, uzivi se, pocitac na hry ma, auto take a sprchovat se v teple vode je vicemene rozmlsanost. Zivotni pristup uplne OK, ale jako navrh na reseni energeticke krize by to moc neobstalo. To je stejne jako CUKI a auta nebo domy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Nedává, bylo by to drahý a komplikovaný a navíc by to fungovalo jen s nějakou pidibaterií, tedy bys musel mít dvě auta.

    Baterku, se kterou se dá někam rozumně dojet, si fakt doma nevyměníš, neb váží půl tuny.

    A Yaris skutečně většině lidí nestačí – možná někomu kdo žije sám, ale jakmile potřebuješ třeba s dětma na dovolenou, nebo vozit cokoliv objemnějšího, je něco velikosti dejme tomu Octavie v kombíku minimum.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    ICS: až na to, že to je Bohmerland ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: dodavka ma oproti teardrop fastbacku horsiu aerodynamiku uz len tak nejak standardne a 3mm hore dole na streche tam ozaj moc nepomozu
    CUKI
    CUKI --- ---
    OMNIHASH: Já jsem od začátku psal o dodávce co má velkou plochu střechy o ničem jiném.
    Ty střechy na těch autech mají asi 3,6mm co jsem viděl. Nevím jakou si představuješ aerodynamickou ztrátu, hmotnost je asi 2,x kg na m2. Pokud se to dělá na přímo bude ještě lehčí. Tak tu zase neval hlouposti. Pokud bude střecha vážit o 20Kg víc a bude o 3mm vyšší na tom minimálně dvoutunovém kolosu vůbec nepoznáš :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CUKI: není. Stokrát tolik, co u standardního auta nabiješ, ztratíš na přidaný hmotnosti a zhoršeným aerodinamickým odporu. Jediný reálný uplatnění je u těch karavanů na kamping.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Já stavím jen ekologické pasivní domy. Takže tam se dostaneš prostě níž, navíc obyvatelé jsou většinou dosti uvědomělí (v tomto ohledu).

    Plánuju dodávku, ale na dlouhodobé bydlení v ní na cestách. Na běžné věci mi Yaris stačí. Možná jsem asketa, možná ne. V každém případě jsem jen malý vzorek populace.

    Ta výměnná baterie do auta prostě smysl dává. Mnoho lidí jezdí do práce třeba 10-15km ted pro jejich běžné použití stačí nějaká malá baterie. No ale když pojede někam dál mohl by ten dojezd takto plánovaně zvýšit.
    Případně by mohl jednu nabíjet ze střechy (domu) a druhou by měl v autě a jen by ji prohodil a měl by čerstvě nabitou...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Je nesmysl tu baterii přendávat. Dává smysl mít menší baterii v baráku (protože to auto tam vždycky není) a větší v autě, která se přes V2G dá napojit na barák v případě potřeby.

    Ad velikost aut – jestli ti přijde Yaris dost velkej, tak jsi prostě asketa. Jsou lidi, kterejm přijde málo místa i v tý Octavii, a jsou taky lidi, kteří považujou za rozumný rodinný auto třeba VW Transporter...

    Dtto spotřeba 2,5 MWh ročně. To máme doma taky. Akorát elektřinou netopíme, neohříváme vodu, jen svítíme, máme spotřebiče a vaříme.
    CUKI
    CUKI --- ---
    OMNIHASH: Nevím co máš ty za vizi, já se tu nebavím o tom, že by to mělo pokrývat 100% spotřeby. Jen prostě máš už v autě tak jako tak baterii, tak je škoda ty soláry nepoužít. BTW je to mnohem zajímavější a návratnější investice než dotované solární elektrárny do každého RD.
    Mě to smysl prostě dává.
    A k těm kemperům, mě šlo o to že jsem párkrát uvíznul někde mimo civilizaci protože nebyla šťáva. Neměl jsem problém tam zůstat o několik dní déle. Takže bych to auto jistě nabil alespoň na tolik abych popojel do té civilizace.
    Druhej možná trochu extrémní případ je právě u těch kemperů. Znám dost takových co se posouvaj třeba po 14dnech z místa na místo vzdálené jen několik desítek km. Navíc jezdej po místech kde je toho slunce dvojnásobek co tady u vás. Těm by to možná na to popojetí i stačilo.

    STETKINS: Ano je to tak kolem 2,5MWh, topení je asi 0,7MWh a odhadem 1,2MWh je z toho TUV. Zbytek ostatní spotřeba. Vaříme i pečme celkem často (tedy přiznám se já ne má žena :-))
    Jo loni to bylo celkově víc, protože jsme byli pořád doma na HO. Ale zase se míň díky tomu topilo. Kolik to bude ještě nevím. Jinak běžná domácnost 3počítače, lednice, pračka, bojler, sporák, rychlovarka. Nemáme ani TV ani sušičku ani myčku. Žije tu 2 a půl člověka. Ostatní stavby které jsem projektoval a nebo stavěl, mají poměrově dost podobnou spotřebu.

    HERR_FLICK: Zapomeň prosím na těch 25kWh, jen jsem dosadil čísla z toho článku, nijak jsem o tom nepřemejšlel. Per ten výpočet co jsem poslal dál.
    On je trochu rozdíl pokud si dáš na starou dodávku nějaké panely a když se jedná o elektromobil, který bude hádám za několik mega, tak se ty soláry cenově fakt ztratí.

    GOR: Nemám problém s velkym autem, ale prostě ochcávka a nebo tesla jsou u mě nepraktická auta. To je tak vše. A yaris na to jak je malej fakt uvnitř malej není. Vepředu má znatelně víc místa než třeba mazda 6ka, kde mi chybí do stropu pár cm. Včera jsem jen zase nějakým SUV nebo rádoby SUV od Renaultu a měl jsem problém šlapat na plyn protože se mi tam nevešla noha :-D
    BOBASH: Psal jsem že je potřeba parkovat na slunci, ale to se mi stává skoro pořád i když nechci. Jinak ano ze střechy mi to taky dává smysl. Nebo aby domácnost měla třeba jednu baterii, auto také a pokud by jsi potřeboval jet někam dál bafneš tu z domu a vrazíš ji do auta. To je ale hudba daleké budoucnosti, než bude nějaký standard. zatím spolu automobilky jen vesele soupeří

    OMNIHASH: Znám i ty co na soláru vařej a maj tam pověšenou ledničku. A to měli snad jen jeden solár. Možná bych vylovil fotku. Když jsem s divil, proč jinak tak vybavené auto (fakt luxusní přestavba velkého sprintera), nemá těch panelů víc, tak mi odpovědí bylo že není potřeba.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam