• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Ten elektromotor je integrovanej v převodovce, každej výrobce to má trochu jinak, ale v podstatě elektromotor nepoužívá převodový stupně, je napojenej jakoby "za převodovkou" (za tou částí, která obsahuje kvalty, v podstatě je připojenej někam k diferenciálu).

    Asi nejsnáz se to pochopí na HSD od Toyoty (který může fungovat v HEV i PHEV), kde je místo normální automatický převodovky s kvaltama CVT (variátor) a k tomu tam jsou připojený motory.

    Ostatní automobilky mají obvykle normální převodovku, obvykle stejnou jako v benzínový verzi, do který je ale navíc integrovanej ten elektromotor.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Udává se tzv. "systémovej výkon", což není prostej součet. Třeba Octavia RS iV má 110 kW ICE, 85 kW elektromotor a systémovej výkon je 180 kW.

    Je to daný tím, že maximální výkon obou se nikdy "nesejde" v jednom bodě. Elektromotor spíš pomáhá v nižších otáčkách, ve vyšších už nepomůže tolik.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Tohle zrovna s normální PHEV nemá nic společnýho, Volt funguje úplně jinak – Volt je, stejně jako i3 REX, v podstatě EV s generátorem. U Voltu je nějaká možnost pohánět kola od motoru, ale nefunguje tak standardně.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zkus tady
    2016 Chevrolet Volt Powertrain: How It Works In Electric, Hybrid Modes
    https://www.greencarreports.com/news/1096942_2016-chevrolet-volt-powertrain-how-it-works-in-electric-hybrid-modes

    Urcite jsou tam nejake odpojovaci mechanismy. Jako na automaticke prevodovce ktera je dvoustupnova nebo jak se tomu rika
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Což je taky good point - jak sakra funguje převodovka když to jede na tom elektromotoru?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zalezi jak je to sprevodovane. Chevy volt mel nejake specialni gearboxy na to, ale ty vykony nelze jednoduse secist.
    200+100 ti da treba 260.

    Elektromotoru nevadi kdyz ho ohulis vykonove a nemuze hned tocit jak by chtel, takze je jakoby “umele” spomalenej nez se to rozjede tak jak by vyzadoval ten jeho vykon
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Tohle je ještě potřeba v roce 2021 v auditku o elektromobilech vysvětlovat? :)

    A přesně kvůli téhle tve povýšenosti tě nikdo nemá rád ;)

    Každopádne - když může PHEV jet na ICE i elektromotor, jak funguje určení výkonu? Řekněme že mám ICE 200kW, elektromotor 100kW - sčítá se to a můžu mít teoreticky výkon 300kW?
    + Elektromotor má úplně jiné zrychlení než ICE, tak si úplně neumím představit jak se řeší ty různé jízdní vlastnosti, to se nějak zpomaluje ten elektromotor?
    NJAL
    NJAL --- ---
    BOBASH: Je, ne kazdy je v nem od jeho zalozeni :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Tohle je ještě potřeba v roce 2021 v auditku o elektromobilech vysvětlovat? :)

    PHEV je hybrid s větší baterkou, která se dá dobíjet.

    V základním principu tedy funguje stejně jako HEV (normální hybrid), od kterýho se liší tím, že PHEV se dá dobít zvenku, kdežto HEV ne.

    Oboje má ICE jako hlavní zdroj pohonu a o něco slabší elektromotor. Pohánět ho může čistě elektromotor, čistě ICE nebo oboje dohromady, podle potřeby a stavu baterie. U většiny dnešních HEV i PHEV stačí elektromotor sám o sobě na běžnou jízdu do cca 100 km/h bez většího zrychlení, ICE se přidává při větší akceleraci nebo rychlejším tempu, případně když je baterka vybitá.

    PHEV mají vždycky i čistě EV režim (HEV ho mají jen některý, a ujedou na něj třeba kilometr nebo dva), stejně jako normální hybridní režim (fungujou jako HEV) a taky možnost nastavit si úroveň baterky, pod kterou nemají klesnout – takže si "šetříš" baterku třeba do města, místo abys všechno vyplácal už na dálnici.

    Když PHEV dojde baterka a nenabiješ ho, tak se chová jako HEV, tedy furt si vyrábí energii rekuperací a pořád si udržuje nějaký nabití baterie na to, aby pro případ ostrý akcelerace měl dostatek výkonu. Většinou je jde dostat do situace, kdy jim ta baterka fakt dojde a jedou čistě ICE, ale to se stává spíš při poměrně specifickým zacházení (ostrá jízda se spoustou akcelerace).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    I PHEV maji asistenci elektromobilu k ICE pokud dupnes na plyn. Ale maji i mod ciste elektricky a kdyz je baterka na dne tak ciste benzinovy

    Ty vykony jsou delany tak aby to nebyl velky rozdil. Obecne pokud je baterka nad 20% se to rozjizdi na baterku protoze na krizovatce se ti ICE vypne (start-stop system)
    NJAL
    NJAL --- ---
    Hybridu je vice, koukam.

    Hybrid vehicle drivetrain - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_vehicle_drivetrain
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    *prodlužovák dojezdu
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    NJAL: To první co popisujes bude ten EREV, kde spalovak funguje jen jako "prodlužovák vzdálenosti". Má to třeba Li Auto, u nás tuším nikdo, u nás jsou hlavně ty PHEV.
    NJAL
    NJAL --- ---
    Anebo je ne-plugin hybrid jeste neco jineho?
    NJAL
    NJAL --- ---
    Napada me leda rozdil mezi tzv. "benzinoelektrickym pohonem" - kdy spalovaci motor roztaci pouze generator a pohyb zaridi elektromotor, vs pripad, kdy pohon zaridi jak elektromotor, tak spalovaci motor. Ale prilis jsem hybridy nestudoval...
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    KEB: To samozřejmě vím. Jde mi o to, že když jedeš na baterku tak auto pohání co? Elektromotor? To by auto začalo mít zrychlení jak čistá EV, jiný výkon než když jelo na ICE a asi i jiné jízdní vlastnosti. Nebo jede dál na ICE a ta baterka ho nějak pohání?
    KEB
    KEB --- ---
    FEDAJKIN: pokud vím, tak je to spalovak s malou baterkou na 59km. Takže když ji máš nabitou můžeš jet v režimu elektromobil jinak jedeš na benzín. Idea je taková, že na trckani se po městě nebo z práce do práce jezdíš na elektřinu a když jedeš dál nemusíš řešit dobíjení.
    ICS
    ICS --- ---
    TEAPACK: To je ale mnohem těžší na psaní :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    PETER_PAN:
    BOBASH: Mě nešlo o to říct co komu stačí a jak velké má mít auto, jen to že některé auta svým prostorem neodpovídají své vnější velikosti. A přiznám se že jsem obecně vysazený na tanky.
    Ale to je vedlejší.

    A prostě stále žiju v přesvědčení, že unifikovaný systém baterií snadno přemístíš i kdyby měl půl tuny už jen proto že ho můžeš přemístit po částech.
    Do té doby dokud každý automobil bude mít svojí baterii bude elektromobily pro masy scifi
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Hele můžete mi někdo vysvětlit, jak funguje PHEV? Předpokládám, že je tam klasický ICE, který dokud je baterka jde nahradit baterkou + elektromotorem? Tím pádem má na baterku jiný výkon než když jede na ICE?

    Já rozumím tomu jak funguje EREV - tam ten ICE je vyloženě jen range extender a v případě potřeby ICE začne dobíjet baterku/rovnou pohánět elektromotor.

    Čili u EREV aut je hlavní ten elektromotor. U těch PHEV předpokládám je pořád hlavní ICE a je tam teda vůbec elektromotor a jakou má funkci pokud ano?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam