• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Nemá přepínač mezi těma dvěma věcma. V téměř každým režimu mimo čistě EV to jede na oboje a střídá to podle potřeby.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Počkej, dyt sám si teď psal, že ho má a že 100km umí třeba jen na elektromotor + umí i další módy vcetne kombinace ICE a elektro :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jako zjistit, že PHEV nemá přepínač kdy jede buď na to nebo na to, je věc, kterou bych čekal, že za těch asi 12 let co jsou PHEV na trhu, lidi dokážou :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jo a pak taky můžeš mít řešení bez mechanickýho propojení, typický u některejch supersportů – třeba BMW i8 má prostě elektromotor na přední nápravě a ICE na zadní.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Ten elektromotor je integrovanej v převodovce, každej výrobce to má trochu jinak, ale v podstatě elektromotor nepoužívá převodový stupně, je napojenej jakoby "za převodovkou" (za tou částí, která obsahuje kvalty, v podstatě je připojenej někam k diferenciálu).

    Asi nejsnáz se to pochopí na HSD od Toyoty (který může fungovat v HEV i PHEV), kde je místo normální automatický převodovky s kvaltama CVT (variátor) a k tomu tam jsou připojený motory.

    Ostatní automobilky mají obvykle normální převodovku, obvykle stejnou jako v benzínový verzi, do který je ale navíc integrovanej ten elektromotor.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Udává se tzv. "systémovej výkon", což není prostej součet. Třeba Octavia RS iV má 110 kW ICE, 85 kW elektromotor a systémovej výkon je 180 kW.

    Je to daný tím, že maximální výkon obou se nikdy "nesejde" v jednom bodě. Elektromotor spíš pomáhá v nižších otáčkách, ve vyšších už nepomůže tolik.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Tohle zrovna s normální PHEV nemá nic společnýho, Volt funguje úplně jinak – Volt je, stejně jako i3 REX, v podstatě EV s generátorem. U Voltu je nějaká možnost pohánět kola od motoru, ale nefunguje tak standardně.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zkus tady
    2016 Chevrolet Volt Powertrain: How It Works In Electric, Hybrid Modes
    https://www.greencarreports.com/news/1096942_2016-chevrolet-volt-powertrain-how-it-works-in-electric-hybrid-modes

    Urcite jsou tam nejake odpojovaci mechanismy. Jako na automaticke prevodovce ktera je dvoustupnova nebo jak se tomu rika
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Což je taky good point - jak sakra funguje převodovka když to jede na tom elektromotoru?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zalezi jak je to sprevodovane. Chevy volt mel nejake specialni gearboxy na to, ale ty vykony nelze jednoduse secist.
    200+100 ti da treba 260.

    Elektromotoru nevadi kdyz ho ohulis vykonove a nemuze hned tocit jak by chtel, takze je jakoby “umele” spomalenej nez se to rozjede tak jak by vyzadoval ten jeho vykon
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Tohle je ještě potřeba v roce 2021 v auditku o elektromobilech vysvětlovat? :)

    A přesně kvůli téhle tve povýšenosti tě nikdo nemá rád ;)

    Každopádne - když může PHEV jet na ICE i elektromotor, jak funguje určení výkonu? Řekněme že mám ICE 200kW, elektromotor 100kW - sčítá se to a můžu mít teoreticky výkon 300kW?
    + Elektromotor má úplně jiné zrychlení než ICE, tak si úplně neumím představit jak se řeší ty různé jízdní vlastnosti, to se nějak zpomaluje ten elektromotor?
    NJAL
    NJAL --- ---
    BOBASH: Je, ne kazdy je v nem od jeho zalozeni :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Tohle je ještě potřeba v roce 2021 v auditku o elektromobilech vysvětlovat? :)

    PHEV je hybrid s větší baterkou, která se dá dobíjet.

    V základním principu tedy funguje stejně jako HEV (normální hybrid), od kterýho se liší tím, že PHEV se dá dobít zvenku, kdežto HEV ne.

    Oboje má ICE jako hlavní zdroj pohonu a o něco slabší elektromotor. Pohánět ho může čistě elektromotor, čistě ICE nebo oboje dohromady, podle potřeby a stavu baterie. U většiny dnešních HEV i PHEV stačí elektromotor sám o sobě na běžnou jízdu do cca 100 km/h bez většího zrychlení, ICE se přidává při větší akceleraci nebo rychlejším tempu, případně když je baterka vybitá.

    PHEV mají vždycky i čistě EV režim (HEV ho mají jen některý, a ujedou na něj třeba kilometr nebo dva), stejně jako normální hybridní režim (fungujou jako HEV) a taky možnost nastavit si úroveň baterky, pod kterou nemají klesnout – takže si "šetříš" baterku třeba do města, místo abys všechno vyplácal už na dálnici.

    Když PHEV dojde baterka a nenabiješ ho, tak se chová jako HEV, tedy furt si vyrábí energii rekuperací a pořád si udržuje nějaký nabití baterie na to, aby pro případ ostrý akcelerace měl dostatek výkonu. Většinou je jde dostat do situace, kdy jim ta baterka fakt dojde a jedou čistě ICE, ale to se stává spíš při poměrně specifickým zacházení (ostrá jízda se spoustou akcelerace).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    I PHEV maji asistenci elektromobilu k ICE pokud dupnes na plyn. Ale maji i mod ciste elektricky a kdyz je baterka na dne tak ciste benzinovy

    Ty vykony jsou delany tak aby to nebyl velky rozdil. Obecne pokud je baterka nad 20% se to rozjizdi na baterku protoze na krizovatce se ti ICE vypne (start-stop system)
    NJAL
    NJAL --- ---
    Hybridu je vice, koukam.

    Hybrid vehicle drivetrain - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_vehicle_drivetrain
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    *prodlužovák dojezdu
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    NJAL: To první co popisujes bude ten EREV, kde spalovak funguje jen jako "prodlužovák vzdálenosti". Má to třeba Li Auto, u nás tuším nikdo, u nás jsou hlavně ty PHEV.
    NJAL
    NJAL --- ---
    Anebo je ne-plugin hybrid jeste neco jineho?
    NJAL
    NJAL --- ---
    Napada me leda rozdil mezi tzv. "benzinoelektrickym pohonem" - kdy spalovaci motor roztaci pouze generator a pohyb zaridi elektromotor, vs pripad, kdy pohon zaridi jak elektromotor, tak spalovaci motor. Ale prilis jsem hybridy nestudoval...
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    KEB: To samozřejmě vím. Jde mi o to, že když jedeš na baterku tak auto pohání co? Elektromotor? To by auto začalo mít zrychlení jak čistá EV, jiný výkon než když jelo na ICE a asi i jiné jízdní vlastnosti. Nebo jede dál na ICE a ta baterka ho nějak pohání?
    KEB
    KEB --- ---
    FEDAJKIN: pokud vím, tak je to spalovak s malou baterkou na 59km. Takže když ji máš nabitou můžeš jet v režimu elektromobil jinak jedeš na benzín. Idea je taková, že na trckani se po městě nebo z práce do práce jezdíš na elektřinu a když jedeš dál nemusíš řešit dobíjení.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam