• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Předobjednávky myslíš ty s vratnou zálohou $100?

    Ty se zcela určitě zrealizujou, až to auto bude na trhu o pět let pozdějc než mělo bejt a o půlku dražší...

    Jinak problémy s Cybertruckem vidím dva:

    1) To auto je auto je prostě nesmyslně navržený a blbý, od samýho začátku.

    Jeho naprostým základem je totiž "exoskeleton", což je pro osobní auto jezdící po pozemských silnicích naprosto kreténská myšlenka. Existuje pár dobrejch důvodů, proč tenhle typ konstrukce používají jenom tanky, APC a podobný věci. Je to totiž ŠÍLENĚ NEBEZPEČNÝ.

    Nejvíc je to samozřejmě nebezpečný pro chodce, protože to má ostrý hrany a nemá to deformační zóny. Ale proto, že to nemá deformační zóny, je to dost možná nebezpečný i pro ostatní auta a pochybuju, že to bude dobře fungovat v crashtestu proti čemukoliv pevnějšímu, než je samo, takže to bude nebezpečný i pro posádku.

    Pak je tu aerodynamika, o který Elon tvrdí, že bude super, ale nezávislý analýzy tvaru tý věci směřujou spíš k aerodynamice o něco horší než má normální truck. Nebo dokonce o hodně horší.

    No a potom tu je ten drobnej detail, že je to truck, kterej nefunguje jako truck. Truck má totiž korbu, do který se dají dávat věci. Cybertruck má po stranách korby stěny, takže se tam dají dát věci jen zadem – což z toho dělá spíš nezadeklovanej liftback.

    Celý to auto je jako další Falcon Doors nebo Yoke, akorát tady to není gimmick na jinak funkčním autě, ale celý auto je gimmick. A nebude fungovat.

    2) Tohle všechno by bylo v pohodě, kdyby Tesla byla zavedená automobilka, která má pokrytou komplexní nabídku pro svoje zákazníky. Chevrolet si mohl dovolit udělat SSR, což byl podobně debilní koncept jako Cybertruck, Lincoln si mohl dovolit podobně stupidní Blackwood, Honda si mohla dovolit Ridgeline, PROTOŽE TO NEBYLO ZÁSADNÍ PRO JEJICH BYZNYS.

    Jestli, jak říkáš, Musk tvrdí, že S a X dělá z nostalgie, tak celej jeho byznys stojí víceméně na jediným autě ve dvou verzích (3 a Y).

    Až narazí na limity počtu lidí, kteří chtějí jedno z těch dvou aut, nemá jim co nabídnout. 3 a Y jsou sice docela chytře navržený tak, že pokryjou opravdu velkou část trhu, ale zdaleka ne všechno. Nemá nic menší, nemá nic "někde mezi", nemá SUV co vypadá opravdu jako SUV a ne jako nafouklá rybička a navíc u ničeho z toho nemá žádnou možnost individualizace. Jak chceš přetáhnout zákazníka, kterej je zvyklej, že u blbýho Superbu má víc variant věcí než u celý nabídky Tesly?

    Ještě by se dalo pochopit jedno "halo car" na přitažení pozornosti. Ale dvě, když dohromady má Tesla šest modelů? A pořád čeká na "Model 2" nebo jak se to bude jmenovat? Nemluvě třeba o dodávce, použitelným pickupu, reálnýmu SUV...
    SITH
    SITH --- ---
    Ti Tesla fans jsou zajímavá komunita
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    a co se týče bezpečnosti posádky, tak to bych se nebál, munro se k tomu xkrát vyjadřoval, že to je v pohodě udělatelný
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: BOBASH: Předobjednávek maj dost, lidem se to líbí, i kdyby jich vyráběli jako modelů S, tak jim předobjednávky stačej na X let. Obecně se prodávaj a vyráběj auta i v menších nákladech. Tohle neni pro teslu stěžejní produkt. To je a bude Model 3 a Y.

    A dost modelů americkejch automobilek se prodává jenom v US a nikdo v tom nevidí problém, ale pro teslu to problém je? A zase akorát vedeš spekulace.

    Takže proč s tim máš problém? Prostě další model pro fajnšmekry, měl bys být rád, že tesla dělá další model, když ti na široké modelové základně záleží. I o modelu S a X Elon řikal, že je vyrábí v podstatě ze sentimentu, že pro jejich byznys nejsou stěžejní. Stejně jako Roadster nebude "důležitej". Ale jsou to prostě zajímavé modely a zcela upřímně... v momentě kdy je tu rivian, F150 a další pickupy na cestě, který prostě vypadaj jako pickupy, tak o to víc věřim, že tesla s designem cybertrucku udělala dobře a že to neni jenom další pickup, kterej soutěží s ostatníma v tabulkách, ale že tohle koupíš prostě srdcem. A ano může to být fail, i elon to řikal, že to je risk ten design. Ale aktuálně si to můžou dovolit, tak jim to přej a užívej si designovou rozmanitost na trhu, protože prodeje trojky a Y to neovlivní.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: No, když máš pět modelů, tak není úplně ideální dělat jeden z nich jen pro jeden z tvejch trhů.

    Zvlášť když můžeš skončit tím, že ani na tom jednom pořádně neuspějěš, protože jsi udělal truck, kterej neumí dělat truckový věci. A možná bude nebezpečnej okolí i posádce.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Říkám, v US to možná prodávat půjde, v EU nikdy. Respektive možná to dostaneš na značky jako individuální dovoz, ale nikdy to nedostane homologaci.

    V US tuším nemají pro náklaďáky předpisy na ochranu chodců.

    Nicméně pořád nikdo neviděl crashtesty...

    Ta věc pořád může být naprosto spektakulární fail, a může být tím, kde Muskův božskej komplex bude poprvé znamenat opravdu VELKEJ problém. Zatím to jeho debilní nápady posírají jen decentně – Falcon Doors, prosklená střecha trojky, kreténskej yoke, to všechno se dá ustát a Tesla fanatici to kousnou (a jiný zákazníky zatím nepotřebujou).

    Auto, který na půlce trhů dost možná nepůjde prodávat, je trochu jiný kafe.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    a proč by je sakra zajímala evropa se cybertruckem, když trh pickup trucků maj v us.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: drobný design changes, zadní natáčení kol, zrcátka (v us nesmíš mít jen kamery), kratší předek ... takže to s tim designem myslej vážně :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak není pravda, že bych Teslu neměl rád.

    Nemám rád její fanatický fanoušky.

    A nemám rád to, že Musk lže svým zákazníkům (FSD).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Novejch prorotypů čeho? Nějakýho úplně jinýho Cybertrucku, kterej půjde prodávat v EU?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Učit se od nich je v pořádku, spoustu věcí dělají jinak a líp než ostatní.

    Ale stejně tak se Tesla bude muset poučit od ostatních, pokud se má stát velkou automobilkou nebo velkým čímkoliv. Třeba právě ve věcech jako je customer service, kterou má Tesla legendárně špatnou. Což je u automobilky s neustálýma problémama s kvalitou docela průser.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: a to, že cybertruck se ještě nevyrábí... teprve mu dostavujou továrnu v texasu. A naprosto chápu posunutí výroby, kdy nestíháš ukojit ani dodávku po 3 a Y, kterým stavíš nové továrny a nemáš dostatek baterek pro všechny stávající produkty.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: a přesně proto už bylo viděno pár novejch prototypů
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Nebo vy nechápete, že na automotive se sice techniky a nápady softwarovejch startupů dají aplikovat, ale zdaleka ne na všechno.

    Ona to možná občas nechápe ani Tesla, respektive Musk.

    Viz třeba Cybertruck, kterej už se měl prodávat, a docela bych se vsadil, že se (minimálně bez kompletního redesignu) nikdy prodávat nebude – určitě se nikdy nebude prodávat v EU. Možná v USA díky tomu, že je to truck, ale i tam můžou mít dost velkej problém.

    A takhle je to se vším. Kdybyste měli pravdu vy nebo ten pošuk ve videu, tak nemá Tesla se vším neustále roky zpoždění.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: a chce se od nich učit vw :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Tesla nechce bejt automobilka, ale pořád je automobilka a ani to nevypadá, že by se v dohledný době mohla stát něčím jiným.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: to ze prekopali uz spoustu zavedenejch veci od spousty zavedenejch expertu a dostali se tak dal, nez zavedeny automobilky byly vubec schopny premejslet asi mluvi za svy. Myslim ze si doted nepochopil o cem tesla je. Neni divu ze ji kvuli tomu nemas rad
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ještěže tesla nechce bejt jenom automobilka, takže jsem rád, že nejdou cestou "bližšího normální automobilce"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ale ono vývojový oddělení automobilky opravdu vypadá jako výzkumák. I ty bílý pláště bejvaj.

    A na spoustu věcí prostě potřebuješ člověka, kterej má praxi s danou věcí v automotive. Jo, aerodynamiku karoserie ti spočítá stejně dobře týpek, co dělal raketu – zvlášť když k tomu nepotřebuješ moc design.

    Ale třeba navrhnout tu karoserii tak, aby prošle EU i US i čínskejma normama, aby prošla crashtestama všude, aby se dala opravovat i vyrobit, aby se do ní vešli lidi etc. etc., to je strašně specifickej úkol a naprostou většinu vyšších pozic musíš obsadit lidma, kteří už tohle dělali.

    Když to neuděláš, budou se to učit za pochodu a nebude to fungovat.

    Můžeš samozřejmě nějaký lidi přetahat, tak, jako přetahal Hyundai část vývojovýho týmu divize M od BMW, díky čemuž dokázal postavit věci jako i30N a i normální auta vyrábět tak, že opravdu dobře jezděj.

    Ale přetáhnout celej vývoj velký automobilky dost dobře nejde – leda bys jí koupil.

    Což je taky nejpravděpodobnější cesta, kterou se Tesla k nějakýmu většímu úspěchu může ubírat. Dávalo by smysl koupit třeba Stellantis, odstavit Muska a postupně z toho udělat něco bližšího normální automobilce.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    tady originální rozhovor
    Former TESLA employee: "Tesla stock will be worth $1M" 🚀📈 (interview Joe Justice)
    https://www.youtube.com/watch?v=6edPaRGyHIQ
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam