DZODZO: Ale ono vývojový oddělení automobilky opravdu vypadá jako výzkumák. I ty bílý pláště bejvaj.
A na spoustu věcí prostě potřebuješ člověka, kterej má praxi s danou věcí v automotive. Jo, aerodynamiku karoserie ti spočítá stejně dobře týpek, co dělal raketu – zvlášť když k tomu nepotřebuješ moc design.
Ale třeba navrhnout tu karoserii tak, aby prošle EU i US i čínskejma normama, aby prošla crashtestama všude, aby se dala opravovat i vyrobit, aby se do ní vešli lidi etc. etc., to je strašně specifickej úkol a naprostou většinu vyšších pozic musíš obsadit lidma, kteří už tohle dělali.
Když to neuděláš, budou se to učit za pochodu a nebude to fungovat.
Můžeš samozřejmě nějaký lidi přetahat, tak, jako přetahal Hyundai část vývojovýho týmu divize M od BMW, díky čemuž dokázal postavit věci jako i30N a i normální auta vyrábět tak, že opravdu dobře jezděj.
Ale přetáhnout celej vývoj velký automobilky dost dobře nejde – leda bys jí koupil.
Což je taky nejpravděpodobnější cesta, kterou se Tesla k nějakýmu většímu úspěchu může ubírat. Dávalo by smysl koupit třeba Stellantis, odstavit Muska a postupně z toho udělat něco bližšího normální automobilce.