• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ano, Cybertruck je první auto, kdy se rozhodli udělat něco "kreativního". Takže to udělali zase tak kreativní, že to patrně bude nebezpečný, na některejch trzích nelegální, a jako truck k hovnu.

    Ad servisování – ne, já mluvím jako lidi, který někdy v životě zkoušeli třeba sehnat díl na nějaký zkurvený francouzský auto z roku 1990, kdy sice nedělali změny dvakrát za tejden, ale dvakrát do roka, ale stejně už na to nikdy neseženeš díly.

    Ad další modely – no vždyť jo, já píšu, že Tesla bude muset přidat výrazně víc modelů, ne že zkrachuje.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    tywe, neřeknu, kdyby se ty věci tesle neprodávaly, ale ony se zatim prodávají a dokonce víme, že plánujou další modely a možnosti, ale ny se budeme, že tesla má jenom dva modely, že to přeci takhle nejde? že musí udělat tisíc variant jedný věci? Neřeknu kdyby nebyly tesly v US na rok dopředu vyprodaný, ale takhle mi ta diskuse o budoucnosti přijde úsměvná, kor když - jak řikám a všichni to vědí - chystají další modely.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: a pak je tu excentrickej cool cybertruck s charakterej kvůli kterýmu sepisuješ elaboráty :))
    BOBASH: s tim servisováním mluvíš jak lidi, když do aut přišlo elektronické spalování, pak počítače a další
    už teď si lidi tesly modifikujou, nebo z nich berou střeva a elektrifikujou klasický auta. :)

    BOBASH: však tesla plánuje menší model, dodávku a další... navíc berlínská továrna bude mít unikátní barvy a co jsem i někde četl, tak i další možnosti, možná i nějaký factory wrapy. Už teď máš S, 3, X, Y, každej v nějaký barvě, takže těch variant máš taky víc. Fakt děláš jako kdyby tesla chtěla a plánovala do konce světů prodávat dva modely.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: A jinak kovy z aut se samozřejmě naprosto běžně recyklujou a používají se znovu.

    BMW si sice nechodí pro ocel na vrakoviště, ale do tý ocelárny, kde to kupuje, se samozřejmě železnej šrot lifruje naprosto běžně.

    Akorát to teda není úplně případ i3, protože ta není ocelová ani hliníková...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Designový zastarávání udržitelnosti nevadí, protože druhýmu, třetímu nebo pátýmu majiteli většinou nevadí, že mají auto, který vypadá staře.

    Co naopak druhýmu až desátýmu majiteli vadí poměrně dost, je auto, který se nedá servisovat.

    To je pro mě jeden z důvodů, proč bych si osobně Teslu nikdy nekoupil. Nevěřím tomu, že 10 nebo 15 let stará Tesla bude servisovatelná s nákladama, na který jsme u 15 let starejch aut zvyklí. A servisovat Model S za ceny pozáručního servisu u Tesly bude realistický pro lidi, kteří si můžou dovolit drahý auto, ale ne pro kupce dostupných ojetin.

    A tolik vychvalovaný "dynamický změny" budou NESKUTEČNEJ PRŮSER pro servis mimo záruku a servis mimo autorizovanej servis bude dost možná úplně nemožnej.

    Pokaždý, když slyším nějakýho Teslofila blábolit o tom, jak je super, že Tesla dokáže změnit nějakej díl okamžitě, a může to udělat třeba každej den, tak mě polije studenej pot, protože jsem zvyklej žít s 10+ let starejma autama.

    Jak se bude objednávat díl na něco, u čeho se ten díl šestnáctkrát změnil a nejspíš nikdo kromě Tesly ani neví, kdy k tomu došlo? A kdo bude vyrábět aftermarket díly na něco takovýho?

    Když si koupím Ford nebo Mercedes, tak vím, že je budu schopen za 20 let uservisovat, protože s výjimkou baterky je to pořád prostě Ford nebo Mercedes a mám zkušenost s tím, že na 10, 20, 30 nebo 50 let starý Fordy a Mercedesy se dá sehnat náhradní díl, dá se získat přístup k servisním datům atd.

    Dá se servisovat i dvacetiletej Jaguar, byť je to občas komplikovaný.

    Ale dvacetiletej Model 3? To půjde do šrotu...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SITH: Telefon není auto.

    A kromě toho se taky podívej na to, že zatímco na začátku prodávalo Apple jeden iPhone v jedný barvě.

    Teď máš iPhone 13 mini, iPhone 13, iPhone 13 Pro a iPhone 13 Pro Max, k tomu celou tuhle řadu ve dvanáctce, k tomu SE, k tomu iPhone 11, k tomu každej telefon můžeš mít asi v šesti barvách, k tomu ho můžeš mít v asi třech verzích úložiště.

    Takže dohromady prodává něco jako 10-12 modelů, každej z nich v dalších třeba 10 variantách. Což je obrovská změna proti tomu, s čím Apple začínal.

    A podobná změna bude muset čekat i Teslu.

    Třeba nebude potřebovat prodávat 20+ modelů jako BMW, ani prodávat jeden model v 19 submodelech jako Porsche.

    Ale taky nebudou stačit 4 modely ve dvou verzích každej a s option listem sestávajícím z pěti barev a třech interiérů.

    Nebo budou, ale Tesla bude mít problém dorůst aspoň to BMW a nikdy se nepřiblíží něčemu jako je Ford. A tím pádem bude její realistická hodnota desetinová než dnes.
    SITH
    SITH --- ---
    BOBASH: není potřeba, podívej se na Apple. Prodává jen dvě tři řady s omezeným výběrem a funguje to skvěle a generuje to neuvěřitelný zisk. Stačí neprodávat telefon ale Apple
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Tohle ale bude fungovat jen po dobu těch dotací. A s tím BMW to můžeš udělat taky, akorát u toho BMW navíc soused uvidí, že sis koupil nový, kdežto u Tesly si toho nevšimne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SITH: Jenomže v automotive ti právě tohle generuje ty obrovský zisky. Proč myslíš, že Porsche málem dokázalo koupit celej VW a je to jedna z nejvýdělečnějších automobilek?

    Protože jejich marže na každý píčovině, kterou si koupíš jinak, je mnohem větší, než co je to stojí.

    Třeba vcelku obyčejnej Macan, kterým jsem jezdil pár tejdnů zpátky, měl k autu za 1,95M příplatkovou výbavu za asi 700 tisíc. Taycany a 911 se běžně prodávají s příplatkovou výbavou za milion. Jen za lak, kola nebo lepší čalounění si lidi v klidu připlatí třeba kilo.

    Přístup Tesly je inovativní, zajímavej a v mnohým dobrej, ale z byznysovýho hlediska prostě u prémiový automobilky bude mít problém fungovat.

    Leda by cílila i nadále na geeky, co nemaj rádi auta. Ale tenhle trh není nekonečnej.
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: Pokud vím, tak i Tesla ty modely průběžně updatuje, jenom u toho vypadají prakticky stále stejně. Pokud jsi třeba Němec, tak si teď koupíš Teslu Model 3 třeba hodně díky tomu, že máš dotaci 9000 Eur (jestli se nepletu). Za tři až pět let (nebo jak dlouho má ta dotace podmínky) ji prodáš a prakticky bez ztráty si koupíš tu samou Teslu s upgradem baterií, podvozku, nebo čehokoliv, co stihnou během té doby vydat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    aha, clovece tak mozno ten "udrzatelny transport" mysleli aj takto, zamerne vyrobia auto, ktore nie je designove a teda nezastarava, aby ho clovek neobmienal kazde 3 roky ako bezne auta, lebo to nie je udrzatelne, mna tie cisla ostatnych automobiliek moc nenadchynaju, ked si pomyslim kolko na to padne materialov a drahych kovov, to sa mozu aj kobaltove deti v afrike zahrabat :) ako take bmw i3 pouziva nejake recyklovane materialy, ale pochybujem, ze si po hlinik a ocel chodia na vrakoviste
    KEB
    KEB --- ---
    ICS: to je pravda ale bev není ICE. Proč by ses zbavoval Tesly aby sis koupil stejnou Teslu?

    BMW prodáš, protože nový model, ale Tesla je pořád stejná nebo ne?
    SITH
    SITH --- ---
    BOBASH: jakožto člověk pracující více jak 12 let v supply chainu a v nákupu mohu za sebe říct, že prodávat produktu se stovkou různých variant a konfigurací je naprosté peklo a musí se to celé brutálně zaplatit z marže. Ono nakupovat 3.500 dílů je o dost něco jiného než jich kupovat 16.000 a ještě je muset každý rok nějak obnovovat a aktualizovat. Peklo. Pokud ale Tesla jde cestou co jde např. Apple, tj. prodává produktovou značku, nikoliv pouze nějaký výrobek, tak to může fungovat a ta úspora vs ta jejich výsledná marže dokáže generovat neuvěřitelné zisky, což je něco, co se v tomto případě dalším automobilkách nepodaří, pokud nepůjdou stejnou cestou.
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: Do pár let si to třeba u nás bude moct dovolit i ta skupina, co chce Teslu a nemá na novou. A to hlavně díky našemu národnímu sportu "dovoz ojetin z D". A pak se nám tu bude imho prohánět spousta ojetých modelů 3
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: Ja si říkám, jak dlouho bude ještě trvat než se saturuje ta skupina co koupí Teslu, protože na ní má a protože chce Teslu. To nebude do nekonečna.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Jo, Model 3 má tři verze (standard, LR a Performance), S má obyčejnou a Plaid...

    Pro srovnání (a to tam ještě chybí GTS a Sport Turismo, který představili teď nově, takže jich místo 8 bude 15):

    Porsche Modely - Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG
    https://auto.porsche.cz/modely/taycan/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: tak zase rozlišují se min singl vs dual motor, standard vs long range atp. Jinak souhlas individualizace +- nulová. Holt tohle nechává Tesla jiným značkám.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: A zbytek dám do dalšího příspěvku, ať se to pod těma fotkama neztratí.

    Když se podíváš na náhodně vybranej průřez elektromobilama, tak každej z nich má design, a každá značka má nějaký jasně definovaný prvky, podle kterých tu značku poznáš, případně podle kterých můžeš rozlišovat mezi modelama a modelovýma řadama (i když to jen někdy, leckdo to dělá jako BMW a Mercedes, všechny auta podobný v různý velikosti).

    Hlavně tomu autu ale dávají nějakou vizuální identitu – čímž neříkám, že se mi to musí nutně vždycky líbit.

    Tenhle vizuální efekt je většinou tvořenej věcma, který jsou na tom autě "navíc". Maskou chladiče (i když tam nemusí bejt, většina elektromobilů něco takovýho má), různejma prolisama a tvarováním na bocích a kapotách, tvarem prosklení, nádechama, výdechama, tvarem nárazníků.

    Těmahle věcma můžeš třeba změnit štíhlý a uhlazený Porsche Taycan v brutalistní Audi e-tron GT, i když je pod tím stejnej skelet. A zapůsobíš na dva různý typy zákazníků, protože části lidí se mnohem víc líbí to Audi a části zase to Porsche.

    V nižším segmentu tak můžeš diferencovat excentrickej Citroen e-C4 od sportovně se tvářícího Opelu Mokka e a rádobyluxusního Peugeotu e2008, přičemž to jsou zase technicky úplně stejný auta.

    Můžeš mít na téměř stejným základu retrofuturistickej Hyundai Ioniq 5, kterej vypadá jako scifi z osmdesátek, a relativně konvenční Kiu EV6.

    A pak můžeš mít tohle:









    Maska není, prolisy nejsou, celý je to asi nejracionálnější design osobního auta za posledních dost možná dekády. Nechci vůbec design Tesel hanit, je skvělej – především je tím, jak je dokonale nudnej, generickej a racionální, taky poměrně dost nestárnoucí. Model S, což je auto skoro 10 let na trhu, vypadá furt skoro stejně moderně jako tehdy – což je daný právě tím, že na tom autě nejsou žádný zbytečnosti kvůli vzhledu.

    Jenomže to zároveň tý automobilce nedává žádnej prostor pro charakter a "osobnost". Je to skvělý auto pro člověka, kterej nemá rád auta.

    A teď to taky funguje jako status symbol, protože JAKÁKOLIV Tesla je stále ještě status symbol.

    Jenomže to je možný jen díky tomu, že Tesly jsou drahý a mají malej tržní podíl.

    Obrovská část zisků prémiovejch značek ale stojí na tom, že tím autem můžeš ukázat status a nějak projevit svoji osobnost.

    Můžeš si koupit tohle BMW řady 3:



    a taky tohle BMW řady 3:


    U Tesly si můžeš maximálně koupit Model S Plaid, kterej sice stojí tři a půl milionu, ale zato ho na ulici nikdo nepozná od normálního Modelu S, a většina lidí ho nepozná od Modelu S z roku 2012 a možná ani od Modelu 3, pokud nestojej vedle sebe.

    K tomu si můžeš vybrat:
    5 barev laku
    2 designy kol
    3 verze interiéru

    Takže ve chvíli, kdy začnou bejt Tesly stejně rozšířený jako BMW, budeš několikrát denně potkávat auto ÚPLNĚ IDENTICKÝ jako to tvoje.

    Což je samozřejmě v pohodě, Model T se taky pár let vyráběl jen černej a asi ve třech karosářskejch verzích.

    Ale Model T mohl bejt černej, protože to bylo nejlevnější auto na trhu a jediný, který si normální člověk mohl dovolit.

    Možná to ještě může projít u Modelu 3, dokud je to auto cenově konkurenceschopný nejllevnějším použitelným elektromobilům (což už bejt přestává, už to je cenou taky prémiovej produkt). Ale u věci za 3,5 milionu?

    Samozřejmě pořád bude část trhu, který tenhle přístup, spolu s no-bullshit objednáváním online a podobně, bude imponovat. Vesměs jsou to lidi, kteří nemají rádi auta, a dost typicky lidi, kteří by si jinak vůbec takhle drahý auto nekoupili.

    Tam má Tesla ještě solidní potenciál k růstu.

    Ale pokud se má dostat alespoň na prodeje třeba toho BMW, tak potřebuje přesvědčit i lidi, kteří si kupovali BMW, Audi a Mercedesy, a spoustu lidí, co si kupovali Škodovky, Fordy nebo Volva.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: To bude zase na strukturovanou odpověď :)

    1) Ad "dneska" – dnešní auta si nejsou o nic podobnější než auta kdykoliv dřív. Auta si v daný době byly vždycky podobný, jen minulost je delší časovej úsek než přítomnost, tak máme tendenci dávat dohromady auta ze třech dekád a srovnávat je s tím, co je teď.

    Více viz:
    Dnešní auta jsou všechna stejná. Ale stará jsou stejnější! | Autíčkářovy názory, Editorial | Autíčkář.cz
    https://www.autickar.cz/clanek/dnesni-auta-jsou-vsechna-stejna-ale-stara-jsou-stejnejsi/

    2) Ad "nejsou vybočující auta". Tak jen pár z dnešních elektromobilů (abychom to nekomplikovali tím, že auta na benzín jsou ještě rozmanitější):

    Tyhle dva jsou navíc na stejný technice:





    Tyhle tři taky:









    Tyhle tři jsou taky stejný auto:









    Zase dvě auta na stejný technice:













    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    ...a Mutlipla!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam