• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: A jinak kovy z aut se samozřejmě naprosto běžně recyklujou a používají se znovu.

    BMW si sice nechodí pro ocel na vrakoviště, ale do tý ocelárny, kde to kupuje, se samozřejmě železnej šrot lifruje naprosto běžně.

    Akorát to teda není úplně případ i3, protože ta není ocelová ani hliníková...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Designový zastarávání udržitelnosti nevadí, protože druhýmu, třetímu nebo pátýmu majiteli většinou nevadí, že mají auto, který vypadá staře.

    Co naopak druhýmu až desátýmu majiteli vadí poměrně dost, je auto, který se nedá servisovat.

    To je pro mě jeden z důvodů, proč bych si osobně Teslu nikdy nekoupil. Nevěřím tomu, že 10 nebo 15 let stará Tesla bude servisovatelná s nákladama, na který jsme u 15 let starejch aut zvyklí. A servisovat Model S za ceny pozáručního servisu u Tesly bude realistický pro lidi, kteří si můžou dovolit drahý auto, ale ne pro kupce dostupných ojetin.

    A tolik vychvalovaný "dynamický změny" budou NESKUTEČNEJ PRŮSER pro servis mimo záruku a servis mimo autorizovanej servis bude dost možná úplně nemožnej.

    Pokaždý, když slyším nějakýho Teslofila blábolit o tom, jak je super, že Tesla dokáže změnit nějakej díl okamžitě, a může to udělat třeba každej den, tak mě polije studenej pot, protože jsem zvyklej žít s 10+ let starejma autama.

    Jak se bude objednávat díl na něco, u čeho se ten díl šestnáctkrát změnil a nejspíš nikdo kromě Tesly ani neví, kdy k tomu došlo? A kdo bude vyrábět aftermarket díly na něco takovýho?

    Když si koupím Ford nebo Mercedes, tak vím, že je budu schopen za 20 let uservisovat, protože s výjimkou baterky je to pořád prostě Ford nebo Mercedes a mám zkušenost s tím, že na 10, 20, 30 nebo 50 let starý Fordy a Mercedesy se dá sehnat náhradní díl, dá se získat přístup k servisním datům atd.

    Dá se servisovat i dvacetiletej Jaguar, byť je to občas komplikovaný.

    Ale dvacetiletej Model 3? To půjde do šrotu...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    aha, clovece tak mozno ten "udrzatelny transport" mysleli aj takto, zamerne vyrobia auto, ktore nie je designove a teda nezastarava, aby ho clovek neobmienal kazde 3 roky ako bezne auta, lebo to nie je udrzatelne, mna tie cisla ostatnych automobiliek moc nenadchynaju, ked si pomyslim kolko na to padne materialov a drahych kovov, to sa mozu aj kobaltove deti v afrike zahrabat :) ako take bmw i3 pouziva nejake recyklovane materialy, ale pochybujem, ze si po hlinik a ocel chodia na vrakoviste
    KEB
    KEB --- ---
    ICS: to je pravda ale bev není ICE. Proč by ses zbavoval Tesly aby sis koupil stejnou Teslu?

    BMW prodáš, protože nový model, ale Tesla je pořád stejná nebo ne?
    SITH
    SITH --- ---
    BOBASH: jakožto člověk pracující více jak 12 let v supply chainu a v nákupu mohu za sebe říct, že prodávat produktu se stovkou různých variant a konfigurací je naprosté peklo a musí se to celé brutálně zaplatit z marže. Ono nakupovat 3.500 dílů je o dost něco jiného než jich kupovat 16.000 a ještě je muset každý rok nějak obnovovat a aktualizovat. Peklo. Pokud ale Tesla jde cestou co jde např. Apple, tj. prodává produktovou značku, nikoliv pouze nějaký výrobek, tak to může fungovat a ta úspora vs ta jejich výsledná marže dokáže generovat neuvěřitelné zisky, což je něco, co se v tomto případě dalším automobilkách nepodaří, pokud nepůjdou stejnou cestou.
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: Do pár let si to třeba u nás bude moct dovolit i ta skupina, co chce Teslu a nemá na novou. A to hlavně díky našemu národnímu sportu "dovoz ojetin z D". A pak se nám tu bude imho prohánět spousta ojetých modelů 3
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: Ja si říkám, jak dlouho bude ještě trvat než se saturuje ta skupina co koupí Teslu, protože na ní má a protože chce Teslu. To nebude do nekonečna.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Jo, Model 3 má tři verze (standard, LR a Performance), S má obyčejnou a Plaid...

    Pro srovnání (a to tam ještě chybí GTS a Sport Turismo, který představili teď nově, takže jich místo 8 bude 15):

    Porsche Modely - Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG
    https://auto.porsche.cz/modely/taycan/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: tak zase rozlišují se min singl vs dual motor, standard vs long range atp. Jinak souhlas individualizace +- nulová. Holt tohle nechává Tesla jiným značkám.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: A zbytek dám do dalšího příspěvku, ať se to pod těma fotkama neztratí.

    Když se podíváš na náhodně vybranej průřez elektromobilama, tak každej z nich má design, a každá značka má nějaký jasně definovaný prvky, podle kterých tu značku poznáš, případně podle kterých můžeš rozlišovat mezi modelama a modelovýma řadama (i když to jen někdy, leckdo to dělá jako BMW a Mercedes, všechny auta podobný v různý velikosti).

    Hlavně tomu autu ale dávají nějakou vizuální identitu – čímž neříkám, že se mi to musí nutně vždycky líbit.

    Tenhle vizuální efekt je většinou tvořenej věcma, který jsou na tom autě "navíc". Maskou chladiče (i když tam nemusí bejt, většina elektromobilů něco takovýho má), různejma prolisama a tvarováním na bocích a kapotách, tvarem prosklení, nádechama, výdechama, tvarem nárazníků.

    Těmahle věcma můžeš třeba změnit štíhlý a uhlazený Porsche Taycan v brutalistní Audi e-tron GT, i když je pod tím stejnej skelet. A zapůsobíš na dva různý typy zákazníků, protože části lidí se mnohem víc líbí to Audi a části zase to Porsche.

    V nižším segmentu tak můžeš diferencovat excentrickej Citroen e-C4 od sportovně se tvářícího Opelu Mokka e a rádobyluxusního Peugeotu e2008, přičemž to jsou zase technicky úplně stejný auta.

    Můžeš mít na téměř stejným základu retrofuturistickej Hyundai Ioniq 5, kterej vypadá jako scifi z osmdesátek, a relativně konvenční Kiu EV6.

    A pak můžeš mít tohle:









    Maska není, prolisy nejsou, celý je to asi nejracionálnější design osobního auta za posledních dost možná dekády. Nechci vůbec design Tesel hanit, je skvělej – především je tím, jak je dokonale nudnej, generickej a racionální, taky poměrně dost nestárnoucí. Model S, což je auto skoro 10 let na trhu, vypadá furt skoro stejně moderně jako tehdy – což je daný právě tím, že na tom autě nejsou žádný zbytečnosti kvůli vzhledu.

    Jenomže to zároveň tý automobilce nedává žádnej prostor pro charakter a "osobnost". Je to skvělý auto pro člověka, kterej nemá rád auta.

    A teď to taky funguje jako status symbol, protože JAKÁKOLIV Tesla je stále ještě status symbol.

    Jenomže to je možný jen díky tomu, že Tesly jsou drahý a mají malej tržní podíl.

    Obrovská část zisků prémiovejch značek ale stojí na tom, že tím autem můžeš ukázat status a nějak projevit svoji osobnost.

    Můžeš si koupit tohle BMW řady 3:



    a taky tohle BMW řady 3:


    U Tesly si můžeš maximálně koupit Model S Plaid, kterej sice stojí tři a půl milionu, ale zato ho na ulici nikdo nepozná od normálního Modelu S, a většina lidí ho nepozná od Modelu S z roku 2012 a možná ani od Modelu 3, pokud nestojej vedle sebe.

    K tomu si můžeš vybrat:
    5 barev laku
    2 designy kol
    3 verze interiéru

    Takže ve chvíli, kdy začnou bejt Tesly stejně rozšířený jako BMW, budeš několikrát denně potkávat auto ÚPLNĚ IDENTICKÝ jako to tvoje.

    Což je samozřejmě v pohodě, Model T se taky pár let vyráběl jen černej a asi ve třech karosářskejch verzích.

    Ale Model T mohl bejt černej, protože to bylo nejlevnější auto na trhu a jediný, který si normální člověk mohl dovolit.

    Možná to ještě může projít u Modelu 3, dokud je to auto cenově konkurenceschopný nejllevnějším použitelným elektromobilům (což už bejt přestává, už to je cenou taky prémiovej produkt). Ale u věci za 3,5 milionu?

    Samozřejmě pořád bude část trhu, který tenhle přístup, spolu s no-bullshit objednáváním online a podobně, bude imponovat. Vesměs jsou to lidi, kteří nemají rádi auta, a dost typicky lidi, kteří by si jinak vůbec takhle drahý auto nekoupili.

    Tam má Tesla ještě solidní potenciál k růstu.

    Ale pokud se má dostat alespoň na prodeje třeba toho BMW, tak potřebuje přesvědčit i lidi, kteří si kupovali BMW, Audi a Mercedesy, a spoustu lidí, co si kupovali Škodovky, Fordy nebo Volva.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: To bude zase na strukturovanou odpověď :)

    1) Ad "dneska" – dnešní auta si nejsou o nic podobnější než auta kdykoliv dřív. Auta si v daný době byly vždycky podobný, jen minulost je delší časovej úsek než přítomnost, tak máme tendenci dávat dohromady auta ze třech dekád a srovnávat je s tím, co je teď.

    Více viz:
    Dnešní auta jsou všechna stejná. Ale stará jsou stejnější! | Autíčkářovy názory, Editorial | Autíčkář.cz
    https://www.autickar.cz/clanek/dnesni-auta-jsou-vsechna-stejna-ale-stara-jsou-stejnejsi/

    2) Ad "nejsou vybočující auta". Tak jen pár z dnešních elektromobilů (abychom to nekomplikovali tím, že auta na benzín jsou ještě rozmanitější):

    Tyhle dva jsou navíc na stejný technice:





    Tyhle tři taky:









    Tyhle tři jsou taky stejný auto:









    Zase dvě auta na stejný technice:













    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    ...a Mutlipla!
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    RSZ: no mě by i zajímal, ale poslední nějak vybočující auto je snad starší než já...
    RSZ
    RSZ --- ---
    OMNIHASH: hele zrovna mě design aut fakt nezajímá, ale pravdu teda BOBASH má, všechny Tesly pro mne vypadají jako ikonka v officech. Design u kolegů je mnohem rozmanitejsi.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: ostatní haluze radši vynechám, ale kterýže auta dneska nevypadají jako z GTA? Napadá mě jenom cybertruck, kterýho úspěšně hejtuješ o patnáct příspěvků dál, že kvůli tomu neprojde předpisama... zkus si neprotiřečit aspoň v rámci jednoho flejmu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    imo pre muskiho bude casom tesla viac taky hobbyprojekt a bude sa venovat hlavne spacexu, tranzici na elektromobily u vsetkych automobiliek sa mu uz odstartovat podarilo, tak plan ma splneny, dalsi bod je making life multiplanetary
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: motivacni kecy :) placaj se navzajem po zadech, aby vytlacili maximum free PRka. Sice win-win pro oba, ale nejvic vzdycky tezi vzdycky ten, co ma naskok
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    my sa tu hadame o nemeckych automobilkach a elon v tom ma jasno, taka podpasovka vsetkym tesla fans :D

    German car manufacturers will rebound strongly. They possess great talent, which will not sit idle.

    https://twitter.com/elonmusk/status/1452970893785894921
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Heh aj keby padla na 10% tak stale na tom budem ziskovy :)))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: S těma 10% mě neber tak doslova, taky to může bejt na 20% hodnoty. A v nominální hodnotě to klidně může zůstat, pokud to dožene inflace.

    Ale to není až tak problém Tesly, jako dnešní extrémní investiční bubliny víceméně všeho, do čeho se dá investovat.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: já nevim, občas mam pocit, že neumíš číst. Už xkrát jsem ti psal, že sám Musk řikal, že se může klidně stát, že bude cybertruck prodejní fail, takže neni odtrženej od reality. :)

    A vidíš, já zase v tom roce 2019 viděl na youtube rozboty, kde se většina lidí shodla na tom, že cybertruck má super aerodynamiku
    Např. tady to pán rozebírá, určitě toho bude víc
    Cybertruck aerodynamics - Whats going on?!!!
    https://www.youtube.com/watch?v=6fuLD0R1iEU


    zbytek už jsou zase všechno dokola opakující se věci, co jsem už od tebe četl, prostě domněnky a úvahy a mě nebaví rozebírat to znova a znova a psát pořád to samé, protože s tvýma závěrama nesouhlasim. A zase to ukáže jenom čas, jestli chceš bourat v cybertrucku, protože lidi, co udělali nejbezpečnější auta, nevědí, co dělají. Btw. zase si dávám do kalendáře na pár let dopředu upomínku na cenu akcií tesly, když se teda dá očekávat pád na 10 % hodnoty. :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ADAM_SKIN: Průměrný servisní náklady u novýho/zánovního auta budou víceméně cena pravidelných servisních prohlídek plus sem tam něco navíc. Tohle může docela sedět...

    Třeba pětiletej předplacenej servis na Kodiaqa stojí asi 60 tisíc a na Enyaq asi 30 tisíc.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam