OMNIHASH: A zbytek dám do dalšího příspěvku, ať se to pod těma fotkama neztratí.
Když se podíváš na náhodně vybranej průřez elektromobilama, tak každej z nich má design, a každá značka má nějaký jasně definovaný prvky, podle kterých tu značku poznáš, případně podle kterých můžeš rozlišovat mezi modelama a modelovýma řadama (i když to jen někdy, leckdo to dělá jako BMW a Mercedes, všechny auta podobný v různý velikosti).
Hlavně tomu autu ale dávají nějakou vizuální identitu – čímž neříkám, že se mi to musí nutně vždycky líbit.
Tenhle vizuální efekt je většinou tvořenej věcma, který jsou na tom autě "navíc". Maskou chladiče (i když tam nemusí bejt, většina elektromobilů něco takovýho má), různejma prolisama a tvarováním na bocích a kapotách, tvarem prosklení, nádechama, výdechama, tvarem nárazníků.
Těmahle věcma můžeš třeba změnit štíhlý a uhlazený Porsche Taycan v brutalistní Audi e-tron GT, i když je pod tím stejnej skelet. A zapůsobíš na dva různý typy zákazníků, protože části lidí se mnohem víc líbí to Audi a části zase to Porsche.
V nižším segmentu tak můžeš diferencovat excentrickej Citroen e-C4 od sportovně se tvářícího Opelu Mokka e a rádobyluxusního Peugeotu e2008, přičemž to jsou zase technicky úplně stejný auta.
Můžeš mít na téměř stejným základu retrofuturistickej Hyundai Ioniq 5, kterej vypadá jako scifi z osmdesátek, a relativně konvenční Kiu EV6.
A pak můžeš mít tohle:
Maska není, prolisy nejsou, celý je to asi nejracionálnější design osobního auta za posledních dost možná dekády. Nechci vůbec design Tesel hanit, je skvělej – především je tím, jak je dokonale nudnej, generickej a racionální, taky poměrně dost nestárnoucí. Model S, což je auto skoro 10 let na trhu, vypadá furt skoro stejně moderně jako tehdy – což je daný právě tím, že na tom autě nejsou žádný zbytečnosti kvůli vzhledu.
Jenomže to zároveň tý automobilce nedává žádnej prostor pro charakter a "osobnost". Je to skvělý auto pro člověka, kterej nemá rád auta.
A teď to taky funguje jako status symbol, protože JAKÁKOLIV Tesla je stále ještě status symbol.
Jenomže to je možný jen díky tomu, že Tesly jsou drahý a mají malej tržní podíl.
Obrovská část zisků prémiovejch značek ale stojí na tom, že tím autem můžeš ukázat status a nějak projevit svoji osobnost.
Můžeš si koupit tohle BMW řady 3:
a taky tohle BMW řady 3:
U Tesly si můžeš maximálně koupit Model S Plaid, kterej sice stojí tři a půl milionu, ale zato ho na ulici nikdo nepozná od normálního Modelu S, a většina lidí ho nepozná od Modelu S z roku 2012 a možná ani od Modelu 3, pokud nestojej vedle sebe.
K tomu si můžeš vybrat:
5 barev laku
2 designy kol
3 verze interiéru
Takže ve chvíli, kdy začnou bejt Tesly stejně rozšířený jako BMW, budeš několikrát denně potkávat auto ÚPLNĚ IDENTICKÝ jako to tvoje.
Což je samozřejmě v pohodě, Model T se taky pár let vyráběl jen černej a asi ve třech karosářskejch verzích.
Ale Model T mohl bejt černej, protože to bylo nejlevnější auto na trhu a jediný, který si normální člověk mohl dovolit.
Možná to ještě může projít u Modelu 3, dokud je to auto cenově konkurenceschopný nejllevnějším použitelným elektromobilům (což už bejt přestává, už to je cenou taky prémiovej produkt). Ale u věci za 3,5 milionu?
Samozřejmě pořád bude část trhu, který tenhle přístup, spolu s no-bullshit objednáváním online a podobně, bude imponovat. Vesměs jsou to lidi, kteří nemají rádi auta, a dost typicky lidi, kteří by si jinak vůbec takhle drahý auto nekoupili.
Tam má Tesla ještě solidní potenciál k růstu.
Ale pokud se má dostat alespoň na prodeje třeba toho BMW, tak potřebuje přesvědčit i lidi, kteří si kupovali BMW, Audi a Mercedesy, a spoustu lidí, co si kupovali Škodovky, Fordy nebo Volva.