• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    CRAZY_IVAN: sloupy taky? Já myslel, že nejhorší jsou stromy, co se postaví motorkarovi ve 160i do cesty
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm a jak to ta pojistovna pozna ze zhorel prave ten neschvaleny dil ked bude na uhel
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Přesně. Jen když se podíváte, na jaký detaily se řeší svolávačky (a to fakt nejsou jen brzdy nebo airbagy, ale taky různý uchycení hadic a koncovky), jaká je kolem toho agenda a jak se to musí nejenom evidovat, ale taky vykazovat... No a pak si necháš vyrobit nějaký neschválený díl, kvůli němu ti shoří auto - a suď se s pojišťovnou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Podceňuješ množství a komplikovanost dílů auta, jako většina lidí tady.

    Tohle je problém i u aut, kde byly ty díly dlouho stejný a není problém s kompatibilitou. U Tesly to reálně může být problém i pro Teslu samotnou, a pro 3rd party dodavatele to bude naprosto neprostupný peklo.

    Už jenom zdigitalizovat všechny díly toho auta může být proces klidně za miliony dolarů, jen v člověkohodinách.

    Ale když NEVÍŠ, kdy se co změnilo, protože Tesla to oficiálně neřekne? A měnily se různý věci v různej čas?

    Ono má svůj docela dobrej důvod, proč normální automobilky zavádějí změny třeba jednou za rok, a větší jednou za několik let. Pak totiž víš, že když máš 2021 Mustang Mach E, tak na něj budou pasovat díly pro každej 2021 Mustang Mach E, a nejspíš drtivá většina dílů třeba někam do 2025 a spousta dalších klidně do 2030.

    U Tesly Model 3 naprosto nemáš šanci zjistit, jak to je.

    A pokud Teslu někdo nedonutí nějakým "right to repair" zákonem, tak pochybuju, že by dobrovolně dala k dispozici produktovou dokumentaci. Takže bys jí mohl získat jen tak, že bys rozebral tak 100 Tesel a zkoumal to...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: No, to Ti závidím ten optimismus. Někdo by totiž ten díl musel digitalizovat, zkatalogovat a vyvěsit. Samotná digitalizace není sranda, hlavně se nevyplatí, pokud to budeš prodávat za SMS a nemáš velký odběr.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JYRKA: tak zrovna o tohle bych se fakt nebál, banka modelů je na tom ten nejmenší problém, někde online bude obdoba jak legálních, tak warez modelů na pár kliků a jednu zpoplatněnou smsku.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tak jsem zvědavej, kde vezmeš přesný výkres levého držáku výztuhy zadního nárazníku pro model S ročník 2016. Už jen dohledat to v katalogu je voser. A pochybuji, že budeš mít k dispozici detailní katalog, protože to ne všichni výrobci pouštějí ven z dealerské sítě.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pokial je to rozmerovo stejne, tak si zozenies novsiu verziu dielu a este upgradnes auto, 16x za 15 rokov je hodne hyperbola
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: No, a teď si představ nějakej díl, kterej není notoricky problematickej od samýho začátku, ale začne se opotřebením rozbíjet třeba po 15 letech provozu, a za dobu výroby danýho modelu se 16x změnil.

    Nebo si představ, že opravuješ Falcon Doors na 15 let starým Modelu X.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Koukám na to, a ta klika bude podobně náročná. Především ale ta klika není jeden díl, ale má několik desítek dílů.

    Pokud ti to Tesla nebude schopná rozumně dodat jako celek, tak ano, můžeš si to teoreticky vytisknout, ale budeš tisknout pěkně dlouho. A i některý subkomponenty tý kliky mají svoje subkomponenty. Máš tam motorek, senzor pozice, nějaký mikrospínače a nějaký převody z litýho kovu, který mají tendenci se rozbíjet.

    How The Tesla Model S Door Handle Works And How To Fix It - Videos
    https://insideevs.com/features/335342/how-the-tesla-model-s-door-handle-works-and-how-to-fix-it-videos/

    A klika je ještě dobrá, protože je to notoricky známý problematický místo, takže mají vylepšený díly, dají se koupit díly od Tesly atd., takže je možná DIY oprava.

    (protože ne-DIY stojí podle jinýho zdroje dokonce ne 500, ale 800 dolarů – představ si, že zaplatíš s daní zhruba 20 tisíc za opravu blbý kliky u dveří)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: zrovna tu kliku z tesly celkom vylepsili aby fungovala

    Tesla Is Lightyears Ahead Of... Tesla
    https://www.youtube.com/watch?v=Bea4FS-zDzc
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Pro představu. Klika z Tesly vypadá takhle:



    A už když představili první Model S, všichni si tipovali, že se to bude rozbíjet. A ano, je běžný, že jeden majitel vymění 10 klik na jednom autě.

    Tady řeší různý typický problémy s klikama, a jestli je výhodnější jí opravit, což tě může samo o sobě přijít na stovky hodin dolarů za práci, nebo jestli je lepší nechat si jí od Tesly vyměnit, což stojí $500 plus práci:

    Tesla Model S Door Handle Repair
    https://tesla-info.com/blog/tesla-model-s-door-handle-repair.php
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Videls nekdy Panda rameno od Franka Emika? Na ktery si bezne tiskneme nahradni dily. Myslis, ze klika v tesle bude narocnejsi, nez roboticky rameno?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Viděl jsi někdy kliku z Tesly?
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Pockej pockej, vytisknu fcni bouchacku (nezkousel jsem), vytiskli sme robota (a tistaky do nej si nechali udelat v cine), bezne tisknem drony nebo jejich komponenty, na CNC sme nechavali delat nahradni dily pro velky roboty (Thormanga napriklad), ale nevytisknu si kliku?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Tak třeba podvozkový díly vytisknout často prostě nemůžeš, protože jsou namáhaný a nemůžeš vytisknout třeba čep nebo rameno nápravy.

    Další věc je, že spousta dílů není jeden kus, ale je to díl sestávající se z "pod-dílů", kterej si nevyrobíš na tiskárně a neposkládáš doma. Klika, stahovačka okna, nějakej kus ventilace nebo čehokoliv.

    Nebo je to celý ještě navíc s elektronikou, kterou doma už vůbec nevyrobíš.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    JYRKA: Jako sorry, ale presne nabidky takovejhle firem co tyhle tiskarny maj, tak mi bezne skacou v kontextovkach a neni problem jim poslat dwg a nechat si dil vyrobit.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PSYCHO: Jistě, každý má k dispozici 3D tiskárnu, která tiskne z vysokopevnostní oceli. Nebo hliníku.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    Ja premejslim nad tema dilama, co bych mel dneska problem vytisknout/Nechat si na zakazku vyrobit.

    Nejsme v roce 2000 a 3D tisk a CNC veci jsou uplne bezny a kdejaka modernejsi dilna k tomu ma pristup. 3D scany jsou taky easy a v nejhorsim verim, ze outdated dily budou dostupny na webu Tesly ke stazeni, pripadne jak uz tu bylo zmineno, retrofity.

    Bobash tu porad opakuje jak si Tesly kupujou hlavne Geeci, tak presne ti maji k 3D techu asi nejsnazsi pristup a tohle je jedna z veci, kde to podle mne bude videt nejvic :)))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    podle počtu novejch jsem čekal že vláda ČR vyhlásila dotace 500 000 na každý elektromobil a místo toho je tady obvyklá žumpa všichni vs bobash :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam