• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No když nebudeš potřebovat nabíjet rychle, tak budeš nabíjet na AC stojanu za 5 korun, a to jsi pod korunou na kilometr i s Enyaqem. S něčím úsporným jsi na třeba 70 halířích.

    A samozřejmě když budeš nabíjet svojí nabíječkou z normální sítě, tak jsi i s Enyaqem klidně na 60 halířích.
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: To ano, peněz to stojí spoustu, nicméně např. to, že ze státní podpory se můžou budovat jen 50kW stanice je z velké části dílo ČEZu, nikoliv poptávky a ukazuje se, že jsou nedostačující. Takže si sami sobě zvedli náklady (budou muset ty dobíjecí body stavět dvakrát) a teď se to snaží svalit na poptávku. Takhle budou čekat na to, než bude 300kW nutnost, než to začnou řešit a až to postaví, tak už to bude zase zastaralé a pojedeme v tom kolečku znovu.

    Nebo někoho na ČEZu osvítí duch svatý a postaví na současné síti něco jako Chimero, ale takhle stále zaostává infrastruktura za potřebama...
    KEB
    KEB --- ---
    ICS: já to chápu, tak že vybudovat takto výkonnou nabíječku stojí ranec a ve státě, kde by to mohlo využít 5 a půl auta je to investice s návratem nikdy. A je otázka jestli a kdy tu vůbec bude dost aut, aby to mělo ekonomický smysl.

    BOBASH: hm tak to ten můj plynak vychází zhruba stejně možná i lip. A to v diskuzi pod tím borec psal, že eon zdražil taky a to prý od minuty, což je snad ještě větší oser.
    ICS
    ICS --- ---
    KEB:
    Jako je fakt, že problém je asi spíš na mým přijímači, ale mě vždycky rozesměje/vytočí prohlášení od ČEZ v tomhle duchu:
    "„Pokud by tu existovala dostatečná poptávka, jsme připraveni instalovat i stojany s výkony nad 300 kW. Nechceme ale instalovat tyto stojany jen jako součást marketingově pojatých dostihů,“ neuzavírá se dalšímu progresu Tomáš Chmelík."
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: tak to je schválně vystalkujeme, jestli nám něco neuteklo. Nebo jsem to možná jenom já blbě pochopil od kolegy, a jenom se pletu na internetu :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Enyaq žere v průměru třeba 20 kWh/100 km (po městě míň, po dálnici trošku víc). Takže to, co je opravdu důležitý (DC rychlý nabíjení) stojí 1,2 – 1,6 koruny na kilometr u registrovanýho zákazníka, a 1,6 – 2,0 na kilometr u neregistrovanýho.
    KEB
    KEB --- ---
    ČEZ mění ceník nabíjení elektromobilů, startuje výstavbu ultrarychlých stojanů
    https://www.hybrid.cz/cez-meni-cenik-za-nabijeni-elektromobilu-startuje-vystavbu-ultrarychlych-stojanu/

    Hmmm kolik to může dělat na km třeba u enyaqu? Nechce se to někomu spočítat?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Proto píšu, že ty jejich Wallboxy se umí reálně stát součástí nabíjecí sítě, která má svoji appku. Takže to mají očividně vyřešený i legálně.
    KEB
    KEB --- ---
    Tomáš Kazda: v Česku máme skvělé podmínky pro výrobu baterií
    https://www.hybrid.cz/tomas-kazda-v-cesku-mame-skvele-podminky-pro-vyrobu-baterii/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    9,5 hodiny bez sahania na volant, just sayin'

    https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1465268725775409154
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: jedna věc je technický řešení, to umí prakticky každý wallbox, který se dokáže napojit na nějaký backend, některý to umí on-premise. Takže s ohledem na to, že všechny dotovaný wallboxy musí mít load-balancing, to technicky zvládají všechny wallboxy, které se dotují. Co ale už taková sranda není, je ta legální stránka. Ale tohle řeší spíš kolegové v rámci chytre-nabijeni, takže možná nejsem úplně přesnej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Já se na to zeptám kluků z OlifeEnergy, to je docela dobrý téma, možná z toho uděláme článek na jejich blog.

    Chytřejší wallboxy umí rozpočítávat vyúčtování na víc aut, a taky ty jejich umí normálně prodávat energii v rámci nějaký jejich sítě (jde to přes jejich appku). Takže očividně to nějak jít musí, když můžeš nabíjet z wallboxu auta cizím lidem.
    ICS
    ICS --- ---
    DZODZO: JJ, určitě to půjde nějak obejít, případně schovat do jiných příspěvků a bonusů. Kreativní účetní si s tím určitě poradí. Ale přímá přefakturace nabíjení z wallboxu je v tuhle chvíli skoro nemožná. Tím spíš, pokud je na wallbox čerpaná dotace, tam bych se trošku bál toho, že je možné využívat pouze pro osobní účely, takže nemůžu přeprodávat už vůbec nic.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ICS: alebo moze dostat jednoducho prispevok zamestnavatela na zabezpecenie nakladov home-office, nam teraz prispievali pocas covidu 800 na elektrinu ked sme makali z domu
    ICS
    ICS --- ---
    STETKINS: reálně, pokud se nepletu, to moc možné není přefakturovat, protože přeprodej energií podléhá regulaci ze strany státu. Tzn. by bylo potřeba mít zřízené nové odběrné místo s cejchovaným elektroměrem, který by hradil zaměstnavatel. Ale tím, že je to relativně nový problém, je možné, že by to prošlo, když by to někdo risknul.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    rivian prekvapivo aj celkom dobry na offroading aj ked ma nejake porodne bolistky, mozno nejaky rivian 2 uz bude dotiahnuty

    Rivian R1T Off-Road: The Good and The Bad
    https://www.youtube.com/watch?v=QeACRO3hoek
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    Nevíte někdo jak je to s dobíjením služebního auta doma? Jde mi o to, že dobíjení doma je pro mě ideální (FTV, nabíječka pod přístřeškem u vchodu a hlavně to jinde moc nejde). Jde mi o to, jak je to hlavně nastavené legislativně z účetního pohledu. Jestli prostě můžu firmě účtovat něco jako cesťák za nabíjení?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: jakoze atmosfera 1.2 ve fabii jede na dalnici za 12 a ve meste /okresky pod 7 ale TSIcko jezdi kolem 7litru všude , tenhle rozdíl si myslel ? :)
    NJAL
    NJAL --- ---
    BOBASH: Empiricky to mam se spotrebou takhle:
    1. Mesto za tezkeho provozu, popojizdeni v kolone
    2. Dalnice 130+
    3. Mesto za lehkeho provozu, cervena vlna
    4. Okreska 90+, mesto za lehkeho provozu, zelena vlna
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    HERR_FLICK: on taky ten pocitac lhe, sice to ukaze treba 1150 na plnou ale ujel bych tak max 1000. A v realu ta nadrz bude asi o litrik-dva vetsi

    Ale jo, mimo mesto 70-90 to jezdi za pet, jinde ne :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NJAL: Většina aut má nejlepší spotřebu při cca 80 km/h konstantního tempa, nad cca 90 km/h to začíná velmi ostře růst (téměř exponenciálně, protože většina odporu je aerodynamika a ta roste se čtvercem), každým brzděním a tím následně vynucenou akcelerací to roste ještě víc. Proto je u nehybridních aut nejhorší město.

    U elektrik a hybridů se to často mění docela zajímavě. Třeba elektriky jsou výrazně citlivější na aerodynamiku, proto třeba s jakýmkoliv EV SUV nejde jezdit nad 130, pokud chce člověk někam dojet, s Taycanem nebo e-tronem GT je to docela v pohodě. Taky dost zajímavý je, že Taycan Turbo, díky tomu, že rekuperuje až 285 kW a tudíž velmi málo používá brzdy i při ostrým tempu, žere i při mojí okreskový jízdě (při který třeba běžnej hot hatch žere klidně 30 litrů, něco jako Porsche Macan S spíš 40-50) "jen" 30 kWh/100 km, což je proti běžným 20-25 kWh/100 km jen malej nárůst.

    Podobně elektriky žerou míň ve městě než na dálnici (brzdění a akceleraci zrekuperujou a pomalá jízdě je energeticky nenáročná) a navíc u nich není takovej rozdíl mezi spotřebou u výkonnýho a nevýkonnýho auta (velkej spalovací motor je strašně neefektivní když má podávat malej výkon).

    Spoustě lidí bude ještě roky trvat, než si na tyhle věci zvyknou, stejně jako si spousta lidí dodnes třeba nezvykla na to, že turbomotory jsou mnohem závislejší na stylu jízdy než atmosféry.
    NJAL
    NJAL --- ---
    HERR_FLICK: Jojo. To moje FSI jsem koupil v 2016, kdyz byla D1 hodne pozuzovana, a lepsi spotrebu na dalnici nezli ve meste jsem prisuzoval dalnici. Jenze pak jsem ji v nejake zime bez zuzeni celou projel na 130+ a od te doby vim, ze hezka cisla na spotrebe jdou nejlepe na sirokych okreskach, kde se jezdi kolem 100. A pak teda ve meste, kdyz neni trasa ucpana. Na dalnici 130+ bych nejspis potreboval sedmy stupen na prevodovce :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam