• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: to ať dotují bohatí Němci. U nás bych na to šel podle nájezdu, tak městská policie, charitní sestry co objíždí pacienty atd. Tím bych začal.
    ICS
    ICS --- ---
    JIMIQ: IMHO ty dotace nejsou ani tak třeba. Po menších autech je poptávka i tak, ať jsou jakkoliv hrozný, ani tak je nikdo moc nechce prodávat. (zdravíme do Škodovky)

    Co je reálný problém z mojí zkušenosti, tak stavební povolení na povrchu, povolení hasičů v podzemí a povolení na bateriový úložiště v uzavřených prostorech. Stačilo by malinko se zlepšit v každym z těhle segmentů a máme hned lepší infrastrukturu a o překážku míň.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Tak při nějakém současném 0,3kWh/kg+ je u auta s se spotřebou 13kWh/100Km asi 40Kg na 100Km. A to půjde každým rokem dolů. Tedy ani ty hmotnosti nejsou nijak velké. každé auto může xy kojí které těmi bloky narveš.
    Pokud budu jezdit do práce kousek, tak mi stačí jedna a nemusím řešit ani výměnu. Až pojedu na dovolenou dám si jich tam třeba 6. Ale nemusím je zbytečně vozit v autě když je 95% času nepotřebuju.

    JIMIQ: Daň s pohonných hmot je jedna z nejdůležitějších daní :-)
    Ale osobně si dokážu představit větší rozdělení na eko a neeko. V době přebitku když svítí slunce může být mnohem levnější než když je třeba dotovat s uhlí
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    co bych si já představoval že legislativně lze udělat je zrušit DPH na dobíjení, zrychlit stavební povolení dobíječek, zrušit dotace na PHEV a zavést vyšší dotace (v Německu třeba 10k € na auta do 40k €, v USA $10k) - tím horním limitem ceny se pomůže vývoji menších = levnějších elektromobilů
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    JIMIQ: navíc tím prodejem slabších generací se financuje vývoj těch lepších. Nelze mít hned super-duper věc, která se vyvíjí 25 let, to by nikdo nezaplatil.
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: asi tak si to představuje :-) anebo to bude půltunový prcek a měnit ho bude něco co vypadá jako Transformer


    CUKI: já si tě čtu, zivam nudou a doufám, že mi nepodrazi LPG :-D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: ale přesně proto je potřeba na to tlačit! Jak jinak postoupí vývoj když ty automobilky nebudou prodávat a nebudou se učit z vlastních chyb? Takhle to přece jde vždy. Ani dial-up nebyl ze začátku 56kbps ale 14. Broadband začínal na 200kbps a 500MB/měsíc FUP. Mobilní sítě začínali na 32kbps a teď máme 5G

    To je přirozený vývoj, že ty generace jdou postupně a neskočíš hned na pátou - vymakanou
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: Sice jich bude víc, ale ty baterky nemůžou být výrazně menší. Navíc bys k tomu musel postavit megasklad se solárnim polem, kde se ti budou nabíjet. Tím spíš, že jich bude hodně malých.

    To už dává větší smysl stavět do kufru Tesel CNG generátor...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: takže budeš mít v autě 150km/20kWh/250kg baterku (což je furt těžké na obsluhu) a když pojedeš 700km tak ji budeš třikrát měnit místo abys tu jednu 500km jednou dobil?
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Jo to máš pravdu, ale přesně proto bych tak netlačil ten nepřirozený vzestup elektromobility.
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: to už tady taky padlo. To "nevydržej" pro auto znamená ještě stále pohodlnej 2nd life ve stacionárním úložišti. A často je to způsobený právě uživatelem, který nabíjí z 0 % do 100 %, protože je zvyklej z ICE jezdit na benzínku s hladovým okem.

    Data určitě budeme zveřejňovat, tak pak dám vědět.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: To ale není takový problém, Tech baterek bude v oběhu víc, ale to nevadí protože budou moci být menší. Navíc prostě v dnešní době není problém zjistit aktuální "skladový stav" než tam dorazíš.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: já mám taky auto, které je dost staré na to aby mohlo řídit auto :o) a ty elektromobily jsou teď něco jako 2. generace (ty co se začaly vyrábět letos), čili dosud se prodávala první generace, v lepším případě jeden a půltá :) (TM3 řekněme). Počkej si na třetí, čtvrtou generaci a dostaneš záruku na 500 000km a když ne záruku, tak real-world data :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Tak já očekávám od auta asi trochu víc než 160kKm a 8let života. Ale to je o přístupu. Já se snažím aby té výroby kvůli mě bylo co nejméně. Své auto už mám 2x po záruce :-)

    FORTRESS: FVE? mám, ale jen na ostrovních systémech. Už přes 10let mám v pránu ohřev TUV ale teď na to není vhodný prostor.
    ICS: Tak na tom posledním se shodneme. A na výsledky toho pilotu jsem zvědavej. Doufám že se podělíš. Těch baterií, které nevydrží ani těch 10let je šíleně moc. Oni často nevydržej ani 2 roky (třeba Tesla)

    BOBASH: Nebo snižovat spotřebu a možnost rychlé výměny. Což není příklad toho tanku co jsi postoval a sežral tuším 32kW na 100Km :-)
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: v podstatě by ten swap point musel mít třeba 10 baterek na skladě. Nabitých. Protože přijedeš, vrazíš jim vybitou, vezmeš, nabitou jedeš pryč, no a ten co stojí za tebou chce taky nabitou, nebude čekat až tvoje vybitá bude zase nabitá. Proč bys měl převážet baterie tam a zpátky, teda kromě výměny už zničené? Otázka je kolík bys jim musel mít jakože na skladě...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: To auto není úplně špatně, jen není v ničem lepší než Enyaq a stojí výrazně víc peněz.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Musí. Nikdo nebude kupovat elektromobily s dojezdem pod cca 400 kilometrů, protože lidi prostě chtějí auto použitelný i mimo město. Zákazníků, kteří si koupí čistě městský EV je minimum.

    Takže budeš muset hejbat s půltunovou baterkou. A to nejen ven a dovnitř z auta, ale i někam do nějakýho skladiště/místa na nabíjení, resp. místa na nabíjení a skladiště. Taky musíš udržovat zásobu těch baterek na každým dobíjecím místě, což nevyhnutelně bude znamenat, že občas budeš převážet nabitý/vybitý baterky z místa na místo.

    Někde to někdo počítal a vycházelo to dráž než natankovat palivo.
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: stále koštuje stejnou 0 jako celou dobu :) Ale už se blížíme k vyhodnocení pilotu, takže budou brzo i ceny.

    To je právě ono, ta baterie je koncipovaná na mnohem delší dobu, v autě bude mít ~10 let, stacionární 2nd life dalších 10-20 s klidem. Když to budeš točit jako klasický zboží na rok-dva, k tomu ti subscription model nezbytně povede, tak to nejen ztratí svojí ekologičnost, ale i kvalitu. Protože se prostě vymění.

    A autonomní výměna je otázka tak 20 let stejně, takže je to vlastně úplně celý jedno.

    ad papírový emise) někde se začít musí. Já to třeba aktivně nesnáším, proto je imho optimum nějaký (pseudo)ostrovní model celý domácnosti včetně auta. Ale to se mi v bytě na Vinohradech asi nepovede :)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    CUKI: No já myslel že je máš tak se Tě ptám na zkušenosti. Já jenom abychom se vrátili trošku do reality udržitelnosti.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jinak s pronájmem baterky to zkusil Renault v Zoe a taky od toho časem ustoupil, protože si na to zákazníci stěžovali
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam