• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    COMODOR_FALKON: Je tam napsaný že s nějakejma jedou asi 20km s plnym plynem. Proto jsou auta s vysokou maximálkou v nevýhodě.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    10,000 North American school buses will be converted to fully electric
    https://electrek.co/2021/12/07/10000-north-american-school-buses-will-be-converted-to-fully-electric/
    KEB
    KEB --- ---
    STETKINS: jestli mají nebo nemají našetřené není důležité. Bez možnosti nabít si nekoupím auto co je dvakrát dražší, ale to už se začínáme točit v kruhu

    Btw se na ta sídliště těším, už tak není kde parkovat a ještě přibudou rezervace na nabíjení. A až se nabíjes, tak budeš muset jít uhnout sousedovi :-D


    CUKI: Prostějov, bydlím kousek od Billy u výpadovky na Plumlov a Boskovice. U té Billy jsou 4 rychlé nabíječky, dvě pomalé za billou a kousek odtamtud teď vyrostl u obchodu stojan a dvě místa. Jo a taky jsou tam tři největší sídliště ve městě :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tak zastavíš u nabíječky, u který něco je. Já třeba cestou z Chorvatska nabijel u jezera Bled. Cestou do Varšavy jsem nabijel v centru Wroclavi a v centru Lodže, a v obou městech jsem dal procházku a kafe nebo oběd.

    Ale většina lidí se chce jít vychcat, napít a nažrá co nejblíž trasy, takže jim nabijecka u dálniční benzinky vyhovuje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Hlavně když už mas tolik baterek, tak z nich můžeš rovnou živit tu nabíječku.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    FORTRESS: Docela mne tam zaujalo u toho 130 km/h testu tohle:
    Kia e-Soul: Battery: 64 kWh; Test consumption when driving on the motorway: 16.3 kWh; Range at 130 km / h: 393 km
    Ford Mustang Mach-E:Battery: 88 kWh; Test consumption when driving on the motorway: 20.0 kWh; Range at 130 km / h: 440 km

    Všichni ostatní spotřeba 21,1 - 29,4 a dojezd 291-358 km dle velikosti baterky
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    kdekoliv musíš zaměstnávat člověka, protože to automatika nezvládne sama jseš mnohem dražší než varianta kde člověka nepotřebuješ (výměna vs nabíječka)

    a argumentovat ekologií, když jedna stanice vymění 200 aut denně (čili obslouží 1400 aut při výměně jednou týdně), čili by musela mít na skladě 500 baterek aby ji nikdy nedošly, když se dobíjí jen občas (zrovna fouká/svítí)... to je naprostá kravina

    pokud firma chce aby to bylo relativně levné tak musí dobíjet nonstop a držet na skladě minimum baterek (~10)

    A když ti jedna obslouží 1400 aut, tak na celé Česko, kde půlka aut je dobíjená doma a druhá půlka napůl na nabíječkách a napůl vyměňovaná, čili 1,5M aut si vyměňuje baterku, potřebuješ 1071 stanic, čili 14 v každém okrese

    To je už naprostá haluz
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: btw NIO konkrétně má taky podobnou službu jak my, akorát to mají zastavěný v dodávce a budou tím blokovat celou ulici. Takže očividně nejsme zas takoví exoti...

    Tu službu si samozřejmě necháme eventuálně zaplatit, ale až ve chvíli, kdy se naškáluje. Jakmile budeme mít 50 aut a 10x tolik baterek, ale to bude fakt jiná matika (a logistická zábava), než je jedno auto a jedna baterka. Teď to děláme fakt jen výměnou za data.

    Mě se, upřímně, ta výměna baterek z principu celkem líbí, jen to prostě na českých silnicích s nárazama na každym metru vydrží tak měsíc, než se to začně rozpojovat. Plus ta ekologie je pochybná už jen z titulu tý stavby.
    CUKI
    CUKI --- ---
    STETKINS: V Ázerbájdžánu jsem byl jen jednou v životě. A popravdě je to už nějaký pátek, ale nedělám si iluze že bych tam chtěl vyrazit elektromobilem :-)

    Já zastávky dělám a cestě taky klidně i mnohem delší, ale ne na nějakým betonovým parkingu.
    Chápu, že někomu to vyhovuje a bez kafe u Starbuck každé 2 hodiny si cestu představit neumí. Znám takové.

    No jasný v tom se shodneme že majoritní nabíjení by mělo být v domácnostech. Ale i kdyby to bylo 90%, tak těch zbylých 10% je pro naší síť obrovská zátěž. Ono poznáš co to opravdu stojí až mezi tvým NT a super VT na stojanu bude rozdíl 1:10 A to se klidně může stát.
    Baterií sice bude více, ale ne zas tak. Protože většina automobilů se bude prodávat jen s nějakou malinkou a zbytek budeš potřebovat jen na ty extra cesty.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: Psal jsem o té ochraně energetické sítě a podle mě jí tohle řešení neochrání lépe, než to co jsem popisoval. Možná právě naopak. Ty výměnný baterie by to mohli řešit lépe, ale museli by jich mít dostatek aby si mohli dovolit s nima čekat mimo špičku...
    Naopak klasickýmu uživateli bude prostě jedno, kdy se mu to auto nabije, prostě tam potřebuje mít tu svou minimální rezervu na 50km do práce a zpět a k tomu pohotovostních 100km. Jestli se mu to pak při slunném nedělním odpoledni nabije na 90% a v úterý ráno vybije na 40% mu bude úplně u prdele.

    3-4k km? Tak to rozumím, že s tím máš trochu problém, ale já tak často do Ázerbájdžánu nejezdím, tak mi to problém nedělá. Navíc do flašky v autě nemočím, takže si každých 300km na těch patnáct minut zastavím abych si vymočil (vypustil) a dal si třeba kávu (napustil). Ale co já vím, třeba jsem já ten divnej...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ICS:Tak
    Jo je mi to jedno ale na druhou stanu to nikdo nedělá jen tak pro tvoje modrý oči, že?
    Prostě ten kdo tu službu dostane, ji zaplatí jinde.

    Je to vlastně přesně to, jak mi tu někdo oponovat, že tou výměnou se to prodraží, protože v tom bude další subjekt. Ten o taky nebude dělat zadarmo.

    Ale já si pořád myslím, že ten přínos je tak velkej, že to bude pořád mnohem výhodnější.
    Základ je nabíjení v domácnostech. Ale ten zbytek je třeba řešit jinak se to moc nerozšíří.

    A tohle má bonus v tom že ty auta budou taková naše přečerpávačka. Tedy jeden z mála modelů, jak se zbavit spalovacích elektráren.
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: imho to fakt dává větší smysl. Tady máme obrovskou příležitost přešaltovat přístup k mobilitě a zbavit se těch obrovskejch ploch vylitejch betonem a přestat ztrácet čas tím, že sedíme ve frontě na stojan... A půlka lidí se to snaží řešit tím, že udělají větší betonový plochy a víc front na stojan...

    A ano, nekdo to platit musí. Dokud to neni uživatel (nebo to nejsi ty osobně), tak ti to přeci může být jedno kolik to stojí, ne? Vývoj stojí peníze, tak to bývá.
    KEB
    KEB --- ---
    STETKINS: perfektní smysl to dává u obrovských čínských aglomerací, kde nio prodá velké množství aut. Představ si kolík na čínským sídlišti musíš postavit lamp. Navíc je ten battery páčky normovaná velikost, takže nemáš problém rovnou řešit i druhý život. Tu baterii si nabíjí nio samo, takže si ju kretenskym užíváním nekurvi, vydrží jim déle. Dokážu si to představit, jestli jim to bude fungovat se uvidí.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: Odkud jsi? Ať si udělme představu jak moc jsi optimista :-)
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: Jsou to data z loňska teda, letos jich měl vzniknout až 350! jenom teda ty, co jsem viděl nebyly osazený nabíjecíma stanicema, takže měli jen tu nechutnou černou patku.

    Ale odkaduju, že do konce století jich bude třeba 100 funkčních... :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    ICS: Já to chápu v podstatě to testovaní co děláš má mnohem větší smysl než samotné nabíjení, ale někdo to zaplatit musí, že?


    STETKINS: Já to neporovnávám s ropákem.
    Největší přínos vidím v tom co ty jako uživatel nepoznáš. A to je ta ochrana té energetické sítě.
    I kdyby jsi tu energii dostal zadarmo tak se to vyplatí. Ostatně proč si myslíš že ta elektřina na těch stojanech je o tolik dražší? Protože musíš rezervovat příkon! A bude hůř.
    A hlavně nemusíš vlastnit tu baterii. To jak se nabíjí a jak se k ni při nabíjení chovají není tvoje starost.

    To s tím napuštěním a vypuštěním a mytím nechápu ale asi nepotřebuju znát tvé rituály :-)

    ICS: Tak jsem zvědav jak to bude vypadat na Proseku u toko kilometr dlouhého paneláku :-D

    STETKINS: O tom jsem psal to je jeden ze základních pilířů tohoto řešení.
    Většinou by mi stačila malá baterie, kterou mimo jiné můžu dobíjet doma. Ale pak když jedu někam dál 3-4k Km tak si nedokážu představit to stepování na betonu než se mi dobije baterie.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    KEB: Hele tohle je takovej evergreen argument a já mu rozumím, ale podle mě je mimo, ale třeba se mýlím. Prostě neznám moc lidí z paneláku co maj našetřeno na tu teslu s, nebo enyaq a nekoupí si ji jen pro to, že by ji neměli kde nabíjet - teda neznám nikoho, což neznamená, že žádní nejsou...
    Nicméně než se emobilita trochu rozšíří, tak se tomu také výrazně přizpůsobí infrastruktura - třeba dobrý zaměstnavatel poskytne zaměstnancům dobíjení v práci jako benefit.
    Ale je fakt, že kdybych bydlel na sídláku a neměl možnost nabíjet v práci, tak bych do elektra zatím nešel...
    KEB
    KEB --- ---
    ICS: :-D no tak jestli v Praze jich je až 13, tak to jsem klidný. Než to dojde k nám tak to bude minimálně dekáda :-D
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: Ještě jediný co by mi dávalo smysl, je ten konstrukt Nio, že si budeš volit velikost baterie a na normální používání (třeba dojíždění do práce a na nákup) tam budeš mít menší baterii a když někam pojedeš, tak si tam necháš dát větší. To má výhodu v tom, že nebude potřeba tolik baterií (resp. tolik kapacity). To by ale vyžadovalo opravdu masivní využití, protože lidi se jen tak nevzdají většího dojezdu, pokud nebudou vědět, že si tam můžou kdykoliv dát větší baterii a velká síť prostě něco stojí a rozhodně to není ekologické...
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: Já už to viděl, je to strašně hnusný :) a v Praze těch lamp je celkem 13... :-D

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam