• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    STETKINS: perfektní smysl to dává u obrovských čínských aglomerací, kde nio prodá velké množství aut. Představ si kolík na čínským sídlišti musíš postavit lamp. Navíc je ten battery páčky normovaná velikost, takže nemáš problém rovnou řešit i druhý život. Tu baterii si nabíjí nio samo, takže si ju kretenskym užíváním nekurvi, vydrží jim déle. Dokážu si to představit, jestli jim to bude fungovat se uvidí.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: Odkud jsi? Ať si udělme představu jak moc jsi optimista :-)
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: Jsou to data z loňska teda, letos jich měl vzniknout až 350! jenom teda ty, co jsem viděl nebyly osazený nabíjecíma stanicema, takže měli jen tu nechutnou černou patku.

    Ale odkaduju, že do konce století jich bude třeba 100 funkčních... :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    ICS: Já to chápu v podstatě to testovaní co děláš má mnohem větší smysl než samotné nabíjení, ale někdo to zaplatit musí, že?


    STETKINS: Já to neporovnávám s ropákem.
    Největší přínos vidím v tom co ty jako uživatel nepoznáš. A to je ta ochrana té energetické sítě.
    I kdyby jsi tu energii dostal zadarmo tak se to vyplatí. Ostatně proč si myslíš že ta elektřina na těch stojanech je o tolik dražší? Protože musíš rezervovat příkon! A bude hůř.
    A hlavně nemusíš vlastnit tu baterii. To jak se nabíjí a jak se k ni při nabíjení chovají není tvoje starost.

    To s tím napuštěním a vypuštěním a mytím nechápu ale asi nepotřebuju znát tvé rituály :-)

    ICS: Tak jsem zvědav jak to bude vypadat na Proseku u toko kilometr dlouhého paneláku :-D

    STETKINS: O tom jsem psal to je jeden ze základních pilířů tohoto řešení.
    Většinou by mi stačila malá baterie, kterou mimo jiné můžu dobíjet doma. Ale pak když jedu někam dál 3-4k Km tak si nedokážu představit to stepování na betonu než se mi dobije baterie.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    KEB: Hele tohle je takovej evergreen argument a já mu rozumím, ale podle mě je mimo, ale třeba se mýlím. Prostě neznám moc lidí z paneláku co maj našetřeno na tu teslu s, nebo enyaq a nekoupí si ji jen pro to, že by ji neměli kde nabíjet - teda neznám nikoho, což neznamená, že žádní nejsou...
    Nicméně než se emobilita trochu rozšíří, tak se tomu také výrazně přizpůsobí infrastruktura - třeba dobrý zaměstnavatel poskytne zaměstnancům dobíjení v práci jako benefit.
    Ale je fakt, že kdybych bydlel na sídláku a neměl možnost nabíjet v práci, tak bych do elektra zatím nešel...
    KEB
    KEB --- ---
    ICS: :-D no tak jestli v Praze jich je až 13, tak to jsem klidný. Než to dojde k nám tak to bude minimálně dekáda :-D
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: Ještě jediný co by mi dávalo smysl, je ten konstrukt Nio, že si budeš volit velikost baterie a na normální používání (třeba dojíždění do práce a na nákup) tam budeš mít menší baterii a když někam pojedeš, tak si tam necháš dát větší. To má výhodu v tom, že nebude potřeba tolik baterií (resp. tolik kapacity). To by ale vyžadovalo opravdu masivní využití, protože lidi se jen tak nevzdají většího dojezdu, pokud nebudou vědět, že si tam můžou kdykoliv dát větší baterii a velká síť prostě něco stojí a rozhodně to není ekologické...
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: Já už to viděl, je to strašně hnusný :) a v Praze těch lamp je celkem 13... :-D

    KEB
    KEB --- ---
    STETKINS: Je tam ten zásadní prvek nabiju doma. Než nabíjí lidi doma na sídlištích, tak uběhne ještě dlouhá doba.

    Představa provozování bev na sídlišti je opruz na kolečkách, protože budu muset jezdit zase na pumpu a ještě tam tvrdnout dlouho a častěji.

    A ano lampy s nabíjením atd o tom akorát slyším, ale ještě jsem to neviděl.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: Dražší to bude vždycky. prostě vytáhnout baterii z auta, a nabít ji je prostě složitější=dražší než tu baterii prostě nabít (nehledě na to, že si ji nabiješ sám, ale sám nevyměníš).

    Najezdím cca 30kkmpa a nevidím žádné omezení při přechodu z fosila na eauto. Naopak by to pro mě bylo jednodušší, protože bych nemusel řešit, že mi dochází benzín a musím na pumpu. "Tankoval" bych doma nebo v práci a když jedeme k babičce na Slovensko, tak těch 600km jedeme obvykle s jednou či dvěma zastávkami (jo děti už máme vycepovaný :-D).
    Ještě jedno plus to má oproti fosilu. Když už zastavujeme kvůli tankování, tak nejdřív strávím x minut tím, že leju naftu do nádrže, tak se musím umýt a pak se teprve jdu vypustit a napustit. S eautem přijedu zastrčim zásuvku (teda než budou indukce :-D ) a jdu na to kafe a když se občerstvíme, tak přijdu k autu, oddělám kabel a hrnu...
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: To ale přeci pleteš jablka s hruškama... My jedeme pilotní provoz zadarmo a často u toho nabíjení šaškujeme ve 3, 4 lidech, povídáme si se co je trápí, vyplňujeme dotazníky. Jedem to s jedním prototypem, který se stále upravuje po všech stránkách. NIO má produkční placenou službu, která je furt stejně otravná jak ježdění na benzínku.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ICS: souhlas, ale ty lidi někdo musí zaplatit. Kolik těch aut teď za den uděláte? 2 lidi, auto, vlek, 2 cesty. To je cesta jen pro nějaké fajnšmekry.

    STETKINS: Jasný a přesně proto je tento koncept zatím problém. Ono to totiž v případě že by všechny auta používali stejnou baterii a bylo jich tolik co ropáků, nemusí být dražší. Naopak.

    Já si fakt nedokážu představit že budu trřet někde na betonu byť půlhodiny každých xy km jízdy. Jasný jednou si nakoupim u toho v Lídlu, ale co ten zbytek?
    ICS
    ICS --- ---
    STETKINS: A když do toho zapojíš V2V nebo V2G, jsi zase úplně jinde. A hlavně na to nemusíš stavět bunkr jak za války, který podle prezentace NIO má pod každou tou garáží...
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: Že to dělá jedna čínská automobilka bych moc závěry nedělal, byť je to asi čínský lídr (hlavně díky tomu, že dostala posvěcení od strany a vlády, na rozdíl od jiných).

    Já tam zásadní problém vidím v tom, že to většina lidí prostě nebude využívat. Většina lidí si to prostě nabije přes noc doma/přes den v práci a nebude mít žádný důvod tu baterii vyměňovat. Je také jasné, že levnější bude auto nabíjet, než vyměňovat baterii a tak výměnu by využívali jen ti, kteří by si byli ochotni zaplatit za ušetřených pár minut (což dává smysl jen pro ty, co to dělají často a tak ve výsledku ušetří hodně, ale někdo kdo jede 4x do roka k babičce na Slovensko si prostě tu jednu zastávku udělá...)

    Mluvit o ekologii je podle mě úplně mimo - potřebuješ těch baterií prostě víc - v autě a na výměnu...
    Ty ekologický výhody budou naopak v těch autech "normálních". S inteligentní sítí prostě auto vždycky připojíš a síť ti bude dobíjet/brát si od tebe energii. Maximálně si nastavíš nějaký minimum, přes který to nemá jít a když budeš vědět, že někam jedeš, tak prostě odběr zakážeš, resp. se to třeba bude umět řídit podle kalendáře/návyků podle nějaký AI...
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: Trvá to nepoměrně víc času, ale ne času toho uživatele, ten se může šťourat v nose třeba v práci, takže tady je to trošku (víc) mimo přirovnání.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Tady řešíš 5minut výměnu (s 2minutovým příjezdem a odjezdem). A jsou tu jiní kteří jezdí auta nabíjet na ulici ve dvou lidech. Což trvá nepoměrně více času.

    Tady problém vidím v tom, že jako jednotlivé řešení jedné malé automobilky to nemá šanci uspět, přesně tak jak jsem tu několikrát psal.
    Ale ten potenciál té výměny je prostě někde úplně jinde. Ten je v té mnohem vyšší ekologii, způsobený možností nabíjet přebytkem energie. To má obrovský přínos pro regulaci naší elektrické soustavy.
    A taky to auto může být za úplně jinou cenu, kde přesně uvidíš na čem jsi.
    Mám pocit že taky koukáš po tom co koupit, že? Koukal jsi na inzerci co je v nabídce? Většinou jde o vůz s vadnou baterií, kde je velmi obtížné ji vyměnit. Automobilka to už neudělá a nebo za peníze které do toho nemá cenu vrážet. A ty sám máš smůlu.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Test: So weit reicht die Akkuladung bei Elektroautos wirklich - AUTO BILD
    https://www.autobild.de/artikel/e-auto-reichweite-im-harten-praxistest-20583789.html

    Dojezdy v testu autobildu (zněvýhodňující EVs s vysokou maximálkou) - pro mě je zajímavé že je blíž realitě americká EPA než WLTP
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jestli dobre ctu tak novy Karoq TDi bude zacinat na 688 tisicich, jsem zvedavej jak nasadej Elroq za dva roky (nebo tri?)
    ICS
    ICS --- ---
    JIMIQ: mě se líbí, jak pro jistotu vůbec neukázal tu výměnu... :) Ale uvidíme, jestli se jim to podaří rozjet v Norsku, tak jim to začnu aspoň trošku věřit.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ale i když výměna trvá 3 minuty - chlápek (zaměstnanec) musí auto vřídit dovnitř a pak zase ven - to je minuta tam a minuta zpět, jseš na 5 minutách, provozní špička, kdy se uděje 80% výměn bude asi tak 6:00 až 22:00, takže 16 hodin = 960 minut, čili výměna 192 baterek za den.

    Ovšem to počítá s tím, že zaměstnanec není zrovna na WC, obědě nebo někde jinde mimo z jakéhokoliv důvodu a že mají dost nabitých baterek k dispozici.

    Když jsou před tebou 2 auta, tak jseš na 15 minutách (plus možná ještě nějaký overhead), za tutéž dobu by už se něco dalo nabít (na 350kW, pokud se nesnižuje nabíjecí výkon z důvodu vysokého SoC to dá 87,5kWh, čili v podstatě plnou baterku - a ano, uvědomuju si že TEĎ žádné auto neumí 350kW, ale za 10 let to bude umět většina nových na trhu - a i kdyby to bylo jen 250kW což umí tuším TM3, tak je to 62,5kWh)

    No a furt nevíme jak moc se budou opotřebovávat kontakty v autě, resp. kolik výměn NIO garantuje, případně jak často budou muset servisovat ten výměnný mechanismus, vypadá že to má nejmíň miliardu pohyblivých částí (když vypadne jedna součástka, je celá výměnná stanice mimo provoz)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam