• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    FORTRESS: Fascinující jakým způsobem jsi se dostal od mého názoru na využitelnost baterií v autě k vyrovnávání v rozvodné síti k rozbíjení teze o zimní udržitelnosti o který jsem nikdy nenapsal ani slovo, protože v našich zeměpisných šířkách je to nesmysl...
    Ale chápu, došli argumenty na hejtění, tak se musí přeskočit jinam :-D
    Appku na FTV nemám. Mám je totiž už hrozně dlouho, takže jsem solární baron a zajímají mě jen dotační výnosy :-D
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    STETKINS: No ceny energií dost prodražujou tenhle "benefit" proto to říkám. A u FTV na appce vidíš kolik to vyrobí / na kolik procent jedou takže jsem jenom chtěl vědět jaký máš hodnoty ty. Aby už se rozbila konečně ta teze o zimní udržitelnosti nabíjení auta ze sluníčka.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    FORTRESS: Jak to prověří letošní rekordní ceny energií - hele tak to ti řeknu úplně přesně - v době, kdy by se nějaká taková infrastruktura bude stavět, bude cena z roku 2021 všem úplně u prdele a budou řešit spíš tu aktuální :-D
    Jinak benefit nabíjení neznamená, že tě firma nechá zadarmo nabíjet...

    Na FTV jsem nekoukal. Když jsem ráno odjížděl, tak na solárních kolektorech bylo nějakých 45°C a FTV nic nedávala páč byla pod sněhem a předpokládám, že to nejspíš ani neroztálo.
    Nicméně byl to příklad a navíc se cena na trhu úplně neřídí výkonem mých 4,4kWp...
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo jestli máš rád adrenalin tak jo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    FORTRESS: Jasně, ale skoro 400 km range znamená, že v pohodě zvládneš jet z Prahy do Brna (2* ~210 km) na obchodní oběd…
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Pokud chceš "ekologicky" a/nebo (zatím) ještě levně dobíjet doma a správně počítáš s tím že poměr e-auto/nabíječka 8:1 nevydrží dlouhodobě tak si ten range musíš pořád dělit dvěma. Kilometry jsou navíc dopočítaný ze 100 % do 0 % baterie + degradace časem. K tomu ale už se vracet nebudu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    FORTRESS: Tak pokud KIA zvládne skoro 400 km při rychlosti 130 km/h s 64 kWh baterkou, tak mi to přijde jako celkem solidní dojezd…

    Spíš v Mercedesu by asi měli trochu vylepšit kvalitu…
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    COMODOR_FALKON: Tak to netušim, podle mě budou nutné výhledově baterky alespoň 120kWh aby to někam dojelo. EQS se 108 je asi první vlaštovka.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    FORTRESS: To byl ten první test…
    Ten druhý - z něhož jsrm uvedl parametry - byl o jízdě po dálnici 200km konstantní rychlostí 130 km/h
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    STETKINS: Uvidíme jak tyhle teorie prověří letošní rekordní ceny energií.
    STETKINS: Na kolik Ti v současném slunném nedělním odpoledni jedou soláry? Já bych měl srovnání.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    COMODOR_FALKON: Je tam napsaný že s nějakejma jedou asi 20km s plnym plynem. Proto jsou auta s vysokou maximálkou v nevýhodě.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    10,000 North American school buses will be converted to fully electric
    https://electrek.co/2021/12/07/10000-north-american-school-buses-will-be-converted-to-fully-electric/
    KEB
    KEB --- ---
    STETKINS: jestli mají nebo nemají našetřené není důležité. Bez možnosti nabít si nekoupím auto co je dvakrát dražší, ale to už se začínáme točit v kruhu

    Btw se na ta sídliště těším, už tak není kde parkovat a ještě přibudou rezervace na nabíjení. A až se nabíjes, tak budeš muset jít uhnout sousedovi :-D


    CUKI: Prostějov, bydlím kousek od Billy u výpadovky na Plumlov a Boskovice. U té Billy jsou 4 rychlé nabíječky, dvě pomalé za billou a kousek odtamtud teď vyrostl u obchodu stojan a dvě místa. Jo a taky jsou tam tři největší sídliště ve městě :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tak zastavíš u nabíječky, u který něco je. Já třeba cestou z Chorvatska nabijel u jezera Bled. Cestou do Varšavy jsem nabijel v centru Wroclavi a v centru Lodže, a v obou městech jsem dal procházku a kafe nebo oběd.

    Ale většina lidí se chce jít vychcat, napít a nažrá co nejblíž trasy, takže jim nabijecka u dálniční benzinky vyhovuje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Hlavně když už mas tolik baterek, tak z nich můžeš rovnou živit tu nabíječku.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    FORTRESS: Docela mne tam zaujalo u toho 130 km/h testu tohle:
    Kia e-Soul: Battery: 64 kWh; Test consumption when driving on the motorway: 16.3 kWh; Range at 130 km / h: 393 km
    Ford Mustang Mach-E:Battery: 88 kWh; Test consumption when driving on the motorway: 20.0 kWh; Range at 130 km / h: 440 km

    Všichni ostatní spotřeba 21,1 - 29,4 a dojezd 291-358 km dle velikosti baterky
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    kdekoliv musíš zaměstnávat člověka, protože to automatika nezvládne sama jseš mnohem dražší než varianta kde člověka nepotřebuješ (výměna vs nabíječka)

    a argumentovat ekologií, když jedna stanice vymění 200 aut denně (čili obslouží 1400 aut při výměně jednou týdně), čili by musela mít na skladě 500 baterek aby ji nikdy nedošly, když se dobíjí jen občas (zrovna fouká/svítí)... to je naprostá kravina

    pokud firma chce aby to bylo relativně levné tak musí dobíjet nonstop a držet na skladě minimum baterek (~10)

    A když ti jedna obslouží 1400 aut, tak na celé Česko, kde půlka aut je dobíjená doma a druhá půlka napůl na nabíječkách a napůl vyměňovaná, čili 1,5M aut si vyměňuje baterku, potřebuješ 1071 stanic, čili 14 v každém okrese

    To je už naprostá haluz
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: btw NIO konkrétně má taky podobnou službu jak my, akorát to mají zastavěný v dodávce a budou tím blokovat celou ulici. Takže očividně nejsme zas takoví exoti...

    Tu službu si samozřejmě necháme eventuálně zaplatit, ale až ve chvíli, kdy se naškáluje. Jakmile budeme mít 50 aut a 10x tolik baterek, ale to bude fakt jiná matika (a logistická zábava), než je jedno auto a jedna baterka. Teď to děláme fakt jen výměnou za data.

    Mě se, upřímně, ta výměna baterek z principu celkem líbí, jen to prostě na českých silnicích s nárazama na každym metru vydrží tak měsíc, než se to začně rozpojovat. Plus ta ekologie je pochybná už jen z titulu tý stavby.
    CUKI
    CUKI --- ---
    STETKINS: V Ázerbájdžánu jsem byl jen jednou v životě. A popravdě je to už nějaký pátek, ale nedělám si iluze že bych tam chtěl vyrazit elektromobilem :-)

    Já zastávky dělám a cestě taky klidně i mnohem delší, ale ne na nějakým betonovým parkingu.
    Chápu, že někomu to vyhovuje a bez kafe u Starbuck každé 2 hodiny si cestu představit neumí. Znám takové.

    No jasný v tom se shodneme že majoritní nabíjení by mělo být v domácnostech. Ale i kdyby to bylo 90%, tak těch zbylých 10% je pro naší síť obrovská zátěž. Ono poznáš co to opravdu stojí až mezi tvým NT a super VT na stojanu bude rozdíl 1:10 A to se klidně může stát.
    Baterií sice bude více, ale ne zas tak. Protože většina automobilů se bude prodávat jen s nějakou malinkou a zbytek budeš potřebovat jen na ty extra cesty.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: Psal jsem o té ochraně energetické sítě a podle mě jí tohle řešení neochrání lépe, než to co jsem popisoval. Možná právě naopak. Ty výměnný baterie by to mohli řešit lépe, ale museli by jich mít dostatek aby si mohli dovolit s nima čekat mimo špičku...
    Naopak klasickýmu uživateli bude prostě jedno, kdy se mu to auto nabije, prostě tam potřebuje mít tu svou minimální rezervu na 50km do práce a zpět a k tomu pohotovostních 100km. Jestli se mu to pak při slunném nedělním odpoledni nabije na 90% a v úterý ráno vybije na 40% mu bude úplně u prdele.

    3-4k km? Tak to rozumím, že s tím máš trochu problém, ale já tak často do Ázerbájdžánu nejezdím, tak mi to problém nedělá. Navíc do flašky v autě nemočím, takže si každých 300km na těch patnáct minut zastavím abych si vymočil (vypustil) a dal si třeba kávu (napustil). Ale co já vím, třeba jsem já ten divnej...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ICS:Tak
    Jo je mi to jedno ale na druhou stanu to nikdo nedělá jen tak pro tvoje modrý oči, že?
    Prostě ten kdo tu službu dostane, ji zaplatí jinde.

    Je to vlastně přesně to, jak mi tu někdo oponovat, že tou výměnou se to prodraží, protože v tom bude další subjekt. Ten o taky nebude dělat zadarmo.

    Ale já si pořád myslím, že ten přínos je tak velkej, že to bude pořád mnohem výhodnější.
    Základ je nabíjení v domácnostech. Ale ten zbytek je třeba řešit jinak se to moc nerozšíří.

    A tohle má bonus v tom že ty auta budou taková naše přečerpávačka. Tedy jeden z mála modelů, jak se zbavit spalovacích elektráren.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam