• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: ale oni jsou, a dokonce je po nich velká poptávka. Jen je musíme tlačit z Číny protože je tu v dostatečném množství zatím nikdo nevyrábí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ano, ale divil ses tady, proč nikdo nedělá elektrickou dodávku. Tak jsem ti to vysvětlil. Elektrický dodávky budou, ale za pár let.

    Když víš, že na nový platformě můžeš sice postavit 25 modelů, ale v prvním roce jen jeden, tak si vybereš ten, na kterým nejvíc vyděláš. Což dodávka není. Takže první uděláš rodinný SUV, pak další rodinný SUV co je třeba menší, pak třeba sedan, pak uděláš velkej hatchbac, a pak uděláš stylový MPV co může mít dodávkovou verzi.

    V případě VW to bude ID.Buzz, kterej jde na trh příští rok a bude mít i zaplechovanou verzi. Ale to bude furt taková "fancy dodávka", protože na normální elektrickou dodávku zatím není trh.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: No ale já víceméně netvrdím nic jiného.
    Beru segment dodávky (užitkové) za podobnou kategorii jako vozy pro praktické použití.

    Je jasné, že člověk co si koupí Porsche, nebo Ferrari (či elektrickou Teslu za 3M) asi nekupuje auto protože je praktické, ale pro lepší image a je mu buřt co to stojí, často naopak potřebuje aby to mělo co nejdražší cenovku.

    Ale pokud se bavíme o tom že v tom máme jezdit všichni tak v té době už musíš řešit úplně jiné aspekty. A to jsou ty o kterých píšu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ještě to zjednoduším, abys to pochopil.

    Když by dneska někdo udělal elektrickej Peugeot Expert nebo VW Transporter, tak místo 650 resp. 770 tisíc s DPH v základu bude každej z nich stát tak 1,2 - 1,6 milionu.

    Firma si spočítá, že se jí to nevyplatí, protože návratnost oproti dieselu je delší než životnost toho auta.

    Drahý auto s vysokou marží (nebo aspoň relativně drahý) se dá prodat někomu, kdo to elektro prostě chce, nebo kdo ocení jeho výhody mimo návratnost, a navíc v tom dražším autě je větší prostor "schovat" cenu baterky.

    To byla největší revoluce ze strany Tesly. Nepřišli ani tak s převratnou technologií, ale s převratným nápadem, že nebudou cpát elektriku do malýho auta do města, kde by dávala logickej smysl na první pohled, ale naprosto nulovej finančně (skoro nikdo si nekoupí městský auto za milion když může mít stejně dobrý benzínový za čtvrt milionu), ale do drahýho auta, kde se "ztratí".

    Proto je logický, že se na elektriku nejdřív dělají prémiový SUV a ne pracovní dodávky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tobě to očividně jasný není, když máš pocit, že nejvíc se vydělává na pracovních dodávkách a levných autech.

    Automobilky žijou z drahých aut, bez nich by ty levný (ať už pracovní dodávka nebo Toyota Yaris) nešly ani vyrábět.

    Technologii v tý dodávce nebo Yarisu nejdřív musel někdo zaplatit v Mercedesu S-klasse, pak v Toyotě Camry nebo Volkswagenu Multivan, a až potom se dostala do těch levných krámů.

    A proto se taky dostane elektrickej pohon do dodávek až časem, protože jako každá nová technologie jde nejdřív do aut s vysokou marží.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Asi třikrát jsem ti tady linkoval svůj vlastní článek, když ses zoufale snažil spočítat spotřebu nabíječek a vycházely ti kraviny.

    Ale abys to neměl složitý, tak tady:
    Články autora: Vojtěch Dobeš | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/clanky/autor/70062631-vojtech-dobes

    A tady:
    Články autora: Vojtěch Dobeš | Peníze.cz
    https://www.penize.cz/clanky/autor/70062631-vojtech-dobes

    A dřívější taky tady:
    Vojta Dobeš | Autíčkář.cz
    https://www.autickar.cz/clanek/vypis/user-bobash/2/

    Papírovej Finmag, ani Autocar, TopGear a Speed ti bohužel nenalinkuju.

    Jo a ještě tady:
    Vojta Dobeš, Author at The Truth About Cars
    https://www.thetruthaboutcars.com/author/bobash440/
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH:
    jinak tedy: "Některý data se i zhruba vědí – třeba na autě jako je Fabia v základu jsou marže v řádu jednotek procent. Porsche má průměrnou marži v desítkách procent, na věcech jako 911 Turbo klidně třeba 60 %."
    To snad nemyslíš vážně cpát to sem jako argument. To je snad každému jasné.

    A stejně tak jako je důležitý luxus pro rozvoj, tak stejně důležité jsou ty masy, proto aby s každého auta nemusel být nutně Rolls-Royce
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Budou to mít dobře spočítaný, ale to počítání bude na podobným principu jako u operativního leasingu.

    Tedy jako alternativa pro člověka, který kupuje co 2-5 let nový auto, to bude velmi zajímavý. Pro kupce ojetin nebo pro lidi, co si nechávají auta (nebo baterky) delší dobu nesmyslný, případně úplně nedostupný.

    A to je problém i pro první majitele, byť u různých aut různě. U BMW X5 ti tolik nevadí, že po 5 letech nebude mít žádnou hodnotu, protože jí nemá ani dneska, resp. ztratí třeba 70%.

    U něčeho jako je Enyaq ti to bude vadit docela dost.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Děláš jak kdyby baterka po dvou letech měla mít -30% kapacity. Budou to mít dobře spočítaný.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JYRKA: Povíme si za 10-15let :-) Doteď to jsou od kohokoliv z nás jen hovna. Až čas ukáže, co mělo a nemělo smysl.


    BOBASH: Hodnotit dnes nějakou možnost, jejíž čas ještě zdaleka nepřišel, na základě nějakého pokusu. To je u mě zoufalost ale ne fakt.

    BTW kde najdu tvé výtvory ať si mohu udělat názor? -nemyšleno nijak pejorativně jen novinařina je trochu široký pojem.

    Pokud někdo nakoupí 500 aut, tak ta marže bude nižší a pořád je to terno než řešit po jednotlivcích. Navíc ušetříš na prodeji.

    FEDAJKIN: No hlavně s tím s autem které máš 99%času jen na jízdu 30km do práce, máš možnost dojet taky někam dál. I kdyby to bylo za příplatek, tak furt lepší než si půjčovat cizí auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jo, ale pokud provozovatel bude udržovat baterky v tip top kondici, tak to zase bude o to dražší služba. Což eliminuje tu výhodu levnějšího auta bez baterky.

    Ale věřím, že u BMW na operák, co s ním majitel jezdí napříč Evropou, to bude dávat smysl.

    Něco jako přepřahací stanice pro dostavníky, to nejspíš taky nebylo úplně levný :)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Hele pokud by ta baterka byla moje vymazlena o kterou si pecuji, tak budu při výměně za jinou nasranej. Pokud moje není, tak jediný co řeším je, aby to nebyl úplný shit a pokud má +-10% podle opotřebení, tak neřeším. A věřím, že tohle si provozovatel bude hodně hlídat, aby tam nebyly úplne shitky.

    Jinak taky je tam možnost si pronajmout větší baterku. Čili jedu někam dál, hodím si tam na tu cestu 150kwh namísto klasicke 100kwh a je mi už úplně jedno i kdyby měla -20% kvůli opotřebení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Spíš tím prokrastinuju.

    Kdybych měl jen potřebu se vypsat, tak se pustím do některýho z asi deseti článků, co bych potřeboval napsat a furt se k tomu nemůžu dokopat :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ne, nemáme jiný názor. Ty máš názor a já mám fakta.

    Já se 16 let zabývám autama z různých stran profesionálně, především jako motorstickej novinář, ale nejen to.

    Rozumět přesně těm věcem, o kterých se tu bavíme, je věc, která mě živí, a jsem v tom poměrně dost dobrej. Ty tady vaříš z vody a plácáš o oboru, o kterým víš hovno.

    Pokud chceš konkrétní argument, tak i když nikdo nemá šanci zjistit, kolik PŘESNĚ stojí automobilku která věc (výrobní náklady jsou jedno z nejpřísněji střežených tajemství, navíc jsou dost komplikovaný tím, jak a co se do nich započítává), tak je obecně známá a nepopiratelná věc, že věci "navíc" se prodávají mnohem dráž, než co stojí.

    Vždycky je větší marže na tom, co se prodává za příplatek, vždycky je větší marže na dražším modelu.

    Některý data se i zhruba vědí – třeba na autě jako je Fabia v základu jsou marže v řádu jednotek procent. Porsche má průměrnou marži v desítkách procent, na věcech jako 911 Turbo klidně třeba 60 %.

    A žádný "malokus" v rámci běžných aut neexistuje. To, že SpaceTourer v lepší výbavě stojí milion, přičemž navíc má zadní sedačky, koberce, nějakou výbavu, elektrický dveře a podobně, není o tom, že by se jich udělalo pár set a proto to bylo dražší. Udělá se jich podobný množství jako těch zaplechovaných dodávek.

    Ale za osobní verzi v luxusním provedení jsou prostě lidi ochotní zaplatit mega, z velké části proto, že si to kupujou pro sebe.

    Dodávkovou verzi nabídneš za 640 s daní, a stejně ti tolik dá jen nějakej živnostník, když jich budeš chtít prodat 500 do firmy, tak i z tohohle budou chtít slevu.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Protože Bobash je grafoman a potřebuje se vypsat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: No a ta standardizace souvisí s tím, že máš těch aut 150.

    A pro soukromýho majitele to není vyřešenej problém. Vyřešenej by byl, kdybys VŽDYCKY měnil baterku. Ale to je blbost a nikdy se to nemůže stát. I kdyby se výměny uchytily, budou používaný jen jako poměrně drahá alternativa na dlouhých cestách.

    Mezi tím budeš jezdit s tou, co ti tam daj. A nechceš tam dostat tu horší.

    A ano, auto koupíš o 30 % levnějc. Ale to je taky buřt, protože to auto stejně budeš mít na leasing a tu baterku taky, takže akorát zaplatíš dvě splátky místo jedný.

    Co naopak je velkej problém je to, že až to auto budeš prodávat, tak ho nikdo nebude chtít, protože zájemci o ojetý auto nebudou chtít pronajímanou baterku.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jen se ptám, proč tady trávíme tolik času čtením blábolů CUKIho, který prostě nemá ani páru o tom, co a jak funguje.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To že máme tradičně jiný názor neznamená že zrovna ten tvůj správný.

    Ono je potřeba si vždy uvědomit co z toho auta kolik stojí. Ona to něco navíc stojí plus mínus poměrově stejně co ten základ. Výjimkou jsou nějaký konkurenční boje o zákazníka, ale to platí i o té vyšší výbavě. A ten základ je na výrobu velmi levnej. U té aditivní výbavy, přichází víc na řadu lidská práce a taky malokus. A ten se dokáže projevit znatelně. Nějakou věc v sériovce o desítkách tisíc kusů dokážeš stlačit klidně na zlomek ceny.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Ne, u flotily to dává smysl hlavně díky standardizaci.

    To co popisujes je vyřešeny problém - prostě tu baterku nevlastnis a je ti jedno jakou dostaneš. Battery as a service. Nio to nabízí. Další výhoda je ta, že kupuješ auto cca o 30% levněji.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: To mnohem spíš. Protože měnit baterky dává smysl u flotily, kde máš k flotile svoje baterky.

    Když budu mít svoje vlastní BMW i9 iElectro eMpower Megadrive Ultra a budu si dávat bacha, abych si nekurvil baterku, tak tam nechci dostat jinou baterku.

    Když budu mít 130 elektrických Peugeotů Expert, tak mi je to prdel.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam