• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Asi třikrát jsem ti tady linkoval svůj vlastní článek, když ses zoufale snažil spočítat spotřebu nabíječek a vycházely ti kraviny.

    Ale abys to neměl složitý, tak tady:
    Články autora: Vojtěch Dobeš | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/clanky/autor/70062631-vojtech-dobes

    A tady:
    Články autora: Vojtěch Dobeš | Peníze.cz
    https://www.penize.cz/clanky/autor/70062631-vojtech-dobes

    A dřívější taky tady:
    Vojta Dobeš | Autíčkář.cz
    https://www.autickar.cz/clanek/vypis/user-bobash/2/

    Papírovej Finmag, ani Autocar, TopGear a Speed ti bohužel nenalinkuju.

    Jo a ještě tady:
    Vojta Dobeš, Author at The Truth About Cars
    https://www.thetruthaboutcars.com/author/bobash440/
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH:
    jinak tedy: "Některý data se i zhruba vědí – třeba na autě jako je Fabia v základu jsou marže v řádu jednotek procent. Porsche má průměrnou marži v desítkách procent, na věcech jako 911 Turbo klidně třeba 60 %."
    To snad nemyslíš vážně cpát to sem jako argument. To je snad každému jasné.

    A stejně tak jako je důležitý luxus pro rozvoj, tak stejně důležité jsou ty masy, proto aby s každého auta nemusel být nutně Rolls-Royce
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Budou to mít dobře spočítaný, ale to počítání bude na podobným principu jako u operativního leasingu.

    Tedy jako alternativa pro člověka, který kupuje co 2-5 let nový auto, to bude velmi zajímavý. Pro kupce ojetin nebo pro lidi, co si nechávají auta (nebo baterky) delší dobu nesmyslný, případně úplně nedostupný.

    A to je problém i pro první majitele, byť u různých aut různě. U BMW X5 ti tolik nevadí, že po 5 letech nebude mít žádnou hodnotu, protože jí nemá ani dneska, resp. ztratí třeba 70%.

    U něčeho jako je Enyaq ti to bude vadit docela dost.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Děláš jak kdyby baterka po dvou letech měla mít -30% kapacity. Budou to mít dobře spočítaný.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JYRKA: Povíme si za 10-15let :-) Doteď to jsou od kohokoliv z nás jen hovna. Až čas ukáže, co mělo a nemělo smysl.


    BOBASH: Hodnotit dnes nějakou možnost, jejíž čas ještě zdaleka nepřišel, na základě nějakého pokusu. To je u mě zoufalost ale ne fakt.

    BTW kde najdu tvé výtvory ať si mohu udělat názor? -nemyšleno nijak pejorativně jen novinařina je trochu široký pojem.

    Pokud někdo nakoupí 500 aut, tak ta marže bude nižší a pořád je to terno než řešit po jednotlivcích. Navíc ušetříš na prodeji.

    FEDAJKIN: No hlavně s tím s autem které máš 99%času jen na jízdu 30km do práce, máš možnost dojet taky někam dál. I kdyby to bylo za příplatek, tak furt lepší než si půjčovat cizí auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jo, ale pokud provozovatel bude udržovat baterky v tip top kondici, tak to zase bude o to dražší služba. Což eliminuje tu výhodu levnějšího auta bez baterky.

    Ale věřím, že u BMW na operák, co s ním majitel jezdí napříč Evropou, to bude dávat smysl.

    Něco jako přepřahací stanice pro dostavníky, to nejspíš taky nebylo úplně levný :)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Hele pokud by ta baterka byla moje vymazlena o kterou si pecuji, tak budu při výměně za jinou nasranej. Pokud moje není, tak jediný co řeším je, aby to nebyl úplný shit a pokud má +-10% podle opotřebení, tak neřeším. A věřím, že tohle si provozovatel bude hodně hlídat, aby tam nebyly úplne shitky.

    Jinak taky je tam možnost si pronajmout větší baterku. Čili jedu někam dál, hodím si tam na tu cestu 150kwh namísto klasicke 100kwh a je mi už úplně jedno i kdyby měla -20% kvůli opotřebení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Spíš tím prokrastinuju.

    Kdybych měl jen potřebu se vypsat, tak se pustím do některýho z asi deseti článků, co bych potřeboval napsat a furt se k tomu nemůžu dokopat :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ne, nemáme jiný názor. Ty máš názor a já mám fakta.

    Já se 16 let zabývám autama z různých stran profesionálně, především jako motorstickej novinář, ale nejen to.

    Rozumět přesně těm věcem, o kterých se tu bavíme, je věc, která mě živí, a jsem v tom poměrně dost dobrej. Ty tady vaříš z vody a plácáš o oboru, o kterým víš hovno.

    Pokud chceš konkrétní argument, tak i když nikdo nemá šanci zjistit, kolik PŘESNĚ stojí automobilku která věc (výrobní náklady jsou jedno z nejpřísněji střežených tajemství, navíc jsou dost komplikovaný tím, jak a co se do nich započítává), tak je obecně známá a nepopiratelná věc, že věci "navíc" se prodávají mnohem dráž, než co stojí.

    Vždycky je větší marže na tom, co se prodává za příplatek, vždycky je větší marže na dražším modelu.

    Některý data se i zhruba vědí – třeba na autě jako je Fabia v základu jsou marže v řádu jednotek procent. Porsche má průměrnou marži v desítkách procent, na věcech jako 911 Turbo klidně třeba 60 %.

    A žádný "malokus" v rámci běžných aut neexistuje. To, že SpaceTourer v lepší výbavě stojí milion, přičemž navíc má zadní sedačky, koberce, nějakou výbavu, elektrický dveře a podobně, není o tom, že by se jich udělalo pár set a proto to bylo dražší. Udělá se jich podobný množství jako těch zaplechovaných dodávek.

    Ale za osobní verzi v luxusním provedení jsou prostě lidi ochotní zaplatit mega, z velké části proto, že si to kupujou pro sebe.

    Dodávkovou verzi nabídneš za 640 s daní, a stejně ti tolik dá jen nějakej živnostník, když jich budeš chtít prodat 500 do firmy, tak i z tohohle budou chtít slevu.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Protože Bobash je grafoman a potřebuje se vypsat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: No a ta standardizace souvisí s tím, že máš těch aut 150.

    A pro soukromýho majitele to není vyřešenej problém. Vyřešenej by byl, kdybys VŽDYCKY měnil baterku. Ale to je blbost a nikdy se to nemůže stát. I kdyby se výměny uchytily, budou používaný jen jako poměrně drahá alternativa na dlouhých cestách.

    Mezi tím budeš jezdit s tou, co ti tam daj. A nechceš tam dostat tu horší.

    A ano, auto koupíš o 30 % levnějc. Ale to je taky buřt, protože to auto stejně budeš mít na leasing a tu baterku taky, takže akorát zaplatíš dvě splátky místo jedný.

    Co naopak je velkej problém je to, že až to auto budeš prodávat, tak ho nikdo nebude chtít, protože zájemci o ojetý auto nebudou chtít pronajímanou baterku.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jen se ptám, proč tady trávíme tolik času čtením blábolů CUKIho, který prostě nemá ani páru o tom, co a jak funguje.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To že máme tradičně jiný názor neznamená že zrovna ten tvůj správný.

    Ono je potřeba si vždy uvědomit co z toho auta kolik stojí. Ona to něco navíc stojí plus mínus poměrově stejně co ten základ. Výjimkou jsou nějaký konkurenční boje o zákazníka, ale to platí i o té vyšší výbavě. A ten základ je na výrobu velmi levnej. U té aditivní výbavy, přichází víc na řadu lidská práce a taky malokus. A ten se dokáže projevit znatelně. Nějakou věc v sériovce o desítkách tisíc kusů dokážeš stlačit klidně na zlomek ceny.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Ne, u flotily to dává smysl hlavně díky standardizaci.

    To co popisujes je vyřešeny problém - prostě tu baterku nevlastnis a je ti jedno jakou dostaneš. Battery as a service. Nio to nabízí. Další výhoda je ta, že kupuješ auto cca o 30% levněji.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: To mnohem spíš. Protože měnit baterky dává smysl u flotily, kde máš k flotile svoje baterky.

    Když budu mít svoje vlastní BMW i9 iElectro eMpower Megadrive Ultra a budu si dávat bacha, abych si nekurvil baterku, tak tam nechci dostat jinou baterku.

    Když budu mít 130 elektrických Peugeotů Expert, tak mi je to prdel.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JIMIQ: Ta nika bude podle mě u komerčních vozidel.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: A ad Škodovka a koncern. Za prvé, koncern na koni je, že T4 byla poslední spolehlivá je sice pravda, ale na prodejích to nic nezměnilo, kupce nový T6.1 moc nezajímá, jestli to auto bude za 20 let dobře sloužit pankáčům.

    A Škodovka není "jediná větší automobilka bez dodávka". Škodovka není automobilka jako spíš značka.

    V tomhle je BTW Volkswagen o dost chytřejší než ostatní. PSA má úplně zbytečně tři dodávky, co jsou stejný auto, stejně vypadaj a jen se jinak jmenujou. A má tři značky, který si víceméně konkurujou, plus to samý dodává Toyotě (ProAce). A stejně tak i u osobních aut jdou Peugeot, Citroen a Opel víceméně proti sobě, mají vlastní oddělený dealerský sítě a tak.

    VW má dealery téměř vždycky spojený, takže na jednom místě najdeš Seat/Cupru, kde najdeš levnější sportovně střižený auta, Škodovku, kde najdeš levnější praktický auta, VW, kde najdeš trochu dražší auta, Audi, kde najdeš ještě dražší auta, a případně Porsche, Bentley a Lamborghini kde najdeš drahý auta.

    A k tomu VW Užitkové vozy, kde si koupíš Transportera, ať už si jinak kupuješ Seaty nebo Audiny.

    Nebyl by problém nalepit na to jinej znáček a říkat tomu Škoda 1204, a ještě jinej a říkat tomu Seat Van. Ale proč to dělat?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: No tak to jsi za to měl (tradičně) špatně.

    Marže jsou na tom, kde dokážeš prodat "něco navíc".

    Na dodávkách jsou jen když z tý dodávky uděláš osobák, ideálně luxusní osobák. Ostatně podívej se třeba na už zmiňovanej Peugeot Expert, nebo na VW T6.1. Základní Expert "v plechu" s 2.0 HDI ve střední délce (L2) je momentálně v akci za 529 000 Kč bez DPH (640 s). To stojí slušně vybavená Fabia, nebo, abychom zůstali u Peugeotu, 2008 1.5 HDI v prostřední výbavě.

    Když ale do toho Experta přidáš okýnka, pohodlný sedačky, elektrický dveře a podobný krávoviny a uděláš z něj tak SpaceTourer, tak je to najednou auto za milion.

    Dtto u Volkswagenu, skříňovej Tranďák stojí 770 s daní, Caravelle začíná na 1,22 s daní a typická rozumně vybavená bude za mega a půl.

    Stejně tak malý auta nevydělávaj peníze, proto s nima taky spousta automobilek končí. Octavii RS vyrobíš možná o půlku dráž než základní Fabii, ale prodáš jí třikrát dráž.

    A takhle je to se vším. Automobilky živěj atraktivní auta pro bohatý lidi co si můžou dovolit platit za věci navíc. Praktický auta bez zbytečností si na sebe pořádně nevydělaj, kdyby nebyly ty drahý, tak by ty levný vůbec nemohly existovat.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Já měl za to že na dodávkách jsou právě větší marže, než na auta pro masy.
    Jasně u nějakých nateklých nadupaných sportovně vyhlížejících autech, co jsou v teď v kurzu to je jiná.
    Ale pokud se budeme bavit o běžných malých autech, tak tam je ta marže právě hodně nízká, zatímco u dodávek mnohem vyšší.

    A logicky mi to tak taky přijde. Ten osobák je prostě často mnohem složitější. Takže trochu víc materiálu nestojí minimálně 4násobek ceny.

    Právě proto jsem psal o těch dodávkách. Vlastně snad jediná větší automobilka bez dodávky, co zabírá jen malou část lowend trhu.

    To že je to prostě ekonomický kalkul koncernu nehodnotím, jen konstatuji.

    A vlastně i ten koncern už dávno není na koni. Poslední spolehlivá dodávka byla T4
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: A hodinu servisu za 2500 a ne za 800 a tak…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam