• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jen se ptám, proč tady trávíme tolik času čtením blábolů CUKIho, který prostě nemá ani páru o tom, co a jak funguje.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To že máme tradičně jiný názor neznamená že zrovna ten tvůj správný.

    Ono je potřeba si vždy uvědomit co z toho auta kolik stojí. Ona to něco navíc stojí plus mínus poměrově stejně co ten základ. Výjimkou jsou nějaký konkurenční boje o zákazníka, ale to platí i o té vyšší výbavě. A ten základ je na výrobu velmi levnej. U té aditivní výbavy, přichází víc na řadu lidská práce a taky malokus. A ten se dokáže projevit znatelně. Nějakou věc v sériovce o desítkách tisíc kusů dokážeš stlačit klidně na zlomek ceny.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Ne, u flotily to dává smysl hlavně díky standardizaci.

    To co popisujes je vyřešeny problém - prostě tu baterku nevlastnis a je ti jedno jakou dostaneš. Battery as a service. Nio to nabízí. Další výhoda je ta, že kupuješ auto cca o 30% levněji.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: To mnohem spíš. Protože měnit baterky dává smysl u flotily, kde máš k flotile svoje baterky.

    Když budu mít svoje vlastní BMW i9 iElectro eMpower Megadrive Ultra a budu si dávat bacha, abych si nekurvil baterku, tak tam nechci dostat jinou baterku.

    Když budu mít 130 elektrických Peugeotů Expert, tak mi je to prdel.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JIMIQ: Ta nika bude podle mě u komerčních vozidel.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: A ad Škodovka a koncern. Za prvé, koncern na koni je, že T4 byla poslední spolehlivá je sice pravda, ale na prodejích to nic nezměnilo, kupce nový T6.1 moc nezajímá, jestli to auto bude za 20 let dobře sloužit pankáčům.

    A Škodovka není "jediná větší automobilka bez dodávka". Škodovka není automobilka jako spíš značka.

    V tomhle je BTW Volkswagen o dost chytřejší než ostatní. PSA má úplně zbytečně tři dodávky, co jsou stejný auto, stejně vypadaj a jen se jinak jmenujou. A má tři značky, který si víceméně konkurujou, plus to samý dodává Toyotě (ProAce). A stejně tak i u osobních aut jdou Peugeot, Citroen a Opel víceméně proti sobě, mají vlastní oddělený dealerský sítě a tak.

    VW má dealery téměř vždycky spojený, takže na jednom místě najdeš Seat/Cupru, kde najdeš levnější sportovně střižený auta, Škodovku, kde najdeš levnější praktický auta, VW, kde najdeš trochu dražší auta, Audi, kde najdeš ještě dražší auta, a případně Porsche, Bentley a Lamborghini kde najdeš drahý auta.

    A k tomu VW Užitkové vozy, kde si koupíš Transportera, ať už si jinak kupuješ Seaty nebo Audiny.

    Nebyl by problém nalepit na to jinej znáček a říkat tomu Škoda 1204, a ještě jinej a říkat tomu Seat Van. Ale proč to dělat?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: No tak to jsi za to měl (tradičně) špatně.

    Marže jsou na tom, kde dokážeš prodat "něco navíc".

    Na dodávkách jsou jen když z tý dodávky uděláš osobák, ideálně luxusní osobák. Ostatně podívej se třeba na už zmiňovanej Peugeot Expert, nebo na VW T6.1. Základní Expert "v plechu" s 2.0 HDI ve střední délce (L2) je momentálně v akci za 529 000 Kč bez DPH (640 s). To stojí slušně vybavená Fabia, nebo, abychom zůstali u Peugeotu, 2008 1.5 HDI v prostřední výbavě.

    Když ale do toho Experta přidáš okýnka, pohodlný sedačky, elektrický dveře a podobný krávoviny a uděláš z něj tak SpaceTourer, tak je to najednou auto za milion.

    Dtto u Volkswagenu, skříňovej Tranďák stojí 770 s daní, Caravelle začíná na 1,22 s daní a typická rozumně vybavená bude za mega a půl.

    Stejně tak malý auta nevydělávaj peníze, proto s nima taky spousta automobilek končí. Octavii RS vyrobíš možná o půlku dráž než základní Fabii, ale prodáš jí třikrát dráž.

    A takhle je to se vším. Automobilky živěj atraktivní auta pro bohatý lidi co si můžou dovolit platit za věci navíc. Praktický auta bez zbytečností si na sebe pořádně nevydělaj, kdyby nebyly ty drahý, tak by ty levný vůbec nemohly existovat.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Já měl za to že na dodávkách jsou právě větší marže, než na auta pro masy.
    Jasně u nějakých nateklých nadupaných sportovně vyhlížejících autech, co jsou v teď v kurzu to je jiná.
    Ale pokud se budeme bavit o běžných malých autech, tak tam je ta marže právě hodně nízká, zatímco u dodávek mnohem vyšší.

    A logicky mi to tak taky přijde. Ten osobák je prostě často mnohem složitější. Takže trochu víc materiálu nestojí minimálně 4násobek ceny.

    Právě proto jsem psal o těch dodávkách. Vlastně snad jediná větší automobilka bez dodávky, co zabírá jen malou část lowend trhu.

    To že je to prostě ekonomický kalkul koncernu nehodnotím, jen konstatuji.

    A vlastně i ten koncern už dávno není na koni. Poslední spolehlivá dodávka byla T4
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: A hodinu servisu za 2500 a ne za 800 a tak…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: tak bohuzial nie vsetci vyrobcovia EV uz plne presli na LFP alebo napr. LiS chemiu, ale pozvolna uz to zacina
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a taky na 1,5 milionový auto líp prodáš doplňky za 50 000 než na Fabku za 320 :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI:

    Ad návratnost: Samozřejmě to máš úplně blbě.

    Největší návratnost z pohledu automobilky má to, co má největší marži. A to nikdy není dodávka, protože dodávka se, jak už jsem říkal, kupuje kalkulačkou a tudíž je hrozně těžký do její ceny zapracovat slušnou marži. I když tu dodávku uděláš dražší proto, že jsi jí udělal líp vymyšlenou, praktičtější a trvanlivější (VW Transporter oproti levný konkurenci jako je Peugeot Traveller/Expert), tak velká část firem koupí tu levnější.

    Druhá kategorie aut, která má minimální návratnost, jsou malý městský auta. Opět ze stejnýho důvodu. Není tam kam tu marži nacpat.

    Navíc už u benzínových aut platí, že rozdíl ve vývojových a výrobních nákladech malýho a velkýho auta je mnohem menší než rozdíl v jejich ceně, takže u těch malých jsou z principu marže nejnižší.

    Naopak co má marže nejvyšší jsou auta, který lidi považujou za cool. Tedy v dnešní době především SUV, ideálně pak prémiový sportovní SUV.

    Když to vezmu na konkrétním příkladu, tak vyrobit VW ID.3 nestojí o moc míň než vyrobit Škodu Enyaq. Dokonce bych řekl, že při srovnatelný baterce to stojí přibližně stejně.

    Ale když zkusíš lidem nabídnout za milion hatchback velikosti Golfu, tak ho vcelku logicky nechtěj. Rodinný SUV ve sportovní verzi (Sportline nebo RS) za milion a půl? Šup do fronty!

    Stejně je to samozřejmě i u spalovacích aut. Aby Škodovka vydělala stejný peníze jako na jednom Kodiaqu RS, musí vyrobit třeba 10 Fabií. A aby vydělala to, co vydělá Porsche na jedný Panameře CrossTurismo Turbo S, musí těch Fabií vyrobit tak 100, možná ještě víc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: To, že Škodovka neumí udělat dodávku není faux pas a dokonce to ani není pravda.

    Škodovka nedělá dodávku proto, že to nemá v popisu práce. Dodávky má na starosti divize Užitkové vozy v rámci VW. Dodávka od Škodovky by byla úplně k ničemu, protože by to byl leda tak přeznačenej Transporter nebo Caddy, kterej by se navíc prodával u stejnýho prodejce.

    U PSA dává smysl, že Citroen, Peugeot a Opel mají svoje vlastní verze stejnýho auta (Traveller, SpaceTourer atd.), ale VW má obvykle u všech dealerů všechny značky. Takže je to k ničemu.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ELIJEN: Ono to tak se vsema autama uz odjakziva funguje. Koupim auto, prijedu k libovolny pumpe a natankuju.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: jakto? Nedávno jsi mě přesvědčoval i videem, že baterky jsou skoro nehořlavé.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: V tomhle je Tesla 10 let pred ostatnima. Clovek neresi zadne smlouvy, klicenky, appky ... proste hned po prevzeti auta muze prijet na Supercharger, zapojit nabijecku a nabijet.

    V budoucnu to takhle bude fungovat bezne se vsema autama (minimalne v EU).
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: To určitě problém je. Ale tak otázka jak moc je to složité řešit. Ochránit to auto bude vždy složitější.
    Tech ale bude asi více, některé vyplynou postupně na povrch, jiné se zase označí za liché obavy.
    Pravděpodobně se také do budoucna dočkáme bezpečnějších baterií.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tak hlavně když budou malá auta se spotřebou 13kWh/100km (což uměl třeba ten první Ioniq s 28kWh baterkou) a zároveň 350kW dobíjením, tak máš za 5 minut 220km dojezdu (nebo za 10 minut 440km). Kdo by se pak patlal s výměnou baterek?

    Čili pokud něco, tak to bude pro "tanky" (SUV) se spotřebou 30kWh/100km a tam si to ti majitelé i hezky zaplatí.

    Netvrdím, že výměna v budoucnu nebude existovat, ale bude to niche pro velký auta a bohatý řidiče
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TADEK: este by to chcelo porovnat s ucelenejsim ekosystemom napr. tesly?

    CUKI: jeden negativny fakt, ze az zacne horet skladisko tych bateriek na vymienacej stanici, tak to bude asi solidny ohnostroj :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak ten závit je ten důležitý standard. Každý motor potřebuje něco jiného, ale rozměr používají všichni stejný. To je stejné jako s tou kójí a konektorem pro tu baterii. To jaká tam bude baterie je jedno, to se může dál vyvíjet.
    A nepsal jsem že se to vyplatí teď, píšu že se to prosadí v budoucnu. A možná jedna z těch automobilek která to začne prosazovat teď na tom v budoucnu bude hodně profitovat i když to teď nebude výdělečné.


    BOBASH: Asi na tom něco bude, je to jako když vnímám velké faux pas u Škodovky že neumí udělat dodávku, ale ono to prostě fakt není asi dominantní trh.

    V každém případě pokud budeme posuzovat návratnost, tak ta dodávka na tom bude vždycky lépe. Tedy v době kdy nějaký elektromobil bude ekonomicky konkurenceschopný, bude to pravděpodobně takováto dodávka a nebo nějaké pidi auto s malou baterií na každodenní dojezdy.

    Dneska je to hlavně o prestiži, dotacích a jiném znevýhodňování konkurence.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam