• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: za vkus neni treba se omlouvat ;)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    BLOWUP: fialová barva opravdu byla vždy výjimečná a slavnostní hlavně z jednoho prostého důvodu - je drahá...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    “The few times I have been a part of product development that was also connected to the development of a new integrated circuit ended poorly, and never connected to a manufacturing process. That is, the integrated circuit identified was under development and the product was going to use this integrated circuit as the production date was in line with the production date of the OEM product. The integrated circuit was subsequently not able to be produced, the yield was too low for it to be an economically viable product for the IC manufacturer. This failure delayed the product under development by the OEM required retooling, retesting and the project extended for months longer, with increased costs.”
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    "“Making changes to an existing product, changing an integrated circuit that only has the difference in the manufacturing processes would still require this sort of testing. Unless there are some compelling associated cost improvements to recoup the investment, this is not very plausible.”"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    "“Qualifying a product, specifically testing activities, are costly and requires time, talent, and equipment,” Quigley said. “Some of the test equipment requirements are expensive and often not on hand at the OEM but will require an external lab, and booking time at this lab can be a long lead time activity, and is necessary for certain product certifications. Depending upon the vehicle system commonality, this testing might have to be performed on multiple vehicle platforms."
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    “Automobiles have a long operating life, compared to many other consumer devices,” Thomas Coughlin, Fellow at the Institute for Electronic and Electrical Engineers, told me. “People expect their cars to last for more than 10 years, whereas many five-year-old consumer products are often considered nearly obsolete. Thus, parts for automobiles, including some chips, are often built on older, proven technology, rather than the latest available technology.”
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Tady je link:

    Why The Chip Shortage Is So Complex According To Experts
    https://jalopnik.com/i-asked-experts-why-carmakers-cant-just-transition-to-n-1847739665?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Proč to nejde jsem vysvětloval. A před nějakou dobou jsem linkoval rozhovor s nějakýma hlavounama jak z automobilky, tak od výrobců čipů.

    V podstatě to vypadá, že výrobci čipů nechápou, proč automobilky potřebujou starý čipy, když nový jsou lepší a levnější na výrobu. Automobilky potřebujou starý čipy, protože pokud chtějí zajistit spolehlivost, musí tam dát jen otestovaný součástky. A otestovaný mají jen čipy který jsou třeba 10 let starý, protože čipy na různý takovýhle podružný systémy zůstávají stejný po celou životnost PLATFORMY, ne modelu. Takže třeba u Octavie je to od trojkový dál, čili nějakých 2015 a vejš. Ale to testování probíhalo předtím, než se to auto začalo vyrábět, v ranný fázi vývoje (protože to musíš celý vyvíjet už kolem hotovýho čipu), takže třeba 2010.

    A předělat to na jiný čipy je nesmyslně drahý – tak nesmyslně, že by se to nejspíš vůbec nevyplatilo pro starší modely a platformy.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Přesně tak… Potřebuje jich mraky, značná část jich je vyráběna technologií 90-45nm, těch se zatím problémy nedotkly, protože to jsou velmi primitivní čipy a používají se i v běžné spotřební elektronice. Ale pro "pokročilejší funkce" používalo čipy s technologií 32nm a 28nm a tam je výpadek výrazně vyšší…

    Je tu ale drobný problém:
    Automotive jich TEĎ potřebuje mraky.
    Automotive je potřebuje nakoupit hodně levně
    Automotive je jediná oblast, kde mají tyhle archaické čipy uplatnění.
    …výstavba nového Fabu trvá cca 5 let a stojí cca $15 miliard – když to jde rychle…

    Problém je i v tom, že zbytek světa už se u čipů posunul někam jinam: K minimálně 16nm u low-cost zařízení a 5nm u těch high-end. Pro představu 2 low-cost telefony, které vlastním:
    Samsung A320FL (2017) - 14nm technologie
    ZTE Blade A7 (2019) - 12nm technologie (Tohle byl ultra low-cost, kupoval jsem ho na jaře 2020 asi za 3k jen jako displej k dronu s 64bit OS, protože A320FL v té době ještě nebyl rootnutý a na 64bit HW běžel 32bit OS, se kterým appka DJI neuměla pracovat…)
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: třeba tady o tom máš víc:
    Šéf největšího výrobce čipů říká, že jich automobilkám dodá, kolik budou chtít, ony ale nechtějí | Autoforum.cz
    https://www.autoforum.cz/zajimavosti/sef-firmy-vyrabejici-cipy-rika-ze-jich-vyrobcum-aut-doda-kolik-budou-chtit-ony-je-ale-nechteji/

    Nejde o to že by to nešlo. Ale ta fabrika když ji "opustí" už se znova jen tak nerozjede. Není na to stavěná. Prostě za chvíli někde zaroste bez povšimnutí v pralese. A to doslova.
    Vezmou pár zásadních technologií, které jsou přenositelné a postaví z toho novou linku.

    Nicméně tyhle staré a odskoušené technologie se používají třeba v energetice, kde všechno musí mít roky jako Debian stable :-) U automotive se nejedná o žádné technologické ani bezpečností zázraky. U stahování okýnek a autoradií už tuplem ne. Navíc tím jak jde o jednoduché systému je velmi snadné je dublovat pro zvýšení parity i integrity. To se dělá naprosto běžně.

    No a některé automobilky použili buď dočasně starší řešení nebo z jiných modelů a nebo přešli na novější technologii v podobě úplně nového výrobku. Je to drahé, ale pořád levnější než to co předvedla škodovka.

    COMODOR_FALKON: sry vypadla mi dvojka. Na smyslu to ale nic nemění.
    To že i při absolutní VI budeš řešit naprosto totožný problém snad nemůžeš nepochopit.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI:Ano není zaměnitelný 5nm čip za 8nm, ale zaměnitelná je celá ta součást.
    V první části jsi udal typo v "5nm čip za 28nm" a ta druhá část je blábol…

    On to pro tvé modré oči nebude nikdo na rychlo znovu vyvíjet.
    SPRÁVNĚ

    Prostě použiješ celý jiný ZAMĚNITELNÝ díl.
    …jenže žádný zaměnitelný díl NEEXISTUJE…

    Dneska si dokážeš postavit skoro komplet auto s dílů aftermarket výrobců.
    Nedokážeš - už jen proto že všichni (krom Tesly) nemají ty čipy (hlavně 32nm a 28nm), co tak zoufale potřebují…

    Jediný, kdo používá něco aspoň trochu modernějšího, je Tesla, jejíž HW3.0 je založen na 14nm technologii a HW4.0 bude postaven na 7nm technologii…
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: já jsem svoje fialový tepláky už rovnou hodil do kontejneru a doufám, že mě nikdo neviděl...
    KEB
    KEB --- ---
    COMODOR_FALKON: takže automotive potřebuje třeba starý 32nm čipy. Potřebuje jich mraky, potřebuje je zoufale a ještě nějakou dobu jich bude poptávat a potřebovat spousty, ale nikomu se nevyplatí je vyrábět. Ne tohle nechápu...
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Konec souhlas, na tom se přesně shodneme
    No co jsem koukal tak cca 3 ze 4 aut bylo chybějící autorádio. Ale je možný že jinde jich bylo zase víc s oknama. Zlatý švihadla :-D

    COMODOR_FALKON: Jenže ty si to představuješ jako Hurvínek válku. Ano není zaměnitelný 5nm čip za 8nm, ale zaměnitelná je celá ta součást. On to pro tvé modré oči nebude nikdo na rychlo znovu vyvíjet. Prostě použiješ celý jiný ZAMĚNITELNÝ díl. O tom to je. To proto celou dobu odpovídáš z cesty na tu "první" a "druhou" část. Dneska si dokážeš postavit skoro komplet auto s dílů aftermarket výrobců. To u Tesly ale nebude možné.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: AFAIK obojí, včetně společného R&D…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Ne nemůžeš… Pokud máš nějaký systém postavený na určitém typu 28nm čipů o určité velikosti a parametrech, tak tam nemůžeš jen tak začít montovat 5nm čipy s jinou velikostí a vlastnostmi, včetně pracovního napětí a proudu…

    Ano, teoreticky můžeš celý systém předělat, ale na to jsou potřeba měsíce na každém kroku integrace do produktu někoho dalšího – takže třeba 3*4 měsíce, zatímco ve VI prostředí to jsou právě jen ty 4 měsíce, protože na ty změny se připravuje celý řetězec

    "(...)autech není žádná hypertechnika, aby to muselo jen na 5nm že."
    Zcela chybně předpokládáš, že si můžou vybrat - jenže to není pravda. Automotive pracuje s 32nm a 28nm čipy, což je archaická technologie, která už byla ve výrobě jen pro ně.
    32nm čip není zaměnitelý za 5nm čip. Není ani zaměnitelný za 16nm čip, kterých by mohli mít prakticky libovolné množství:
    "I'll make them as many Intel 16 [nanometer] chips as they want,” Intel chief executive Pat Gelsinger

    V tom případě by asi bylo vhodné, aby jsi tu odcitoval, co považuješ za "první část", protože první část to zjevně není…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Tyjo kdyz to tak ctu tak se skoro bojim si obout svoje cerveno ruzove botky zn. Puma. Abych cestou do prace rovnou neskoncil v glory hole jen s fialovym rucnikem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Já vždycky chtěl tady to autíčko pro buzny:



    Nebo tohle:



    Se nějak nemůžu rozhodnout...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: hahaha :)
    Dobrej pokus, tygre :)

    Fialova je barvou feminazi, teplousu a lesbickejch aktivistek. Vygoogli si treba „feministisches demo“ nebo neco na ten zpusob. Proc si zrovna tyhle skupiny obyvatelstva tuhle hnusnou barvu vybraly netusim, mozna proste chtely neco co nikdo jinej nechce aby se nejak odlisily, a je mi to i celkem jedno - ta barva by byla na bliti i kdyby tomu tak nebylo. Mnohem zajimavejsi mi prijde jak diky tomu ze je pouzita v libivym elektrovozitku najednou u elektrofanboyu je tak v kurzu :)))) zkus si predstavit ze ji pouzili v interieru nejaky dacie, treba ti to docvakne :))

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ty čipy nejsou vesměs k autorádiu, ale typicky ke stahování zadních oken.

    A k tomu, co udělal VW a jiný tradiční automobilky "blbě" a Tesla "dobře":

    Tradiční automobilky používají čipy, který procházejí poměrně složitým testováním, který zaručí, že budou fungovat v široký škále podmínek, kterým je auto vystavený, a s celým zbytkem auta.

    Aby to tak bylo, je potřeba to testování udělat v poměrně ranný fázi vývoje a měnit čip později nebo ho dokonce vyvíjet paralelně se zbytkem auta moc nefunguje, protože to pak působí potenciální problémy. Proto v dnešní Octavii máš čip třeba z roku 2008, protože tehdy byl vývoj platformy MQB v tý fázi, kdy se volil čip pro zadní okna.

    Tesla na druhou stranu má systém, kterej umožňuje použít lecjakej čip, stejně jako zvládá měnit komponenty "za pochodu".

    A tohle je třeba samo o sobě důvod, proč si nikdy nechci koupit Teslu.

    Pro první majitele, který maj to auto tři roky, je tohle možná jedno. Těm se nejspíš nerozbije nijak zásadně a když, tak to pokryje záruka.

    Ale bude nějakej pitomej čip nebo jiná kravina za pár centů fungovat i za 20 let? nebo se půlka elektroniky v celým autě vysere a fungovat přestane?

    Soudě podle spolehlivosti vysouvacích klik, Falcon doors a podobných věcí asi znám odpověď.

    Třeba v mým dvacetiletým Jaguaru všechny elektronický blbosti, od okýnek přes telefon po tempomat nebo elektrický sedačky, fungujou. A to přesto, že je to Jaguar, věc navržená a vyrobená partou ožralých Britů, v té době pod dohledem korporátčiků z Fordu. Ne třeba Mercedes.

    Udržovat v provozu dvacetiletou Teslu bude dost pravděpodobně totální noční můra nebo to nepůjde vůbec, protože tenhle konstrukční přístup znemožní rozumný dodávky aftermarket dílů. A udržovat Teslu při cenách originálních dílů bude nedostupný.

    Což mimochodem může být pro Teslu další zásadní průser, až se to začne projevovat. Zatím si devítiletý Tesly skvěle drží cenu. Budou si jí držet, až se ukáže, že je chudší člověk nedokáže provozovat?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam