• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: V kontextu COMODOR_FALKON:

    Prostě je jedno jestli je to nějaký low-end nebo hi-end model v danou chvíli dotyčná fabrika používá tu a tu technologii a vše bude stejné. Nejde o to, že by mohli na horší technologii výroby ušetřit u low-end modelů. Naopak použití stejné technologie dokáže ušetřit.
    Tak to prostě je.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tady nejde o to že by nechtěli je vyrábět, ale že by to bylo extrémně drahé pro pár kousků. Jakmile ta fabrika jednou zastaví, je jednoduší ji postavit znova.

    A jen pro zajímavost v těch hi-tech řešení, je mnohem složitější vytvořit ty mnohavrstvé PCB než samotné čipy. Je tam řádově větší chybovost. Navíc ty čipy se dají snadno testovat zátěžovou zkouškou. Pokud změní například technologii osazování za o jednu generaci novější, bude ta celková spolehlivost lepší i s těmi "neozkoušenými" čipy.
    Podobnou věc řešili asi před deseti lety v Francouzi u nějaké své JE. Tam šlo akorát o ještě archaičtější technologie. Vyřešili to tak jak jsem popisovat.

    A "nesmyslné" jsou na první pohled všechna řešení. Ať udělají co udělají, vždy je to bude stát majlant. A já tvrdím jen to, že zasrat půlku středočeského kraje a nechat tam ty vozy rok hnít nebyla nejlepší cesta.

    COMODOR_FALKON: Nejde o to jestli je to low-cost ale kdy to bylo vyrobeno. Právě pro ty důvody, které teď postihli automotive.

    A pokud se nemýlím tak 28nm byla poslední generace bez FinFETu, možná to souvisí i s tím.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Přesně tak… Potřebuje jich mraky, značná část jich je vyráběna technologií 90-45nm, těch se zatím problémy nedotkly, protože to jsou velmi primitivní čipy a používají se i v běžné spotřební elektronice. Ale pro "pokročilejší funkce" používalo čipy s technologií 32nm a 28nm a tam je výpadek výrazně vyšší…

    Je tu ale drobný problém:
    Automotive jich TEĎ potřebuje mraky.
    Automotive je potřebuje nakoupit hodně levně
    Automotive je jediná oblast, kde mají tyhle archaické čipy uplatnění.
    …výstavba nového Fabu trvá cca 5 let a stojí cca $15 miliard – když to jde rychle…

    Problém je i v tom, že zbytek světa už se u čipů posunul někam jinam: K minimálně 16nm u low-cost zařízení a 5nm u těch high-end. Pro představu 2 low-cost telefony, které vlastním:
    Samsung A320FL (2017) - 14nm technologie
    ZTE Blade A7 (2019) - 12nm technologie (Tohle byl ultra low-cost, kupoval jsem ho na jaře 2020 asi za 3k jen jako displej k dronu s 64bit OS, protože A320FL v té době ještě nebyl rootnutý a na 64bit HW běžel 32bit OS, se kterým appka DJI neuměla pracovat…)
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: třeba tady o tom máš víc:
    Šéf největšího výrobce čipů říká, že jich automobilkám dodá, kolik budou chtít, ony ale nechtějí | Autoforum.cz
    https://www.autoforum.cz/zajimavosti/sef-firmy-vyrabejici-cipy-rika-ze-jich-vyrobcum-aut-doda-kolik-budou-chtit-ony-je-ale-nechteji/

    Nejde o to že by to nešlo. Ale ta fabrika když ji "opustí" už se znova jen tak nerozjede. Není na to stavěná. Prostě za chvíli někde zaroste bez povšimnutí v pralese. A to doslova.
    Vezmou pár zásadních technologií, které jsou přenositelné a postaví z toho novou linku.

    Nicméně tyhle staré a odskoušené technologie se používají třeba v energetice, kde všechno musí mít roky jako Debian stable :-) U automotive se nejedná o žádné technologické ani bezpečností zázraky. U stahování okýnek a autoradií už tuplem ne. Navíc tím jak jde o jednoduché systému je velmi snadné je dublovat pro zvýšení parity i integrity. To se dělá naprosto běžně.

    No a některé automobilky použili buď dočasně starší řešení nebo z jiných modelů a nebo přešli na novější technologii v podobě úplně nového výrobku. Je to drahé, ale pořád levnější než to co předvedla škodovka.

    COMODOR_FALKON: sry vypadla mi dvojka. Na smyslu to ale nic nemění.
    To že i při absolutní VI budeš řešit naprosto totožný problém snad nemůžeš nepochopit.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI:Ano není zaměnitelný 5nm čip za 8nm, ale zaměnitelná je celá ta součást.
    V první části jsi udal typo v "5nm čip za 28nm" a ta druhá část je blábol…

    On to pro tvé modré oči nebude nikdo na rychlo znovu vyvíjet.
    SPRÁVNĚ

    Prostě použiješ celý jiný ZAMĚNITELNÝ díl.
    …jenže žádný zaměnitelný díl NEEXISTUJE…

    Dneska si dokážeš postavit skoro komplet auto s dílů aftermarket výrobců.
    Nedokážeš - už jen proto že všichni (krom Tesly) nemají ty čipy (hlavně 32nm a 28nm), co tak zoufale potřebují…

    Jediný, kdo používá něco aspoň trochu modernějšího, je Tesla, jejíž HW3.0 je založen na 14nm technologii a HW4.0 bude postaven na 7nm technologii…
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: já jsem svoje fialový tepláky už rovnou hodil do kontejneru a doufám, že mě nikdo neviděl...
    KEB
    KEB --- ---
    COMODOR_FALKON: takže automotive potřebuje třeba starý 32nm čipy. Potřebuje jich mraky, potřebuje je zoufale a ještě nějakou dobu jich bude poptávat a potřebovat spousty, ale nikomu se nevyplatí je vyrábět. Ne tohle nechápu...
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Konec souhlas, na tom se přesně shodneme
    No co jsem koukal tak cca 3 ze 4 aut bylo chybějící autorádio. Ale je možný že jinde jich bylo zase víc s oknama. Zlatý švihadla :-D

    COMODOR_FALKON: Jenže ty si to představuješ jako Hurvínek válku. Ano není zaměnitelný 5nm čip za 8nm, ale zaměnitelná je celá ta součást. On to pro tvé modré oči nebude nikdo na rychlo znovu vyvíjet. Prostě použiješ celý jiný ZAMĚNITELNÝ díl. O tom to je. To proto celou dobu odpovídáš z cesty na tu "první" a "druhou" část. Dneska si dokážeš postavit skoro komplet auto s dílů aftermarket výrobců. To u Tesly ale nebude možné.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: AFAIK obojí, včetně společného R&D…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Ne nemůžeš… Pokud máš nějaký systém postavený na určitém typu 28nm čipů o určité velikosti a parametrech, tak tam nemůžeš jen tak začít montovat 5nm čipy s jinou velikostí a vlastnostmi, včetně pracovního napětí a proudu…

    Ano, teoreticky můžeš celý systém předělat, ale na to jsou potřeba měsíce na každém kroku integrace do produktu někoho dalšího – takže třeba 3*4 měsíce, zatímco ve VI prostředí to jsou právě jen ty 4 měsíce, protože na ty změny se připravuje celý řetězec

    "(...)autech není žádná hypertechnika, aby to muselo jen na 5nm že."
    Zcela chybně předpokládáš, že si můžou vybrat - jenže to není pravda. Automotive pracuje s 32nm a 28nm čipy, což je archaická technologie, která už byla ve výrobě jen pro ně.
    32nm čip není zaměnitelý za 5nm čip. Není ani zaměnitelný za 16nm čip, kterých by mohli mít prakticky libovolné množství:
    "I'll make them as many Intel 16 [nanometer] chips as they want,” Intel chief executive Pat Gelsinger

    V tom případě by asi bylo vhodné, aby jsi tu odcitoval, co považuješ za "první část", protože první část to zjevně není…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Tyjo kdyz to tak ctu tak se skoro bojim si obout svoje cerveno ruzove botky zn. Puma. Abych cestou do prace rovnou neskoncil v glory hole jen s fialovym rucnikem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Já vždycky chtěl tady to autíčko pro buzny:



    Nebo tohle:



    Se nějak nemůžu rozhodnout...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: hahaha :)
    Dobrej pokus, tygre :)

    Fialova je barvou feminazi, teplousu a lesbickejch aktivistek. Vygoogli si treba „feministisches demo“ nebo neco na ten zpusob. Proc si zrovna tyhle skupiny obyvatelstva tuhle hnusnou barvu vybraly netusim, mozna proste chtely neco co nikdo jinej nechce aby se nejak odlisily, a je mi to i celkem jedno - ta barva by byla na bliti i kdyby tomu tak nebylo. Mnohem zajimavejsi mi prijde jak diky tomu ze je pouzita v libivym elektrovozitku najednou u elektrofanboyu je tak v kurzu :)))) zkus si predstavit ze ji pouzili v interieru nejaky dacie, treba ti to docvakne :))

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ty čipy nejsou vesměs k autorádiu, ale typicky ke stahování zadních oken.

    A k tomu, co udělal VW a jiný tradiční automobilky "blbě" a Tesla "dobře":

    Tradiční automobilky používají čipy, který procházejí poměrně složitým testováním, který zaručí, že budou fungovat v široký škále podmínek, kterým je auto vystavený, a s celým zbytkem auta.

    Aby to tak bylo, je potřeba to testování udělat v poměrně ranný fázi vývoje a měnit čip později nebo ho dokonce vyvíjet paralelně se zbytkem auta moc nefunguje, protože to pak působí potenciální problémy. Proto v dnešní Octavii máš čip třeba z roku 2008, protože tehdy byl vývoj platformy MQB v tý fázi, kdy se volil čip pro zadní okna.

    Tesla na druhou stranu má systém, kterej umožňuje použít lecjakej čip, stejně jako zvládá měnit komponenty "za pochodu".

    A tohle je třeba samo o sobě důvod, proč si nikdy nechci koupit Teslu.

    Pro první majitele, který maj to auto tři roky, je tohle možná jedno. Těm se nejspíš nerozbije nijak zásadně a když, tak to pokryje záruka.

    Ale bude nějakej pitomej čip nebo jiná kravina za pár centů fungovat i za 20 let? nebo se půlka elektroniky v celým autě vysere a fungovat přestane?

    Soudě podle spolehlivosti vysouvacích klik, Falcon doors a podobných věcí asi znám odpověď.

    Třeba v mým dvacetiletým Jaguaru všechny elektronický blbosti, od okýnek přes telefon po tempomat nebo elektrický sedačky, fungujou. A to přesto, že je to Jaguar, věc navržená a vyrobená partou ožralých Britů, v té době pod dohledem korporátčiků z Fordu. Ne třeba Mercedes.

    Udržovat v provozu dvacetiletou Teslu bude dost pravděpodobně totální noční můra nebo to nepůjde vůbec, protože tenhle konstrukční přístup znemožní rozumný dodávky aftermarket dílů. A udržovat Teslu při cenách originálních dílů bude nedostupný.

    Což mimochodem může být pro Teslu další zásadní průser, až se to začne projevovat. Zatím si devítiletý Tesly skvěle drží cenu. Budou si jí držet, až se ukáže, že je chudší člověk nedokáže provozovat?
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Technologie nebo patentu? Pak už bych to nepočítal jako panasonic. Ale jinak pod tou cizí vlajkou dělají asi všechny známé značky. To je naprosto běžné.

    Překvapil mě prostě ten nepoměr.
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Jinde právě že existuje protože ty věci jsou snadno zaměnitelné, vše má nějaký standard, vše vyrábí více výrobců. Nejsi závislej na jednom debilním čipu, protože můžeš použít jinou jednotku. Ano není to super řešení, ale vše je lepší než to co předváděla poslední rok škodovka. I kdyby to stálo nevím co v té ceně celého toho vzniknuvšího nezdaru je to sranda.
    A i kdyby jeli na starších mašinách v autech není žádná hypertechnika, aby to muselo jen na 5nm že. Ty čipy pořád jednou na stejném standardu jsou snadno zaměnitelné. Pokud mám v plánu výrobu tohle vše už je dávno v procesu.
    A ty fabriky opravdu jedou. Mám někde fotky té ve které jsme si to nechali dělat my. Tam se nejela žádná úžasná technologie, ale v těch okolních ano. To tam sázej, že nestíháš zírat. Bohužel místo toho aby zbořili tu opuštěnou, raději vykácejí les vedle a tu starou tam nechají hnít. Předělávat na novější technologie se to zatím prý nevyplácí.

    A k té první části kterou nechápu co si tím chtěl říct. To jestli ta fabrika bude kompletně tvoje a nebo ne nic v tomto případě nezískáš. Ale naopak díky neunifikovanosti jednotlivých částí nemůžeš ani nouzově převzít něco cizího. V tom je ta potíž. To proto fungujou tak dobře ty koncerny. Ostatně mnoho koncernových automobilek často v této době dosti improvizovalo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Panasonic toho docela dost vyrábí "pod cizí vlajkou" - například 4680 NCA baterie jsou sice vyráběné uvnitř továren Tesla, na výrobních linkách Tesly, ale s využitím technologie Panasonicu…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Co jsou to ty "oba případy" v první části…? A jak to souvisí s VI…?
    (A ne, kdyby sis pořádně přečetl druhou část, tak bys věděl, že to "jinde" mnohdy reálně neexistuje)

    Jinak ty továrny se staví v řádu měsíců (do roka) nikoli let. Řešili jsme tam kdysi výrobu našich výrobků včetně osazení a kompletního zakrytí.
    Tak určitě… Jenom dodací doba EUV mašin je 18-24 měsíců (protože se jich vyrobí cca 40 ročně) - bez instalace a kalibrace…
    A musíš je provozovat v dokonale čistém prostředí se vzduchem bez jakýchkoliv nečistot, nikoliv v hale z montovaných panelů…

    Ano, to jediné máš správně - kdy přijdeš na řadu je záležitost financí… Není to o hledání "jinde", protože pokud odmítášupradovat na modernější čipy, tak žádné "jinde" neexistuje – je to o tom přeplatit konkurenci a získat jejich čipy z omezených přídělů…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Právě. Proto to přirovnávám k VW, kterej vyrobí víc párků než aut.

    Přitom tržní kapitalizace Tesly odpovídá GM v době, kdy prodávali nadpoloviční většinu aut na USA trhu a vyráběli kde co dalšího.
    TUHO
    TUHO --- ---
    BOBASH: koukam, ze non automotice revenues jsou 7 procent a zisky dokonce pouze 1 procento…
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Panasonic vyrábí trojnásobek co Samsung? Měl jsem pocit že Samsung je na tom lépe
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: S tou první částí se bojím, že netuším co jsi tím chtěl říct, protože to se týká obou případů stejně. Ale v tom případě lepšího rozložení řetězce díky unifikaci a horšího VI máš možnost prostě sehnat jinde. Při zavření nebo problémech v jedné továrně prostě ta situace nebude tak tragická.

    Jinak ty továrny se staví v řádu měsíců (do roka) nikoli let. Řešili jsme tam kdysi výrobu našich výrobků včetně osazení a kompletního zakrytí.
    Kdy přijdeš na řadu je záležitost financí. Kolik stálo škodovku roční uskladnění svých vozů a jejich hlídání a dopravu a sníženou cenu za amortizaci si lze docela dobře představit. A to všechno pro pár blbej čipů vesměs k autorádiu?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam