CUKI: Ty čipy nejsou vesměs k autorádiu, ale typicky ke stahování zadních oken.
A k tomu, co udělal VW a jiný tradiční automobilky "blbě" a Tesla "dobře":
Tradiční automobilky používají čipy, který procházejí poměrně složitým testováním, který zaručí, že budou fungovat v široký škále podmínek, kterým je auto vystavený, a s celým zbytkem auta.
Aby to tak bylo, je potřeba to testování udělat v poměrně ranný fázi vývoje a měnit čip později nebo ho dokonce vyvíjet paralelně se zbytkem auta moc nefunguje, protože to pak působí potenciální problémy. Proto v dnešní Octavii máš čip třeba z roku 2008, protože tehdy byl vývoj platformy MQB v tý fázi, kdy se volil čip pro zadní okna.
Tesla na druhou stranu má systém, kterej umožňuje použít lecjakej čip, stejně jako zvládá měnit komponenty "za pochodu".
A tohle je třeba samo o sobě důvod, proč si nikdy nechci koupit Teslu.
Pro první majitele, který maj to auto tři roky, je tohle možná jedno. Těm se nejspíš nerozbije nijak zásadně a když, tak to pokryje záruka.
Ale bude nějakej pitomej čip nebo jiná kravina za pár centů fungovat i za 20 let? nebo se půlka elektroniky v celým autě vysere a fungovat přestane?
Soudě podle spolehlivosti vysouvacích klik, Falcon doors a podobných věcí asi znám odpověď.
Třeba v mým dvacetiletým Jaguaru všechny elektronický blbosti, od okýnek přes telefon po tempomat nebo elektrický sedačky, fungujou. A to přesto, že je to Jaguar, věc navržená a vyrobená partou ožralých Britů, v té době pod dohledem korporátčiků z Fordu. Ne třeba Mercedes.
Udržovat v provozu dvacetiletou Teslu bude dost pravděpodobně totální noční můra nebo to nepůjde vůbec, protože tenhle konstrukční přístup znemožní rozumný dodávky aftermarket dílů. A udržovat Teslu při cenách originálních dílů bude nedostupný.
Což mimochodem může být pro Teslu další zásadní průser, až se to začne projevovat. Zatím si devítiletý Tesly skvěle drží cenu. Budou si jí držet, až se ukáže, že je chudší člověk nedokáže provozovat?