• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Konec souhlas, na tom se přesně shodneme
    No co jsem koukal tak cca 3 ze 4 aut bylo chybějící autorádio. Ale je možný že jinde jich bylo zase víc s oknama. Zlatý švihadla :-D

    COMODOR_FALKON: Jenže ty si to představuješ jako Hurvínek válku. Ano není zaměnitelný 5nm čip za 8nm, ale zaměnitelná je celá ta součást. On to pro tvé modré oči nebude nikdo na rychlo znovu vyvíjet. Prostě použiješ celý jiný ZAMĚNITELNÝ díl. O tom to je. To proto celou dobu odpovídáš z cesty na tu "první" a "druhou" část. Dneska si dokážeš postavit skoro komplet auto s dílů aftermarket výrobců. To u Tesly ale nebude možné.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ty čipy nejsou vesměs k autorádiu, ale typicky ke stahování zadních oken.

    A k tomu, co udělal VW a jiný tradiční automobilky "blbě" a Tesla "dobře":

    Tradiční automobilky používají čipy, který procházejí poměrně složitým testováním, který zaručí, že budou fungovat v široký škále podmínek, kterým je auto vystavený, a s celým zbytkem auta.

    Aby to tak bylo, je potřeba to testování udělat v poměrně ranný fázi vývoje a měnit čip později nebo ho dokonce vyvíjet paralelně se zbytkem auta moc nefunguje, protože to pak působí potenciální problémy. Proto v dnešní Octavii máš čip třeba z roku 2008, protože tehdy byl vývoj platformy MQB v tý fázi, kdy se volil čip pro zadní okna.

    Tesla na druhou stranu má systém, kterej umožňuje použít lecjakej čip, stejně jako zvládá měnit komponenty "za pochodu".

    A tohle je třeba samo o sobě důvod, proč si nikdy nechci koupit Teslu.

    Pro první majitele, který maj to auto tři roky, je tohle možná jedno. Těm se nejspíš nerozbije nijak zásadně a když, tak to pokryje záruka.

    Ale bude nějakej pitomej čip nebo jiná kravina za pár centů fungovat i za 20 let? nebo se půlka elektroniky v celým autě vysere a fungovat přestane?

    Soudě podle spolehlivosti vysouvacích klik, Falcon doors a podobných věcí asi znám odpověď.

    Třeba v mým dvacetiletým Jaguaru všechny elektronický blbosti, od okýnek přes telefon po tempomat nebo elektrický sedačky, fungujou. A to přesto, že je to Jaguar, věc navržená a vyrobená partou ožralých Britů, v té době pod dohledem korporátčiků z Fordu. Ne třeba Mercedes.

    Udržovat v provozu dvacetiletou Teslu bude dost pravděpodobně totální noční můra nebo to nepůjde vůbec, protože tenhle konstrukční přístup znemožní rozumný dodávky aftermarket dílů. A udržovat Teslu při cenách originálních dílů bude nedostupný.

    Což mimochodem může být pro Teslu další zásadní průser, až se to začne projevovat. Zatím si devítiletý Tesly skvěle drží cenu. Budou si jí držet, až se ukáže, že je chudší člověk nedokáže provozovat?
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Technologie nebo patentu? Pak už bych to nepočítal jako panasonic. Ale jinak pod tou cizí vlajkou dělají asi všechny známé značky. To je naprosto běžné.

    Překvapil mě prostě ten nepoměr.
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Jinde právě že existuje protože ty věci jsou snadno zaměnitelné, vše má nějaký standard, vše vyrábí více výrobců. Nejsi závislej na jednom debilním čipu, protože můžeš použít jinou jednotku. Ano není to super řešení, ale vše je lepší než to co předváděla poslední rok škodovka. I kdyby to stálo nevím co v té ceně celého toho vzniknuvšího nezdaru je to sranda.
    A i kdyby jeli na starších mašinách v autech není žádná hypertechnika, aby to muselo jen na 5nm že. Ty čipy pořád jednou na stejném standardu jsou snadno zaměnitelné. Pokud mám v plánu výrobu tohle vše už je dávno v procesu.
    A ty fabriky opravdu jedou. Mám někde fotky té ve které jsme si to nechali dělat my. Tam se nejela žádná úžasná technologie, ale v těch okolních ano. To tam sázej, že nestíháš zírat. Bohužel místo toho aby zbořili tu opuštěnou, raději vykácejí les vedle a tu starou tam nechají hnít. Předělávat na novější technologie se to zatím prý nevyplácí.

    A k té první části kterou nechápu co si tím chtěl říct. To jestli ta fabrika bude kompletně tvoje a nebo ne nic v tomto případě nezískáš. Ale naopak díky neunifikovanosti jednotlivých částí nemůžeš ani nouzově převzít něco cizího. V tom je ta potíž. To proto fungujou tak dobře ty koncerny. Ostatně mnoho koncernových automobilek často v této době dosti improvizovalo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Panasonic toho docela dost vyrábí "pod cizí vlajkou" - například 4680 NCA baterie jsou sice vyráběné uvnitř továren Tesla, na výrobních linkách Tesly, ale s využitím technologie Panasonicu…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Co jsou to ty "oba případy" v první části…? A jak to souvisí s VI…?
    (A ne, kdyby sis pořádně přečetl druhou část, tak bys věděl, že to "jinde" mnohdy reálně neexistuje)

    Jinak ty továrny se staví v řádu měsíců (do roka) nikoli let. Řešili jsme tam kdysi výrobu našich výrobků včetně osazení a kompletního zakrytí.
    Tak určitě… Jenom dodací doba EUV mašin je 18-24 měsíců (protože se jich vyrobí cca 40 ročně) - bez instalace a kalibrace…
    A musíš je provozovat v dokonale čistém prostředí se vzduchem bez jakýchkoliv nečistot, nikoliv v hale z montovaných panelů…

    Ano, to jediné máš správně - kdy přijdeš na řadu je záležitost financí… Není to o hledání "jinde", protože pokud odmítášupradovat na modernější čipy, tak žádné "jinde" neexistuje – je to o tom přeplatit konkurenci a získat jejich čipy z omezených přídělů…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Právě. Proto to přirovnávám k VW, kterej vyrobí víc párků než aut.

    Přitom tržní kapitalizace Tesly odpovídá GM v době, kdy prodávali nadpoloviční většinu aut na USA trhu a vyráběli kde co dalšího.
    TUHO
    TUHO --- ---
    BOBASH: koukam, ze non automotice revenues jsou 7 procent a zisky dokonce pouze 1 procento…
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Panasonic vyrábí trojnásobek co Samsung? Měl jsem pocit že Samsung je na tom lépe
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: S tou první částí se bojím, že netuším co jsi tím chtěl říct, protože to se týká obou případů stejně. Ale v tom případě lepšího rozložení řetězce díky unifikaci a horšího VI máš možnost prostě sehnat jinde. Při zavření nebo problémech v jedné továrně prostě ta situace nebude tak tragická.

    Jinak ty továrny se staví v řádu měsíců (do roka) nikoli let. Řešili jsme tam kdysi výrobu našich výrobků včetně osazení a kompletního zakrytí.
    Kdy přijdeš na řadu je záležitost financí. Kolik stálo škodovku roční uskladnění svých vozů a jejich hlídání a dopravu a sníženou cenu za amortizaci si lze docela dobře představit. A to všechno pro pár blbej čipů vesměs k autorádiu?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Pořád to jsou v lepším případě jednotky procent obratu Tesly.

    Tradiční automobilky navíc tenhle byznys rozjíždějí taky, protože potřebujou prodávat vyřazený baterky z aut.

    Tohle je zatím fakt někde na úrovni toho, že VW jsou uzenáři.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Továrna na čipy se staví cca 5 let od chvíle kdy přijdeš u dodavatele strojů na řadu…
    Takže teď spíš 10-15 let…
    A vyrobit samotné čipy pak trvá 12-20 týdnů (tj. 3-5 měsíců)

    Druhou věcí je to, že to co chybí, je prehistorická verze čipů - tj. některé firmy se začaly přehrabovat na specializovaných skládkách a hledat zbytky historické technologie, aby mohly zvýšit svoji výrobu.

    Nový Fab na archaické čipy ale nikdo stavět nehodlá - takže buď si všichni počkají, až se obnoví provoz v existujících provozech (s tím, že ani v budoucnu nebudou navyšovat výrobu), nebo budou muset modernizovat svoje čipy aspoň na úroveň roku 2000…

    Co se VI týče - ta "šance sehnat něco jinde" je pouze teoretická. Protože to "jinde" prostě nemusí existovat buď vůbec, nebo třeba v horizontu X let…
    Ostatně, vraťme se k čipům - ano, TEORETICKY máš šanci čipy sehnat "jinde", ale ne proto, že by nějaké "jinde" existovalo, ale protože např. uplatíš nějakého výrobce, aby přednostně prodal čipy Tobě, čímž se Ti ale dramaticky zvednou náklady, protože se budete přehazovat "kdo dá víc" – což ale REÁLNĚ to pak vede k tomu kaskádování zdražování, co jsem popsal předtím…

    Mno a nebo můžeš teoreticky zkusit přesvědčit nějakou firmu, aby se tím "jinde" stala a zavázat se, že až za 15 let ty čipy začne vyrábět, tak jich pár miliard odkoupíš a namontuješ je do aut, co jsi vyrobil (a odstavil na parkovišti) předloni… :-D :-D

    Obdobně třeba BOBASH absolutně nechápe, že i navzdory snahám o zvýšení výroby,, Tesla stále prodává víc baterií (v autech i powerwallech), než kolik je schopna reálně vyrobit/zajistit…
    A to je v situaci, kdy si část baterií zvládá vyrábět sama… (a obdobně je na tom ještě čínské BYD)
    Zatímco GM, VW a další jsou v situaci, kdy tu o nich Bobash rozhlašuje, jak budou chrlit EV ze svých prověřených továren – ale už zapomíná vysvětlit, kde do nich seženou baterky…
    Ranked: The World's Top 10 EV Battery Manufacturers
    https://elements.visualcapitalist.com/ranked-top-10-ev-battery-makers/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: taky vacsi powerwall sa vola megapack a tie im zrovna celkom idu na odbyt:

    142 Tesla Megapacks power on to create giant new battery, replacing gas peaker plant in California - Electrek
    https://electrek.co/2021/06/30/tesla-megapacks-power-on-battery-replacing-gas-peaker-plant-california/

    Tesla sells 2GW / 6GWh of Megapack battery storage to Arevon for California projects - Energy Storage News
    https://www.energy-storage.news/tesla-sells-2gw-6gwh-of-megapack-battery-storage-to-arevon-for-california-projects/

    PG&E's Gigantic Battery (256 Tesla Megapacks) In California Nears Completion
    https://insideevs.com/news/489727/pge-battery-256-tesla-megapacks-california/

    je dost mozne, ze ich uprednostnuju pred powerwallmi, predsalen su to vacsie peniaze ako fyzicke osoby a preto maju nedostatok baterii, uz to tak kedysi skrtali, ked nabiehala vyroba modelu 3, ze presunuli vacsinu zdrojov na aktualne najdolezitejsi projekt (aj ludskych napr. zo solarcity)

    nabeh vyroby semi je tiez battery constrained co musk spominal v ktoromsi investor calle
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Kdyby to bylo tak jednoduché, tak by ta továrna na ty chybějící čipy už dávno jela na 1000%.

    Dost pochybuji, že všechno na Tesle se vyrábí v USA do posledního čipu. Jenže zatímco pokud jsi jen část řetězce, tak je většina věcí velmi unifikovaných a máš šanci sehnat jinde. Takto pokud nejedeš vše duplicitně (o čem se dá dost pochybovat), tak narazíš na to že to musíš vše vyřešit ve své režii. Což má své výhody jak jsi zmínil ale i nevýhody o kterých zase píšu já. Záleží v jaké části se objeví problém.

    Například když přešla Škodovka do koncernu srovnávali tuším výrobu felície nebo fáva s výrobou fóbie. I přes dražší náklady se výroba ukázala ve srovnání jako mnohem levnější. Protože bylo snadné řešit problémy náhradou. A to bylo spíše v počátcích unifikace.
    Je jasné že VI má obrovské výhody, ale podle mě dokud nedojde k nějaké standardizaci nebude to takové terno.

    Je to ale jen můj laický názor.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jo a ještě poslední věc. Víte, kdo se shoduje s mým názorem na cenu akcií Tesly? Elon Musk. Že jsou přestřelený už řekl před rokem a něco, tuším, když byly asi 8x levnější než jsou teď.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak článek tady:

    Chytrák na výsluní. Proč je Musk dost možná jen mazanější než investoři | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/penize/430899-chytrak-na-vysluni-proc-je-musk-dost-mozna-jen-mazanejsi-nez-investori
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Respektive ještě jinak – kdo a na základě čeho došel k tomu, že Tesla má hodnotu, jakou má? Spočítal někdo, že na základě něčeho, co Tesla udělala, má reálnou hodnotu X, která je vyšší nebo rovna současnýmu market capu?

    Nebo je to prostě o tom, že to stoupá prostě proto, že lidi věří, že to bude stoupat, protože to lidi kupujou s tím, že to bude stoupat, a proto to stoupá?

    Já v tom vidím tulipány. Stejně jako ve většině dalších technologických akcií.

    Rozdíl je, že tentokrát to bude bolet víc než Dot Com bublina.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Já tohle říkám obecně, nejen o Tesle – akorát o Tesle mluvím nejčastějc, protože je to typickej příklad ve světě aut.

    Jinak samozřejmě úplně stejná absurdita je třeba Rivian (ten ještě o něco horší). To, že výrobce, kterej má jeden truck a jedno SUV, z nichž ani jednoho neprodal ještě jedinej kus, má vyšší tržní kapitalizaci než Ford, kterej vyrábí víc elektrickejch aut než Rivian co do modelů, každýho toho modelu prodává už poměrně gigantický množství a navíc k tomu prodává asi 5x tolik spalovacích aut co Tesla elektromobilů, je prostě absurdní.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Jenomže Tesla nic takovýho neumí, respektive to neumí tak, aby to bylo nějak zajímavý v rámci celkovýho obratu a výdělků.

    Prodávají solární střechy, který víceméně nikdo nekupuje, prodávají Powerwally, který jsou na tom stejně, v obou případech proto, že je to sice designový, ale taky drahý.

    Mají o něco větší vertikální integraci než ostatní ve výrobě aut, ale zároveň naprosto zoufale postrádají schopnosti k servisu těch aut, což pro ně do budoucna bude zásadní problém.

    COMODOR_FALKON:
    Překryv technologií mezi SpaceX a Teslou není tak velkej, aby to bylo zajímavý, naopak Tesla nemá úspory z rozsahu v rámci sdílení technologie mezi víc značkama a modelama, nemá desítky let zkušeností s tím jak udělat auto.

    Zisky z údržby solárních střech jsou zanedbatelný nejspíš i se ziskama VW coby uzenárský firmy.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    TUHO: Tohle je způsobeno tím, že v reálné ekonomice není moc kam "relativně bezpečně" nalít finance a s ohledem na tuhle skutečnost považují ivestoři za bezpečnější nalít finance do různých indexů s tím, že sice bublina za pár let na pár let splaskne, ale za dalších 20-30 let se to vrátí zpět a i po započtení inflace budou v nejhorším na nule…

    A čím se reálné ekonomice daří hůř, tím silnější tohle nutkání je…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam