• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS:
    Aha, tak už to opravili:

    40 % pro VP typu mid caps.
    50 % pro SP.
    60 % pro malé podniky z rozdílu ceny mezi elektromobilem a vozidlem se spalovacím motorem.

    Akorát mě teda zajímá způsob výpočtu rozdílu ceny u konkrétního modelu.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak co vím stály celou dobu a nedávno je odvezli na dodělání.
    Někde dosud ty původní stojej. Předělávali to zpátky ve fabrice. Tedy podle tvrzení místních.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ony tam ty auta ale vesměs nehnijou celou dobu stejný. Škodovka to udržovala mezi tuším 30 a 50 tisícema kusů, ale průběžně je taky dodělávala.

    A je furt menší průser odložit ty auta na parkovištích a potom nechat techniky oběhnout je s čipama autorádia nebo zadních oken, což už je miniaturní zlomek práce potřebný k vyrobení celýho, než ztratit třeba měsíc výroby úplně.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS: JYRKA: Hned první komentář pod článkem to docela shrnul:
    "Koupím si EV za 1100bez daně a dostanu na to 200k. Z miliionu mě bude tak 60tis stát administrace, za 40k na tom strávím času a dalších poplatků. Dostanu teda 100k na auto, který musí vzadu vozit samolepku EU, musím ho vlastnit 5 let, nesmím ho používat pro soukr účely a já nevím co ještě dalšího. To je snad lepší si kopuit předváděčku..."
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Tyvole, to si dělaj prdel. Původně na to mělo jít několik mld a mělo to být až 40% pořizovací ceny. Teď daj ubohejch 250k. A ještě k tomu jen pro 3500 vozů? To bude pryč do měsíce (No i když asi ne, vzhledem k té malé částce, kterou přispívají)
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tady nejde o to že by nechtěli je vyrábět, ale že by to bylo extrémně drahé pro pár kousků. Jakmile ta fabrika jednou zastaví, je jednoduší ji postavit znova.

    A jen pro zajímavost v těch hi-tech řešení, je mnohem složitější vytvořit ty mnohavrstvé PCB než samotné čipy. Je tam řádově větší chybovost. Navíc ty čipy se dají snadno testovat zátěžovou zkouškou. Pokud změní například technologii osazování za o jednu generaci novější, bude ta celková spolehlivost lepší i s těmi "neozkoušenými" čipy.
    Podobnou věc řešili asi před deseti lety v Francouzi u nějaké své JE. Tam šlo akorát o ještě archaičtější technologie. Vyřešili to tak jak jsem popisovat.

    A "nesmyslné" jsou na první pohled všechna řešení. Ať udělají co udělají, vždy je to bude stát majlant. A já tvrdím jen to, že zasrat půlku středočeského kraje a nechat tam ty vozy rok hnít nebyla nejlepší cesta.

    COMODOR_FALKON: Nejde o to jestli je to low-cost ale kdy to bylo vyrobeno. Právě pro ty důvody, které teď postihli automotive.

    A pokud se nemýlím tak 28nm byla poslední generace bez FinFETu, možná to souvisí i s tím.
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tak dotace asi budou:
    Dotace na elektromobily letos v Česku budou. Víme, kdy startují | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/dotace-na-elektromobily-letos-v-cesku-budou-vime-kdy-startuji-8319
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: sice nevidim, co zas píše, ale čekám nějakej bilej heterosexuální boomer žvást

    největší prdel je, že o teplé barvě píše člověk, co si navlečenej v koženym oblečku s třásněma masíruje anál na hlučnym uprděnym fejkovym asijskym jakobi-Harleji, a připadá si při týhle 100% buzerantský činnosti jako "pravej chlap"
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Je to jak pise BOBASH. Hlavne do toho vstupuje ta povinna homologace podle norem Automotive Electronics Council (AEC). Jak jsem jiz psal, jsou to normy v radach AEC-Q100, AEC-Q200, ...

    A ta norma je extremne prisna a pred rokem 2010 prisna vubec nebyla.
    Rozebiram tady: [PETER_PAN @ Elektromobily] a [PETER_PAN @ Elektromobily]
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: za vkus neni treba se omlouvat ;)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    BLOWUP: fialová barva opravdu byla vždy výjimečná a slavnostní hlavně z jednoho prostého důvodu - je drahá...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    “The few times I have been a part of product development that was also connected to the development of a new integrated circuit ended poorly, and never connected to a manufacturing process. That is, the integrated circuit identified was under development and the product was going to use this integrated circuit as the production date was in line with the production date of the OEM product. The integrated circuit was subsequently not able to be produced, the yield was too low for it to be an economically viable product for the IC manufacturer. This failure delayed the product under development by the OEM required retooling, retesting and the project extended for months longer, with increased costs.”
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    "“Making changes to an existing product, changing an integrated circuit that only has the difference in the manufacturing processes would still require this sort of testing. Unless there are some compelling associated cost improvements to recoup the investment, this is not very plausible.”"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    "“Qualifying a product, specifically testing activities, are costly and requires time, talent, and equipment,” Quigley said. “Some of the test equipment requirements are expensive and often not on hand at the OEM but will require an external lab, and booking time at this lab can be a long lead time activity, and is necessary for certain product certifications. Depending upon the vehicle system commonality, this testing might have to be performed on multiple vehicle platforms."
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    “Automobiles have a long operating life, compared to many other consumer devices,” Thomas Coughlin, Fellow at the Institute for Electronic and Electrical Engineers, told me. “People expect their cars to last for more than 10 years, whereas many five-year-old consumer products are often considered nearly obsolete. Thus, parts for automobiles, including some chips, are often built on older, proven technology, rather than the latest available technology.”
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Tady je link:

    Why The Chip Shortage Is So Complex According To Experts
    https://jalopnik.com/i-asked-experts-why-carmakers-cant-just-transition-to-n-1847739665?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Proč to nejde jsem vysvětloval. A před nějakou dobou jsem linkoval rozhovor s nějakýma hlavounama jak z automobilky, tak od výrobců čipů.

    V podstatě to vypadá, že výrobci čipů nechápou, proč automobilky potřebujou starý čipy, když nový jsou lepší a levnější na výrobu. Automobilky potřebujou starý čipy, protože pokud chtějí zajistit spolehlivost, musí tam dát jen otestovaný součástky. A otestovaný mají jen čipy který jsou třeba 10 let starý, protože čipy na různý takovýhle podružný systémy zůstávají stejný po celou životnost PLATFORMY, ne modelu. Takže třeba u Octavie je to od trojkový dál, čili nějakých 2015 a vejš. Ale to testování probíhalo předtím, než se to auto začalo vyrábět, v ranný fázi vývoje (protože to musíš celý vyvíjet už kolem hotovýho čipu), takže třeba 2010.

    A předělat to na jiný čipy je nesmyslně drahý – tak nesmyslně, že by se to nejspíš vůbec nevyplatilo pro starší modely a platformy.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Přesně tak… Potřebuje jich mraky, značná část jich je vyráběna technologií 90-45nm, těch se zatím problémy nedotkly, protože to jsou velmi primitivní čipy a používají se i v běžné spotřební elektronice. Ale pro "pokročilejší funkce" používalo čipy s technologií 32nm a 28nm a tam je výpadek výrazně vyšší…

    Je tu ale drobný problém:
    Automotive jich TEĎ potřebuje mraky.
    Automotive je potřebuje nakoupit hodně levně
    Automotive je jediná oblast, kde mají tyhle archaické čipy uplatnění.
    …výstavba nového Fabu trvá cca 5 let a stojí cca $15 miliard – když to jde rychle…

    Problém je i v tom, že zbytek světa už se u čipů posunul někam jinam: K minimálně 16nm u low-cost zařízení a 5nm u těch high-end. Pro představu 2 low-cost telefony, které vlastním:
    Samsung A320FL (2017) - 14nm technologie
    ZTE Blade A7 (2019) - 12nm technologie (Tohle byl ultra low-cost, kupoval jsem ho na jaře 2020 asi za 3k jen jako displej k dronu s 64bit OS, protože A320FL v té době ještě nebyl rootnutý a na 64bit HW běžel 32bit OS, se kterým appka DJI neuměla pracovat…)
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: třeba tady o tom máš víc:
    Šéf největšího výrobce čipů říká, že jich automobilkám dodá, kolik budou chtít, ony ale nechtějí | Autoforum.cz
    https://www.autoforum.cz/zajimavosti/sef-firmy-vyrabejici-cipy-rika-ze-jich-vyrobcum-aut-doda-kolik-budou-chtit-ony-je-ale-nechteji/

    Nejde o to že by to nešlo. Ale ta fabrika když ji "opustí" už se znova jen tak nerozjede. Není na to stavěná. Prostě za chvíli někde zaroste bez povšimnutí v pralese. A to doslova.
    Vezmou pár zásadních technologií, které jsou přenositelné a postaví z toho novou linku.

    Nicméně tyhle staré a odskoušené technologie se používají třeba v energetice, kde všechno musí mít roky jako Debian stable :-) U automotive se nejedná o žádné technologické ani bezpečností zázraky. U stahování okýnek a autoradií už tuplem ne. Navíc tím jak jde o jednoduché systému je velmi snadné je dublovat pro zvýšení parity i integrity. To se dělá naprosto běžně.

    No a některé automobilky použili buď dočasně starší řešení nebo z jiných modelů a nebo přešli na novější technologii v podobě úplně nového výrobku. Je to drahé, ale pořád levnější než to co předvedla škodovka.

    COMODOR_FALKON: sry vypadla mi dvojka. Na smyslu to ale nic nemění.
    To že i při absolutní VI budeš řešit naprosto totožný problém snad nemůžeš nepochopit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam