• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: "Chudoba" je relativní. Samozřejmě ani člověk co si kupuje Dacii Sandero za 250 tisíc není úplně "chudej", ale na poměry kupců nových aut jo.

    A hlavně 250 tisíc na Dacii Spring z ní udělá nejlevnější auto na trhu, což je asi tak jediný způsob, jak jí rozumně prodat.

    250 tisíc na Taycan bude pro většinu majitelů znamenat, že jim zbude rozpočet na příplatkovej lak nebo audio.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO:
    BOBASH: No pro chudý to není :-) Ale to asi žádné nové auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To je ale úplně správná argumentace.

    Kromě toho, že je prasárna, aby chudí dotovali bohaté, tak dotace 250 tisíc na Dacii Spring nebo na elektrický Berlingo dává smysl, protože je udělá konkurenceschopnýma. Dotace 250 na Enyaq už toho moc nezmění a na Taycan je to už jen bonus.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: "Pro běžné motoristy, tzn. fyzické osoby nepodnikající podpora na pořízení elektromobilů není." - uz sa tesim ako budu petroheadi argumentovat tym, ze je to iba pre bohatych a ze im to my chudi sponzorujeme :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    STETKINS: Hlavne bude zajimava diskuse o tom, co znamena srovnatelny spalovaci vuz. Pokud bude zakladni kriterium vykon motoru, tak misto dotace budes doplacet :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA: tak u vim. VP = velke podniky, SP = stredni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: Kdyby 120. Mezi Enyaqem a Kodiaqem odpovídajícím výbavou a výkonem není ani celej ten rozdíl 120 tisíc :)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    NIKDAS: Ha tak to by mě taky zajímalo, jakože místo kodiaqa si koupím eniaq a oni mi na to přispějí 60% z rozdílu, takže třeba 120tisíc?
    Super!
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: A rozumis tomu, co znamenaji ty zkratky?
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: ok, z malého vzorku se ni nechce dělat unáhlené závěry, možná to není taková tragédie.
    V každém případě to není zrovna drobná ztráta. Jen ten převoz auta tam a nazpátek stojí ranec. Znám řidiče co to dělá. Navíc prstě auto zbytečně stárne. A někdo ho musí hlídat. Znovu umejt...

    A tedy čipy kupují od konkurenční fabriky postupně. A to je ta věc která mi na VI přijde nejproblematičtější. Pokud Tesle shoří fabrika. Nikde náhradu neseženou ani v té míře jako to teď řeší koncerny.
    Tedy VI výhodné je jen do doby kdy se mu nestane něco podobného. Taková sranda pak může být likvidační.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Některý možná stály celou dobu, ale spousta se jich za tu dobu "protočila".
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS:
    Aha, tak už to opravili:

    40 % pro VP typu mid caps.
    50 % pro SP.
    60 % pro malé podniky z rozdílu ceny mezi elektromobilem a vozidlem se spalovacím motorem.

    Akorát mě teda zajímá způsob výpočtu rozdílu ceny u konkrétního modelu.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak co vím stály celou dobu a nedávno je odvezli na dodělání.
    Někde dosud ty původní stojej. Předělávali to zpátky ve fabrice. Tedy podle tvrzení místních.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ony tam ty auta ale vesměs nehnijou celou dobu stejný. Škodovka to udržovala mezi tuším 30 a 50 tisícema kusů, ale průběžně je taky dodělávala.

    A je furt menší průser odložit ty auta na parkovištích a potom nechat techniky oběhnout je s čipama autorádia nebo zadních oken, což už je miniaturní zlomek práce potřebný k vyrobení celýho, než ztratit třeba měsíc výroby úplně.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS: JYRKA: Hned první komentář pod článkem to docela shrnul:
    "Koupím si EV za 1100bez daně a dostanu na to 200k. Z miliionu mě bude tak 60tis stát administrace, za 40k na tom strávím času a dalších poplatků. Dostanu teda 100k na auto, který musí vzadu vozit samolepku EU, musím ho vlastnit 5 let, nesmím ho používat pro soukr účely a já nevím co ještě dalšího. To je snad lepší si kopuit předváděčku..."
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Tyvole, to si dělaj prdel. Původně na to mělo jít několik mld a mělo to být až 40% pořizovací ceny. Teď daj ubohejch 250k. A ještě k tomu jen pro 3500 vozů? To bude pryč do měsíce (No i když asi ne, vzhledem k té malé částce, kterou přispívají)
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tady nejde o to že by nechtěli je vyrábět, ale že by to bylo extrémně drahé pro pár kousků. Jakmile ta fabrika jednou zastaví, je jednoduší ji postavit znova.

    A jen pro zajímavost v těch hi-tech řešení, je mnohem složitější vytvořit ty mnohavrstvé PCB než samotné čipy. Je tam řádově větší chybovost. Navíc ty čipy se dají snadno testovat zátěžovou zkouškou. Pokud změní například technologii osazování za o jednu generaci novější, bude ta celková spolehlivost lepší i s těmi "neozkoušenými" čipy.
    Podobnou věc řešili asi před deseti lety v Francouzi u nějaké své JE. Tam šlo akorát o ještě archaičtější technologie. Vyřešili to tak jak jsem popisovat.

    A "nesmyslné" jsou na první pohled všechna řešení. Ať udělají co udělají, vždy je to bude stát majlant. A já tvrdím jen to, že zasrat půlku středočeského kraje a nechat tam ty vozy rok hnít nebyla nejlepší cesta.

    COMODOR_FALKON: Nejde o to jestli je to low-cost ale kdy to bylo vyrobeno. Právě pro ty důvody, které teď postihli automotive.

    A pokud se nemýlím tak 28nm byla poslední generace bez FinFETu, možná to souvisí i s tím.
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tak dotace asi budou:
    Dotace na elektromobily letos v Česku budou. Víme, kdy startují | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/dotace-na-elektromobily-letos-v-cesku-budou-vime-kdy-startuji-8319
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: sice nevidim, co zas píše, ale čekám nějakej bilej heterosexuální boomer žvást

    největší prdel je, že o teplé barvě píše člověk, co si navlečenej v koženym oblečku s třásněma masíruje anál na hlučnym uprděnym fejkovym asijskym jakobi-Harleji, a připadá si při týhle 100% buzerantský činnosti jako "pravej chlap"
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Je to jak pise BOBASH. Hlavne do toho vstupuje ta povinna homologace podle norem Automotive Electronics Council (AEC). Jak jsem jiz psal, jsou to normy v radach AEC-Q100, AEC-Q200, ...

    A ta norma je extremne prisna a pred rokem 2010 prisna vubec nebyla.
    Rozebiram tady: [PETER_PAN @ Elektromobily] a [PETER_PAN @ Elektromobily]
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam