• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    PETER_PAN: To je nějaká domnělá životnost baterie co se jí nestane nic jiného. Navíc to není žádný náhodný vzorek. Jenže si představ i ty dnešní auta za 15let (a pořád to není vzorek napříč trhem) jak budou vypadat za těch 15let. Nejde o to že by se ve velkém s nějakou zbytkovou kapacitou nedožili, to vůbec tvrdit nechci, ale pořád bude velká část těch které prostě odejdou. No a u klasického spalovacího auta, můžeš relativně levně vyměnit jakýkoliv díl. Ale ta baterie bude stát furt majlant a bude (je) atypická.
    Prostě představ si běžné auto někde v obci na dojíždění pár km do práce a max jednou ročně na dovolenou. Několikrát ročně max 200km za rodiči. To auto které má cenu třeba 50k. Žádnej vrak na popojíždění to stačí ale má v prdeli baterii. Dáš klidně i několikset tisíc za novou? Protože se prostě už nevyplatí je dělat? To asi smysl nedává, že?

    Jako žiju na celkem lukrativním místě. Tedy žádný konec světa, ale když si obejdu okolí. Tohle je furt majoritní použití aut. Tyhle auta bez nějakého standardu budou na trhu za 15let chybět.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Zivotnost baterii je dobre overena. Jsou tu elektroauta z roku 2007, jsou tu Tesly z roku 2011. Jsou tu homologace kde se cykly resi a testuji. 300k km daj vsechny soucasny znackovy baterrypacky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Když se spálí vinutí, tak se vymění motor. Buďto za originální drahej, nebo za aftermarket, pokud tou dobou už bude, nebo za díl z vrakáče.

    Ano, originální díly na Teslu jsou drahý.

    Ale to je tím, že Tesly jsou drahý auta. Spousta lidí ale s rozumnýma nákladama provozuje auta, který původně stály miliony a originální díly tolik stojej furt. Ostatně kdybych svýho Jaguara servisoval v originálním servisu, tak, kromě toho, že by tam na něm nedokázali udělat nic, protože už to neuměj, by první větší servis stál víc než to auto.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: jenže ty pořád operuješ nějakou domnělou životností většiny článků a autě kde prakticky není nic co by se po...

    Stačí spálit vinutí a nemusí se oprava v budoucnu vůbec vyplatit a nebo cokoli jiného. O tom jak často se v Tesle mění baterie jsem už něco přečetl, co na tom že je to v rámci záruky. Pokud operuješ výměnou vozového parku za jiný tohle tě prostě musí zajímat. Když počítáš že to nedáš ani za 15let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Kup si Teslu s LFP bateriema, až je tu budou prodávat. Ty jsou sice obecně trochu víc nahovno (horší dojezd a tak), ale nevadí jim ani drsnější zacházení při nabíjení a vydrží dlouho, snad by měly vydržet o hodně víc než normální Li-ion. A budou o dost levnější.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: I to by stačilo.
    Kdyby mi dal někdo záruku na to píšeš že všechno je tak super a nic se nesere tak si to auto koupim taky :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: No už dnešní baterky vydrží 300 000 km s rozumnou ztrátou kapacity (10%), zanedlouho budou nejspíš baterky co vydrží milion. Takže zvlášť vzhledem k tomu, že starší auta mají obvykle lidi, co jezdí míň, spousta dnešních elektromobilů bude nejspíš za 20 let ještě jezdit.

    A standard nikdy nebude, maximálně napříč jedním koncernem, nebo spolupracujícíma.

    Nebude ze stejnýho důvodu, proč dneska neexistuje jen jeden čtyřválec 2.0 turbo, přestože je to asi nejčastější motorizace aut po celým světě a všech těch asi 10 takovejch motorů na trhu je ve výsledku úplně stejnejch.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: s náhradními díly? Jsem zvědav jak bude fungovat aftermarket baterií do Tesly a pod. Prostě to auto odepíšeš, protože se to už nevyplatí. Až bude nějký standard, tak tu baterii dáš prostě jinam.

    Tak 15 let je za mě dobrý. Navíc pokud vyměníš polovičku aut odstraníš třeba 90% emisí...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Stejně nevyměníš vozovej park za míň jak třeba 15 let, i kdybys najednou přešel čistě na výrobu EV. A to najednou nepřejdeš, protože modelový cykly, vývoj a logistický řetězce.

    A s čím by jako dnešní auta měly být nekompatibilní?
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: s tím souhlas v těch městech a dolících to dává velký smysl.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To se ale nestane, protože pak bude rozdíl v tom co ta energie bude stát. Až litr benzínu bude 100kč, zatímco nevyužitá solární energie bude klidně grátis, změna bude rychlejší než si myslíš...
    Co se ekologie týče smysl dává víc to co popisuju já. Navíc auta co se vyrábí teď budou pravděpodobně stejně nepoužitelná díky nekompatibilitě.

    Ale je jasné že jako novinář píšící o těchto autech budeš tvrdit opak
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: no hele poviem ti to takto, denne prejdem do prace asi 9km pesi popri pomerne rusnych uliciach v brne a teraz v zime, ked mrzne, tak je to uplna lahudka cichat tie nedokonale spalene exhalaty so studenych dieselovych a benzinovych motorov, staci aby jeden taky presiel a ten smrad sa za nim tiahne aspon 200 metrov

    naproti tomu okolo uhelnej elektrarne nechodim skoro nikdy, ako taku analogiu mam jedine par domov vo vesnici, ktore maju este stale kotle na tuhe paliva, staci jeden, aby zasmradil celu ulicu, ale stale verim, ze ta uhelna elektraren ma trochu lepsie filtry, pripadne nie je postavena v strede obce
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ne, neměli bychom nejdřív řešit, čím to nabijeme.

    Když začneme nejrychlejc jak to jde přecházet na elektrický auta, tak na třeba 90% aut na silnicích se dostaneme někdy za 25 let nejdřív. Mezitím můžeme vyřešit tu elektřinu. Ale když budeme čekat, tak pak budeme mít čistou elektřinu a POTOM budeme 25 let měnit auta.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    CUKI: co jak? budou se prece nabijet palenim benzinu v agregatech? :D
    CUKI
    CUKI --- ---
    SEJDA: Jen mi to nejde dohromady s tou druhou větou.

    Netvrdím že fosil je super, ale nemělo by se nejdříve začít řešit to nejdůležitější? Z čeho budeme ty auta nabíjet? Je smutné když ta samá země která jede dotace na elektromobily jak na běžícím páse, druhou rukou odstaví své jaderné elektrárny které nahradí plynem, který je pro klimatickou změnu horší než jejich mix...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    CUKI: jop, to aby jsi rozumnel jak obycejni lidi chapou "bezemisni".
    CUKI
    CUKI --- ---
    SEJDA: ??? To je na mě?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    CUKI: stojis na prechodu, okolo jede auto .. musel bys byt hluchy a k tomu i bez cichu, abys nepoznal bezemisni auto.
    Ale jinak chapu tve rozhorceni, ano fosily jsou jeste horsi nez se pise i v tech WLTP tabulkach. Je to az k placi, cemu vsemu jsou lidi schopni uverit.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Vždyť ano. A kde se ta energie asi vezme? Náš mix má k tomu bezemisnímu na míle daleko. A s budoucí plánovanou podporou plynu to bude ještě mnohem horší.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: pise sa o bezemisnej elektromobilite, nie o bezemisnej produkcii elektromobilov, jedno je provoz druhe je vyroba, vyroba ICE tiez nie je bezemisni
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: Vždy když slyším slovo bezemisní, tak se mi ježí všechny chlupy. Bezemisní to nebude ani když pojednou na čistě solární energii a k tomu má Evropa hóódně daleko.
    KEB
    KEB --- ---
    Repost od sousedů

    Spalovacím motorům odzvoněno. Koncern vyrábějící užitkové vozy Opel, Peugeot a Citroën bude nabízet jen čistě elektrický pohon - Ekonomický deník
    https://ekonomickydenik.cz/spalovacim-motorum-odzvoneno-koncern-vyrabejici-uzitkove-vozy-opel-peugeot-a-citroen-bude-nabizet-jen-ciste-elektricky-pohon/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Odemčeno:
    Do měsíce stát spustí největší dotace na elektroauta. Vedle firem o ně mohou žádat i živnostníci | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c7-67019970-1228mp-b14ffb6327ce79e
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Tohle je přesně výstižnej popis toho, proč je ve stávající podobě FSD reálně k ničemu.

    Tesla fans start to doubt Elon Musk after latest price hike for FSD full self-driving tech | Fortune
    https://fortune.com/2022/01/10/tesla-fans-unhappy-fsd-full-self-driving-price-hike-elon-musk/?utm_campaign=fortunemagazine&xid=soc_socialflow_facebook_FORTUNE&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&fbclid=IwAR2QBtE3wEO9pvqIRmBSdH3tRETiyD3fRsz5yPioMhKZJrA6tMaozHltRvw

    "Admitting he lost confidence that Musk would soon solve autonomous driving, Russell said FSD did not make his daily drive more comfortable and found it offered little to no value beyond the novelty of showing off the feature to others.

    “I don’t use it when I’m driving, just because I’ve gotten so frustrated with the amount of disengagements—it’s kind of like you’re watching a teen driver,” he told his YouTube viewers. “It’s cool to try as an experiment, but when I’m getting somewhere and I’m late and it’s pouring rain, I don’t want to deal with it doing something dumb and then me having to correct it.”

    Not exactly the kind of ringing endorsement from the self-described “world’s biggest Tesla fan boy” at a time when customers are being asked to dig even deeper into their pocket for Musk's signature feature."
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hlasim ze som videl na sidlisti u rodicov od zeny zaparkovane bmw iX, ziadna nabijecka z baraku natiahnuta nebola, lebo parkoval dost daleko, odhadom tak 50m od domu, to sa odvazil v tych nocnych mrazoch co?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Editor je buďto petrolhead a nebo naopak nemá s motoristickou redakcí nic společnýho, elektrický auto nikdy ani neviděl a věří svým redaktorům.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: No blbý je, že většinou nad nima jsou i editoři petrolheadi, protože motoristická sekce je samostatná nebo je to samostatnej web.

    A navíc jsou novináři obecně blbě placený a přijde mi že motoristický ještě víc – protože tam vždycky můžeš nalákat fanboye co to budou dělat za suchý z nosu a přístup k autům. A je BTW jedno ze který strany je to fanboy, blbý je to tak jako tak.

    Pár opravdu rozumnejch motoristickejch novinářů tu máme, většinou se ale poznaj podle toho, že píšou i o něčem jiným, nebo dělaj něco jinýho. Jirka Červenka z Autobible, Honza Blažek, Honza Markovič... to je tak všechno co mě teď napadá. Pak tu jsou takový ti "mezi", a pak jsou zuřiví antielektromobilisti – vrchol je pochopitelně dezinformační Autoforum.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Jedná věc je že redaktor je idiot, druhá, že takovy slint projde přes editora a celým procesem až ke zveřejnění.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: já mám motonovináře ve stejný kategorii jako ezoslípky z Burdy, co píšou skrytý PR články pro Maybeline výměnou za krabici řasenky. Jejich motivaci chápu, ale proto tam maj editora, aby je přibrzdil v rozletu, když už jsou moc a případně je vyměnil za novej model, když už jsou moc permanentně. Najít fanboye eaut, co umí psát, je stejně náročný, jako najít petrolheada. Když má vedení maximální snahu akorát zdiskreditovat politickou konkurenci majitele, tak halt není na podobný akce čas.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam