NIMBUS: Ty popisuješ svoje bájný představy, jak bys chtěl, aby svět fungoval. Já popisuju realitu trhu s autama.
Aptera, kromě toho, že žádná neexistuje a nemůžeš si jí koupit, je to navíc malej nesmysl, kterej bude drahej jako normální auto, ale vejdou se do něj jen dva lidi a minimální množství zavazadel.
Takovýhle auta prostě nejsou komerčně viabilní, což můžeš hezky vidět třeba na tom, kolik se aut podobný kategorie prodá. Zaokrouhleno přibližně žádný.
Důvody, proč je F-150 Lightning nejdůležitější elektromobil dekády a Aptera irelevantní.
1. Tvůj graf nic nedokazuje. Většina lidí jezdí v autě velkou část času sama, ale taky to auto používají třeba na cesty s rodinou. Proto si lidi nekupujou dvoumístný auta. Proto si lidi kupujou kombíky a MPV a SUV. Málokdo chce mít doma jednoúčelový auto jen na cesty do práce, zvlášť když by to auto stálo milion.
Auto jako Aptera nedává praktickej smysl, nedává finanční smysl a i její ekologickej smysl je spornej, protože musíš vyrobit auto naíc.
2. F-150 používá spousta lidí, který je nepotřebujou, ale taky spousta lidí, který je potřebujou. Třeba řemeslníci. A ať ke koupi mají jakýkoliv důvody, tak pokud jim to zákonem nezakážeš (což je v USA dosti nerealistický, protože Texasani by kvůli pickupům byli ochotný začít novou Občanskou válku), tak si takový auta budou kupovat.
Elektrická F-150 nahradí benzínovou F-150 a ušetří obrovský množství benzínu. Aptera by patrně nahradila Prius a nebo něco ještě úspornějšího a ušetřila prd.
Elektrická F-150 navíc stojí stejně jako ta Aptera, ale uveze pět lidí, má kufr na věci vpředu, korbu na velký věci vzadu, utáhne asi šest tun (třeba loď), může napájet nářadí nebo dům. Je to užitečný auto.
3. Díky tomu, že F-150 Lightning není futuristickej kosmopickup jako Cybertruck, ale normální F-150 s baterkama v podlaze, se může prodávat za 40 tisíc dolarů před odečtením dotace a být tak levnější než většina verzí benzínový F-150. Díky tomu bude znamenat zásadní průlom v elektromobilitě, protože si jí koupí statisíce lidí, který by si jinak elektrický auto nekoupili.
4. Vodík je blbost v čemkoliv, co se dá rozumně udělat s baterkou. Je drahej, neefektivní, není na něj infrastruktura a postavit jí by bylo drahý, protože je to jednoúčelová infrastruktura. Elektřinu máš všude a navíc auta s V2H (Vehicle to home) můžou spolu se smartgridem vyrovnávat výkyvy sítě. Nebo napájet domy při blackoutu.
5. F-150 neváží čtyři tuny, váží necelý tři, do 3 500 kg (řidičák B v Evropě) se vejde i naložená. Baterka neváží tunu. Baterka v F-150 Lightning je u základní verze stejná jako v Tesle, v lepší verzi je o třetinu větší než v Tesle (Model S) a o polovinu než ve Škodě Enyaq. Při stejným dojezdu.
6. U toho VW srovnáváš nesrovnatelný hodnoty, spotřebu dle EPA u F-150 (přičemž ta je realističtější než třeba evropská WLTP) a jakousi spotřebu při konstantní rychlosti.
Reálný srovnání (s ID.4, ID.3 se v Americe neprodává, protože tam tak malý auta nikdo nechce):
ID.4: 340 Wh/mile kombinovaná spotřeba
F-150 Lightning: 481 Wh/mile kombinovaná spotřeba
Takže to není o třetinu, ale o čtyřicet procent. Pořád žádná tragédie na to, jak je to velký.