TADEAS:
NIMBUS: Odpovím oběma dohromady, protože rozvíjíte stejný nesmysly.
1) Koukali jsme se někdy na silnici? Ano. Je plný velkých kombíků a čím dál víc hlavně SUV a crossoverů. Lidi si kupují veliký auta s pohonem 4x4 a obřím prostorem, aby s nima pak 90% času jezdili do práce. Ale na dovolenou nebo na chalupu se to může hodit.
2) Dojezd +100 km se nerovná +100 tisíc ani teď, natož v době, kdy se bude mít smysl bavit o elektrickým autě velikosti Fabie.
3) Že si lidi koupí auta s dojezdem 200 km. Nekoupí. Elektromobily s dojezdem pod 400 km se prodávají hrozně blbě, u většiny modelů s volitelnou velikostí baterie se ty menší prodávají strašně málo. Viz Enyaq, kde má 60 (dojezd 380 km) něco jako 10% prodejů, zbytek je 80 (dojezd 500+).
4) Zapomínáte na to, že WLTP je nerealistický, reálný dojezdy jsou vždycky nižší. Auto s dojezdem WLTP 200 km nestačí na dojezd z Prahy do Brna. V dálniční rychlosti a za nepříznivýho počasí nemusí stačit ani auto s WLTP dojezdem 300 km.
5) Velká a těžká baterka – ono to ale vcelku ničemu nevadí, díky tomu, že je nízko, tak nemá drastický vliv na jízdní vlastnosti, spotřebu taky nezvyšuje tak příšerně (díky rekuperaci), baterka zabírající celou podlahu je prostě novej standard a po chvíli člověku přijde normální.
6) Picanto za půl mega. Aby se dal prodávat elektromobil za půl mega a někdo ho kupoval ve větších číslech, bude muset mít dojezd aspoň 400 (opět kvůli tomu, že 400 WLTP je 250 po dálnici a to je holé minimum, aby se s tím dalo jezdit někam dál). Čili plánovaný VW ID.2. Jak dopadá auto za půl mega s dojezdem 200 vidíme na Dacii Spring. Teda nevidíme, zatím jsem potkal asi dvě. Protože to nedojede do toho Brna.
7) Lidi si rozmyslí jak často jedou k Balatonu. Ne, protože auto si kupujou kvůli svobodě a možnosti být kde chtějí. Půjčování aut je strašně drahý a hlavně člověk ztrácí svobodu tím, že platí za čas s tím autem. Zkus si půjčit na týden Enyaqa nebo něco takovýho, zjistíš, že najednou půlka ceny dovolený je půjčovna (i když to bude třeba přes HoppyGo). Se svým autem můžu být kde chci jak dlouho chci. Zásadní psychologickej rozdíl oproti tomu, že bych chtěl jet na lyže a zjistil, že za víkend s velkým SUV dám bůra (a když se rozhodnu zůstat u babičky o jednu noc navíc, bude to třeba tři tisíce).
8)
TADEAS: Půjčovat věci do firmy a půjčovat si auto je rozdíl. Mimo jiný proto, že auto je pro lidi osobní prostor. Nechtějí furt jezdit půjčenýma.
Půjčování a sdílení bude fungovat v centrech velkoměst kde není na vlastní auta prostor, ale jinak ne.
Standard elektromobility koncem dekády bude něco přibližně velikosti Fabie až Golfu (s o něco větším vnitřním prostorem než současná Fabie nebo Golf), dojezdem tak 400-500 km a cenou 500-600 tisíc.