• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIMBUS: Ta babička si spíš EV s dojezdem 200km nekoupí a bude dál jezdit s ICE. K adopci EV je potřeba cenu snížit, ale rozhodně ne za cenu toho, že s tim autem budete moct popojíždět jen po městě.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    První věc na kterou se mě vždycky někdo ptá je "jakej to má dojezd". Často, když někam chcete jet, tak chcete dojet tam i zpátky bez nabíjení, protože infrastruktura tu ještě moc neni a nabíjení taky něco trvá. Auto s dojezdem 200 km bych si rozhodně nekoupil, pokud bych neměl ještě druhé s větším dojezdem.

    BTW v poslední anketě před pár měsíci tu vyšlo, že EV tu mají asi jen 2 lidi, takže většina lidí tu akorát spekuluje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: NIMBUS: Odpovím oběma dohromady, protože rozvíjíte stejný nesmysly.

    1) Koukali jsme se někdy na silnici? Ano. Je plný velkých kombíků a čím dál víc hlavně SUV a crossoverů. Lidi si kupují veliký auta s pohonem 4x4 a obřím prostorem, aby s nima pak 90% času jezdili do práce. Ale na dovolenou nebo na chalupu se to může hodit.

    2) Dojezd +100 km se nerovná +100 tisíc ani teď, natož v době, kdy se bude mít smysl bavit o elektrickým autě velikosti Fabie.

    3) Že si lidi koupí auta s dojezdem 200 km. Nekoupí. Elektromobily s dojezdem pod 400 km se prodávají hrozně blbě, u většiny modelů s volitelnou velikostí baterie se ty menší prodávají strašně málo. Viz Enyaq, kde má 60 (dojezd 380 km) něco jako 10% prodejů, zbytek je 80 (dojezd 500+).

    4) Zapomínáte na to, že WLTP je nerealistický, reálný dojezdy jsou vždycky nižší. Auto s dojezdem WLTP 200 km nestačí na dojezd z Prahy do Brna. V dálniční rychlosti a za nepříznivýho počasí nemusí stačit ani auto s WLTP dojezdem 300 km.

    5) Velká a těžká baterka – ono to ale vcelku ničemu nevadí, díky tomu, že je nízko, tak nemá drastický vliv na jízdní vlastnosti, spotřebu taky nezvyšuje tak příšerně (díky rekuperaci), baterka zabírající celou podlahu je prostě novej standard a po chvíli člověku přijde normální.

    6) Picanto za půl mega. Aby se dal prodávat elektromobil za půl mega a někdo ho kupoval ve větších číslech, bude muset mít dojezd aspoň 400 (opět kvůli tomu, že 400 WLTP je 250 po dálnici a to je holé minimum, aby se s tím dalo jezdit někam dál). Čili plánovaný VW ID.2. Jak dopadá auto za půl mega s dojezdem 200 vidíme na Dacii Spring. Teda nevidíme, zatím jsem potkal asi dvě. Protože to nedojede do toho Brna.

    7) Lidi si rozmyslí jak často jedou k Balatonu. Ne, protože auto si kupujou kvůli svobodě a možnosti být kde chtějí. Půjčování aut je strašně drahý a hlavně člověk ztrácí svobodu tím, že platí za čas s tím autem. Zkus si půjčit na týden Enyaqa nebo něco takovýho, zjistíš, že najednou půlka ceny dovolený je půjčovna (i když to bude třeba přes HoppyGo). Se svým autem můžu být kde chci jak dlouho chci. Zásadní psychologickej rozdíl oproti tomu, že bych chtěl jet na lyže a zjistil, že za víkend s velkým SUV dám bůra (a když se rozhodnu zůstat u babičky o jednu noc navíc, bude to třeba tři tisíce).

    8) TADEAS: Půjčovat věci do firmy a půjčovat si auto je rozdíl. Mimo jiný proto, že auto je pro lidi osobní prostor. Nechtějí furt jezdit půjčenýma.

    Půjčování a sdílení bude fungovat v centrech velkoměst kde není na vlastní auta prostor, ale jinak ne.

    Standard elektromobility koncem dekády bude něco přibližně velikosti Fabie až Golfu (s o něco větším vnitřním prostorem než současná Fabie nebo Golf), dojezdem tak 400-500 km a cenou 500-600 tisíc.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    DZODZO: jo, pokud je velka baterka soucasti smart gridu, dava to smysl, tzn. tu "navic" cast baterie pouzivas k akumulaci. proc ne, zatim na to v tom malym meritku to mereni a rizeni uplne pripraveny neni, resé. neni to bezne dostupny, ale rozviji se to.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    Mě se to tady snad fakt zdá. Koukali jste se někdy okolo sebe na silnici? Co si myslíte že si začnou kupovat lidi za auta až se elektromobilita bude muset přesunout i do ostatních vrstev společnosti? Babi, když si koupíte tohle, tak s tím můžete s dědou napájet rok svojí garsonku! Sice do toho nenastoupíte, ale zase na Nyxu psali, že...
    Ve chvíli, kdy máme fyziku a ve chvíli, kdy prakticky dojezd +100km se rovná +100 tisíc v ceně baterek (+200 kilo/100 tisíc/100km). Ve chvíli, kdy člověku na autě za 400 tisíc uděláte ceník s dojezdem (plus aby se tam ty baterie vůbec vešly), tak si koupí s dojezdem 200km.

    Paní vy nechcete Picanto za půl mega, vy tomu nerozumíte.

    A nabíjecí místa, pokud to doopravdy v EU dopadne, jak to teď vypadá, tak to bude u každého nákupáku, který to budou dotovat svým solarem. Jednodušší a levnější je škálovat síť, než škálovat dojezd v autech. Taky jsou první auta v domácnosti, druhý a třetí a lidi si fakt rozmyslí, jak často jedou k Balatonu, když je to má stát o 300 tisíc víc kvůli baterii.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    na jednoznacnu odpoved ci sa v2g vyplati este asi nemame dost dat, ale pre mna je to dost lakava myslienka, minimalne to napajanie baraku ak uz nie predaj elektriny z baterky v casoch peaku ked su vysoke aj ceny na trhu

    Watt is bidirectional charging, V2G, V2H, V2L? (Ultimate Guide) | Zecar | Resources | Guides
    https://zecar.com/post/watt-is-bidirectional-charging-v2g-v2h-v2l
    KEB
    KEB --- ---
    TADEAS: díváš se na to optikou někoho kdo velký auto potřebuje párkrát do roka. Co kdybys ho potřeboval třeba jednou týdně? Pořád se ti vyplatí ho půjčovat nebo už vyjde levněji/pohodlněji si velký prostě pořídit a nemuset to pořád řešit?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TADEAS: pozri sa na f150, to je obrovsky truck s obrovskou baterkou, ale marketuju to tak, ze ta baterka ti vydrzi par dni napajat barak, takze ja by som to videl nie len ako status, ale aj ako sucast decentralizovanej infrastruktury, nejaky farmer ted hen v oklahome nepotrebuje ukazovat susedom ze ma truck co maju aj oni, lebo je to pre nich pracovny nastroj, ale ked si da na strechu solary a dratmi distribucnej siete sa prezenie tornado, tak bude vysmiaty, ze bude mat stale elektriku a nemusi cakat kym to distributor opravi
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: uprimne pochybuju, ze tyhle pozadavky na individualni mobilitu co uvadis jsou budoucnost. moct si dovolit vozit neustale obri baterku, ktera vetsinou nema vyuziti, je defakto demonstrace statusu a je otazka, jakou transformaci tohle projde v nasledujicich dekadach ekomomickyho vyvoje, podle me znacnou.

    predstavuju si, ze to sdileni, ktery jeste neni porad zas tak rozvinuty, ala pujcovny vseho moznyho (stroje, stavebni stroje, ...) je nejakej trend, kterej do tech pozadavku vstupuje. realne pokud uvazuju v oblasti elektromobility se mi krome statusu nijak nevyplati zivit velky auto, ale pouze si ho pujcut v pripade potreby. kdybych takhle premyslel v oblasti podnikani, tj. koupil bych si vzdycky to nejvetsi, co by se mi mohlo hodit, tak jsem dsvno zkrachoval. a timhle filtrem projde spousta vydsju domacnosti v budiucnu, imho, a tim vic se to projevi, cim vic bude elektromobilita dostupna nizsim vrstvam
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Moje potřeby jsou irelevantní, ty vůbec nezohledňuju (já víceméně auto nepotřebuju vůbec, velkou část toho, co najezdím, najezdím na výletech vymýšlených cíleně abych otestoval auta).

    Ale je naprostý nesmysl dívat se na to optikou PRŮMĚRNÝCH potřeb, ještě navíc průměrného člověka.

    Naprostá většina lidí si nekupuje auta na to, co potřebují průměrně, ale na to, co potřebují maximálně. Potřebuje někdo na ježdění do práce SUV nebo i jen velký kombík? Nepotřebuje. Potřebuje ho o víkendu na chalupu a v létě k moři a v zimě na hory.

    Přesto je na prodaných autech i prostým pohledem na silnice vidět, že naprostá většina lidí si velká auta kupuje. Kupují si je proto, že by se jim ta schopnost "mohla hodit".

    A naprosto zásadní důvod pro samotné vlastnictví osobního auta je svoboda pohybu. Lidi třeba nejezdí často k moři ani běžně nevyráží na výlet do Berlína, ale občas to udělají, představují si, že by to mohli udělat ještě častěji, a tak chtějí mít tu možnost.

    Auto s dojezdem 150 km je jako jediné v rodině naprosto nepoužitelné. I když se rozhodnu jet na víkend na Jižní Moravu, už budu muset hodinu dobíjet (protože tyhle krámy navíc pomalu dobíjejí). Jet s tím k moři je nemožné.

    Poslechni si někdy argumenty normálních lidí, co si kupují normální auta, proč nechtějí elektromobil. Chtějí mít možnost jezdit stejně jako jezdí teď, včetně toho, že dojedou libovolně daleko bez velkého obtěžování.

    A k téhle svobodě jsou potřeba zhruba tři až čtyři věci:
    - Dojezd 450 km WLTP a víc, lépe 600 km WLTP
    - nabíjení rychlostí alespoň 125 kW, radši 200 kW a víc
    - karta, která umí nabíjet na jakékoliv síti v Evropě
    - ideálně ještě tepelné čerpadlo apod., aby to fungovalo i v zimě.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    BOBASH: já úplně zase nevím, jestli Ty nepovyšuješ své spotřeby na normu, když se trošku posmíváš Comodorovi.
    Co jsem si našel průměrné dojezdy ČR (2013) za týden, tak cca 1/3 najede 380-190km za týden a cca jedna třetina 190-95km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Já používám Škoda Powerpass a mám ten vyšší tarif, takže Ionity mám za 8 Kč/kWh.

    A z mojí zkušenosti je Ionity na delších trasách nejdůležitější a víceméně jediná použitelná síť. Různý lokální sítě buďto nefungujou nebo na ně nejde karta nebo něco, Ionity vždycky funguje, vždycky má nějakej stojan volnej, nabije s jistotou rychle.

    Ale chce to kartu buďto od nějaký z členských automobilek, nebo tuším Ionity Passport jde i bez vlastnictví auta.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    V sobotu jsem jel Meganem v rámci Renault Tour. To auto se fakt povedlo.

    TADEAS
    TADEAS --- ---
    a jaky karty/cipy teda pouzivate?

    tady pro priklad smlouva s eonem, eon drive

    https://cloud.tadeas.net/s/wZMzwMicAtNbbED

    roaming tam maj taky do ruznejch siti. ionity jsem pochopil jako prepalenou sluzbu pro uzivatele drahejch ait co si potrebujou nabit 350 kW za 10 minut a spechat dal do zeme zaslibene ,)

    Screenshot-20220609-200012-Adobe-Acrobat

    Screenshot-20220609-195953-Adobe-Acrobat
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Komodor žije ve světě, kde si lidi kupují auta na to, že jezdí jednou týdně 60 km na chatu a tak jsou auta s dojezdem přes 150 km nebo s použitelným nabíjením zbytečná.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    COMODOR_FALKON: K nicemu? Uz samotne IONITY+CEZ+PRE+E.ON dohromady na jedne karte je dost fajn vec. IONITY se celkem tezko zarizuje. V zahranici je pak obcas celkem komplikovane nabijeni, kdyz nemas chip a snazis se platit pres nejakej jejich obskurni portal navic jeste treba bez internetu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Karty jsou pro normální používání elektrickýho auta naprosto zásadní. Ne proto, že bys je potřeboval každej den, ale proto, že ti to dává MOŽNOST jet někam dál. A pro naprostou většinu lidí je ta možnost velmi důležitá.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Já mám pocit, že to je spíš taková vějička pro novináře a jiné teoretiky z alternativních dimenzí…
    Když to porovnáš s relativně běžným use-case relativně běžného řidiče á la TADEAS, tak zjistíš, že obě ty karty jsou prakticky k ničemu, možná tak 1x ročně někam na dovolenou…

    Obdobně to platí pro nyxvehikl 500E s rozbitou rekuperací a tím pádem dojezdem pouze cca 150 km, což ale stačí na týdenní popojíždění po Praze – a tady na Smíchově je navíc snadné dobíjení…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Nová Kia Niro: dojezd 460 km, cena od 1,12 mil. Kč
    https://www.hybrid.cz/nova-kia-niro-dojezd-460-km-cena-od-112-mil-kc/

    Kia nabízí kupujícím svých plug-in hybridních a čistě bateriových modelů službu Kia Charge, která umožňuje mimořádně pohodlné dobíjení na cestách. Pomocí jediného účtu lze v celé Evropě využívat téměř 360 000 veřejných dobíjecích míst, včetně více než 400 vysokorychlostních dobíjecích stanic IONITY. V České republice mají zákazníci Kia Charge v současné době přístup k více než 2 350 dobíjecích stanic.

    K dispozici mají i druhou univerzální kartu s názvem Kia EV Power Card. Tu lze využít u téměř 630 dobíjecích stanic provozovaných společnostmi ČEZ, PRE a E.ON, které tvoří dvě třetiny všech veřejných dobíječek v ČR. S touto kartou je možné dobíjet i v síti IONITY a ve všech sousedních zemích, konkrétně v rakouské síti Smatrics, německé EnBW, slovenských sítí Greenway a ZSE, a v případě sítě Greenway také v Polsku.


    myslim ze pri rozhodovani sa aky EV uz casom bude rozhodovat aj takato drobnost, vacsinou sa clovek zamysla iba nad autom samotnym a provoz nejako neriesi a potom zisti ze potrebuje tisic karticiek na kazdu moznu nabijacku, koncern ma tusim tiez nieco podobne ci?
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    TADEAS: teď sleduji jednu diskuzi na instagramu. Amík si tam stěžuje, jak kvůli inflaci všeho bude mít plat aby si sotva koupil jednu Teslu (za rok, z čistého, bez jiných nákladů). Možná se pomalu dostáváme k tomu, co bych si představoval - aby se vytvořil tlak nejen na nás, jako na koncák a my si stěžovali, že vlády nic nedělají s inflací. Lidi by se právě měli chytnout za nos a uvědomit si, že není normální si vydělat na auto (skoro) za rok - ale zase zkusit někde ušetřit, investovat na své vstupy do budoucna + hlavně vytvořit tlak na dodavatele, aby koupená zařízení vydržely nějakej pátek v rámci udržitelnosti/right to repair/držení výroby náhradních dílů. + co jsem zažil v Německu- nedržet si dodávku, když ji potřebují třikrát za rok, ale půjčit si ji. Já nemám problém si půjčit na deset let na auto v ceně mých dvou ročních platů, když se narovná trh tak, že auto nepřijde za rok o půlku ceny a když vydrží dvacet let. Taky si teď držím kombíka, kterého využiji desetkrát za rok ale půjčit si ho prostě fakt není user friendly na Mostecku (obzvlášť když v něm potřebují vozit suť/roxory)- přestože jinak jezdím v autě sám/ve dvou
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam