• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Jedina kamera nachylna na zapraseni je ta zadni, kterou snad ani autopilot nepouziva. Pred cestou si ridic taky musi ocistit zrcatka, pokud je ma zaprasene. Kdyz chce jet na autopilota, tak by si mel ocistit kamery ¯\_(ツ)_/¯
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Normálně vzadu jako běžný auta couvací kameru, nad zadní značkou. Boční jsou vršek B-sloupku (ta se asi má šanci nezačunit) a v předním blatníku za kolem (to už bude horší). Plus ty tři pod čelním sklem, ale nad zrcátkem, tedy nejspíš mimo stíranou plochu.

    About Autopilot
    https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_jo/GUID-EDA77281-42DC-4618-98A9-CC62378E0EC2.html#:~:text=A%20camera%20is%20mounted%20in,mounted%20to%20each%20front%20fender.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: ano, cesta k te obecnejsi orientaci toho systemu je dlouha, tzn. ty vyssi levely autonomie nejspis nepujdou bez toho, aniz by ten system rozpoznal i sirokou skalu nesilnicnich situaci a dokazal je rozklicovat, cili zrejme nelze do vysoke miry spolehlivosti vyresit pouze omezeny 'problem rizeni automobilu', ale je mozne ho vyresit az teprve potom co bude do velke miry spolehlivosti vyresene to vseobecne vnimani a kategorizace ruznych kontextu. aspon tak to chapu. proto jestli nekomu verim, ze ma vubec potencial to resit, tak to bude technologicka spolecnost jako tesla nebo nekdo podobnej, kdo to bude resit az jako subproblem z pozice vyresenyho celkovyho vnimani toho systemu.

    interpretaci dat z otho senzoru a odfiltrovani tech enviro vlivu bych nepovazoval za tak slozity jako ten situacni kontext.

    kde ma tesla tu zadni kameru? pod zadnim sklem, ktery si umi ocistit? nebo jinde? ja bych chapal, ze se da autonomne ridit s pohledem dopredu, dozadu a aspon nejak do stran. ale jestli ty strany jsou zaflakatelny tak, ze si to to auto samo nevyresi, tak teda hardwarova pripravenost ma fakt zasadni mezery.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Jenomže člověk myslí, AI se učí reakce na věci co už viděla. Člověk je mnohem spíš schopen si věci "domyslet" – třeba i když jsi nikdy v životě neviděl klokana, tak když ti nějakej bude skákat do cesty, zařadíš to v hlavě někam do kategorie "něco jako zajíc nebo srnka". AI to nepochopí a nebude vědět co dělat (reálnej příklad co nám na tiskovce Volva říkali).

    Podobný je to s Tesla FSD a jeho různýma ústřelama jako náhlý vybočení do překážky a podobně. AI systém se nechová jako "hloupější člověk", ale jako naprosto záhadně uvažující alien.

    A speciálně naučit tyhle systémy "vidět" třeba za deště a podobných situací bude nejspíš poměrně dost komplikovaný.

    Jo a nejde jen o bláto na skle, třeba Tesla má těch kamer 8, z toho tři pod čelním sklem, dvě na každým boku a jednu normálně vzadu. Ty všechny mají samozřejmě přirozenou tendenci se zaprasit.

    A na rozdíl od jiných automobilek Tesla nemá vůbec nic jinýho. Už zahodili nejen radary, ale i ultrazvukový senzory, vypadá to, že i parkovací senzory chtějí řešit kamerama.

    Za nějaký takovýhle situace to bude zajisté fungovat skvěle:

    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Ti příčetnější jako Waymo to maj vyřešený:
    Waymo's Method Of Cleaning Its Self-Driving Cars' Sensors Is Delightful  | Digg
    https://digg.com/2017/waymo-clean-lidar

    Ti, jemž musí dělat dozor člověk, na to asi hřeší a šetří…
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: tak pokud to vezmu pres biologicky analogickej senzor, tak oko má víčko...

    me ta viditelnost apod. neprijde teda softwarove neprekonatelna, kdyz to je schopne desifrovat clovek, bude to schopny udelat to auto. ale nechapu, jak ma bejt neco FSD, kdyz staci dementni blato na skle, aby to ten senzor vyradilo...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    v dazdi to funguje ok a sneh tu vdaka oteplovaniu zachvilu tiez mat nebudeme (ale ok v piatok vecer som si musel za straznici odstavit a odhrnut sneh zo svetiel, lebo mi zapadali mokrym snehom a slabsie svietili)

    Tesla Full Self-Driving Beta 10.69.3.1 in the Rain in San Francisco
    https://www.youtube.com/watch?v=AUVfZBMsYMg
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Akorátže vůbec.

    TADEAS: Spíš není jak, ani ostřikování nemusí pomoct.

    Tohle je mimochodem jeden z nejzásadnějších problémů pro jakoukoliv plnou autonomii. Většina dnešních systémů si prostě s blbým počasím neumí poradit, ať už kvůli bordelu nebo kvůli viditelnosti. Mět to být "FSD" jak slibuje Musk, tak by taková Tesla poslaná samostatně taxikařit občas prostě zůstala někde stát v polích.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TADEAS: mozno sa zatial produkovali iba tie luxusnejsie verzie vozidiel ako elektromobily, ktore mali ostrekovanie kamery vo vybave
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    cili problem spinaveho skla kamery zatim nebyl tak dulezity aby se resil?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    TADEAS: Vyhodí ti to error a systém nespustíš
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    jak resi auta aspirujici na autonomii nebo vysokou miru asistence ridici cistotu senzoru/kamer za mrazivyho/blativyho/spinavyho pocasi?
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    ELIJEN: Na 800V máš při stejném příkonu poloviční proud než na 400V, a tím pádem čtvrtinové ztráty.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajimave…

    Díry v aplikacích umožňovaly vzdálené odemykání, startování a ovládání aut bezmála 20 značek – VTM.cz
    https://vtm.zive.cz/clanky/diry-v-aplikacich-umoznovaly-vzdalene-odemykani-startovani-a-ovladani-aut-bezmala-20-znacek/sc-870-a-219637/default.aspx
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    ROMANET: běžný psychopatický řidič na českých dálnicích si nic vnucovat nenechá, vyblikávat a najíždět pět metrů za prdel je svatý právo. navíc není kdo by to vynucoval. všich i 110 by byla pohoda, no.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    tak omezení rychlsoti na dálnici tu už bylo v sedmdesátkách, teda za kopčekama...
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    osobně si k vynuceným limitům myslím to, že zatím se může hrát hra na "papírové emise" až ale půjde do tuhého a země se budou snažit splnit i ty reálné, bude omezení rychlosti na dálnici logickým krokem.

    k tomu se přidá tlak na zavedení autonomních vozidel - tj. i tlak na zklidnění normálních aut.

    do toho se v řádu dekád bude zvyšovat tlak na zklidnění dopravy ve městech a obecně v místech, kde žijí lidé.

    tyhle tři věci dohromady sami o sobě neznamenají, že si limity bude vynucovat auto. ale roste šance, že po tom někdo sáhne.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Jj, rikaji tomu tak. A souhlasim, tao nastaveni vsechno s otravnou automatizaci a nebo vypnout vsechno bezpecnosti nepomaha
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Pokud vím, tak je to podfunkce pokročilejšího ACC, ale je možný, že tomuhle už říkají prediktivní. Každopádně to jde vypnout s tempomatem, bohužel to často nejde vypnout a nechat zapnutej tempomat.

    Tahle posedlost pseudoautonomií a asistentama bude ještě průser.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ne adaptivni, ale prediktivni, ne?
    Adaptivni tohle nedela
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam