• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jo, to by tak sedělo. To malý elektrický SUV velikosti Fabie, co má přijít 2025 a stát zhruba 600k, by mělo mít 400+. Za dalších 8 let to nejspíš vyškrábnou na nebo nad 500, takže to bude mít parametry zhruba dnešního Enyaqu za cenu lepší Fabie, ale to je pořád úroveň, kde dojezd řešíš.

    Běžnej uživatel přesně mít zásadní potřebu řešit dojezd tak od těch 800 vejš.

    A souhlas, že nad 1000 nejspíš nepůjde skoro nikdo, to už je obrovská baterka a bude to znamenat obří oběti co do hmotnosti, vnitřního prostoru a samozřejmě ceny. Možná nějaká superúsporná placatá věc á la Mercedes EQXX to dá.

    Spring určitě bude, hádám že ještě levnější než dneska a s dojezdem klidným tempem možná i do Brna :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: myslel jsem to tak, že to co má dnes (v porovnání s cenou spalováků) 350 bude mít 500 a to co má 500 bude mít 750

    pak budou superauta co dnes mají 700-800 a budou mít kolem těch 1000 a nad to už to moc nepůjde, maximálně jako marketing stunt

    a určitě furt bude existovat něco jako Dacia Spring, ale počítám že to bude dost niche
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Určitě budou menší problém než dnes a jejich servis bude levnější, ale dost pravděpodobně i s kombinací "prodám starou, koupím novou nebo mírně jetou" bude cena výměny baterky vysoce převyšovat i ty drahý z dnes běžných servisních úkonů.

    Takže když budeš běžný český uživatel, co si chce za těžce vydržených 250 tisíc koupit 2021 Enyaq 80, tak tě bude pořád opravdu hodně zajímat, jestli to auto ještě dojede normálním dálničním tempem na dovolenou na Pálavu, nebo jestli budeš muset v Brně nabíjet.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mozno tie ojete baterky v buducnosti nebudu az taky problem, ak sa znizi cena novych, t.j. ze kupis za 10 rokov do svojej ojetiny baterku s dvojnasobnym dojazdom ale za polovicnu cenu nez dnes, stejne dnes je znacna porcia ceny auta cena samotnej baterky ne?
    LELI
    LELI --- ---
    MINER: ja mel v jenom aute vyssi vykon nez ve vsecho ostatnich co sem zatim mel, a ze by teda melo mensi spotrebu si nemyslim. :-) Na 93l nadrz jsem prumerne najel 300 km, kdyz sem spechal z prahy do plzne kdy to fakt pekne letelo, tak sem za 100km cesty spalil 70l maxx motionu. :-) 717 koni to melo a bylo to perfektni, v libovolny rychlosti to melo dost sily, i ve 290 km/h to tlacilo do sedacky. :-) zase diky tomu muzu rict, ze i muj nynejsi elektromobil co ma dojezd kolem 150km muze mit i vyssi dojezd nez nektere me byvale seriove spalovaci auto. :-)))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Je otázka, jestli těch 500-750 bude běžný i u levnejch aut.

    Nezapomínejme, že dneska je "normální elektromobil" auto za milion a půl. Za deset let budou určitě existovat i auta za půl milionu (kdybychom ignorovali inflaci) a je dost pravděpodobný, že u nich ještě 750 kombinace WLTP zdaleka běžný nebude.

    DRAGON: Pokud bude běžnej dojezd u dostupnýho elektromobilu (ekvivalent Fabia) 500-600 kilometrů, tak to není "vyřešenej dojezd". Pořád se bavíme o kombinovaným cyklu WLTP, kterej má pořád k realitě docela daleko.

    Auto s WLTP dojezdem 500 kilometrů ujede v zimě po dálnici 250.

    Deset let starý auta (pro většinu lidí dostupný) budou v tý době dnešní elektromobily, ze kterých pořád jen velmi málo má dojezd takovej, že to fakt nemusíš řešit. Navíc budou mít opotřebovaný baterky. A spousta lidí bude kupovat nejen věci jako ojetý Enyaqy (přičemž i verze 80 s unavenejma baterkama nedojede na nabití do Ostravy a bude mít problém dojet do Brna), ale taky ojetý Peugeoty e208 a podobně.

    Takže testy typu "zvládnu s ojetou e208 dojet na nabití do Brna" budou nepochybně zcela běžný, stejně jako testy typu "na kolik nabití pojedu s elektrickou Fabií do Benátek".
    MINER
    MINER --- ---
    DRAGON: Zajímalo by mě, jestli vyšší výkon a menší spotřeba je realita, kterou potvrdily nějaké nezávislé testy a není to jen reklama tunerů.

    Že lze zvýšit výkon na úkor emisí a životnosti je jasný. Ale skutečně tak jde dosáhnout nižší spotřeby? Teoreticky to chápu, že lze vymyslet stav, kdy motor pak funguje v efektivnějších otáčkách.
    Ale má to skutečně odraz v realitě? Ví někdo o nějakém nezávislém testu (tedy ne od tunnera, který to nabízí), který by něco takového potvrdil simulací reálného provozu v kontrolovaných podmínkách?
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    MINER: asi ani nebylo nutny dodavat, ne? :) v tom mame vsichni jasno, proto sem to k tomu zminil.
    Nicmene! Ten rozdil neni nijak propastnej, soucasna majitelka jezdi pouze po praze a cca jednou za mesic do berouna a zpet a ma spotrebu 4,1 :) to auto bylo neskutecny (a bylo cipnuty tzn vetsi vykon, mensi spotreba)
    MINER
    MINER --- ---
    DRAGON: U toho čísla je klíčový to „z hor“. I na Vysočinu mám pravidelně asi o půl litru větší spotřebu než zpátky, a to nejsou žádný hory. Do Krušnejch je třeba rozdíl větší.

    V módu důchodce je určitě spotřeba nižší, jen že to závisí i na převýšení.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    DZODZO: ja sem mel seat alteu 2TDI, rok 2004. Kdyz sem jel uplne na klidecek, jako ze fakt duchodce, tak to zralo 3,4 litru na sto. Nekolikrat sem takhle dojel unavenej z hor. Kanister netreba :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: aky ma ta octa objem kufru? tam by sa este voslo kanistrov... sice by sa sofer priotravil tym smradom, ale mozno by s tym dosiel az do kazachstanu :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Octavia 1.9TDi mimo město, no :) včetně výparů teda :D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JIMIQ: tech 1200 bych dal kdybych jel po dalnici na tempomat sedesatkou, ale 1000 je normalka, no.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    BOBASH: ja netvrdim, že to bude běžné a v každém autě, jen to, že dojezd bude vyřešen. Takže fabie klidně, ale nové, ne deset let staré, logicky :) no uvidíme, snad :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja myslim ze tak jak dnes je bezny dojezd 350-500 bude za deset let bezny 500-750. Tj zadny vejvar, ale taky dost podstatny rozdil
    Spalovaky dnes maji 600-1200 jestli se nepletu
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Myslim, ze za 10 let maximalne budou auta mit grafenove baterie pripadne v kombinaci se superkapacitorama pro rychle nabijeni, ale zatim to nevypada na nejaky extremne velky pokrok v "energy density" a tedy ani dojezdu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DRAGON: Trochu zapomínáš na to, že většina lidí jezdí 5-10 let starýma ojetinama. Desetiletá ojetina za deset let rozhodně bude mít problémy s dojezdem, protože to bude dnešní auto mínus desetiletý opotřebení baterky.

    A u dnešních elektroaut OPRAVDU musíš řešit dojezd.

    Nový auta za 10 let budou vesměs věci, který přijdou na trh roky předtím a tedy věci, jejichž vývoj už začal nebo začne do pár let.

    Jo, je dost pravděpodobný, že ekvivalent Tesly nebo Lucidu nebo Mercedesu EQS za 10 let bude mít dojezd tisíc kilometrů.

    Že bude mít takovej dojezd ekvivalent Fabie, o tom VELMI pochybuju.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    BOBASH: pesimista, ok :) já poměrně dost věřím tomu, že do deseti let budou kontejnery na energii vypadat podstatně jinak (menší a kapacitnější, lithiové baterie budou hudba minulosti). Ne že bych si myslel, ze na jedno nabití objedeš Zemi, nicméně dojezd bude to poslední, co se bude řešit. Mnohem horší problém tipuju spíš v tom, kde si to auto zaparkuješ :)

    schvalně si jdu uložit do kalendaře za deset let tuhle zprávu, až mi to pípne a budem oba naživu, tak to můžem zhodnotit :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nebudou. Za 10 let bude u elektrickejch aut dostupnejch běžnejm lidem dojezd pořád zásadní otázka – u novejch možná ne tolik, ale o to víc u ojetejch.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CRAZY_IVAN: jak som to pozeral, tak som si predstavoval ako na tento typ videa narazia moje decka za 10 rokov az budu sposobile na vodicak (alebo licenciu na fsd, neviem :))) a budu sa naramne cudovat, ze niekto s elektromobilmi jazdil, aby otestoval ich dojazd a ludia sa na to pozerali :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam